mest afvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

mest afvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 21:57

Hoe voeren jullie de mest af? Ik ben vooral benieuwd naar mensen met zelf enkele paarden aan huis. Grotere stallen werkt toch weer anders.

Wij hebben als kinderboerderij ong. 2,5 m3 mest per week. Dit wordt momenteel 2x per week afgevoerd middels een gewone bedrijfscontainer van de lokale afvalverwerker. Dit is erg duur. Sterker nog, dit is voor onze kinderboerderij de grootste kostenpost. (ong. 700 per kwartaal)

Dit willen wij dus anders.

Ik ben dus al bij enkele mestbedrijven gaan informeren. Dit is op zich iets prijsgunstiger maar er zijn enkele belemmeringen waar we mee zitten.
We hebben geen kelder of mestplaat dus mest moet in een container of bak opgeslagen worden. We moeten dus een container huren. $$$
Ons land is te klein om de mest op uit te rijden.
We zitten redelijk dicht op andere huizen, dus een grote container (bijv 30m3) levert problemen ivm stank en ziet er lelijk uit (de buren zijn echte klagers).

Wie heeft er een idee?
Het maken van een mestplaat is voor ons een te grote investering en levert gegarandeerd burenruzie op ivm stank.

Wat betalen jullie? Hoe vaak komen ze afhalen?

Welk bedrijf is een aanrader om een offerte aan te vragen?

Arabian_Girl

Re: mest afvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:00

ZItten er niet volkstuintjes in de buurt?dat je het op een aanhanger kan doen en 1 of 2 keer per week daarna toe kan rijden?
Of bij een boer op het land mag gooien? Dat zie je hier ook vaak.

Bedrijven zijn best duur. Bij mijn oma komen ze ook en dan is het ong 80/100 euro per keer dat ze komen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 22:04

Er zijn genoeg volkstuintjes, maar daar zitten zat andere grotere stallen dicht in de buurt. Helaas zitten we echt midden in de stad.
We hebben wel wat volkstuintjes in de buurt, maar die komen een enkele keer voor een vuilniszakje mest. 2,5 m3 per week raak ik daar echt niet kwijt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:26

Wij hebben een aantal grijze 240liter containers gekocht. Waar we het stro en vlas halen (een foeragehandel) kunnen we gratis de mest brengen. Eens in de twee weken halen we strooisel en legen we daar de containers. (Die we zo in een aanhanger met laadklep rijden.) Zo heb je ook geen mestplaats waar de buren over gaan klagen, omdat de containers mooi zijn afgesloten met een deksel. Die grijze containers kun je bij bijv. Overtoom kopen en dat is veel voordeliger dan een container huren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:36

Misschien een boer die het af wil komen halen? Al is dat misschien wat lastig omdat je waarschijnlijk verder van het platteland weg zit.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:41

Dan denk ik dat je het wel naar die boer toe zal moeten brengen.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:46

boeren mogen niet zomaar meer mest van derder aanvoeren
vroeger mocht dit zonder problemen maar zij moeten nu veel meer bijhouden en zijn er dus niet blij mee als het van buiten af komt
wij doen het op een deel van de wei
goed uitvlakken dus niet een hele hoge hoop maken en het valt niet op

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 09:46

Het naar een boer toe brengen is geen optie. Veel paarden in de omgeving en weinig land. Verder ook geen vervoer. Op eigen land uitrijden is ook geen optie, het terrein is daar veel te klein voor.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 09:49

@jol1 container kopen is misschien wel een optie. Ik zal eens bij onze afvalverwerker informeren of zij deze ook willen legen. Want de mest zelf wegbrengen lukt niet. Geen aanhanger en ook geen auto met trekhaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:12

Ik heb 2 pony's en m'n pa heeft een koe. Ik stort de mest in de 2e mestput, en m'n pa in de 1e mestput. In het najaar als alles van het land is gehaald wat naast die mestputten ligt komt de loonwerker het ophalen Lachen (wij hebben btw akkerbouwbedrijf)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:47

Heb je PB gestuurd.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 21:14

Ik heb je een pb terug gestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:56

Dat soort meldingen zijn niet relevant en ook niet de bedoeling op Bokt Clown Men ziet vanzelf wel of er een pb is voor iemand... Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:11

Wij schakelen altijd een loonbedrijf in om de mest af te voeren, maaaaaaaaar: die mag het niet meer uitrijden na een bepaalde datum (ik meende ergens in november). De kinderboerderij bij ons in de buurt heeft gewoon een gigantische ondergrondse mestput aangelegd, die goed is afgesloten dus je ruikt weinig.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 23:21

Het liefst zou ik ook ziets willen, een plaat of kelder. Maar onze kinderboerderij ontvangt geen enkele subsidie dus de investering is veel te groot. Daarnaast zitten we buitendijks (50m van de nieuwe waterweg) , waardoor het water vaak erg hoog staat. Een kelder zou dan ter plekke onderlopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:22

Dan voert het water je mest wel af Nagelbijten / Gniffelen

Kun je niet een loonbedrijf vragen of zij misschien een oplossing weten?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:45

Een put is dus dan geen optie maar een plaat toch wel? Das dacht ik niet zo duur toch? Een container huren is veel duurder.
Je kan ook een goedkope container kopen, zo'n oud roestig ding, kwastje verf erover en lijkt weer als nieuw. Paar honderd euro voor betaald dacht ik.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 08:49

het mest mag ik brengen bij de boer waar het het hooi, krullen en zaagsel haal!
Dat is dus een voorwaarde kopen bij hem en ik mag mijn mest storten..

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:02

zo'n container is idd wel iets voor jullie dan
afvoeren kost iets van 100 euro per keer maar als je netjes en goed stapelt kan je er een hoop op kwijt
bij ons zeuren ze alleen als je zo'n container neer zet omdat ik daar vergunning voor moet hebben

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:04

moet je voor een container een vergunning hebben ja? Ik dacht dat het een goede oplossing was maar als er een vergunning voor nodig is word het al wat moeilijker.Zal eens proberen een aantal loonwerkers te bellen, (maakt het uit wat voor loonwerkers??).

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:10

wij voeren het af via de boer waar ik werk
maar dat mag nu tm februari nietmeer opt land
gebracht worden, maar goed je bent verplicht om voor
een halfjaar opslagruimte te hebben dus das niet echt n probleem..
als je geen boer in de buurt hebt, dan via mensen met volkstuintjes
maar die zitten ook aan bepaald maximum aan mestopslag..
of anders via een championteler ??

succes Grtjss

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:12

* 1 november tm 1 februari mag je GEEN mest op het land brengen!!* staan forse boetes op..

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 11:33

Zoals ik al eerder geschreven heb.
Het is geen optie om mest uit te rijden, het terrein is daar veel te klein voor en dit levert stankoverlast voor de omwonenden.
Ik zou dolgraag een mestplaat aanleggen, maar dit is financieel niet op te brengen en levert hoogstwaarschijnlijk klachten van de omwonenden op. Wij draaien volledig op giften, dus grote uitgaven zijn voor ons niet te doen.
Volkstuinen nemen niet meer dan een vuilniszakje per week af, dus een druppel op de gloeiende plaat.
Wij hebben nu een 1m3 container welke 2x per week geleegd wordt, maar dit is erg duur. Een enorme container laten plaatsen en door een champignonteler op laten halen levert maar een paar tientjes per maand winst op en een hoop klachten van omwonenden ivm lelijke container en stank.

Hartstikke bedankt voor jullie tips, maar helaas de gouden tip zit er nog niet bij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:43

jentel schreef:
het mest mag ik brengen bij de boer waar het het hooi, krullen en zaagsel haal!
Dat is dus een voorwaarde kopen bij hem en ik mag mijn mest storten..

Ik ook.
Naturlijk betaal ik voor het hooi,stro én voor de mestafvoer.

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:58

ik heb een klein containertje gekocht kostte me 250 euro, maar dat is dan ook maar 1 malig, hoeveel kuub moet ik even nakijken, en laat de mest ophalen (hij maakt de container leeg) door Daan Erbe dat kost mij dan per leging 135 euro incl. btw.

ik heb 2 paarden (ze staan op vlas) en ik kan er zeker een half jaar mee doen omdat vlas erg snel composteerd zakt het op het containterje steeds weer in en kan er steeds weer wat bij, mits je het natuurlijk goed stapelt

mocht je eventueel interesse hebben in het tel.nr pm me dan maar, ik hoop dat je er wat aan hebt Haha!