Stalbandages wie doet daar aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZzzeiN

Stalbandages wie doet daar aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 18:57

de titel zegt het al wie heeft zijn paard weleens op stal staan met bandages.
en wat is de bedoeling van stalbandages?

Tivara

Re: Stalbandages wie doet daar aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:01

Als je toevallig lid bent van de "Bit" dan staat er nu een stuk in over stalbenen Haha! , je kan stalbandages dus voor stalbenen gebruiken. Ook als bescherming op stal, en verder zou ik het niet weten..

Ik doe er zelf echt niet aan . Ik vind het niet helemaal gezond om je paard op stal helemaal in te wikkelen, ik bedoel, je kan er ook een watje van maken Vork . Natuurlijk kan er een reden zijn dat je ze nodig hebt hoor, maar ik op dit moment niet Haha!

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:45

Ik gebruik ze zelf niet omdat ik vindt dat het gewoon een paard moet blijven.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:53

Ik gebruik ze ook niet... sluit me aan bij Kiki Knipoog

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:25

ik doe helemaal niet aan bandage's Clown

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:29

Ik doe er ook niet aan, maar ik ken wel iemand die er wel aan doet. Zijn paard heeft een stokmaat van 1.83m, die Z2 dressuur heeft gelopen. Dat paard heeft gewoon niet zulke sterke benen en om blessures e.d. te voorkomen hebben ze die dingen om in de stal. Ik denk alleen dat als je ze om doet bij paarden die het totaal niet nodig hebben, dat je alleen de benen van je paard ermee ver*eukt. Knipoog maar dat is mijn mening...

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:29

Ik gebruik ze ook niet, ten eerste omdat ik het niet veilig vind mijn paard met bandages op stal te zetten. Als er een losraakt dan heb je wel een probleem. Ook vind ik het een beetje overbodig, het moet wel een paard blijven zonder hem helemaal in te pakken..

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:31

Suprice schreef:
Ik gebruik ze ook niet, ten eerste omdat ik het niet veilig vind mijn paard met bandages op stal te zetten. Als er een losraakt dan heb je wel een probleem. Ook vind ik het een beetje overbodig, het moet wel een paard blijven zonder hem helemaal in te pakken..

Mee eens!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:42

Ik heb ze wel eens omgedaan toen mijn pony stalbenen had,maar ik liet ze er niet de hele nacht mee opstal staan,dat vetrouw ik niet.Ik deed ze een uur of 5 aan en dan weer af,het hielp wel heel goed!maar voor de rest doe ik nooit stalbandages aan,het is ook weeral jaren geleden dat ze stalbenen heeft gehad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:06

ik heb ooit gelezen dat als je stalbandages omdoet je een deken minder moet opdoen (nog van enkele jaren geleden dat ze gewoon 4 of 5 dunne dekens op elkaar deden ipv 1 dikke)
dus om minder warmte te laten verliezen
wat daarvan waar is weet ik niet Verward

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:09

ik gebruik ze niet; En heb dezelfde mening als kiki Haha!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:16

ik gebruik ze als ze dikke stalbenen hebben.
Of de dag voor dat ik op wedstrijd ging en hem helemaal gewassen had zodat zijn witte beentje niet trg vuil gingen worden.
Eigenlijk zijn stalbandages ter ondersteuning van de gewrichten, als je ze veel aan doet, komen die zwakker en is dus af te raden om dit bij een jong paard te doen, bij oudere paarden is dit aan te raden bij zwaar werk.
Ook is het aan te raden als je een paard zwaar hebt laten springen en dit niet gewoon is om dan zijn poten een nachtje te laten rusten in stalbandages.
Voor transport doe ik ze soms ook aan

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:48

ik gebruik bij mijn paard stable boots een soort van stalbandages, maar paard slaat tegen zijn benen als hij rolt (denk ik) in ieder geval heb ik hem regelmatig van stal gehaald met een dik been (geen stalbenen)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:31

Oke het is dus tegen stalbenen, ik denk niet dat ik mijn paard ze ooit om ga doen want het moet toch wel een paard blijven.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:20

September schreef:
Ik doe er ook niet aan, maar ik ken wel iemand die er wel aan doet. Zijn paard heeft een stokmaat van 1.83m, die Z2 dressuur heeft gelopen. Dat paard heeft gewoon niet zulke sterke benen en om blessures e.d. te voorkomen hebben ze die dingen om in de stal. Ik denk alleen dat als je ze om doet bij paarden die het totaal niet nodig hebben, dat je alleen de benen van je paard ermee ver*eukt. Knipoog maar dat is mijn mening...

Voordat ik heel bokt over me heen krijg en meteen in een dikke discussie zit: Ik bedoel het absoluut niet aanvallend Haha! en ik weet dat het niet om jou paard gaat! Lachen

Zo, dat moest er eerst even uit.. Nagelbijten / Gniffelen

Als je stalbandages om doet omdat het paard niet zulke sterke benen heeft, denk ik: Daar worden ze niet sterker van hoor Haha! Natuurlijk kan het zijn om blessures te voorkomen. Maar stel je voor, je hebt zwakke enkelbanden, en loopt altijd met een enkelband om. Jou enkelbanden denken dan "Jammie, dit is leuk, wij hoeven helemaal niks meer te doen! VAKANTIE Go jij! Go jij! " Zodra jij dan die enkelband af doet en weer zonder gaat lopen, zal je zeggen "Jee, mijn enkelbanden zijn helemaal niet stevig, weer dat ding om!" Maar juist als je je enkelbanden gaat trainen zal het bij veel gevallen zo zijn dat ze sterker worden. Als je bij dit paard zijn benen verwent, zal de kans op blessures zonder stalbandages naar mijn idee nog veel groter worden. Daarom zou ik er juist voor kiezen om zo'n paard al helemaal geen stalbandages om te doen, maar juist proberen met trainen blessures te voorkomen.. Haha!

Ben je het er niet mee eens, dan hoor ik het graag want ik ben ook maar een mens, en fouten maken is menselijk, dus wie weet heb ik het bij het verkeerde eind Haha!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:49

het ondersteund de pezen na een zware inspanning of een die moet komen, als je ze idd altijd aan doet als dit niet nodig is op gezonde beenderen, maak je die benen enkel maar zwakker en zal je na een tijdje verplicht worden om ze altijd aan te doen, kiki geeft dus idd voor een deel gelijk in haar vb

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:56

ik gebruik ze niet, nooit hoeven doen ook (gelukkig) ik denk dat kiki het wel bij het goede eind heeft

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:16

ulestro schreef:
het ondersteund de pezen na een zware inspanning of een die moet komen, als je ze idd altijd aan doet als dit niet nodig is op gezonde beenderen, maak je die benen enkel maar zwakker en zal je na een tijdje verplicht worden om ze altijd aan te doen, kiki geeft dus idd voor een deel gelijk in haar vb

Bandages ondersteunen niks, is een heel hardnekkig fabeltje, en het is al zéker niet zo dat de benen/pezen/gewrichten/wat dan ook er zwakker van worden!

Wat je met goed aangelegde stalbandages voorkomt is dat de benen vol kunnen lopen met vocht, omdat je wat druk uitoefent op het lymfesysteem. Normaal, als een paard in beweging is, stimuleert hij dit zelf, vandaar dat volgelopen benen ook wel stalbenen worden genoemd (stal=minder bewegen!). Sommige paarden zijn hier nu eenmaal gevoeliger voor, zijn meestal paarden die ook wat harder in het werk staan. Veel eiwitten in het voer kunnen ook aan dikke benen bijdragen en zoals eerder genoemd minder beweging, met stip op 1! Veel paarden hebben het ook een beetje in de overgangsfase van minder de wei in en meer op stal, het najaar dus.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:19

_Kiki_ schreef:
Maar stel je voor, je hebt zwakke enkelbanden, en loopt altijd met een enkelband om. Jou enkelbanden denken dan "Jammie, dit is leuk, wij hoeven helemaal niks meer te doen! VAKANTIE Go jij! Go jij! " Zodra jij dan die enkelband af doet en weer zonder gaat lopen, zal je zeggen "Jee, mijn enkelbanden zijn helemaal niet stevig, weer dat ding om!"

Zo werkt het dus niet . Ik ga als ik tijd heb er wel even wat verder op in, zit nu op m'n werk namelijk Knipoog !

phantom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:20

Ik doe er niet aan, ..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:23

Remember schreef:
_Kiki_ schreef:
Maar stel je voor, je hebt zwakke enkelbanden, en loopt altijd met een enkelband om. Jou enkelbanden denken dan "Jammie, dit is leuk, wij hoeven helemaal niks meer te doen! VAKANTIE Go jij! Go jij! " Zodra jij dan die enkelband af doet en weer zonder gaat lopen, zal je zeggen "Jee, mijn enkelbanden zijn helemaal niet stevig, weer dat ding om!"

Zo werkt het dus niet . Ik ga als ik tijd heb er wel even wat verder op in, zit nu op m'n werk namelijk Knipoog !

Dat weet ik ook wel, maar het is bij wijze van spreken Knipoog Maar als je uitleg wil geven graag natuurlijk Haha! Want ik zit wel in 5VWO maar alles snappen doe ik niet Vork

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:24

Zo werkt het óók niet bij wijze van spreken Clown !

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:27

Sorry Bloos

*dat is wat mijn huisarts mij heeft uitgelegd.. Scheve mond *

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:30

Been van een paard en de enkel van een mens zijn niet met elkaar te vergelijken!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:32

Ik wacht wel tot je klaar bent met werken want dan kan ik het ook weer even op een rijtje krijgen Nagelbijten / Gniffelen

*hoort nu bio te leren.. Schijnheilig *

Even offtopic: Wat heb je twee geweldig mooie paarden!