Veulen van moeder af, welk brok en hoeveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Veulen van moeder af, welk brok en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 23:01

Zaterdag gaat ons shetlandveulen (geboren half mei) van haar moeder af. (de moeder gaat terug naar de eigenaar). Nu wil ik het veulen gaan bijvoeren, maar ik vraag mij af hoeveel. Moet je persé veulenbrok geven, want die is bij ons alleen verkrijgbaar in die hele grote zakken. Voor één veulentje is zo'n zak wel erg veel. Kan ik gewoon hetzelfde brok en muesli geven als de andere paarden? En hoeveel moet je ongeveer voeren?

Zera

Re: Veulen van moeder af, welk brok en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:03

Ik heb toen mijn shet een veulen kreeg daarna gewoon wat veulenbrok doorgevoerd.. Niet te veel en dan haalde ik gewoon 1 zak in de zoveel tijd.. Ik gaf haar 1 handje s'morgens en 2 s'avonds.. en voor de rest stond ze gewoon op de wei..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 23:19

Dronk het veulen toen nog bij zijn moeder?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:03

De beste ervaring hebben wij opgedaan met de Pavo podo veulenbrok!!Ook kennisjes van ons met een heel jong veulen waren er heel erg enthousiast over.Maar wees met een Shetlander wel voorzichtig dat je niet te veel ervan voert,dit is een heel sober ras.Mijn advies is dan ook Pavo Podo veulenbrok.Heel veel succes met je veulentje. Vork

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:57

idd niet te veel voeren!
halve kilo per dag lijkt mij voldoenda mits hij daarnaast beschikking heeft over voldoende ruwvoer.

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:59

Bandos schreef:
De beste ervaring hebben wij opgedaan met de Pavo podo veulenbrok!!Ook kennisjes van ons met een heel jong veulen waren er heel erg enthousiast over.Maar wees met een Shetlander wel voorzichtig dat je niet te veel ervan voert,dit is een heel sober ras.Mijn advies is dan ook Pavo Podo veulenbrok.Heel veel succes met je veulentje. Vork

Die voeren wij geloof ik ook aan het veulentje van een vriendin van me zusje.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 21:09

Ik heb dus gisteren zo'n zak Pavo veulenbrok gekocht, maar helaas mevrouw blieft het niet. Ze wil het echt niet opeten. Ik ga zometeen proberen of ze hetzelfde brok en muesli als de paarden wel wil eten. Hebben jullie nog een idee hoe ik haar het veulenbrok kan laten eten?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 22:23

Net gevoerd en sportbrok met muesli lust ze wel. Zou ik het veulenbrok ook aan de volwassen paarden kunnen voeren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:30

Jol1 schreef:
Net gevoerd en sportbrok met muesli lust ze wel. Zou ik het veulenbrok ook aan de volwassen paarden kunnen voeren?

Beter van niet, de samenstelling is daar niet geschikt voor.

Ik zou een shetveulen eerder een handje graan plus een goed supplement voeren. Krachtvoer is al snel teveel, zeker voor zo'n sober ras. Met krachtvoer loop je heel snel het risisco dat ze te snel groeit wat een zwakker skelet geeft, er wordt ook door een aantal mensen een link gelegd tussen krachtvoer en de ontwikkeling van zomerexceem.

De suggestie van een halve kilo voor een shetveulen is echt teveel.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 22:40

Ik vind de dosering op de zak Pavo-veulenbrok ook zo hoog. Daar rekenen ze voor een veulen van 6 maanden met een gewicht als hij volwassen is van 300 kg (wat zal een volwassen shetlander wegen 250 Kg?) per dag 2 kg! Dat betekent dat ik dus veel meer dan een kilo per dag zou moeten voeren. Ik vind dat echt belachelijk veel. De fokker waar ik het veulen vandaan heb, adviseerden een halve kilo per dag. Nu heb ik een bijna een kwart sportbrok gegeven en bijna een kwart muesli.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:59

Jol1 schreef:
Ik heb dus gisteren zo'n zak Pavo veulenbrok gekocht, maar helaas mevrouw blieft het niet. Ze wil het echt niet opeten. Ik ga zometeen proberen of ze hetzelfde brok en muesli als de paarden wel wil eten. Hebben jullie nog een idee hoe ik haar het veulenbrok kan laten eten?

Hoi, ik heb ook een shetlander veulen. Hij zit nu ook aan het veulenbrok. In het begin moest hij er niets van weten, maar ik ben het blijven proberen. Toen hij bij zijn moeder wegging, en niet meer bij zijn moeder kon drinken, ging hij het eten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 23:04

Gisteren is haar moeder weggegaan, maar misschien had ze toen nog niet zoveel trek. Ik ga het morgen opnieuw met het veulenbrok proberen. Hoeveel geef jij je veulen?

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:08

ik wil ook pavo brok gaan voeren, maar de hoeveelheden zijn idd gigantisch! , er is wel een mogelijkheid dat als je veulen er te dik van word , je de hoeveelheid brok die je minder geeft weer bij kunt voeren met het podo supplement van pavo Knipoog Ik vind de hoeveelheden ook erg groot, maar dan zal het wel zo zijn dat ze het echt nodig hebben en als ik zie dat mijn veulen er te dik van word dat ga ik er het supplement bij voeren Lachen

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:09

Jol1 schreef:
Gisteren is haar moeder weggegaan, maar misschien had ze toen nog niet zoveel trek. Ik ga het morgen opnieuw met het veulenbrok proberen. Hoeveel geef jij je veulen?

Ik geef mijn veulen 1 handje smorgens en 1 savonds.
Voor de rest staat hij op het land.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 23:14

Die van ons staat samen met een maatje in de paddock, dus ik moet echt wel iets bijvoeren. Maar er zit wel een erg groot verschil tussen 2 handjes of 2 kilo. We hebben gelukkig heel goed hooi, dus ik denk dat ik zeker niet meer dan een halve schep per dag ga voeren. Onze volwassen arabier krijgt maar tweederde schep per dag. En daar zit veel minder energie en eiwit in dan in dat veulenbrok.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:40

Jol 1,het is heel gewoon dat je veulentje de brok nog even niet ziet zitten.Dat had het veulen van mijn kennisjes ook.Probeer eens een beetje muesli erdoor te mengen,je zal zien dat ze na een paar dagen wel de brok zal eten.In deze veulenbrok zitten ook melkbestanddelen,en het is een hele goede brok voor een veulen.Dat eiwit heeft ze echt nodig om goed te groeien,na de moedermelk.Goed hooi is uiteraard ook heel belangrijk.Het komt heus goed hoor,gewoon even geduld.Mijn ene Arabier kochten wij als jaarling,en hij heeft ook op deze brok gestaan tot zijn tweede jaar op advies van de stoeterij waar ik hem heb gekocht.Nu is hij een hele mooie grote jongen geworden.Heel veel succes met je veulentje. Ach gut .

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:46

ik zit nog heel erg te twijfelen tussen pavo brok+supplement VS 'gewone' veulenbrok, waar je niet van die achterlijke hoeveelheden van hoeft te voeren. Eerst maar eens kijken wat ze nu te eten krijgt,,

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:48

Nog even en aanvulling op mijn bericht over Pavo Podo.Op de verpakking van alle merken voer staat als je het uitrekend een veel te grote hoeveelheid!!!Dat is hetzelfde met hondenbrok,je zou ze bijna dood voeren als je je aan hun richtlijnen zou houden!!Niet doen!!!Ik zou ook niet meer als een halve beker per dag geven met wat muesli totdat ze alleen de brok accepteerd.Nogmaals succes met je kleine bolletje Shetlander. Vork.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:49

dus die hoeveelheden hoef je niet aan te houden? en Bandos: voeren jullie er het supplement ook bij?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:54

Beste rohotje,ik zou aan een veulen geen gewone brok voeren,want in een veulenbrok zit veel meer eiwit wat ze zo jong nog echt nodig hebben.Je hebt helemaal gelijk wat betreft die enorme hoeveelheden die ze adviseren!Niets van aantrekken,en geven zoals jij denkt dat genoeg is!!Ook jij veel succes met je veulentje.Groetjes. Ach gut

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:58

NEE niet een supplement bij Pavo Podo geven,omdat er werkelijk alles in zit!!Een extra supplement alleen geven als een veulen bv.heel ziek zou zijn,en dan nog met mate.Niet alle Vitamine's zijn in grote doseringen onschadelijk.Pavo Podo is echt heel goed voor veulens,we kennen echt hele goede ervaringen ermee.Veel succes meid. Ach gut.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 13:00

Bedankt voor al jullie tips en vanmorgen heeft ze al een klein beetje van het veulenbrok gegeten. Vanavond ga ik het weer proberen.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:01

ok bedankt! , wij HADDEN Tong uitsteken een voedingdeskundige van de Pavo op stal en die zei dat je de hoeveelheid die je aan pavo veulenbrok wegliet, je aan kunt vullen met het podo supplement Knipoog , ik ga zowiezo voor pavo veulenbrok en nog maar even navragen hoeveel voer ze nu krijgt enz. Lachen

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:56

Ja dat Pavo dat als advies geeft is logisch,dan moet je dus ook het Podo supplement kopen.Terwijl in de Podo veulenbrok al alles zit.Het is wel zo dat als je een Pavo basisbrok voert je wel Podo supplement erbij mag geven.Maar je maakt het onnodig duur voor jezelf,en als het supplement uit poeder bestaat hoeveel krijgt je veulen er dan van binnen??Vaak ligt het poeder dan op de bodem van de voerbak.Nogmaals heel veel succes met je veulentje.Groetjes. Ach gut .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:40

op de shetfokkerij waar ik jaren rondgehuppeld heb vroeger kregen de veulens hooi , hooi en nog eens hooi Tong uitsteken
en bolkaf