Wat vragen over basis verzorging paard (mesten/rijden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margoooo

Wat vragen over basis verzorging paard (mesten/rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 14:26

ALS ik een paardje kan, wil ik tog nog wat dingetjes weten;
-Als er gevoerd word en paard kan op de wei, moet je dan perse elke dag ook nog rijden?
-Hoe moet je precies uitmesten ? (poep eruit en schoonmaken?)
-

Enne, als ik nog iets wil weten meld ik het wel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-06 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Naamloos1

Re: Paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:32

nee je hoeft niet perse elke dag te rijden, hij krijgt dan beweging genoeg, maar zn spieren worden niet getraind.

heb je hem hele dagen in de wei of ook op stal? in de wei moet je gewoon elke keer even het poep er uit halen en als ie in stal staan elke dag opstrooien en 1x per week helemaal uitmesten en schoonmaken,

maar ik wil niet vervelend zijn, maar het lijkt mij niet dat je er heel veel verstand van hebt en als ik jou was zou ik me eerst goed inlezen en bedenken wat een paard allemaal nodig is en wat het inhoud... en dan er pas over nadenken of je er 1 wilt aanschaffen ja of nee.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:11

DianneF schreef:
nee je hoeft niet perse elke dag te rijden, hij krijgt dan beweging genoeg, maar zn spieren worden niet getraind.

heb je hem hele dagen in de wei of ook op stal? in de wei moet je gewoon elke keer even het poep er uit halen en als ie in stal staan elke dag opstrooien en 1x per week helemaal uitmesten en schoonmaken,

maar ik wil niet vervelend zijn, maar het lijkt mij niet dat je er heel veel verstand van hebt en als ik jou was zou ik me eerst goed inlezen en bedenken wat een paard allemaal nodig is en wat het inhoud... en dan er pas over nadenken of je er 1 wilt aanschaffen ja of nee.

Dat laatste is helemaal waar, ik wil het nu ook nog niet, maar gewoon er wat meer over te weten komen

Ik ben aan het informeren enzo

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:46

Ohja, wat is een loopstal ( Wat weet ik tog nog veel niet)

oukje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:57

een loopstal is een grote stal waarin meerdere meestal veulens in staan.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:35

oukje26 schreef:
een loopstal is een grote stal waarin meerdere meestal veulens in staan.

Kan je pony dag en nacht s'winters daarin staan? (geen shet)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 12:56

Enne,
-Is brok krachtvoer?
- Moet je elke dag naar je paard, als hij/zij;
*op de wei gezet/ naar stal gebracht word?
*Er mensen rond lopen die als er iets erstig mis is, dat merken en je bellen?
Is het dan nog nodig om er elke dag heen te gaan?
- MOET je pony een deken op? ( als hij/ zij niet geschoren is)
- En zoja, wanneer?
- MOET je je paard ook scheren als je niet al te intensief rijd en hij/zij overdag op de wei staat en s'nacht op stal?
-En moet hij/zij dan ook een deken op?
-En zoja, wanneer?

Dit waren mijn vragen weer!!!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 13:10

Roosjesgat schreef:
Enne,
-Is brok krachtvoer?Ja
In principe niet iedere dag maar je zult toch wel zeer regelmatig moeten gaan. Allereerst zien je stalgenoten natuurlijk niet alles wat een paard evt. kan mankeren. (denk aan wondjes, dik been etc.) Daarnaast heeft je paard natuurlijk recht op aandacht en verzorging (poetsen en rijden etc.)
Nee, het hoeft niet Knipoog Een wintervacht is voldoende voor een paard.
- MOET je je paard ook scheren als je niet al te intensief rijd en hij/zij overdag op de wei staat en s'nacht op stal?
Nee.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:35

MarchaL schreef:
Roosjesgat schreef:
Enne,
-Is brok krachtvoer?Ja
In principe niet iedere dag maar je zult toch wel zeer regelmatig moeten gaan. Allereerst zien je stalgenoten natuurlijk niet alles wat een paard evt. kan mankeren. (denk aan wondjes, dik been etc.) Daarnaast heeft je paard natuurlijk recht op aandacht en verzorging (poetsen en rijden etc.)
Nee, het hoeft niet Knipoog Een wintervacht is voldoende voor een paard.
Nee.

ALS ik een paard koop, woord ie binnen en buiten gezet, dan zullen ze wonden enzo wel zien tog?

Ik bedoel gewoon;
Als ik een keertje niet kan, dan gaat mijnpaard tog niet dood?
Want op vrijdag ben ik pas laat vrij ( half 5 thuis) en dan is het niet zo handig om weer heen te gaan, maar dat is tog geen probleem?
Laatst bijgewerkt door Margoooo op 02-11-06 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:39

grote wonden zullen ze wel zien ja, maar een ongeluk zit in een klein hoekje Vork Een klein wondje kan ook voor veel vervelende problemen zorgen hoor!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:42

_Kiki_ schreef:
grote wonden zullen ze wel zien ja, maar een ongeluk zit in een klein hoekje Vork Een klein wondje kan ook voor veel vervelende problemen zorgen hoor!

Ja, oke, ik zal ook wel proberen om elke dag te komen, maar ik heb dit eerst ook al gevraagt, je hoeft tog niet perse elke dag te rijden?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:43

waarom ga je niet eerst een paar jaartjes op een manege rijden, daar doe je iig de nodige rij-ervaring en verzorgings-ervaring op, en lees daarbij wat boeken over het houden en verzorgen van paarden. en ga dan over een paar jaartjes pas denken over een eigen paard..

als je wat meer kennis hebt, zul je ook meer lol hebben aan een paard

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:59

Ja, dit heb ik hierboven ook al gezged, ben informatie aan het verzmelen...

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:06

Wat ook heel belangrijk is,: niet alleen naar nu kijken maar ook naar de komende jaren: wil je gaan studeren, kunnen je ouders de kosten opbrengen, wanneer moet je zelf gaan betalen. Als je al op de middelbare school zit zal je rooster steeds gaan wisselen.

Je moet er wel van uitgaan dat je elke dag naar je paard moet. Ik ga ook ongeveer twee keer in de maand een dagje niet, dat is niet erg omdat ze toch op de wei staan maar verder ben ik er altijd. Weinig tijd meer voor andere dingen dus.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:14

Ook moet je je bedenken dat het hebben van een paard wel heel leuk is, maar er zitten ook nare kanten aan. Paarden kunnen (erg) ziek worden en dood gaan, net als andere huisdieren, je hebt een grote verantwoordelijkheid, houdt er rekening mee dat als een paard naar de dierenarts moet je daar wel het geld voor moet hebben. Het is niet handig als je financieel krap zit. Paarden hebben veel aandacht en liefde nodig.

Als je verder nog wat te vragen hebt kan je mij ook wel pb'en. Lachen

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:20

Roosjesgat schreef:

ALS ik een paard koop, woord ie binnen en buiten gezet, dan zullen ze wonden enzo wel zien tog?

Ik bedoel gewoon;
Als ik een keertje niet kan, dan gaat mijnpaard tog niet dood?
Want op vrijdag ben ik pas laat vrij ( half 5 thuis) en dan is het niet zo handig om weer heen te gaan, maar dat is tog geen probleem?

Nou als je er nu al zo over praat vind ik je niet al te gemotiveerd overkomen. Als je een paard koopt moet je er voor hem/haar kunnen zijn. Het is geen speelgeod waar je alleen heen gaat als je zin hebt of als het lekker weer is. Een stal waar mensen hem eten geven en binnen/buiten zetten voor je is fijn. Maar dan ben je er nog niet. Paardje moet toch regelmatig gereden/longeerd worden om zijn conditie en spieren op pijl te houden. EN om half vijf uit zijn dan niet meer naar je paard willen ..? Dan is de dag pas op de helft. Misschien is het een idee om eerst een paard te verzorgen van iemand. Twee dagen in de week ofzo. Dan zie je meteen wat er bij komt kijken, hoeveel tijd je eraan kwijt bent en of je genoeg tijd overhoud voor andere dingen als school en vrienden/vriendinnen.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 15:22

EvaSuzanne schreef:
Wat ook heel belangrijk is,: niet alleen naar nu kijken maar ook naar de komende jaren: wil je gaan studeren, kunnen je ouders de kosten opbrengen, wanneer moet je zelf gaan betalen. Als je al op de middelbare school zit zal je rooster steeds gaan wisselen.

Je moet er wel van uitgaan dat je elke dag naar je paard moet. Ik ga ook ongeveer twee keer in de maand een dagje niet, dat is niet erg omdat ze toch op de wei staan maar verder ben ik er altijd. Weinig tijd meer voor andere dingen dus.

Ik zit net in de Brugklas, HAVO/VWO dus ALS ik ga studeren, duurt het waarschijnlijk nog 5/6 jaar!!
Enne, ik wil zelf gaan meebetalen als ik een baantje heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:24

Is het geen idee om eerst eens een tijd een verzorgpaard te hebben.
Zodat je leert hoe het gaat?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 15:26

[quote="runningkawa"]Is het geen idee om eerst eens een tijd een verzorgpaard te hebben.
Zodat je leert hoe het gaat?[/quote]

Ben ik ook mee bezig, maar deze die ik nu heb word miss verkocht.... |(

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:34

Roosjesgat schreef:
Ik zit net in de Brugklas, HAVO/VWO dus ALS ik ga studeren, duurt het waarschijnlijk nog 5/6 jaar!!

Een pony redt de 20 jaar wel, dus als je een vijfjarige pony koopt, is hij nog maar 10 als je gaat studeren. Heb je ook enig idee wat een dierenarts kost? Ik zit nu in de derde, en met een bijbaantje moet je waarschijnlijk eerst flink sparen voordat die rekening betaald kan worden!

Edit: Typfoutje Bloos

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:45

Het is onverstandig om op deze basis aan een eigen paard of pony te beginnen.
Volg alsjeblieft de raad van de bokkers op en ga eerst een paar jaar een verzorgpony nemen.

Er komt namelijk veel meer bij kijken dan je denkt.
En wat ik in jouw topics lees ben je er nnog niet aan toe om een eigen pony te hebben.
Doe eerst wat meer ervaring op, en weet waar je aan begint.

Je zal namelijk behalve stalling je paard ook elke 6 tot 8 weken moeten laten bekappen, regelmatig wormspuiten, inentingen enz..........

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 15:57

Annemijn schreef:
Roosjesgat schreef:

Een pony redt de 20 jaar wel, dus als je een vijfjarige pony koopt, is hij nog maar 10 als je gaat studeren. Heb je ook enig idee wat een dierenarts kost? Ik zit nu in de derde, en met een bijbaantje moet je waarschijnlijk eerst flink sparen voordat die rekening betaald kan worden!

Edit: Typfoutje Bloos

Ik ga danalleen maar ''meebetalen'' mijn ouders gaan het meeste betalen
En; mijn broer betaalt 5 per maand mee Clown

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:29

wat ik mij afvraag is waarom je ouders het zomaar goed vinden dat je een paard wil..?

ik moest vroeger minstens 5 boeken lezen over een cavia, voordat ik er daadwerkelijk eentje mocht! zodat ik de nodige kennis zou hebben over hoe je zo'n diertje moet verzorgen...

en geloof me, een paard is véél meer werk dan een cavia!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:32

Loesje88 schreef:
wat ik mij afvraag is waarom je ouders het zomaar goed vinden dat je een paard wil..?

ik moest vroeger minstens 5 boeken lezen over een cavia, voordat ik er daadwerkelijk eentje mocht! zodat ik de nodige kennis zou hebben over hoe je zo'n diertje moet verzorgen...

en geloof me, een paard is véél meer werk dan een cavia!

Ik heb dit al heel vaak gezged:
Ik ben info aan het verzamelen, waar die kan staan, hoe duur dat is, wat er dan nog bijkomt, hoeduur een paardje ongeveer is enzovoort, dat is tog niet verkeerd?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:01

natuurlijk is dit niet verkeerd, maar je zegt wel dat je ouders het voor je zullen betalen. en je kunt ook niet uitleggen waarom je niet liever eerst voor een bijrijdpaard/ leasepaard gaat. dit lijkt me in iedergeval een stuk beter voor je, dan alleen maar via bokt info verzamelen, theoretisch alleen kom je er niet hoor!