Wat moet je allemaal doen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Felisie

Wat moet je allemaal doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 18:43

Heej,

Zoals ik al eerder gezegt heb krijg ik misschien een paardje en omdat ik veel tijd voor mijn toekomstige paardje wil vrijmaken wil ik voor mijzelf een lijstje maken met wat je allemaal moet doen als je een eigen paard of pony krijgt of hebt. Dit lijstje geld voor iemand die zijn of haar paard op een pensionstalling heeft,,

Waar een # achter staat hoeft niet wekelijks

- Paard poetsen
- Berijden
- Stal uitmesten
- Te eten geven
- Longeren
- Stal schoonmaken
- Zadel en hoofdstel invetten
- Zadel en hoofdstel schoonmaken
- Paard wassen
- Wei en bak onderhouden ??
- Poetsspullen schoonmaken
- Paard in de wei zetten
- Manen en staart toiletteren #
- wedstrijden rijden/ lessen rijden ??
- paard scheren # ??
- hoeven invetten #
- met je paard naar de veearts/hoefsmid (of dergelijke) gaan #

Ik weet niet hoever ik nu ben Bloos Hopelijk kunnen jullie mijn lijstje aanvullen.

INGEMUIS

Re: Wat moet je allemaal doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:49

Ik hoef de bak en de wei niet schoon te maken alleen de box! Knipoog
En je hoeft natuurlijk niet persé wedstrijden te rijden.. Ik zou alleen het hekje bij hoeven invetten weg halen, dit moet je toch echt wel 1 keer per week doen, als je zelfd de hoeven goed onderhoud bespaar je weer kosten op de hoefsmid. In de winter was ik mijn paard nooit, ik was alleen zijn benen!

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 18:54

Ow ja, foutje met het schoonmaken van de bak.. Bedankt voor de tip van het invetten van de hoeven.
Ik zou in de winter je paarden ook niet wassen maar in de zomer en lente enzo. moet het toch wel eens gebeuren...

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:56

Ik weet niet of je halfpension of volpension gaat staan maar in volpension hoef je niet te voeren, stal uit te mesten,Wei en bak onderhouden ,Paard in de wei zetten enz.. dat doen ze daar Knipoog

groetjes

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:57

Invetten mag je zelfs niet wekelijks doen!Het sluit de hoef af.

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:14

Hoevaak moet je dat dan doen??

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:24

voor de hoeven in te vetten moet je zelf wat oog hebben.
Invetten is eigenlijk alleen mooi! zelfs droge hoeven kun je beter niet invetten want zoals eerder vermeld sluit dit de hoeven af zodat er geen vocht meer in kan. je kunt beter de hoeven goed afwassen en alleen vetten als je op wedstrijd gaat.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:33

Felisie schreef:
Hoevaak moet je dat dan doen??

Nooit,het is alleen maar slecht voor de hoeven.

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:35

Oke, bedankt Lachen Dus dan word hoeven invetten gewoon hoeven af en toe afwassen...

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:36

idd , houd de hoeven mooi en proper en ook nog eens gezond.

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:40

Gewoon met water?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:44

Beetje zeep.. Borsteltje als het er niet af wil

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:44

Hoeven niet invetten,gewoon met water ja.
Echter kan je niet 15min per hoef gaan afspuiten,kan je misschien een modderpoeltje maken,of eventueel een emmertje waar je paard zijn hoef kan inzetten

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:49

Oke, lijkt me niet zo heel moeilijk. Gewoon even afspuiten of evt. met een borsteltje... Hebben jullie ervaring met het scheren van paarden want het staat ook op mijn lijstje.. Een vriendin van mij doet het in de winter bij haar paard, ik heb er zelf geen ervaring mee.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:53

Felisie schreef:
- Paard poetsen
- Berijden
- Stal uitmesten
- Te eten geven
- Longeren
- Stal schoonmaken
- Zadel en hoofdstel invetten #
- Zadel en hoofdstel schoonmaken #
- Paard wassen #
- Poetsspullen schoonmaken #
- Paard in de wei zetten
- Manen en staart toiletteren #
- hoeven invetten #
- met je paard naar de veearts/hoefsmid (of dergelijke) gaan #

Heb het een beetje aangepast aan wat ik doe (eigenlijk meer aan wat ik niet vaak doe Tong uitsteken )

Maar rijden en longeren moet je ook niet op dezelfde dag doen he, dus dat is ook al 1 dingetje minder
Verder vind ik rijden rijden, of het nu een les is of buiten of zelf wat oefenen... Weer een puntje minder Haha!
Scheren doe ik persoonlijk niet, maar als je van plan bent om zwaar te gaan trainen deze winter en je je paardje niet buitenzet (of met dekens) is het mss wel handig

Kikker2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:56

Uhu wassen moet idd ook niet elke week denk ik Vork

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:57

ja, poetsspullen schoonmaken doe ik nu bijna iedere keer als ik gereden heb omdat ik nu nog op een manege rijd en soms mag ik andere paarden zo even poetsen en ik vind het niet zo lekker om ze dan metteen weer voor een ander paard te gebruiken.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:02

Ja, dat is wel zo. Maar als je ze dan voor je eigen paard gebruikt is het niet zo belangrijk denk ik. Ik heb het in de 3.5 jaar dat ik mn pony heb eigenlijk nog nooit gedaan denk ik Clown

Idd, dat wassen was ik nog het "#" vergeten wegdoen. Dat doe ik alleen in het begin van de zomer (als het weer mooi weer wordt) en op het einde (voor het weer slecht weer wordt Tong uitsteken ). En soms tussendoor eens met een keuring ofzo

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:06

Aha. Zetten jullie je paard ook iedere dag in de wei? Halen jullie hem dan de dag erna er weer uit ofzo?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:07

Felisie schreef:
Aha. Zetten jullie je paard ook iedere dag in de wei? Halen jullie hem dan de dag erna er weer uit ofzo?

De onze staat 24/7 buiten

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:10

scheren is heel tijd besparend. Iedre winter word mijn paard geschoren.
Minder poetswerk vlugger droog na het rijden. Alleen een hele klus met die dekens steeds op en af. Hangt er ook vanaf hoe hard je gaat trainen natuurlijk

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:17

Mijn pony staat op de paddock en als het slecht weer is zet ik zn stal open en kan hij kiezen.
mijn (soon to be Clown ) paard wordt gewoon binnengehaald met de rest. Dat is als het te vies wordt buiten (of als de weiden op zijn).

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:28

[quote="Felisie"]
Heej,

- Paard poetsen Doe ik niet elke dag, ik haal een harde borstel over mijn paard waar het zadel komt te liggen en meer niet. Poetsen is slecht voor de vetlaag van het paard. die van mij staat 24/7 buiten, dus dat doe ik heel zelden. Ik haal wel weer ene massageborstel er over, dat stimuleert de bloedsomloop, maar dat is 10 minuten werk. Ik haal wel altijd een hoevenkrabber over de3 hoeven omdat ze op steentjes staan en anders gaat ze kreupel lopen.
- Berijden Ook dat doe ik niet elke dag, ik ga ook niet dagelijks naar mijn paard. Wel zo vaak mogelijk uiteraard, maar als ik een dag niet kan, jammer dan. Ze staat daar goed en alles wordt gedaan, dus maak ik me niet druk. Dit gaat uiteraard niet als je op een stal staat waar je alles zelf moet doen.
- Stal uitmestenIk mest 1 keer per week de plek uit waar de paarden staan, ze staan met zijn 5-en buiten en iedereen doet een dag met uitmesten.
- Te eten gevenDot wordt gedaan, dus dat hoef ik ook niet perse. Maar die van mij is drachtig n nog maar net een maand bij me, dus ze krijt soms wat biks met wat voedingssupplement om niet in een dip te raken.
- LongerenDit doe ik met dit paardje eigenlijk nooit. Met mijn vorige wel, maar die reed ik dus bijna nooit.
- Stal schoonmakenIk heb geen stal Tong uitsteken
- Zadel en hoofdstel invettenEhhh mijn zadel is een boomloos, dus niet van leer (nubuck leer) hoeft niet ingevet te worden. Evenals het hoofdstel, dit is een bitloos hoofdstel van een speciaal soort rubber, hoeft dus ook niet ingevet te worden (en dit scheelt tijd joh Lachen )
- Zadel en hoofdstel schoonmakenZadel borstel ik af met een harde borstel, hoofdstel doekje erover en klaar.
- Paard wassenBijna nooit, in de zomer. Ik heb een tinker en die zijn niet schoon te houden hihihi
- Wei en bak onderhouden ??Wei hoeft niet, bak alleen als ze erin gepoept heeft tijdens het rijden.
- Poetsspullen schoonmakenDoe ik ook niet, tenzij je paard een schimmel oploopt dan moet je ze wel wassen, maar anders niet hoor.
- Paard in de wei zettenBij mij staat ze dag en nacht op de wei, geen gerotzooi met stallen (WC hokjes waar ze in staan) Je kan het beste een stalling zoeken waar dat allemaal gedaan wordt, hoef je je daar ook n ietdruk om te maken.
- Manen en staart toiletteren staart borstelen is niet zo goed, dan trek je de haren eruit. evenals de manen. Ik borstel ze 1 keer per week. Verder zijn de manen gevlochten bij mijn tinker, want ze heeft manen van een meter lang, dat kan ik niet los laten hangen.
- wedstrijden rijden/ lessen rijden ??Ligt eraan hoe vaak je les neemt, ik heb geen les ik rij alleen recreatief.
- paard scheren # ??Doe ik nietaan, doe ook niet aan dekens. Allemaal gedoe en geldklopperij. Als je gewoon recreatief rijd, dan is dat niet nodig. Rij je wedstrijden dan is het wel verstandig om te scheren en dekens te gebruiken. Dit gebeurd dan meestal 1 keer per jaar.
- hoeven invetten #erg handig, nooit dus Knipoog
- met je paard naar de veearts/hoefsmid (of dergelijke) gaan # Tja ligt eraan wat voor paard je neemt, sommige zijn heel gevoelig voor alles en andere hebben nooit wat. Tinkers zijn vrij gehard en hebben (meestal) niet veel. Uiteraard kan er altijd wat gebeuren en daar moet je rekening mee houden. Hoefsmid, die van mij wordt ongeveer eens in de 8-10 weken bekapt, ik doe dus niet aan ijzers (weer tinkers, hebben harde hoeven dus ijzers zijn niet nodig) Ontwormen ben je nog vergeten, de meesten ontwormen eens in de 8 weken. Wij op stal doen het iets anders, wij laten een wormentelling doen, daaruit blijkt of het paard ontwormd moet worden of niet. Zo worden ze niet resistent voor de ontwormingskuren. Deze telling gebeurd eens in de 10- 12 weken.

Nou volgens mij heb ik alles gehad, ik denk je eerst eens moet kijken of je een leuke stalling in de buurt kan vinden. Een die niet 45 minuten fietsen is. Zo heb je meer tijd voor je paardje, zeker als alles gedaan wordt. Dan kan je al je tijd besteden aan je paard en niet aan schoonmaken of andere stalbezigheden. Verder kijken wat voor soort paard je zoekt en wat je ermee wilt bereiken. Wil je wedstrijden gaan rijden of recreatief. Wil je een koudbloed of een warmbloed. Wat voor karakter, welke leeftijd, merrie of ruin (of hengst) Er zijn veel dingen die erbij komen kijken *LOL*

Veel succes in ieder geval ermee!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:39

wormenkuur
tandarts
veearts voor enting en mocht er wat zijn.

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:48

Aha heel erg bedankt Biancaa. Ik hoef daar (bij de stalling) ook niet zoveel doen. Zij maken de stal schoon, geven de paarden te eten en mesten de stal uit. Ik weet niet of ze de paarden ook op de wei zetten maar volgensmij wel. Ik heb het nagekeken en dan vallen er zoiezo 3 a 4 dingne van mijn lijstje af. Over dingen als wormenkuur, tandarts, veearts heb ik het met mijn ouders nog niet gehad. (Ga ik wel doen hoor! Knipoog )