Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Boutje schreef:Mijn shetjaarlinghengstje gaat de laatste tijd elke nacht op stap.
Overdag met mamie en de rest van de bende op de weide is meestal gene probleem. 's Nachts hebben ze een ruime schuilstal met paddock en volop hooi.
Eens het hooi op (denk ik) gaat hij ergens anders grazen, tot in de weiden van de naastgelegen manege. En als die dan 's morgens hun kudde paarden loslaten is het gillen en rennen en kan ik hem gaan redden.
Ook al enkele keren van de straat af geplukt.
De paddock heeft een zandkering in hout van 20 cm boven de grond, en drie stroomdraden, de onderste op 30 cm van het hout. Maar hij stapt er gewoon tussendoor, geeft niks om die stroom.
Ik heb hem ook al eens moeten lossnijden, lag helemaal in draad gewikkeld op de weide (twee uurtjes geen toezicht).
Het enige wat ik nog kan bedenken is hem 's nacht in het tuinhuis te zetten maar dan staat hij alleen en hij is dat niet gewoon.
Nog meer hooi geven is geen optie, dat wordt vertrappeld en op geplast en dan eten ze er neit meer van. En de hele bende opsluiten in de loopstal wil ik niet, mijn arabje flipt dan, die moet in en uit kunnen.
Weet iemand raad?
Schapegaas zou ik ook niet doen. Kies dan voor konijnengaas. kleinere hokjes. Daar kunnen paarden niet met hun hoeven en benen in vast komen te zitten
Ze breekt tegenwoordig niet meer uit naar een andere wei, maar is de afgelopen 2 weken de wei van de buren ingevlogen. Aan de andere kant van de wei ligt een weg, als ze er aan die kant uit gaat lopen er 6 paarden - in het ergste geval - op de snelweg. Plus dat ze héél sterk op gras reageert, als ze van 't voorjaar uitbreekt kunnen we d'r opladen...