Eigen paardje aanschaffen, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Eigen paardje aanschaffen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:17

Wat vinden jullie,

Als je met je bijbaantje ongeveer 220 EUR per maand verdient, kun je dan een leuk recreatiepaardje aanschaffen dat ongeveer 16 jaar is, en waar je puur recreatief mee wil gaan rijden (buitenritten en af en toe in de wei rijden)?

Zeg je mening Lachen !

yvettjee

Re: Eigen paardje aanschaffen, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:19

hmm word krap denk ik. Er komt zoveel aan kosten bij..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:19

Ligt eraan of je genoeg geld achter de hand hebt om veearts kosten te kunnen betalen. Ook moet er voldoende goedkope stalling in de omgeving zijn en moet je in de gaten houden of je je bijbaantje langere tijd zal behouden (dus niet bij een supermarkt waar je op je 17de weg wordt gestuurd ivm met te duur worden).

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:26

Myra1 schreef:
Ligt eraan of je genoeg geld achter de hand hebt om veearts kosten te kunnen betalen. Ook moet er voldoende goedkope stalling in de omgeving zijn en moet je in de gaten houden of je je bijbaantje langere tijd zal behouden (dus niet bij een supermarkt waar je op je 17de weg wordt gestuurd ivm met te duur worden).

Laten we zeggen, een gehuurde wei met schuilstal (waar hij 24/7 in staat) dat ongeveer 80 EUR per maand kost. Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:28

Da moeten dat soort stallingen wel voldoende beschikbaar zijn in jouw regio. Je moet er niet vanuit gaan dat je je hele leven op de goedkoopste stal die je kan vinden kan staan, want je kan het daar bijvoorbeeld niet naar je zin hebben of om bepaalde redenenen moeten vertrekken. Dan zal je misschien duurder moeten gaan staan.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:29

Het zal inderdaad best krap worden, want als je paard dan problemen met zijn gezondheid heeft e.d. komen er nog eens extra kosten bij. Je moet rekening houden met harnachement, veearts, hoefsmid, ontwormingsmiddel, e.d., eten, stalling, stalbedekking en ga zo maar door.

Misschien gaat het lukken, misschien ook niet, maar zorg er in ieder geval voor dat het paard kerngezond is, niet al te moeilijke hoeven (bv brokkelhoeven) heeft, anders mag je bijbetalen. Ook is 16 jaar al een redelijk oude leeftijd waardoor er al sneller ouderdomskwaaltjes komen...

succes ermee indien je er eentje aanschaft Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:33

Aanschaffen kan natuurlijk altijd maar onderhouden dat is een andere vraag.
Dan denk ik aan bijvoeren, hoefsmid en dierenarts.
Als je geen geld opzij hebt liggen zou ik het niet doen.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:35

Als die stalling echt maar 80 euro per maand is heb je op zich nog wel geld over voor eventuele extra kosten. ik heb ook een bijbaan maar zou het nooit redden aangezien de stalling hier al snel 300 euro per maand is (all in) ik zou vragen aan je ouders of zij misschien als vangnet kunnen spelen voor het geval je echt in nood zit.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:19

Ik zou het nu nog niet doen. Zeker omdat je op jouw leeftijd nog niet zeker bent van het baantje (ik bedoel hoe lang je het kunt aanhouden).

Het aanschaffen zal het probleem niet zijn, maar zoals iemand anders ook al zei, het onderhouden er van.

Ookal is het voor de recreatie, het paardje heeft net zoveel recht en behoefte aan een goed harnachement, schone stal, eten, etc.
Tevens zal hij op z`n tijd naar de smid/dierenarts moeten en dat kost ook elke keer weer geld.

Misschien kun je inderdaad je ouders vragen om bij te springen.
Ik heb dat ook kunnen regelen. Mijn moeder betaald de helft van de stalling en ik de andere helft. Alle andere kosten moet ik zelf betalen.

Misschien is het een idee om een lease paardje te zoeken, kun je eerst eens kijken of het je zowieso bevalt.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:25

met een bijbaantje is altijd gevaarlijk.. die kun je vrij snel kwijtraken mits je een vast contrakt hebt. als je geen vast contrakt heb zou ik het niet doen voor je het weet moet je je paardje verkopen omdat je het niet meer kunt betalen en dan ben je er al gehecht aan.. ik zou als ik jou was gewoon wachten tot je wat ouder bent en een goede baan hebt..
het lijkt allemaal wel te kunnen met weinig geld maar DA kosten kunnen heel hoog oplopen.. of je moet het paard gaan verzekeren maar dat kost ook weer extra. persoonlijk vind ik het altijd beter om wel een verzekering aan te schaffen..
je moet ook denken of het goed is voor het paard. het paard kan er nix aan doen als je een maandje wat minder geld hebt..

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:29

als je al je verdiende geld aan je paardje uit kan geven per maand zou het opzich wel kunnen... maar dan hebje niets meer voor jezelf... en net wat iedereen zegt... stel je verliest je baantje... dan moet je je paardje weer verkopen.. en geloof me dat doet vele malen zeerder dan het paardloze gevoel dat je nu hebt....suc6 met je beslissing

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:38

het is vind ik belangrijk te kijken of er een reserve plek is waar je je paard kan neerzetten mocht je bij dit weiland weg moeten.
ook moet je vind ik kijken of je genoeg tijd hebt, elke dag, voor je paard.
ik denk als je een fjord koopt of iets in die richting, en eenmaal alles hebt, in de zin van zadel hoofdstel ect, dat het dan wel moet kunnen voor het geld dat je verdiend.
probeer wel zo veel mogelijk te sparen voor mindere tijden.
een eigen paard betekend ook zelf voor voer zorgen, in de zomer moet je dan heel veel hooi inslaan, moet je plek voor hebben, en is ook een grote uitgave ineens.
heb je wel iemand die je helpt als je het zelf niet meer red?
je ouders ofzo?
denk je dat je als je je bijbaan kwijtraakt, makkelijk iets anders vind?
het zou natuurlijk mooi zijn, je eigen paard, ik hoop voor je dat het allemaal kan ect.
maar bedenk van te voren goed of het wel of niet kan, want het is vreselijk als je wegens omstandigheden je beste maatje moet verkopen..

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:23

Tja, ik ben ongeveer €250,- per maand kwijt aan mijn paard en dan sta ik bij een relatief goedkope stal. Maandelijks ben ik van dat bedrag aan stalhuur, hooi en stro €155,- kwijt. De overige €95 is voor voer, inentingen, wormenkuren, tandarts, verzekering en bekappen. Ik sta op een doe het zelf stal dus ben iedere dag in de zomer 30 minuten (zonder rijden) bezig en in de winter 1,5 uur (zonder rijden) gemiddeld gezien. Als jij echt alles zelf moet doen moet je denk ik met meer tijd per dag rekening houden, red je dat qua tijd? En je zegt dat je een paard van 16 jaar wilt kopen; het handigst is om je paard ook te verzekeren maar rond die leeftijd worden verzekeringen vaak fors duurder en krijg je niet meer voor alles geld terug. Het zou net aan kunnen maar als ik jou was zou ik er wel voor zorgen dat je iemand hebt (zoals je ouders) om op terug te komen als je echt een keertje in de problemen zou mogen komen...

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:04

Nouja ligt natuurlijk wel wat je aan stalling kwijt bent, de stalling hier in de buurt is 65 euro, dan zou je zeker uitkomen !

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:07

ligt idd aan soort stallin, maar stel dat hij ziek word, ben je in 1 klap veel geld kwijt. ook is het bijbaantje, hoeveel zekerheid heb je, en geef je nu al je geld uit aan paardje? heb je geen gsm, ga je niet stappen, betaal je je eigen ziekenfonds en kleding niet?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:14

Nog even als extra noot; is dit je eerste eigen paardje? Zo ja, dan zou ik als ik jou was niet beginnen op een stukje land met weinig anderen en waarschijnlijk minder expertise. Met je eerste paard loop je altijd tegen totaal nieuwe dingen aan: probleempjes op gebied van rijden maar ook gezondheid! Het is dan fijner om bij je eerste een groep mensen in de buurt te hebben die veel verstand hebben van dat soort dingen.

_Marije_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:43

Ik wet het niet.. er komen best veel kosten bij hoor. En het licht eraan waar je je paardje neer gaat zetten. Thuis of op een stal.. Dat speelt allemaal mee. En als je paardje ziek is dan kost het best wel veel! dan weet ik niet of je ht red.. En je dingen die je voor jezelf ook nog moet betalen spelen ook mee he..

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:45

Dankjulliewel voor alle reacties, ik heb er veel aan! Lachen

Ik ga eerst alles heel goed bekijken, rondvragen etc. vóór ik er aan ga denken.
Want idd, het lijkt me verschrikkelijk als je je paardje moet verkopen wegens financiële redenen..

Nogmaals, bedankt!

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:47

Mm ja, het paard aanschaffen is het nog niet alleen, er komt zoveel bij, hoefsmid, wormekur, enz enz

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:54

Het zou misschien net kunnen.. Maar ja, het zijn vaak de onverwachte kosten die problemen geven. Kan iemand je financieel bijstaan in geval van nood?

Denk er maar goed over na. Succes met je beslissing.

RomyFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:59

Ik heb ook een paardje aangeschaft. En ik moet er veel minder voor betalen dan ik had gedacht.
Hij is namelijk 2.5 en kan gewoon lekker in de weide staan. Alleen hs heb ik moeten betalen...
Maarja, als hij zometeen 3 wordt dan krijg ik natuurlijk wel meer kosten.
Ik denk als het het erg graag wilt, het wel uit kan, maar zorg dat je wel altijd geld achter de hand hebt voor eventuele dierenarts kosten.

manoo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:23

met 220 euro kan je er komen, ligt aan je stalling. je hebt natuurlijk ook nog een hoefsmid, wormenkuren, entingen etc etc en daar komt ook nog eens bij dat een paardje van 16 sneller naar de dierenarts moet dan een jonger paard en dat kost helemaal veel. AL sje ouders wat bijdrage leveren is het te doen natuurlijk, als je echt alles alleen moet betalen zou ik er nog eens goed over nadenken. Je moet ook rekening houden met het feit dat je voor jezelf wel eens wat nodig hebt, nieuwe kleren of een nieuwe schooltas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:45

ik zou het niet doen, stel als je paard ziek is? De hoefsmid zou ook egelmatig moeten komen enzo komen er veel meer kosten bij. En wie garrandeert je dat je dat baantje en die stal behoud en dus niet in de problemen komt? Ik denk dat het het verstandigst is om een paard aan te schaffen als je tochw at meer verdient Ja

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 18:35

Nja, de financiele steun van mijn ouders als ik plots veel geld kwijt ben aan bv. dierenartskosten, die heb ik wel.

Verder hoef ik niet mijn eigen kleding, etc. te bekostigen, dus al het geld kan wel naar 't paard uitgaan.

Bedankt voor alle reacties! Lachen

jikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:41

Ja je kan het redden ik krijg 240 per 3 maand ik red het prima voer hooi vlas !