Ik kan de keuze niet maken wat betreft de stalling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Ik kan de keuze niet maken wat betreft de stalling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 13:55

Hallo bokkers,

Ik zit met het volgende:

Silence staat momenteel zo`n 25 km van huis (dat is dus dagelijks 50 km).
Ik vind het zelf best wel ver en daarom wil ik hem graag dichter bij huis stallen.
Op zich heb ik hier 7km vandaan een hele leuke manege gevonden die me meteen aansprak (mede door de ligging direct aan het bos, Silence is niet verkeersmak, dus waar we nu staan kunnen we geen buitenritten maken. Het bos vind hij echter wel OK dan! ).

Ik wilde er eigenlijk per 1 januari naartoe verhuizen, maar elke keer als ik `s avonds op de huidige stal ben en merk hoe goed Silence het doet (hij is erg gevoelig voor een nieuwe omgeving) en hoe gezellig het dan is na het rijden wil ik eigenlijk ook weer helemaal niet weg.
Waar we nu staan is het zo lekker rustig (maar zo`n 30 paarden) en op die manege hebben ze 90 paarden.

Ik zal hieronder even een lijstje maken van de twee stallen met wat ze te bieden hebben:

Huidige stal (pensionstalling met een paar ponylessen per week):

binnenbak,
buitenbak,
longeercircel,
wasplaats met koud en warm water,
poetsplaats,
dagelijks 2 uur weidegang,
weekend zelf voor weidegang zorgen als er plaats is op de wei (doordat het zo klein is eigenlijk altijd wel) ,
15-20 minuten stappen naar het bos,
Weinig groepslessen per week.

Manege die ik op het oog heb:

2 binnenbakken,
grote buitenbak,
Veel groepslessen (maar door de 2 binnenbakken toch bijna altijd plaats,
wasplaats met koud en warm water,
poetsplaats,
dagelijks 2 uur weidegang (wel extra betalen)
Weekend zelf voor weidegang zorgen dmv een schema
direct aan het bos gelegen

Dit is eigenlijk zo`n beetje wat beide stallen te bieden hebben.
Ik weet uiteraard dat ik de keuze zelf zal moeten maken, maar ik vroeg me toch af wat jullie zouden doen.

Blijven staan waar ik nu sta of toch verhuizen naar die manege.

Alvast bedankt.

karuna
Drukke kabouter

Re: Ik kan de keuze niet maken wat betreft de stalling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:18

ai ik zou voor geen van 2 gaan omdat ze maar 2 uur weidegang hebben per dag en je het in het weekend zelf moet doen. Is er helemaal niets anders in de buurt te vinden?

Verder is er verschil in prijs, hoe zijn de boxen? Als alles gelijk is zou is zelf voor de 2e optie kiezen omdat je daar dan altijd plek hebt in het weekend, maar zelf zou ik dus op geen van 2 willen staan.

EsmeraldaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:22

Tja, ik zou denk blijven waar je nu bent, omdat je zelf al zegt, hij kan niet zo tegen drukte.
Maar aan de andere kant, kan hij er ook aan wennen

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:29

mijn paard staat 45 km van huis, ik moet dus 90 km rijden heen en terug. Sommige zeggen dat ik getikt ben maar mijn paard heeft het hier prima naar haar zin. Ze is net als jouw paard zeer gevoelig voor haar omgeving. Ik heb op 2 andere stallen gestaan en daar sloeg ze echt door (steigeren in stal, rondjes rennen, hinniken enz). Hier staat ze zo super relaxed dat het gewoon een ander paard is. Ik rij liever 90 km dan dat ik hier 3 km van mn huis op de manege ga staan waar ze het niet naar haar zin heeft.

Het is een afweging die je (helaas) zelf moet maken, een ander kan het niet voor je doen. Denk dat het belangrijk is waar jij EN je paard je het beste voelen.

suc-6 ermee, ben benieuwd wat je gaat doen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:37

2 uur weidegand zou ik persoonlijk niet zoveel moeite mee hebben, kunnen ze er in de zomer wel langer op? dan is buiten natuurlijk wel fijner.
verder hoe groot zijn de stallen, wat voor bodumbedekking, word er gemest wat is de prijs, en hoe zit het met voeren wat en hoevaak...
je moet zelf de keuze maken, zelf denk ik dat ik t dichterbij zou proberen, mocht het echt niet gaan kun je ook weer terug.. niet ideaal.. maar ach..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:48

is er niet nog een andere mogelijkheid ook dichter bij huis en kleinschaliger?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:53

Silence een beetje kennende kan hij best weer aarden op een (drukke) manege. Op Cahama heeft hij heel lang in de voorste box gestaan net naast de zadelkamer, kortom ook altijd druk. Misschien kan je wel kijken of je een hoekbox of iets dergelijks kan krijgen, dan scheelt dat natuurlijk ook weer. Ik zelf zou echt het liefst (als ik ooit een paardje zou hebben) hem/haar zo dicht mogelijk bij huis hebben. Hem even buiten zetten is dan dus ook veel makkelijker. Het voordeel van groepslessen is waarschijnlijk ook dat je makkelijk een keertje mee naar buiten kan met een groep, zodat je niet alleen hoeft.
Ik zou dus gaan voor dichter bij huis!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:26

Wat zou ik doen. Mijn paarden heb ik nu ook 26 km hier vandaan staan (dat is 52 km per dag reizen naar de paarden). Maar ze staan er fijn en het is echt hun thuis. Ze hebben het er goed naar hun zin. Nu kan ik een stal zoeken dichterbij huis, maar waarom zou ik dat doen als de paarden het nu erg fijn hebben?!
Voor mij is het een makkelijke keuze; ik rijd wel lekker 52 km per dag.

Wat eerder gezegd is: "Het is een afweging die je (helaas) zelf moet maken, een ander kan het niet voor je doen. Denk dat het belangrijk is waar jij EN je paard je het beste voelen. "

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:27

Hmm, ik heb makkelijk praten, mijn paarden staan bij mijn buurman (nouja, het zijn zijn paarden, maar ik rijd er al jaren, dus noem het voort mijn paarden Haha!).

Maar toch, het lijkt me niet fijn zoveel kilometers te moeten maken. Qua tijd uiteraard, en eigenlijk tellen de kilometer ook mee qua geld. Of je nu 7 of 25 km af moet leggen, scheelt toch weer 36 kilometer per dag. Maarja, het is uiteraard je eigen keuze.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:29

ik zou voor 2 kiezen Lachen mede omdat je dicht bij het bos zit, de spuitplaats warm én koud heeft, en er weidegang beschikbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:31

Qua weidegang enz is er weinig verschil voor je paard.
Je kunt wel makkelijk naar het bos, wat je paard fijn vind.
Plus je bent er zelf sneller.
Dus ipv de reistijd kun je met je pony bezig zijn.
Ik denk dat ik hem zou verhuizen.
Ik verwacht dat hij gezien zijn verleden de drukte ook wel af zou kunnen.
Verder weet ik niet hoe de manege eruit ziet, maar ik ga er niet vanuit dat alle paarden in 1 gang staan. Dus merkt je pony misschien niet eens dat het er zo druk is Lachen

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:34

Ik zou 'm lekker laten staan waar je staat. 7 km van huis vind ik nou ook nog niet echt dichtbij en als je dan toch aan het rijden bent.... Als je nu iets kon vinden op 1 of 2 km van je huis zou ik het overwegen. Zo'n drukke stal geeft altijd ergenissen (weet ik uit ervaring)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:41

ik zou ook eerst kijken weelke stallen beter zijn, en ook wat alle kost. Weidegang is bij alle 2 gelijk ( vind persoonlijk weinig) maar bij de 2e is een bos in de buurt en zoals hierboven al gezegt werd. je bent er sneller, hierdoor kan je vaker wat langer blijven of toch extra naartoe gaan. Aan drukte wennen ze vaker wel, en anders kan je mss een stal op een iets rustiger stuk zetten.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:44

Als ik af ga op jou informatie zou ik gaan verhuizen.

Maar hoe zijn de afmetingen van de stallen en de prijs? Dit kunnen ook factoren zijn die mee spelen.
Ik ben ook verhuisd; had de keuze tussen 2 maar heb voor de grootste stal gekozen ondanks dat er geen binnenbak is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:50

Ik zou een plekje als de manege zoeken, maar dan kleiner en met meer weidegang. Is dat echt nergens anders te vinden?

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:51

Mijn paard staat ook 25 kilometer van mijn huis. Er zijn wel 20 stallen dichter bij mijn huis, maar alleen op de stal waar ik nu sta wordt mijn paard verzorgt zoals ik dat wil. Tuurlijk is het iedere dag 50 kilometer, maar ik heb het ervoor over! Eén dag in de week laat ik de zelfs de volledige verzorging aan de stalhoudster over (dit heb ik nog nooit eerder gedaan, omdat ik het op andere stallen niet vertrouwde, hier voelt het dus zo goed dat ik me er helemaal prettig bij voel), zodat ik wat ruimte voor andere dingen heb.

Heel goed dat je een lijstje gemaakt hebt, dat is erg verstandig. Als ik je zo hoor neig ik naar de stal waar je nu op staat. Je paard staat er prima, dus waarom veranderen? Mijn ervaring met maneges is dat het er veel drukker is en dat je paard meer een nummer dan een paard is. Natuurlijk is dat niet op iedere manege zo, maar wel op veel. Als ik hoor dat er 90 paarden op die manege staan.....laat ik het zo zeggen; ik zou voor de stal gaan waar je nu staat (maar ik hou dan ook van rust en regelmaat)

Succes met je beslissing!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:16

Ik zou ook niet gaan voor zo'n drukke stal! ik zou helemaal gek worden! Wordt nu al gek op een manege met zo'n 40 paarden! Maar goed ik weet niet in hoeverre jij tegen die drukte kan?
Hier in de buurt is ook zo'n manege met 2 binnebakken en daar zeide ze ook dat er altijd ruimte is! Maar let op voor die praatjes als ze geld kunnen verdienen boeken ze die 2e rijhal ook helemaal vol hoor! Het is mij ook overkomen dat er gezegd werd: ja hoor elke dag weidegang en wij zetten ze erin! yeah right! wanneer het hun uitkwam ja! Het valt me echt op dat manege's vaak met dit soort praatjes pensionpaarden binnen halen en als puntje bij paaltje komt moet je toch altijd wijken voor de manegeklanten!

frenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:34

Ik heb hiervoor op een grote stal gestaan 60 paarden sta nu met z'n achten en dat bevalt me prima voor mij nooit meer een grote stal. Heb nu ook weide gang (hele dagen/ het hele jaar ) bij de vorige 2 à 3 uurtjes en dat alleen in de zomer. Beide kon ik zo het bos in. Maar èèn ding is zeker je moet je er lekker bij voelen bij de keuze die je maakt dat is heel belangrijk.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:35

Ik vind het dus helemaal niets om op een manege te staan. Ik werk als groom en die heeft ook de paarden op een manege staan. Op woensdagmiddag en heel de zaterdag zijn er lessen. En s'avonds vanaf half 5. Wij hebben 2 bakken een 20x60 en een 20x40 de 20x40 word gebruikt voor de lessen,longeren losgooien enz. In de 20x60 mag alleen dressuur gereden worden.
Buiten hebben we ook nog 3 bakken en een longeerbak. Maar het is echt rot als het regent en er lessen zijn dan kan je dus niet longeren, rijden. De poetsplaatsen staan dan helemaal vol met manegepony's en paarden. En er lopen zo'n 40 kinderen te hollen door de stallen en alle paarden aan te halen.
In het begin vind je het niet erg. Maar na een maand erger ik me er dood aan.
Ik zou dan mijn eigen paarden ook nooit op een manege zetten. Ik sta met mijn eigen paarden op een pensioenstal en vind dat veel prettiger.
Ik zou dus ook blijven staan of een pensioenstal zoeken in de buurt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 01:12

Ik zou even verder gaan zoeken in de buurt waar je woont binnen een straal van 10km moet er toch wel iets te vinden zijn waar jij en je paard zich allebei goed bij voelen?
Zo'n drukke manege is echt niet tof met 90 paarden erg druk,tenminste dat is mijn mening.
Heb zelf ook ooit met mijn paard op een manege gestaan en daar stonden er in totaal 60 was wel leuke manege maar idd hoop rennende kids ben toen na 3.5jaar verhuist naar een rustigere pensionstal en die ook dichterbij was want da's toch wel handig in de winter wanneer het ijzelt en sneeuwt.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 01:37

ik zou ook echt niet op een manege willen staan, elke woensdag en zaterdag de hele dag schreeuwende en blèrende kinderen die ongevraagd aan je paard zitten, en als je paard zo nerveus is lijkt me dat niet echt ideaal.
als jullie het allebei nu fijn hebben op het huidige plekje dan blijf je er toch lekker..
je kan natuurlijk ook een plaatsje in de buurt zoeken, mijn paard en mijn zusje haar pony stonden vroeger op een pensionstal met 12 paarden, we staan nu bij een boer in de buurt hij heeft voor de hobby 2 friese merrie's en er is nog een vrouwtje met een paard, we hebben een buitenbak (20x40)voor ons zelf heeeeeeel veel weiland waar ze altijd op mag zolang ik wil, en een douche met warm en koud water.
meestal zijn die boeren ook niet zo moeilijk ik mag zoveel hooi stro en kuil gebruiken als ik wil, ze hebben allebei ook een mooie grote box (4x5 en 3x3,5) en dat voor 100 euro per maand voor t paard en 75 voor de pony!!! als ik dit zo lees hebben we toch echt een droomplekkie!!! Bloos

wat heb je trouwens een prachtige pony!!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 09:15

Als eerste bedankt voor de reacties allemaal.

De grootte van de manege schrikt mij inderdaad ook wel af.

Ik ben deze week nog bij iemand particulier geweest. Zo`n 5km hier vandaan.
De stallen zijn min of meer nog in aanbouw. Er zijn bijvoorbeeld ook nog geen kastjes, dus je moet je spullen altijd meenemen.

Maar ze hebben wel een onwijs mooie en ontzettend grote binnenbak.
De stalling ligt op 5 minuten stappen van het bos over boerenweggetjes.

En Silence mag daar zo lang als ik het wil op de wei. Desnoods 24 uur per dag.

Momenteel heeft deze man verder nog geen klanten, alleen 4 eigen paarden.
Alles word daar ook verzorgd en hij heeft een ruime box en contact met de andere paarden.

Alleen deze man geeft toe dat hij niet zo veel verstand heeft van de paarden. Dat is meer zijn vrouw, maar die is niet altijd aanwezig. Dit schrikt mij dan weer af voor het geval er eens iets met Silence moet gebeuren.

Verder lijkt dit me wel ideaal. het is dichtbij (nog dichterbij dan de manege), rustig, en ook niet zo ver van het bos.

Poeh hej, moeilijke keuze hoor.

@ paardjeunity

Citaat:
wat heb je trouwens een prachtige pony!!!

Dank je wel.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:25

Ik zou voor de stal dichtbij gaan. Er komen vast nog wel meer pensionklanten bij als die stal in aanbouw is. Tot die tijd zou ik dan even roeien met de riemen die je daar hebt. 5 km ben je zelf ook nog vlot als er iets mis is.

Ik zit eigelijk in dezelfde siuatie. Paard staat bij mijn oma en die kijkt er nauwelijks naar om. Hebben ze water? Prima. Ik heb me er nog nooit druk over gemaakt, meestal zijn paarden goed gezond en als er dan iets is ben je er zelf ook snel genoeg.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 09:26

Ik ben er inderdaad zelf wel zo.

We willen toch deze winter op de huidige stal blijven, dus dan in Maart-April eventueel verhuizen.
Waarschijnlijk zijn de stallen dan dus ook al een stuk verder klaar ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:29

De nieuwe stal klinkt wel mooi Ja