STALdilemma, pff, lastige kwestie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

STALdilemma, pff, lastige kwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 13:34

Hier dus mijn probleem : ik sta op een stal met ongeveer 9 paardjes, leuke sfeer, goed verzorgd. In de zomer mogen ze dag en nacht buiten, in de winter moet je ze jammergenoeg zelf op de paddock steken. Superpiste van 20/60 m met spiegels en omheind met hoge hagen. Verlichting is ook aanwezig. Maar jammergenoeg staat de piste regelmatig blank. IN de zomer was dat maximum 2 dagen maar nu staat ze al een week onder water. En je mag niet rijden als er water op staat. Dit ergert mij enorm, en het is nog maar de eerste keer dat het een week is, maar ik vrees voor het verdere verloop van de winter. Moest ik daar niet graag staan was ik gewoon weg, maar ik amuseer mij daar en mijn paard ook, maar het pisteprobleem is toch niet miniem.

Pff, is moeilijk, verstand zegt verhuizen, gevoel zegt blijven.

Sisco4life

Re: STALdilemma, pff, lastige kwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:41

Als je het daar goed hebt, en je paard ook dan zou ik gewoon blijven. Zijn er geen mogelijkheden om buiten te rijden ofzo ? een maisveldje on de buurt ofzo ?

Onze bak staat nu ook al ruim een week blank. Kunnen er niks aan doen.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:49

Kun je het "piste probleem" niet gewoon bespreken met de stalhouder en hem b.v. uitleggen dat je het heel erg naar je zin hebt maar dat er echt iets moet gebeuren aan de bak.
Misschien wordt hij dan even wakker geschud en wordt er dan iets aan gedaan. Er zijn best mogelijkheden om de baan wat droger te maken, dus ik zou zeggen, praat er eens over met de eigenaar.
Succes...

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 14:06

Veldjes zijn er niet direct in de buurt, en gewoon buitenrijden is voor mij niet genoeg. Ik wil kunnen dressuren Lachen

Heb het al eens over de piste gehad, maar hij vind het normaal dat die blank staat momenteel (wat kan, ken er neit veel van) maar toch is het voor mij enorm vervelend.Dus ik denk niet dat er iets zal aan gedaan worden.

De stalgenoten hebben hier neit zoveel last van omdat ze niet die drang hebben om te rijden of meestal gaan wandelen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:24

Je kan buiten ook dressuren hoor. Ik rij ook heel vaak buiten(maar ongeveer 1 keer in 2 weken in de bak), maar buiten rij ik ook vaak dressuurmatig. Ik ken ook iemand die Z2(geloof ik) rijd en die rijd ook regelmatig dressuurmatig buiten, zij zegt: "als je het buiten kan kan je het overal!"

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 14:33

Dan moet je wel eerst plaats hebben buiten. Kan moeilijk in het bos dressuren Lachen daar kan je enkel rechtdoor en op straat vind ik het ook niet zo ideaal

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:36

is er nergens een manege in de buurt waar je een paar keer in de week de piste kan huren of les gaan nemen

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:42

Je wilt serieus dressuur rijden en denk daarom dat je dan maar beter naar een stal kunt verhuizen waar je wel kunt rijden met nat weer. OK, het is nu gezellig op je stal, maar dat kan het op een andere stal ook zijn. Het is nu half november, het zal nog wel natter worden deze winter! Als ik jou was zou ik of verhuizen naar een andere stal of mogelijkheden zoeken om in de winter ergens anders te kunnen rijden.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 15:15

Er zijn 2 maneges in de buurt. 1) Ideale afstand 15 min. stappen,altijd wel plaats. Ben ik 3 keer naartoe geweest; Nadeel: superdrukke baan waar de mensen echt gevaarlijk rijden. Resultaat : een demarrage op straat en een paard dat nog altijd veel schrikkeriger is van auto's dan ervoor. Ben mijn leven niet beu en durf bij gevolg zelf nie meer die baan op.

2) op 30 min. wandelafstand, moet altijd bellen op voorhand of de piste vrij is (hebben maar 1 binnenpiste), vaak lessen,geen verlichting op die baan dus niet praktisch als het donker is.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:49

als je niet op de baan durft me je paard neem hem dan aan de hand voor de drukke weg of zet hem op de van

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 15:54

ik durf wel de baan op, maar wil het haar niet aandoen. Waarom angst veroorzaken. Aan de hand zal ze ook bang zijn. Het is gewoon beangstigend. Als ze aan 50 km per uur dicht langs je passeren als de regen nog eens opspetterd ook.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:23

dan zal je moeten kiezen tussen dressuur of andere manege. Ik versta best wel je probleem maar als je dat paar keer doet overdag en paar keer in het donker moet ze volgens mij het wel gewoon worden angstige dingen vermijden levert niks op als je op wedstrijd gaat zal ze ook de drukte gewoon moeten worden. Maar als jij maar zoveel over hebt om je probleem op te lossen

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 16:27

Ze kan goed tegen drukte, er wordt geen enkel 'eng' moment uit de weg gegaan waarvan ik vind dat het niet eng is. Probeer haar aan zoveel mogelijk dingen bloot te stellen omdat ik van mening ben dat ze moeten wennen.

Heb er geen behoefte aan om in de sloot te belanden door een chauffeur die het niet nodig vindt om een beetje te vertragen, en een paard te hebben die iets breekt of dat ik zelf in een rolstoel mag gaan zitten.

Soms is iets nu éénmaal gewoon te gevaarlijk en ik zoek geen risico's op.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:46

Het ligt er ook aan wat je voor je box moet betalen. Als je veel geld betaalt en je kunt niet rijden dan zou dat een reden kunnen zijn om naar een andere plek uit te kijken. Ik vind het raar dat je de bak niet mag gebruiken, dan moet de stalhouder eigenlijk voor een andere oplossing zorgen. Als je een redelijke prijs betaalt dan mag je best verwachten dat de rijbak in orde is. Als je voor "een prikkie" staat dan moet je misschien op de koop toe nemen dat je regelmatig niet kunt rijden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:44

Ik vind het moeilijk om hier iets zinnigs op te zeggen.

Als eerste denk ik dat je je moet bedenken wat voor jou en je paard belangrijk is. Wat voor doel heb jij met je paard? Wil je vooral recreatief rijden en af en toe wat dressuren of wil je echt de sport in? Ik denk dat het wel heel belangrijk is om daar over na te denken.

Als jij voor het eerste kiest dan zou ik lekker blijven waar je nu staat. Als jij gewoon 90% van de tijd dat je daar staat gebruik kunt maken van de bak zou ik er niet zo'n probleem van maken dat hij af en toe blank staat. Dat je dan af en toe niet kan rijden is dan jammer, dan kun je altijd nog een stukje gaan wandelen of gewoon lekker poetsen.

Wil je echter wel de sport in, dan kun je beter gaan nadenken over een accomodatie met binnenbak. Dan weet je in ieder geval zeker dat je 365 dagen per jaar kunt trainen. Ik zou me dan ook storen aan een bak waar niet te rijden valt. Uiteraard kun je ook buiten rijden, maar in de winter is dat gewoon niet zo prettig.

Verder denk ik dat het belangrijk is om te kijken naar hoe je paard het doet. Heeft hij het naar zijn zin op deze stal? Past hij zich goed in de kudde etc.? Houd je er zelf wel van om bijvoorbeeld op een grote stal te staan met allemaal wedstrijdruiters of ben je meer van het kleinschalige?

Kortom, leg de voordelen en nadelen van deze en een andere stal eens naast elkaar en trek dan je conclusie. Het kan overigens geen kwaad om een te gaan kijken bij een andere stal hoe het daar gaat en eens informeren wat het kost en hoe het zit met het gebruik van de bak. Daarna kun je altijd een beslissing nemen.

Succes er mee!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:30

Sorry hoor maar ik vind dat je echt overdrijft,kan het nou echt zo kwaad om een paar weekjes niet in de bak te rijden?
Die bak zou me geen hol schelen,als ik maar naar buiten kon en het verder gezellig was

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:39

Als je paardenboxen verhuurt voor een behoorlijke prijs dan vind ik eigenlijk dat onderhoud van de bak dan wel geregeld behoort te worden door de stalhouder. Kijk, als je voor een paar tientjes in de maand staat dan kun je niet veel verwachten. Als je de normale, gangbare prijs betaalt dan hoort daar een berijdbare bak bij. Ik neem aan dat er al sprake is van achterstallig onderhoud (want de bak staat blank) en dan is het helemaal raar dat je die bak dan niet mag gebruiken omdat hij dan nog slechter zou worden. Die bak is sowieso al aan een opknapbeurt toe. Dit klinkt misschien niet zo aardig naar de stalhouder toe, maar er zijn bij zo'n huurovereenkomst wel van beide kanten verplichtingen. Bij de huurprijs zit het gebruik van een rijbak inbegrepen. Dus moet de verhuurder wel zorgen dat die in orde is. Als je een huis huurt en het dak is lek, moet de huisbaas het ook repareren.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:52

Armaris schreef:
Sorry hoor maar ik vind dat je echt overdrijft,kan het nou echt zo kwaad om een paar weekjes niet in de bak te rijden?
Die bak zou me geen hol schelen,als ik maar naar buiten kon en het verder gezellig was

Kijk, dat is dus het verschil, het kan de TS wel schelen want die wil trainen Knipoog

Ik ben het wel met Jol1 eens Ja Jij betaald hem/haar, hij/zij moet dan ook voor een aantal dingen zorgen.
Dan moet hij/zij ook zorgen dat de bak er in begaanbare staat bij ligt.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:02

Ik zou lekker op die stal blijven, aangezien ikzelf zeer slechte ervaringen heb met grotere dressuurmaneges. Dat geroddel, en iedereen vind zichzelf de beste, en alle dure merken etc... Als je een goedkoop dekje van de lidl koopt, of je paard niet hoog genoeg loopt hoor je er al niet bij. Bij ons was het zelfs zo erg dat iedereen dezelfde instructrice had als de dochter van de boer. En als die dan voor haar opeens niet deugde was ze al haar klanten kwijt.
Ik zeg niet dat het bij alle maneges zo is, maar ik zou blij zijn met je plekje, je weet nu dat je paard goed staat en met weidegang. Dat is ook niet overal meer mogelijk (nou kom ik oorspronkelijk uit de randstad). Ik snap best dat je graag wil dressuren ,maar weeg goed de voor en tegens tegenover elkaar af. Ik heb beide kanten gezien, en die manege was voor mij verschrikkelijk!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:10

Er zijn ook leuke pensionstallen met een goede bak én aardige mensen. Dat hoeven niet direct maneges te zijn. In deze tijd van het jaar heb je zoveel regen, dat als je een slechte bak hebt, je haast niet meer aan rijden toe komt. Daar is een paard te duur voor, want als je rekent wat een paard je per maand kost en je moet incalculeren dat je een groot deel van de komende maanden niet kunt gaan rijden dan wordt je daar niet vrolijk van. Als je dan ook nog eens wedstrijden rijdt dan wordt het helemaal een hopeloos geval. Overal waar je komt, of dat nu op school of op stal is, heb je mensen die je meer of minder liggen, dus daar zie ik bij een andere stal niet direct een probleem in. Er zullen daar ook wel "normale" mensen zijn. Er moet natuurlijk wel iets geschikts in de buurt zijn.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:14

als je veel betaald mag je zeker verwachten dat de bak in orde is, je zou kunnen voorstellen minder te betalen voor de tijd dat je de bak niet kunt gebruiken, dan is het misschien al wat minder vervelend om te blijven waar je bent.
als je niet veel betaald, is het niet zo vreemd dat hij af en toe blank staat, maar zoals anderen zeggen je moet even de voors en tegens naast elkaar leggen.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:19

Ik zou bedenken wat je doel is met je paard. Als je graag dressuur wilt rijden en dat kan niet omdat de bak blank staat, zou ik me daar persoonlijk mateloos aan ergeren. En als die bak nu al blank staat dan kan je de komende maanden nog wel heel vaak niet rijden gezien de neerslag die er meestal swinters valt. Ga je meer voor de gezelligheid en is rijden/trainen niet je doel dan zou dan ligt het anders. Persoonlijk zou ik een andere accomodatie zoeken met een bak waar je wel in kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:33

Mijn instructrice heeft me juist vandaag verteld dat het belangrijk is om buiten te dressuren.Juist i.v.m recht richten.Omdat je haar buiten op een lang pad veel beter recht door kan rijden op een behoorlijke midden draf.Op rechte lijnen draftempo's rijden.Wijken van links naar rechts op het pad .Veel voorwaarts-neerwaarts en natuurlijk je galop tempo's.Juist buiten kan je de galop uitstrekken en weer terug nemen.De instructrice raade mij aan om niet meer als 3 maal per week ,in onze overigens uitstekende buiten piste, te oefenen en de rest van de week buiten.Ook een kwestie van je paard happy te houden.

Overigens ben ik van een stal met 2 binnenpistes en 2 buitenpistes,gegaan naar een veel kleinere stal met 1 buitenpiste.Ik weet dat van de winter als het vriest ik ook niet buiten kan rijden maar ik vind de goede verzorging en de gezelligesfeer op stal heel belangrijk.Zowel voor mijn humeur als dat van mijn paarden.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:40

Citaat:
Mijn instructrice heeft me juist vandaag verteld dat het belangrijk is om buiten te dressuren.Juist i.v.m recht richten.Omdat je haar buiten op een lang pad veel beter recht door kan rijden op een behoorlijke midden draf.Op rechte lijnen draftempo's rijden.Wijken van links naar rechts op het pad .Veel voorwaarts-neerwaarts en natuurlijk je galop tempo's.Juist buiten kan je de galop uitstrekken en weer terug nemen.De instructrice raade mij aan om niet meer als 3 maal per week ,in onze overigens uitstekende buiten piste, te oefenen en de rest van de week buiten.Ook een kwestie van je paard happy te houden.

Overigens ben ik van een stal met 2 binnenpistes en 2 buitenpistes,gegaan naar een veel kleinere stal met 1 buitenpiste.Ik weet dat van de winter als het vriest ik ook niet buiten kan rijden maar ik vind de goede verzorging en de gezelligesfeer op stal heel belangrijk.Zowel voor mijn humeur als dat van mijn paarden.

Blij dat iemand dezelfde mening deelt als ik. Ik heb ook liever een gezellige sfeer. Dat heeft nl ook invloed op je paard. Als je uiteindelijk met tegenzin naar je paard gaat word je er beide niet beter van.
En ook ik rijd graag dressuur. En dat van het buitenrijden klopt zeker wel. Ik rij ook 2keer in de week in de bak, en verder alleen maar buiten. En ik ga net zo snel vooruit, soms nog sneller, dan wanneer ik in de bak rijd. En zo houd je het ook nog leuk en gezellig met elkaar

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:51

Ik vind het wel een beetje vreemd dat als er bij een stalling een goede bak is er geen gezellige sfeer zou zijn. Dat heeft toch helemaal niets met elkaar te maken? Je hebt toch ook gewoon gezellige stallen mét een goede bak? Daarnaast is het soms helemaal niet mogelijk om buiten te rijden. Waar ik woon rijden ze de vouwen uit je broek. Alleen met een heel mak paard kun je naar buiten en dan is het nog met gevaar voor eigen leven.