wat gebruiken jullie als bodembedekker in de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaatje

wat gebruiken jullie als bodembedekker in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 13:51

ik gebruik gewoon stro als ze binnen staat, over het algemeen staat ze dag en nacht buiten. Als ze binnen staat maakt ze de stal van voor tot achteren vies. Heb geprobeerd een tijdje de mest achterin te houden sommige leren dan achterin de behoefte te doen, maar nog steeds van achteren tot voren vies. Wat is jullie ervaring en wat gebruiken jullie als bodembedekker Ach gut

groetjes bianca

smurf1988

Re: wat gebruiken jullie als bodembedekker in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:53

Stro Lachen Ik vind het belangerijk dat ze eetbare bodembedekking hebben, dat helpt tegen de verveling en zorgt dat het verteringstedelsel niet volledig stil komt te liggen. Ik zou hem dus lekker op stro laten staan. Het ene paard kan beter zijn behoeften orderen dan de andere Clown

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:54

Ook stro Lachen Daar is ze lekker zoet mee door het te eten, en ik kan het elke dag verversen met een paar nieuwe plakken. Zaagsel of vlas is maar 1 pak per week ofzo, of dus 2x een halve. Ook kun je met stro lekker dik opstrooien, wat weer kou door gaten en kieren tegenhoud.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:56

Vlas.
Wij gebruiken dit nu al een hele lange tijd voor de boxen van onze pensionpaarden. Lachen
Boxen zijn goed schoon en makkelijk uit te mesten. Lachen

Overigens lopen er over vlas al vele lange topics. *LOL*

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:58

krullen.

mijn paard at zijn stro allemaal op. vandaar de overgang.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:59

Ik gebruik hemperade. Zo goed als geurvrij gaat dus niet stinken en heel makkelijk schoon te houden en zuinig

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:01

Wat is hemperade precies Karoliena? Ik heb er nog nooit van gehoord. Lachen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:02

Uhm zowel stro als zaagsel, zaagsel voor de opname van het vocht en een laag stro er overheen om lekker op te knabbelen. Prima combie en een hele schone stal, verder staan ze van half 9 s'morgens tot s'avonds elf uur buiten en word de stal dus niet zo vies.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:03

ik gebruik stro. Mijn pony eet er niet zoveel meer van gelukkig. Ik wilde hem op een meer stofvrij strooisel en gebruikte toen goede houtkrullen. Maar dat is zooooo duur! Zolang mijn pony niet gaat hoesten, blijft ie op stro voorlopig!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:09

Sjoert schreef:
Wat is hemperade precies Karoliena? Ik heb er nog nooit van gehoord. Lachen

Hennep strooisel, ja poeh een soort van vlas maar dan anders, haha.

Ik denk als ik eht ergens mee moet vergelijken dat ik zou zeggen dat het een soort van houtstukjes zijn bijna wit. Langwerpig zeg maar. Als ze plassen dan neemt de hem,perade alles op en zet dus dan ietswat uit. Heel schoon, kan zo elke week de plasplek eruit scheppen en elke dag de drollen.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:12

hout krullen of stro.
maar de houtkrullen zijn voor mij ''gratis''

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:20

vlas
stro hadden we eerst maar dat aten ze te veel en was te vies,
en krullen mogen ze niet op want dat trekt in de witte lijn van de hoef en dan laat de hoefwand los.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:08

In onze inloop ligt ook Hemparade.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:15

Stro Ja Ze staat zoveel mogelijk buiten maar ook die van ons maakt er dan nog een bende van Haha! Ach gut

ThyrlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:55

Hemparade, eten ze dat niet?? heb ik wel eens gehoord nl en schijnt niet zo gezond te zijn. Of doe je er dan iets overheen zodat het minder lekker ruikt?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 10:29

Nee eten ze helemala niet volgens de winkels kon het ook geen kwaad als ze het aten tenzij ze natuurlijk dan de hele stal leeg eten, maar die van mij kijken er neit naar verder. Het is verder gewoon een natuurproduct ook wat neit erg veel uitzet dus ik denk dat als ze een paar happen nemen het oko enit echt kwaad kan

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:16

Vlas.

Als stal leeg is moet je er 4-6 zakken ingooien. en dan elke dag poep eruit halen, wordt het vlas rood moet je alles eruit halen en opnieuw 4-6 zakken erin doen.. Wel is het handig af en toe bij te strooien..

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:19

karoliena schreef:
Nee eten ze helemala niet volgens de winkels kon het ook geen kwaad als ze het aten tenzij ze natuurlijk dan de hele stal leeg eten, maar die van mij kijken er neit naar verder. Het is verder gewoon een natuurproduct ook wat neit erg veel uitzet dus ik denk dat als ze een paar happen nemen het oko enit echt kwaad kan

Ok, dat klinkt verder wel ideaal. Maar hoe doen jullie dat dan met de afvoer? Door wie wordt dat gedaan?

Zelf gebruik ik overigens stro. Ben het eens Visconti.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:25

Ik had ook altijd stro en kon dat zo in de kruiwagen naar de boer achter ons brengen dat was ideaal. Toen ging de boer stoppen met de koeien en dus geen mesthoop meer. We hebben toen een pensionstal gevonden waar we het heen konden brengen en een aanhanger gekocht. Ik zit naast een catering bedrijf dus het moet allemaal goed schoon blijven en toch zo ruik vrij mogelijk zeg maar. Ben toen op aanraden overgestapt naar de hemperade de buurman zit vlak naast de aanhanger en heeft de hele zomer niks geen last er van gehad je ruikt het bijna niet. Met stro moesten we anders elke week de aanhanger legen nu met de hemperade in de zomer een keer in de 3 a 4 weken maar en in de winter een keer in de 2 a 3 weken

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:26

Bij nim staan ze op vlas en bij Ko op stro.
Werkt allebei prima.
Heb ze wel overdag veel buiten.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:42

wij hebben sinds kort rubberen stalmatten.bevalt heel goed, minder uitmest werk,geen nattigheid in de stal, geen urinegeur. Misschien niet zo 'gezellig' maar onze ponys gaan heeeeeel weinig liggen, en we merken dat het hun niets utitmaakt wat er in de stal ligt Lachen en op lange termijn is het een grote besparing

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:45

Ik gebruik nu stro, maar ik ga zaagsel EN stro gebruiken.
Bij een paardje dat ik rij gebruiken ze dat ook, en dat werkt echt goed, opname van vocht enz! Dus over een tijdje overstappen Knipoog...

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:27

Zinn schreef:
wij hebben sinds kort rubberen stalmatten.bevalt heel goed, minder uitmest werk,geen nattigheid in de stal, geen urinegeur. Misschien niet zo 'gezellig' maar onze ponys gaan heeeeeel weinig liggen, en we merken dat het hun niets utitmaakt wat er in de stal ligt Lachen en op lange termijn is het een grote besparing

Heb je alleen maar matten liggen, of er ook nog wat strooisel op??
Wij hebben nl ook matten, maar daaroverheen heb ik vlas om de urine te absorberen en toch een beetje een stalbed te maken. Er ligt geen dikke laag vlas in, een soort bodem. Onze paarden liggen wel graag in de stal Slapen

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:23

Wij gebruiken vlas met stro. In een lege stal doe ik 7 balen vlas en dan de vieze/natte plekken er elke dag uit halen. Om wat te knabbelen als ze op stal staan, stooien we er wat stro over uit. Ik maak geen potstallen. Na ongeveer 1.5 a 3 weken gooi ik er een hele baal vlas bij. Hangt af van het weer, dus hoe lang ze op stal staan.

amandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:42

wij gebruiken stro alleen bij paarden die veel stro eten en daar koliek van krijgen gebruiken wij vlas