paard eet stro op en krijgt er koliek van

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

paard eet stro op en krijgt er koliek van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:17

Mijn paard is gevoelig aan koliek. In de zomer is er geen enkel probleem. Dan loopt ze buiten op de weide en eet ze gras. In de winter zet ik ze op stal. En dan beginnen de problemen. Ze verveelt zich in haar stal en ze eet haar stro op, uit verveling grotendeels. Door dat stro op te eten heeft ze vlug een opstopping en krijgt ze koliek. Vorige winter heeft ze 4 keer koliek gehad. Meestal gaat het wel over met een puit buscopan en als dat niet helpt, olie op haar darmen spuiten. De volgende dag is het dan allemaal weer gedaan. Maar natuurlijk, leuk is anders. Altijd die onzekerheid van die koliek, of het erg is of niet enzovoort.
Zaterdag had ze er terug van. De VA heeft dan olie opgespoten en alles is weer goed afgelopen. Ik vroeg aan de va of het geen oplossing zou zijn om ze op houtkrullen te zetten, of op vlasvezels ofzo, en hij raadde dit af. Omdat als ze dat opeten, nog slechte is dan dat ze stro opeten.

Maar ik heb ze nu toch eens op houtkrullen gezet om te kijken of ze dat opeet en/of koliek van krijgt.

Ze krijgt elke dag 2X hooi (voordroog), sportmengeling, wortels, appels, en sinds zaterdag 1x per week een "musslie".

Wat zouden jullie doen? Houtkrullen, vlasvezels, noem maar op.... of ergens eens speciaal voer?

Tips zijn welkom Lachen

LaDar

Re: paard eet stro op en krijgt er koliek van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:34

Mijn paard had hetzelfde. Ze staat nu al 3 jaar op mot(houtkrullen) en het gaat erg goed. Verder gaat ze overdag altijd naar buiten (ook in de winter) dus ik denk dat dat de verveling ook tegengaat

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:37

Er werd mij trouwens ook slobber met lijnzaadolie aangeraden (dat schijnt de boel 'door te spoelen'?) Mijn paard vindt het in elk geval erg lekker!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:47

Vlas is niet schadelijk hoor als ze dat eten, en dat eten ze ook eigenlijk helemaal niet.

proberen om er toch veel naar buiten te zetten zodat ze zich minder snel gaat vervelen ook heb ik gehoord van wilgentakken Verward in de stal

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:56

Onbeperkt Hooi... Een paard is gebouwd om 70 procent (!) van de tijd te eten. Wanneer een paard langer dan drie uur niet kan knabbelen kunnen er al problemen ontstaan. Geef m dingen te knabbelen, geef m onbeperkt hooi zodat hij zich niet verveelt en de laatste sprietjes stro op gaat staan vreten. Succes Lachen

Sarahmeave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:19

Als je niet de mogelijkheid hebt om op wat anders te staan dan stro dan kan je azijn eroverheen proberen.
Dat werkt niet bij elk paard, maar het is de moeite van het proberen waar (mijn paard vond het toen juist lekkerder).
Die van mij staat inmiddels wel weer gewoon op stro, maar krijgt de hele dag door kuilgras en ik heb in mijn kast een flesje Kolosan staan. Geweldig middel als ze koliek hebben, het scheelt je erg veel dierenarts kosten.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:21

Houtkrullen misschien een optie?
En anders wat dingen waardoor hij niet op dat hooi gaat letten en zich vervelen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:46

Dit komt mij heel bekend voor. Mijn merrie deed precies zoals jou paard en had vaak last van koliek. Niet heel erg maar toch dat het niet fijn was. Voor mij niet en voor haar niet. Ik heb haar toen gewoon op zaagsel gezet en dat gaat nu al jaren goed.
Ze krijgt twee keer per dag hooi en komt overdag zeker 4 uur uit haar stal. Over haar zaagsel krijgt ze ook nog wat stro zodat ze wel wat te knabbelen heeft en het is goed voor haar darmen.
Ik heb hier dus hele fijne ervaringen mee en ze heeft hierna nooit meer last gehad van koliek (klopt nu af). Gewoon je paard op de houtkrullen laten staan en genoeg hooi geven en wat stro dan is er niks ergs aan de hand.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:49

switchx schreef:
Vlas is niet schadelijk hoor als ze dat eten, en dat eten ze ook eigenlijk helemaal niet.

proberen om er toch veel naar buiten te zetten zodat ze zich minder snel gaat vervelen ook heb ik gehoord van wilgentakken Verward in de stal

Vlas eten ze niet? Mijn oude verzorgpony at vlas met grote happen Nagelbijten / Gniffelen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 08:51

Een fles azijn nemen, schepje sambal er in doen dan goed schudden.Gaatje in de dop maken en spuiten maar.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:11

marleen_usar schreef:
Een fles azijn nemen, schepje sambal er in doen dan goed schudden.Gaatje in de dop maken en spuiten maar.

Dit heb ik ook allemaal gedaan en dat hielp niet bij mijn paard. Dat is zo'n varken ze at overal gewoon doorheen. Dit is dus ook niet altijd een oplossing.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:06

Ik heb ook zo'n monster die alles opvreet wat er maar in de stal ligt, vlas, houtkrullen, stro, enz. Sinds twee jaar liggen er rubber matten in met een heel klein beetje stro om haar bezig te houden en daarbij vrijwel onbeperkt hooi. Overdag gaat ze naar buiten. Rubber matten staan niet heel gezellig (een paard met z'n knieen in het stro is een stuk leuker), maar ze isoleren prima en ze vinden het iig niet lekker! Daarbij is het vreselijk makkelijk schoonmaken.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:11

Bloos Ik zou haar tevens zo veel mogelijk hooi voeren, zodat ze zich "volvreet" aan hooi, en dat ze van het stro afblijft! Bloos

Vork Verder veel peen voeren, zorgen dat er genoeg drinkwater is, en eventueel waterige slobber voeren met een scheut zonnebloemolie of een beetje lijnzaadolie! Vork

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:13

Kaka schreef:
Ik heb ook zo'n monster die alles opvreet wat er maar in de stal ligt, vlas, houtkrullen, stro, enz. Sinds twee jaar liggen er rubber matten in met een heel klein beetje stro om haar bezig te houden en daarbij vrijwel onbeperkt hooi. Overdag gaat ze naar buiten. Rubber matten staan niet heel gezellig (een paard met z'n knieen in het stro is een stuk leuker), maar ze isoleren prima en ze vinden het iig niet lekker! Daarbij is het vreselijk makkelijk schoonmaken.

Toch ken ik iemand waarvan zijn paard een rubberen tegel op heeft gegeten, met alle gevolgen van dien!

Is geopereerd, en heeft het gelukkig wel gered!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:15

Vaker hooi geven
Persoonlijk vind ik 2x heel erg weinig voor een paard dat de hele dag op stal staat.

Vlas eten is overigens wel gevaarlijk.
Maar als ze vaak genoeg hooi krijgen, blijven ze daar meestal wel vanaf

frenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:24

Is er een mogelijkheid om de'r s'winters ook op de dag buiten te zetten? Zo niet, kan je proberen hooi op de grond en in een hooinet te doen. Wat idd ook wil helpen een wilgetak in de box hangen en over de houtkrul wat stro heen gooien. Een speelbal waar je wat voer in kan doen.
Op mijn vorige stal hadden we vlas en mijn paard at dat ook ik deed dan het nieuwe door het oude mengen en dan bleef ie er van af. In het kort gezegd moet je proberen dat ze de hele dag wat te doen heeft en gewoon het een en ander uit proberen. Succes er mee.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:24

Ik zou ook meer hooi geven als ze er koliek van krijgt. Mijn pony eet ook stro en krijgt van de stal waar we staan ook 2 keer per dag kuil. Gelukkig krijgt onze pony geen koliek ervan. Toch hebben we ervoor gekozen om zelf extra hooi te kopen en dit iedere avond bij te voeren zodat ze geen stro eet s'nachts. Probeer het eerst op stal te bespreken of ze niet meer kan krijgen vanuit stal zelf en lukt dat niet koop het dan zelf.

Succes ermee.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:27

xxJacqyxx schreef:

Toch ken ik iemand waarvan zijn paard een rubberen tegel op heeft gegeten, met alle gevolgen van dien!

Is geopereerd, en heeft het gelukkig wel gered!

Goh, die moet dan wel hele erge honger gehad hebben....

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:27

Inderdaad wat veel hier al zeggen lijnzaad koken, dan wordt het een papje wat de maag spoelt. Meer hooi geven zodat ze geen behoefte aan stro en als ze het dan nog doet azijn met water in een gieter en door de stal sproeien.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:42

Je zou vlas kunnen proberen met daarover heen één plakje stro of extra hooi. Als het paard ook van het vlas gaat eten, dan zou ik de stal iets viezer laten. Bij stro werkt dat trouwens ook. Niet elke dag al het vieze stro weghalen, maar mengen met schoon stro.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:55

Ik sta ook op vlas, omdat mij stromonster alles op eet! Vlas eten ze over het algemeen niet op! Over het vlas strooi ik wel een plak stro, zodat hij wat te knabbelen heeft............

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:11

Moon heeft dit ook, we hebben haar op zaagsel gezet, maar zelf dat eet ze helemaal op.
Nu krijgt ze minimale stro en acherin de box een beetje zaagsel.

Ik heb het op mn vorige stal geprobeerd met azijn, maar dat werkte niet. heb zelfs pure azijn 3 busjes erover heen gedaan en ze bleef t eten.

Maar wat is dat vlas dan precies?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:19

Citaat:
Vlas is een blauwbloemige plant die met name wordt geteeld in Noord-Frankrijk. Ecobodem gebruikt vlas uit Normandië voor de productie van haar stalstrooisel. De buitenste vezels van de vlasstengel worden gebruikt voor textiel en linnen, de zaden worden gebruikt voor olie productie en als veevoeder. De kern van de stengel (restproduct van de vlas industrie) wordt na bewerking gebruikt als stalstrooisel voor met name paardenboxen.

Nadat het product is ontstoft en de kwaliteit (lengte van de deeltjes) is gecontroleerd wordt het product geperst in plastic recyclebare zakken die vervolgens worden dicht geseald.

De kwaliteit van vlasstrooisel wordt bepaald door de diameter en lengte van de stengeldeeltjes. Alleen bij een juiste lengte diameter verhouding wordt vocht optimaal opgenomen.Te korte deeltjes nemen alleen op korte termijn vocht op waardoor het strooiselgebruik sterk stijgt.Te lange deeltjes nemen alleen op lange termijn vocht op waardoor de eerste keer meerdere balen extra dienen te worden gestrooid om een goed stalbed te krijgen en te houden.

Voor een leek is het moeilijk om de kwaliteit van de vlasstrooisels te beoordelen. Dat is ook de reden dat Ecobodem geen B-merken voert (lees blanco verpakkingen). Daardoor is altijd bekend welke levering waar is geproduceerd. De laagste prijs gaat lang niet altijd samen met een in gebruik goedkoop product. Ecobodem producten bieden een optimale prijs kwaliteitsverhouding, zoals ook blijkt uit de Bit strooisel test 2004. (zie verder op deze site)

Ecobodem staat borg voor een goede kwaliteit van de door haar gevoerde merken.

Aldus:http://www.ecobodem.nl/OverVlasstrooisel/tabid/53/Default.aspx

10 redenen om over te stappen op vlas:

1 Gezond en goedkoop
2 100% plantaardig en biologisch
3 Stof en parasiet vrij
4 Absorbeert tot 450%
5 Geen ammoniak
6 Scheelt veel werk
7 Paarden lusten het niet
8 Geen proppen in hoeven
9 Scheelt veel tijd en geld
10 Veel minder afvoeren

Aldus; http://members.home.nl/sipkovandervinne/thorobed/torobed.htm

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:34

Ik ben ook vlas gek!! Mijn fries staat er al 2 jaar op denk ik en mijn pony gaat ook over op vlas als het stro op is (nog 3 baaltjes).
Het stinkt niet in de stal met vlas, snel uitmesten, bij goed gebruik ook isolerend!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:21

oke dank jullie wel voor de tip zal ik eens gaan doorgeven op stal, misschien is het een idee