tips voor uitbrekertje gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boutje

tips voor uitbrekertje gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 15:20

Mijn shetjaarlinghengstje gaat de laatste tijd elke nacht op stap.
Overdag met mamie en de rest van de bende op de weide is meestal gene probleem. 's Nachts hebben ze een ruime schuilstal met paddock en volop hooi.
Eens het hooi op (denk ik) gaat hij ergens anders grazen, tot in de weiden van de naastgelegen manege. En als die dan 's morgens hun kudde paarden loslaten is het gillen en rennen en kan ik hem gaan redden.
Ook al enkele keren van de straat af geplukt.
De paddock heeft een zandkering in hout van 20 cm boven de grond, en drie stroomdraden, de onderste op 30 cm van het hout. Maar hij stapt er gewoon tussendoor, geeft niks om die stroom.
Ik heb hem ook al eens moeten lossnijden, lag helemaal in draad gewikkeld op de weide (twee uurtjes geen toezicht).
Het enige wat ik nog kan bedenken is hem 's nacht in het tuinhuis te zetten maar dan staat hij alleen en hij is dat niet gewoon.
Nog meer hooi geven is geen optie, dat wordt vertrappeld en op geplast en dan eten ze er neit meer van. En de hele bende opsluiten in de loopstal wil ik niet, mijn arabje flipt dan, die moet in en uit kunnen.
Weet iemand raad?

Lame

Re: tips voor uitbrekertje gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:23

Boutje schreef:
Mijn shetjaarlinghengstje gaat de laatste tijd elke nacht op stap.
Overdag met mamie en de rest van de bende op de weide is meestal gene probleem. 's Nachts hebben ze een ruime schuilstal met paddock en volop hooi.
Eens het hooi op (denk ik) gaat hij ergens anders grazen, tot in de weiden van de naastgelegen manege. En als die dan 's morgens hun kudde paarden loslaten is het gillen en rennen en kan ik hem gaan redden.
Ook al enkele keren van de straat af geplukt.
De paddock heeft een zandkering in hout van 20 cm boven de grond, en drie stroomdraden, de onderste op 30 cm van het hout. Maar hij stapt er gewoon tussendoor, geeft niks om die stroom.
Ik heb hem ook al eens moeten lossnijden, lag helemaal in draad gewikkeld op de weide (twee uurtjes geen toezicht).
Het enige wat ik nog kan bedenken is hem 's nacht in het tuinhuis te zetten maar dan staat hij alleen en hij is dat niet gewoon.
Nog meer hooi geven is geen optie, dat wordt vertrappeld en op geplast en dan eten ze er neit meer van. En de hele bende opsluiten in de loopstal wil ik niet, mijn arabje flipt dan, die moet in en uit kunnen.
Weet iemand raad?

Castreren... Mijn shetlandhengst brak ook uit.. richting de merries van de buren.. Maakte hem ook niet uit hoeveel stroom er op stond.. Ik heb hem laten castreren en het is over.. Wat ook wel kan helpen, is schapengaas langs je omheining.. is toch lastiger om door te breken..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:26

kluisteren, ophangen nee hoor geintje. Lijkt me wel lastig zo'n klein duvelke. Kun je hem niet op de wei laten samen met een ander? of eventueel toch op zijn hoogte planken timmeren ipv stroomdraad. Succes ermee

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 16:33

Schapengaas durf ik niet, ik ben bang dat er iemand van de anderen met zijn voeten in vast komt te zitten.
Hij staat samen met anderen in de paddock en hij ontsnapt naar lege weides, gewoon voor het gras. En hij is al te dik, gelukkig is het geen voorjaar anders werd hij vast bevangen.
Planken timmeren, 15 op 30 is die paddock, best veel planken.
Zou castreren echt helpen? Hij gaat niet echt naar merries toe, wel naar gras...

Zouden die kastanjehouten paalomheiningen shetproof zijn? Duur?

't Is een echt schatje hoor, maar 's morgens vind ik hem even iet zo lief als ik hem alweer eens niet vind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:40

Als je nou overal 1 rij planken doet. Op de hoogte van zijn borst ofzo. En dan breed lint, onder boven en op de zelfde hoogte van de plank.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:09

ik heb ook zo'n pony die overal uitbreekt, tot hiertoe heb ik nog niet echt een oplossing gevonden.
ik volg dit even

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 23:06

Iemand zei me koperdraad in zijn manen te vlechten. Hij zou de stroom niet goed voelen door zijn dikke vacht. Met die koperdraad dus wel.
Kweenie, 't lijkt me wat gevaarlijk, da's toch best hard als dat los komt of zo...
Iemand dit al gehoord?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:08

ja dat hoor je vaker die tip.
het werkt vast wel, ze voelen inderdaad niet veel van het stroom nu.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:24

Ik herken dit. Mijn schattige 6 jarige 1.65 hoge ruin brak op zn vorige stal ook uit. Liep gewoon door het stroomdraad heen als ie geen eten meer had en ging verderop staan grazen. De stal waar hij nu staat gaat het wel super. Hier staat veel meer stroom op t draad Knipoog Schapegaas zou ik ook niet doen. Kies dan voor konijnengaas. kleinere hokjes. Daar kunnen paarden niet met hun hoeven en benen in vast komen te zitten Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:30

Ik ga ook even meelezen... De Haflingermerrie die ik nu verzorg (wat zal ze zijn, 1m40?) breekt ook constant uit. In eerste instantie van het zandstuk naar het gras, nu van het gras naar nóg groener gras. Ze reageerd er erg sterk op dus we moeten het eigenlijk opgelost hebben voor het voorjaar... Ze steekt gewoon d'r hoofd tussen de 2 draden en geeft gas.

Die van dat koperdraad zou wellicht een goeie zijn... De eigenaar was al aan het overwegen om haar in het vervolg haar halster om te laten en een stukje ketting eraan te hangen, dat ze het voelt zodra ze haar hoofd ertussen steekt.

Alleen, hoe vlecht je die draad in? Rechte vlechten maken en overal een stukje draad mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 07:59

schapengaas om je weiland zetten Haha!
gewoon schapengaas met daarvoor 2 draden,daar gaan ze niet meer doorheen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:46

Ik vrees dat dat een heel duur grapje gaat worden, gezien het formaat van de wei bij ons...

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:39

ik heb ook een haflinger van 9 jaar toen hij 3 was vond hij het leuker bij de buren of in het bos omdat het gras daar lekkerder was ik had al van alles geprobeerd en niets hielp ik heb toen gekeken hoe hij het deed en tilde gewoon ziijn benen op en stapte zo over het onderste draad en duwde met zijn hoofd het bovenste draad weg en daar ging hij ik heb toen ook schrikdraad in zijn manen gevlochten en hij heeft het nog maar 3 keer gedaan en is zo geschrokken van het draad dat hij nu op een afstandje blijft staan en het echt niet meer in zijn hoofd haalt omdat de manen te dik waren voelde hij het schrikdraad niet dus daarom was hij er niet bang voor

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 10:34

Grrrr... ik had het extra shuilhok )twee muren met een afdak) omgeknutsled tot stalletje. Ging een nachtje goed. Deze morgen stond shet Iris nog netjes binnen, de rest van de bende door het dolle heen (slecht voor de beenblessure van mijn paard dus) en de kleine rustig op een verdergelegen weide met een nieuw ponyvriendje...
De zwakste plank er half uit. Hij zou dus in theorie een plank er uit gekregen moeten hebben aan een kant en dan tussen twee horizontale planken (30 cm!!! ruimte) moeten gekropen zijn, geen idee hoe hij het doet maar feit is dat hij er uit geraakt was.
De ganse nacht tijd om met alle shetkoppigheid en volharding die in zo'n minilijfje zit een " oplossing" te zoeken. Grrrr...
Begin daar maar wat tegen te doen...
Nu iets nieuws verzinnen voor vanavond, ofwel paardenbiefstuk serveren voor het bezoek...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:37

Dat laatste is wel de gemakkelijkste oplossing Vork

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:43

Dat is wel heel lastig. Zo dacht ik jaren terug toen mijn haffie nog leefde, dat iemand 's nachts de stallen open gooide omdat steeds mijn 2paarden op de weg liepen. Ik heb toen een camera opgehangen en wat bleek:
Mijn haflinger maakte zelf zijn bovenste slot open, dan ging hij net zo lang stampen tot die onderste ook open ging. Voor de gezelligheid maakte hij de stal van z'n buurvrouw ook open. Dan stonden ze direct in het weiland, maar daar was het niet interessant, dus maakte hij het hekje open van het land, en dan gingen meneer en mevrouw samen op pad. Zelfs een keer zo erg dat ze bijna op de A4 liepen!!! Toen ik dat zag, heb ik hangsloten op de deuren gezet, ook niet echt handig maar ik moest toch wat.
Heel veel sterkte hiermee, lijkt me enorm lastig.

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 22:27

Nog iets mislukt... Ik had zijn halstertje omwonden met schrikdraad en er dan losse eindjes als een soort antennes aan vast gemaakt, dan nog in de manen gevlochten en rond zijn hals. En het regende en de stroom getest (doet het dus nog steeds). Overdag even in de paddock en de rest op de weide, hij bleef netjes binnen.
Maar 's nachts toch terug op de hort...
Alleen terug binnen durft hij niet, hij laat zich mooi vangen en wacht dan netjes tot ik de schrikdraad los doe voor hem en omhoog houd.
Om dan de volgende nacht het zelfde te doen (al twee keer).
Ik kan hem toch moeilijk aan de ketting leggen...

vandemariene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:33

Misschien een andere schrikdraad klok kopen met meer stroom. En bij sommige klokken kan je de stroomsterkte aangepast worden... En desnoods toch s'nachts maar aan de ketting...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:38

Hier hetzelfde verhaal: de eigenaar heeft de Haf de afgelopen 2 weken een paar keer op wei gezet (stroomsterkte is overigens al laaaaaang geleden fiks opgehoogd), kettinkjes aan d'r halster en om d'r hals. Nog geen 10 minuten eer ze weer weg was.

Maar ze gaat verkocht worden... Verdrietig Ze breekt tegenwoordig niet meer uit naar een andere wei, maar is de afgelopen 2 weken de wei van de buren ingevlogen. Aan de andere kant van de wei ligt een weg, als ze er aan die kant uit gaat lopen er 6 paarden - in het ergste geval - op de snelweg. Plus dat ze héél sterk op gras reageert, als ze van 't voorjaar uitbreekt kunnen we d'r opladen...

ThyrlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:50

schrikdraadje of ijzerdraad in de manen vlechten helpt heel goed. Heb dat ook eens gedaan bij een jong paard. Ze is daarna nooit meer uitgebroken.
Uiteraard moet je wel zorgen voor een flinke mep op het schrikdraad en met zo kort mogelijke tussenpozen, anders voelen ze misschien nog niets.

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 15:10

Scrikdraad in manen ed mislukt, zie hoger...
Nu kan het nog, hij breekt uit naar achtergelegen weilanden en niet naar de straat (oef) maar in het voorjaar met veeeel jong gras vrees ik voor zijn gezondheid...
We zijn aan het bouwen, en dan komt er een aangepast stalletje voor hem zodat hij wel bij de anderen is en die in en uit kunnen maar hij opgesloten staat achter een halve deur. maar dat duurt nog een jaar...
Hopelijk vind ik er nog iets op maar ik begin stilaan te wanhopen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:09

ik weet niet of het verantwoord is, maar kan je die haf niet 's nachts kluiseren?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:15

kun je niet van een deeltje van de schuilstal afschermen. (half muurtje van gipsblokken of hout ofzo met een deur) zodat hij op stal staat, maar toch bij de rest.. zo hoog dat ze er geen van allen over kunnen, maar elkaar wel kunnen horen en ruiken en een beetje zien

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:30

Ik neem aan dat je nu koord of lint gebruikt? Je kan overwegen om op uitbreekhoogte (1 boven en 1 onder het laagste koord) 2 gegalvaniseerd staaldraden te spannen, dat rekt niet mee en kunnen ze niet zo makkelijk omhoog duwen. Bovendien is de stroomschok van een staaldraad veel harder dan die je van koord/lint krijgt en geleid deze ook veel beter.
Ik heb hier goeie resultaten mee behaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:34

Om de rede dat ik ook een ontsnap paard heb.
Heb ik de wei wel laten omheinen met gaas.
En dan wel die kleine mazen.

150 hoog en daarvoor een stroomlintje.

Heeft idd wat gekost, maar ben er wel héél erg blij mee Ja

Een veilig gevoel als je weg bent

Als het hier alleen om de paddock gaat, moet het te doen zijn Ja