Vraagje over het houden van een paard op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vaneela

Vraagje over het houden van een paard op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:23

Ik heb een vraagje.

Ik ben echt super verliefd geworden op een heel lief en leuke Andalusiër ruin van 7 jaar !

Maar nu zit er een maar aan,... Die eigenaresse zegt dat hij absoluut niet in een stal gehouden kan worden en hij het hele jaar buiten staat. Hij heeft wel een binnen stal maar daar gaat hij alleen maar in als het echt goed stormt.

Ik mag hem alleen maar kopen als ik voor hem een onderkomen vind waar hij een hele dag op de wei kan. Maar elke stal die ik vind zeggen ze 's winters kan hij niet op de wei ivm dat hij de wei kapot loopt. Waar ik me wel in kan denken! Alleen die mevrouw snapt dat niet zo.

Ik zelf denk ook dat je dat paard best kan leren om op stal te staan en overdag kan je hem best eens los gooien in de bak.

Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen ?

Monster

Re: Vraagje over het houden van een paard op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:37

hmm ja, als het paard gewend is het hele jaar door 24/7 op de wei te staan, zal het voor hem een hele omschakelijk zijn, is er geen stal met een paddock waar hij savonds kan staan?

Vaneela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:56

Nou dat is het m ik kan niet echt iets vinden! Vaak zijn er ook wel boeren die dat aan bieden! Maar echt een heleboel stallen hier in de buurt zitten vol ! Verward

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:45

Ik geef de eigenaresse wel gelijk eigenlijk. Een paard is een buitendier en zeker als hij al gewend is om altijd buiten te staan zou ik hem niet zomaar binnen zetten.
Als ze genoeg ruimte hebben valt het ook reuze mee met het kapotlopen van het land.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:51

ik snap die eigenaar ook wel van het paard, maar ik snap stal eigenaren ook (me ouders verhuren zelf stallen), want als je in de winter dag en nacht paarden op je land hebt (hoe groot land ook), dan trappen ze alles kapot. En een land dat dit jaar kapot getrapt is voor paarden, daar staat volgend jaar geen gras meer op.
en ookal heb je en groot stuk land, paarden staan toch veel op een bepaalde plek (voor het hek en langs de sloot meestal), dus word dat dubbel zo kapot getrapt als jou paard er ipv 12 uur ineens 24uur op staat.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:55

Ik geef de eigenaar ook gelijk. Kun je niet in de supermarkt briefjes ophangen?

Vaneela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 12:27

Ik zeg ook niet dat ik de eigenaresse er ongelijk in geef maar het is hier in de buurt gewoon moeilijk een stalling te vinden die dat aanbied dat je je paard zo alleen maar in de wei kan zetten omdat ze bang zijn dat de wei er aan kapot gaat, waar ik die stal eigenaren ook gelijk in moet geven. Het is gewoon heel moeilijk allemaal. Ik wel al overal advertentie geplaatst en hoop dus ook dat er snel iemand reageerd. Het is jammer dat mijn tante haar wei verhuurd heeft aan de pensionstalling achter anders had ik hem daar neer mogen zetten maarja dat is allemaal weer achteraf natuurlijk. En zou hij ook alleen staan en dat is ook niet echt leuk voor hem.

Maar ik wil het gewoon eerst goed bedacht hebben voor ik hem hier heen haal ik wil voor het paard het beste en niet dat ik hem egoïstisch naar mij toe haal van ik wil een paard en hij heeft maar te willen wat ik wil. Daarom vraag ik ook jullie mening er naar van wat jullie zouden doen. Ik vind het opzich geen slecht idee om briefjes op te hangen in de supermarkt en ga dit ook zeker vanmiddag gelijk doen! Misschien is er wel iemand die een stukje weiland over heeft en een leuk weide maatje zoekt voor zijn of haar pony of paard!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:40

Je kunt eventueel ook eens vragen bij boeren in de buurt Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:51

idd gewoon bij boeren langs gaan. mijn paardje staat ook 24/7 in het land. en ja, het eerste stukje is bagger en vertrapt, maar de rest van de wei is nog gewoon groen hoor...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:53

Ik kan me ook wel voorstellen dat dat minimaal de 'eis' is van de eigenaresse, ze wil het beste voor haar paard.

Ik denk ook dat jij niet wil zien dat het dier dadelijk super ongelukkig is omdat ie niet zoals ie gewent is naar buiten kan.

Ik hoop dat je een wei kan vinden !!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:59

Onze paarden staan ook het hele jaar door in de wei, we hebben een stuk afgezet wat ze van de winter kapot mogen lopen. Ook al zitten we op zandgrond en wordt het hier niet super drassig als er zoveel water is gevallen als afgelopen weekend dan lopen ze de boel snel stuk. Ik kan me voorstellen dat de meeste pensionstallen daar niet op zitten te wachten, de meeste paardeneigenaren willen toch hun paard van het voorjaar weer in een mooie groene weide zetten.
Als je goed zoekt zijn er vast wel plekjes waar de paarden altijd buiten lopen maar ze zijn lastig te vinden.

Daarnaast scheelt het ook nog wat voor ondergrond er bij jou in de omgeving is, als het veel klei is wordt het ook al weer lastiger.

De eigenaresse zal het heus niet voor niets als eis stellen, het zou toch een grote teleurstelling zijn als over een paar maanden blijkt dat je nieuwe paard diep ongelukkig is omdat alleen maar elke dag een heel even naar buiten kan.

Succes met je zoektocht!

Vaneela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 13:27

Dat is ook de reden dat ik eerst opzoek ga voor ik volledig ja ga zeggen. Ik wil het paard kunnen bieden wat hij nodig heeft en waar hij gelukkig van word!
Als ik hem dat niet kan geven moet ik gewoon nog even wachten met een paard nemen. Ik ga van het weekend ook even langs allemaal boeren om te vragen of ik hem daar evenetueel mag stallen er zijn genoeg boerderijen hier in de buurt!

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:48

Mssn dat je hem dan in een paddock moet zetten, waar hij in kan lopen in de winter, met een inloopstal voor als het erg koud word.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:29

Niet elk paard kun je leren op stal te staan...
Andrew staat ook het liefste dag en nacht buiten. tot een jaar of 4 geleden stond hij 's nachts binnen en dan stond hij regelmatig te dansen, springen en weven voor de deur. Ook werd hij er soms erg lastig van en bijterig.

Heb hier in de wei een oude draver staan die ook dag en nacht buiten moet omdat hij anders zichzelf "opeet" door de onrust/stres

Ik zou in elk geval willen weten hoe het paard reageert als hij wel 's nachts op stal moet, voor ik hem zou kopen en verhuizen...

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:30

Mijn verzorgpaarden staan ook dag en nacht buiten, weer of geen weer. Zolang ze hun wintervacht kunnen behouden is dit geen probleem. Verder lopen ze alleen het weiland kapot bij de voerplaats. Het stuk land waar ze op staan moet gewoon groot genoeg zijn (bij hun is dat nu ongeveer 40 bij 80 meter).
Ik zou bij boeren in de buurt informeren en dan vooral degene met melkvee. Die hebben vaak hun land vooral vanwege het uitrijden van mest en voor het hooien. De rest van het jaar staat er geen dier op de wei. Deze mensen zijn vaak wel bereid voor een kleine vergoeding een flink stuk land af te staan (alleen kan je er dan natuurlijk niet vanuit gaan dat alle faciliteiten voor je paard aanwezig zijn).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:46

Is er echt niks te vinden bij jou in de buurt?
Goed zoeken. Anouar staat ook gewoon bij een boer. Voor mij is er welliswaar heel weinig, geen bak enzo, maar voor hem is het ideaal. Ik kies dan toch voor hem en niet voor mezelf, hij moet er 24 uur per dag, 7 dagen per week wonen, ik niet

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:34

Ik heb een jaar een half geleden een paard gekocht die 24/7 op de wei heeft gestaan. Ik was zo stom om haar in een stal te zetten, conclusie, paard brak om de vijf minuten uit... Ze sloeg gewoon heel de stal ineen! Heb haar daarom maar op de wei gezet en laten staan met een schuilstal waar ze zelf in en uit kan... Een weide voor de winter moet je normaal overal kunnen vinden hoor?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:37

mijn paard staat ook 24/7 buiten, het is even zoeken, maar vaak bij boeren of mensen met een stukje weiland mag je wel het hele jaar door de weide op.

Het valt ook wel mee met kapotlopen hoor.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:28

is er geen stalling met mogelijkheid van paddock. Zodat als het land niet goed genoeg meer is hij in de paddock kan. Ja en de verkoper kan dit niet eisen. Of woon je dichtbij genoeg zodat hij op zijn huidige stalling kan blijven staan?

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:07

Ik zou het niet aanraden om een paard die altijd buiten staat naar binnen te halen.
Mijn paard zou echt helemaal doordraaien,ik heb namelijk ook een paard dat liever buiten staat dan binnen.
Ik heb een eigen weiland waar mijn paard op staat waar ik ook een huurder erbij zoek omdat mijn paard nu alleen staat, maar dat is helaas te ver weg ben ik bang want ik woon in Duitsland.
Maar mischien kan je iets vinden op internet of bij een boer voorbij gaan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:09

wat is de reden dat hhij het hele jaar door buiten moet staan, is dat vanwege en gezondheidsprobleem of omdat ze het liever voor hem heeft omdat het fijner is?

Zeker in de randstad zal het moeilijk worden iets tevinden waar ze het hele jaar door buiten kunen staan. tenzij je zelf een stukje grond kunt kopen.

iljaspies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:12

Nee dus, zorgen dat je een stalling vind met dag en nacht weidegang.

dat paard kan stalondeugden krijgen etc.

Tevens vind ik het grote onzin als stalhouders dat niet willen voor het kapotlopen van de weilanden, dan moeten ze kippen gaan houden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:21

karuna schreef:
wat is de reden dat hhij het hele jaar door buiten moet staan, is dat vanwege en gezondheidsprobleem of omdat ze het liever voor hem heeft omdat het fijner is?

Zeker in de randstad zal het moeilijk worden iets tevinden waar ze het hele jaar door buiten kunen staan. tenzij je zelf een stukje grond kunt kopen.

Beter zoeken.

Ik ken genoeg mensen in de randstad die hun paaren redelijk natuurlijk kunnen houden hoor.

Voor bijvoorbeeld een HIT actiefstal heb je net zo veel ruimte nodig als een traditionele pensionstal, maar daar kunnen de paarden wel hun natuurlijke gedrag uiten en wordt er voldaan aan hun natuurlijke behoeften (veel bewegen, kleine beetjes eten de hele dag door, sociaal contact etc)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:32

ik zoek ze niet maar ik weet dat rond de plek waar TS woont het wel wat moeilijker is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:41

iljaspies schreef:
Nee dus, zorgen dat je een stalling vind met dag en nacht weidegang.

dat paard kan stalondeugden krijgen etc.

Tevens vind ik het grote onzin als stalhouders dat niet willen voor het kapotlopen van de weilanden, dan moeten ze kippen gaan houden!

Ik heb mijn pony's dag en nacht in de wei, en vind het zeker geen onzin van die stalhouders...
Het is misschien heel vervelend als de paarden niet het hele jaar in de wei kunnen, maar het is nog vervelender voor zowel paardeneigenaar als staleigenaar en denk ook wel voor de paarden als er het héle jaar geen gras is omdat ze in die maanden al het land helemaal stuk lopen zodat het niet genoeg kan herstellen. Terwijl het anders een periode van 4 a 5 maanden is van geen gras...
Wat een pensionhouder wel kan doen is 1 wei stuk laten lopen, of paddocks maken zodat de paarden wel in groepjes/tweetallen/alleen een dagdeel (is meestal voldoende) of de hele dag, buiten kunnen lopen....
Maar voor een paard dat dag en nacht buiten moet, is het gewoon lastiger een plekje te vinden in het overvolle randstad waar weidegang en hele dagen buiten lopen al niet overal mogelijk is...

En dat zulke stallen zonder weidegang nog genoeg klanten trekken laat zien hoe schaars stalling blijkbaar is...