Loopstal of box ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Loopstal of box ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 10:40

Hai ik had een vraagje ik ben van plan volgend jaar weer een paard aan te schaffen nou vroeg ik me af wat jullie hier van vinden
namelijk de stal waar ik heb kan zetten bestaat uit 3 opties
1= loopstal met paddok en zomers op de wei
2= binnenbox en s ochtends bij het uitmesten op de paddok en in de zomer op de wei
3= buitenstal (gewoon box waar ze met hun hoofd naar buiten kunnen) s ochtends op de paddok onder het mesten en zomers op de wei.

Ik vroeg me af wat jullie het beste voor een paard zouden vinden licht natuurlijk ook aan het paard maar ik dacht zelf aan een loopstal aangezien dat het natuurlijke gedrag van het paard zeg maar naspeelt kan lekkere de heeledag lopen en in zijn stal gaan als hij wilt o ja ik moet dr wel bij zeggen dat de loopstallen met paddox wel beschut zijn ze liggen achter de binnenbak en een beetje tussen boompjes zeg maar.

Ik vroeg me af wat jullie aanraden het word waarschijnlijk een paard rond de 160 tot maximaal 170 e dan dacht ik aan een steving typje denken jullie dat elk paard buiten kan staan met een lekkere dikke waterdichte deken op ?

Ik wacht wel af wat jullie meningen zijn ik ben benieuwd Lachen

Maroush

Re: Loopstal of box ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:42

Ik denk dat elk paard gewoon buiten kan staan (over het algemeen ook wel zonder deken, maar da's miss iets minder practisch Knipoog).
Ik zou zéker weten voor de loopstal gaan Ja

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 10:47

Ja daar dacht ik zelf ook aan vroeg me af wat de meningen dr over waren kijk ik kan natuurlijk geen fjord krijgen van 160 Tong uitsteken en inverband met mijn gewicht wil ik ook liever zelf wat grooters en wat stevigers maar geen tinker ofzo die zijn wel supper gaaf maar ik heb ook al eens een tinker gehad toch niet helemaal mijn type paard

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:52

Een flinke fries?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 11:13

ja daar dacht ik ook al aan maar ik zit met het probleem dat ik soms behoorlijk fanatiek kan zijn met springen ik heb geen wedstrijd mentaliteit ofzo maar als ik het eenmaal een beetje door heb vind ik het toch wel heel leuk om eens in de maand een parcourtje te doen en ik weet dat sommige friezen wel kunnen springen maar een heel parcourtje en zeg maar de moderne fries vind ik wat minder vond ze toen ze compact en lekker stevig waren wat mooier nu lijkt het soms net of ze lang zijn en of hun rug een beetje ingezakt is gelukkig niet met alle friezen maar helaas zie je het wel vaak

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:15

Loopstal, heerlijk Ja

Een stevig paard rond de 1,60..
Fries inderdaad, en bij tinkers heb je zó veel verschillen, de ene is erg pittig, de andere heel rustig, je hebt luxe types en zwaardere types.. Of anders misschien een ander trekpaard of kruising? Er bestaan ook paarden die heel veel lijken op haflingers, maar dan groter.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:17

Ik zou als eerste keuze zeker voor de loopstal gaan, en anders de buitenstal. Binnenstal is comfortabel voor ons, maar veel minder fijn voor je paard.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 11:21

ja kruizingen zijn iderdaad vaak erg leuk maar ja ik zie wel eerst nog even alles goed op een rijtje zetten ik doe rustig aan heb nog een heel jaar om rond te kijken ik ben ook nog niet echt op zoek kijk wel al een beetje rond waar ik op val maar ga pas rond volgend jaar september echt actief opzoek.
Ik vroeg me nog wat af he stel dat ik mijn paard in een loopstal zou zetten (wat mij het leukste lijkt voor het paard) en ik zou bv naar een andere stal moeten (zou niet weten waarom maar je moet altijd vooruit kijken) en hij zou bij die andere stal bv in een binnebox komen zou hij/zij dan ook sneller kans hebben om te gaan luchtzuigen of andere stalonduigden? aangezien ie dan verwend is met een loopstal en een binnebox dan heel wat anders is.
Ik woon namelijk in noord holland en helaas zijn hier behalve die ene stal dan geen stal die ik ken waar ze paddoks hebben.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:31

Ik zal ook altijd voor een loopstal gaan. Ik denk niet dat je het moet zien als dat je paard 'verwend' is met een loopstal, mocht hij later naar een binnenstal moeten verhuizen. Je hebt hem in de tijd van de loopstal dan het beste gegeven en dan moeten jullie met minder genoegen nemen. Heb je al eens gedacht aan een Ierse hunter oid ? Daar heb je ook zwaardere types van en die kunnen heel aardig springen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 16:33

ja irse hunters vind ik inderdaad erg gaaf lekker compact en stevig ik heb alleen geen idee in welke prijsklassen die vallen ik had eerlijk gezecht ook niet het idee dat ze hier vaak voorkomen

tjestolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:35

mijn pony staat in een loop stal.
veel leuker vind k zelf en mijn pony

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:36

Ik zou ook voor de loopstal gaan. Dat moet geen probleem zijn voor een paard. Mijn kwpner blijft deze winter ook lekker 24/7 buiten. Daarvoor hoef je geen fries/tinker oid te kopen hoor.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:39

Zeker weten de loopstal! Zoals je zelf al zegt, imiteerd dat het natuurlijke gedrag van het paard het meest. En naar mijn mening kan ieder paard in de winter buiten staan, een goede wintervacht zou dan al voldoende moeten zijn.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 16:39

k bedankt voor de reacties ik dacht zelf ook aan de loopstal kan ie lekker doen wat ie zelf wil en als je dan eens een dagje geen tijd heb is het ook geen ramp Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:41

Loopstal, maar heeft ie dan wel een maatje?

En BTW al onze paarden staan dag en nacht buiten met inloopstal zonder deken.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:43

Ja.. ik zou ook voor de loopstal gaan!
Kan ze de hele dag een beetje lopen enzo, dat is een stuk beter voor je paard Lachen
Er komen btw ook leuke paarden uit de kruising friesxkwpn!! Lachen

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 16:59

nielsd schreef:
Loopstal, maar heeft ie dan wel een maatje?

En BTW al onze paarden staan dag en nacht buiten met inloopstal zonder deken.

Ja hij heeft altijd vriendjes je hebt zeg maar op het moment 4 groote paddoks met inloop stallen je kan zelf kiezen of je wilt dat ie alleen staat of met meerdere.
De manege ponys staan ook altijd met zn alle in een mega groot stuk met groote inloopstal
Dus die staan zo ie zo dr vlakbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:21

Kan die niet bij die groep? Dan heb je het helemaal perfecht voor je paard Lachen

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 10:18

ja als ik het vraag mag ie best wel bij de groep dan komt ie dr alleen wel bovenuit Tong uitsteken de meeste die in de manege pony groep staan zijn tot de 1.47 Tong uitsteken

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:45

ik vind optie 3 erg fijn, maar goed dat is persoonlijk.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:22

Ik zou voor 1 gaan! En mocht dat er tegen die tijd niet meer zijn zou ik voor 3 kiezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:28

Dat maakt toch niet zoveel uit dat ie groter is. Jij wilt toch ook bij mensen zijn? Een paard bij paarden.

nonziesnipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:08

loopstal vrije ruimte Haha! Haha!

xx Tong uitsteken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:29

ieder gezond dier kan gewoon buiten staan
ook zonder deken, maar dna heb je wel een dikke wintervacht
maar met goede deken is het na scheren ook geen probleem

als ik de keuze zou moeten maken zou ik vor loopstal met paddock gaan
hoe meer vrijheid kwa bewegen en contact met anderen hoe beter

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:40

Optie 1, loopstal!
Mijn arabiertjes staan er ook altjd in, zonder deken maar wle met dikke wintervacht.
Als je echt intensief wil rijden heb je wel goede dekens nodig om die wintervacht wat af te remmen.
Ik rijd in de winter minder intensief en stap veel langer uit of eindig met een buitenrit, gaat prima.
Even de loopstal dicht kunnen doen zodat je paard kan opdrogen kan nuttig zijn als je wil gaan rijden en 't is regenachtig en modderig. Of een goed deken met hals. En antibijtspul zodat de anderen van je deken afblijven Knipoog.
Maar ondanks de nadelen (voor de ruiter dan, zeker neit voor het paard) absoluut loopstal!!!