Hoe paard leren drinken uit automatische drinkbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Hoe paard leren drinken uit automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:57

Ik heb een Halingertje van ongeveer 7 maanden oud.
Hij is goed doorvoed en groeit lekker.
Hij staat samen met een 1,5 jaar oude hengst op stal en dit gaat heel goed.
De 1,5 jaar oude hengst weet heel goed hoe hij uit de automatische drinkbak moet drinken, maar het Hafje nog niet.
Hij kan het wel van de jaarling afkijken en we doen ook steeds de waterbak vol, maar toch doet hij het nog niet.
Hoe kunnen we hem dat het beste leren?
Hij is wel groot genoeg om netjes eruit te kunnen drinken, bakje hangt dus niet te hoog.

CoriienRN

Re: Hoe paard leren drinken uit automatische drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:59

hij krijgt vanzelf dorst..

zelf je hand er in doen.. als hij er bij zit met zijn hoofd en vol laten lopen met water.. succes

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:02

Laat het hem maar uitzoeken. Meestal vind hij het wel uit. Als het niet lukt kun je altijd nog een andere oplossing verzinnen. Veel succes Haha! Maar dat van ''laat het hem maar uitzoeken'' is niet Flauw bedoeld hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:03

Komt vanzelf wel goed. Even laten zien, en hij zal het vanzelf zien bij zijn vriendje, eventueel kun je er een stukje appel of wortel inleggen bijvoorbeeld.

Vaneela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:12

2 weken terug was er bij een paard waar ik stage loop de stal vernieuwd en daar hadden ze een automatische drinkbak opgehangen. In zijn hele leven heeft hij die nog nooit gehad en hij is al14 ! En toch begon hij na een tijdje er toch uit te drinken ! Dus hij zal dat vanzelf wel uitvinden hoor ! En gewoon de bak vol laten lopen met water.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:19

SanneKyla schreef:
Laat het hem maar uitzoeken. Meestal vind hij het wel uit. Als het niet lukt kun je altijd nog een andere oplossing verzinnen. Veel succes Haha! Maar dat van ''laat het hem maar uitzoeken'' is niet Flauw bedoeld hoor

Nee, ik geloof dat direct hoor, dat je dat niet verkeerde bedoelde!

Dank jullie voor de reacties.
In principe moet hij het dus zelf uitvinden!

Nouks schreef:
Komt vanzelf wel goed. Even laten zien, en hij zal het vanzelf zien bij zijn vriendje, eventueel kun je er een stukje appel of wortel inleggen bijvoorbeeld.

Euhm... dat lust hij niet... hij pakt het niet aan of hij spuugt het weer uit... Bloos

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:21

Dat Raheem van de zomer bij me kwam, kende hij het begrip drinkbak ook niet. Bloedheet was het en ik heb me best zorgen gemaakt. Maar ik ben in die hoek gaan staan en heb even 'gespetterd' hij is naar de drinkbak gelopen en vanaf dat moment had hij het gelijk door.
Gewoon even laten gaan, ze zijn echt niet stom en komen er vanzelf wel achter.

Leg er dan wat in wat hij lekker vind

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:23

Bruin brood en zijn biks.
Maar ja, dat kan ik er moeilijk in gaan leggen. Tong uitsteken
Maar het zal vast wel goed komen, we houden het nog een tijdje in de gaten.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:24

Onze fries uit opfok snapte er niks van,maar hijzelf kwam er mooi niet achter.
Elke keer voordoen maar drinken ho maar,ik heb er stroop op gedaan en hem iets aangeduwt na 2 keer had ie eindelijk door dat ie moest drukken, succes ermee

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:31

Dank je, stroop is idd ook een goed idee! Pling

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:34

Ik zou de waterbak vol zetten en hem er een keer heen leiden. In elk geval geen emmer water neer zetten of elke keer water geven uit een emmer, want dan went hij zich aan dat hij water krijgt en zal het niet proberen met de waterbak... Hij zal het echt wel snel door hebben hoor!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 12:38

Ja, we laten de waterbak (is zo'n klein automatisch ding) elke keer al vollopen.
De grote kent het wel, we zullen het goed in de gaten houden...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:15

Myfairytale schreef:
Bruin brood en zijn biks.
Maar ja, dat kan ik er moeilijk in gaan leggen. Tong uitsteken
Maar het zal vast wel goed komen, we houden het nog een tijdje in de gaten.

Dat lijkt me idd ook niets hahahahaha

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 14:09

Het is een eigenwijze hoor!
Maar wel zò lief! Lovers
Daarom maak ik me ook een beetje zorgen of hij het wel zal leren... Bloos

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:51

Kan hij het ondertussen???

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:57

Breng eventjes verslag uit of hij het kan of niet Haha! Wil ik wel weten Knipoog

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:58

Het bakje zelf vol doen met water.
Als hij er dan uit drinkt dan drukt tie automatisch op het knopje dat het water vol loopt.
Dan leert hij het vanzelf.
En anders .. hij krijgt vanzelf dorst dus krijgt hij het wel door Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:04

Hoe weet je dat hij niet drinkt?Ik neem aan dat je niet de hele dag op stal bent.

Ik zou vooral geen andere drinkgelegenheid aan het paard geven.Als je zeker weet dat hij er wel bij kan gaat hij hij er vanzelf gebruik van maken als hij dat al niet doet.Mijn pony had in al zijn jaren ook nog nooit zo'n drinkbakje gezien en op zijn 14e kreeg hij ineens z'n bakje en hij had zomaar door hoe het werkte.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 20:14

Nee, maar hij staat ook niet de hele dag op stal.
Hij drinkt altijd direct na zijn veulenbix.
En nu niet, nu hij daaruit moet drinken.
Ik hou hem echt wel heel goed in de gaten hoor en ik ben gemiddeld 3 uur per dag op stal bezig.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:17

Daar wennen ze zo aan, hoor !!! Knipoog Laat de bak maar vol lopen met water als je weggaat. Als hij dorst krijgt drinkt hij wel op wat erin ligt, als ie meer dorst heeft zal hij er wel mee gaan prutsen om er water uit te krijgen, dan heeft ie dus door dat ie daar zijn drinken uit moet halen. Ja Als je erbij bent als hij drinkt, kijk dan eerst ff of hij het ondertussen al door heeft, anders kun je het ff voordoen door zelf de lepel in te drukken. Lachen Heb je eigenlijk een drinkbak met een staafje waar ze met hun neus tegenaan moeten drukken, of zo'n ouderwetse met een lepel ? Met een lepel lijkt me makkelijker voor hem. Knipoog

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:29

mooi dat ik dit topic vind: Mijn paard staat door een blessure 24/7 op stal. alleen mijn oudje van 10 jaar Tong uitsteken snapt ook niks van zo'n drinkbak. Ik heb hem al vol laten lopen en heb er voer/wortels in gedaan, maar het kwartje is nog niet gevallen. Om hem nu zonder water te zetten lijkt me ook niet alles.
Gister waren zijn emmers leeg toen ik op stal kwam en mijn paard wist niet hoe snel hij moest gaan drinken toen ik de emmers vulde, hij heeft dus blijkbaar nog niet door hoe die drinkbak werkt..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 20:32

Kijk, dat bedoel ik, dat wil ik dus voorkomen...
@ Maxielover: Hij heeft met zo'n staafje...
Hij heeft er al wel een keer met zijn mondje ingezeten, maar echt snappen doet ie het nog niet volgens mij...

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:32

jahaa mijn paard snapt het hoor Haha! Ik heb de bak vol laten lopen en heb er wat biks in laten weken zodat het een papje werd. Nu moest mijn paard wel met zijn hele neus in de bak om alles op te eten dus toen drukte hij ook goed tegen de lepel. Daarna had hij het meteen door, hij begon er al zelf uit te drinken.

Kirr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:30

Mijn paard snapt het ook nog steeds niet helemaal. Ze stond altijd op de wei en had altijd uit emmers en zo gedronken. Nu kwam ze dus op manege en ze had al schrik van het geluidje alleen. Eerst hadden we haar gwn een emmer gegeven maar zo zou ze het nooit leren dus hebben we ze eens een dagje zonder drinken laten staan maar ze kwam ng steeds niet aan de drinkenbak en ze had dus echt wel dorst.
Dan heb ik 2 weken elke dag met haar aan de drinkenbak gestaan en op het einde nam ze zelf wel de wortels uit de drinkenbak maar zo voorzichtig dat ze er zeker niet zou tegen duwen.
Dus ze dronk alleen het water dat in de bak staat en ze drinkt dus nog altijd niet van de elektrische drinkenbak. Koe

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 08:14

@Alytje: Wat fijn!
Ik ga het misschien toch ook maar eens op die manier proberen!
Zul je zien dat hij het niet op wil eten, kan ik alle prut er zelf uithalen! Haha!

Kirr_ schreef:
Mijn paard snapt het ook nog steeds niet helemaal. Ze stond altijd op de wei en had altijd uit emmers en zo gedronken. Nu kwam ze dus op manege en ze had al schrik van het geluidje alleen. Eerst hadden we haar gwn een emmer gegeven maar zo zou ze het nooit leren dus hebben we ze eens een dagje zonder drinken laten staan maar ze kwam ng steeds niet aan de drinkenbak en ze had dus echt wel dorst.
Dan heb ik 2 weken elke dag met haar aan de drinkenbak gestaan en op het einde nam ze zelf wel de wortels uit de drinkenbak maar zo voorzichtig dat ze er zeker niet zou tegen duwen.
Dus ze dronk alleen het water dat in de bak staat en ze drinkt dus nog altijd niet van de elektrische drinkenbak. Koe

Hij is er niet bang voor gelukkig, maar drinkt vrijwel ook nooit uit de bak zelf, ook als ie volstaat niet...