Wat zouden jullie doen in mijn geval? ( Stalling bij huis? )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nerolo

Wat zouden jullie doen in mijn geval? ( Stalling bij huis? )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 12:03

Hallo

Ik ga volgende maand verhuizen en nu is het zo dat ik twijfel wat ik met mijn 2 paarden doe.
1 ding is zeker, de pensionstalling waar ik nu sta, daar ga ik weg, wegens een heleboel redenen.

Nu heb ik de keus, Pensionstalling bij een particulier:
Voordelen:
* Pensionstalling bij het bos
* Met binnenbak
* Met voldoende weidegang
* Toezicht
* Goed strooisel en voer
* Regelmaat voor de paarden
* Buitenbak
Nadelen:
* Paarden krijgen alleen in de avond hooi, smorgens niet..
* Honden zijn daar niet toegestaan
* Zondags moet je zelf je paard buiten zetten
* De binnenbak is door de weeks in de avond meestal tot een uur of 8 bezet door niet-pensiongasten
* Kosten in de maand zijn best veel, maar te overzien.

Gezien ik een hond heb die altijd mee gaat naar de paarden, vind ik het een zeer groot nadeel dat hij dan niet mee mag.. Overdag werk ik, 's avonds is mijn hond blij dat hij mee mag, als hij een groot deel van de dag alleen heeft gezeten. Nu is het niet zo dat mijn hond de hele week overdag alleen zit, want ik breng hem meestal ook 2 dagen in de week naar familie. Maar toch, voor mijn hond is het elke dag weer een feest als hij dan mee mag naar de paarden.. Wat dus bij bovenstaande pensionstalling niet mag. Het is ongeveer 15 minuten met de auto naar deze pensionstalling toe.

De 2e optie is.. bij huis stallen.
Waar ik ga wonen, zit heel veel weiland van mijn ooms en tantes, die er niets mee doen..
Daar zou je bij wijze van wel 6 paarden neer kunnen zetten het hele jaar.
Voordelen:
* Je hebt ze bij huis, dus altijd toezicht, als het niet door mij is, wel door mijn familie
* Je kunt regelmaat aanbrengen in hun leven, wat betreft voeren en binnen/ buiten zetten
* Je weet precies wat ze aan voer krijgen
* Veel weiland
* Een rijbak op 200 meter afstand die ik kan gebruiken
* Een binnenbak op 10 min. afstand met auto en trailer
* Plek genoeg voor hooi en stro opslag
* Minder kosten
* Mooie rustige wegen met brede berm, waar je ook nog eens een galopje kunt maken
* Groot maisveld voor de deur, waar je ook eens lekker kunt crossen als je wilt
Nadelen:
* Er zijn nog geen stallen, wel een grote schuur, waar plek genoeg is voor stallen.
( maar ik vind de schuren er nogal bouwvallig uitzien, maar dat kan ook best wel mee vallen )
( Er staan tenslotte ook caravans van andere mensen gestald.. )
* Geen bos in de buurt, wel de mogelijkheid een trailer te lenen van een vriendin.
* De buitenbak is zonder verlichting
* Voor mijn bijrijdster is het verder weg als ik ze bij huis neer zet

Kortom, Dilemma!! Wat moet ik nou doen...
Wat zou jij in mijn geval doen?
Alvast bedankt voor het meedenken en je mening geven.

Groetjes

shadowflower

Re: Wat zouden jullie doen in mijn geval? ( Stalling bij hui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:07

bij huis stallen ..... wat zand laten storten en daar je mest in verwerken dan heb je voor de zomer en als het iets droger is wel een bak . Bouwlamp erbij en je hebt verlichting of 2 grote lampen. stallen zijn zo gemaakt op een container. n het begin steek je er veel geld in maar daarna wil je niet anders meer ... het is doorbuffelen dat wel .... mest afvoeren ed. is best veel werk

Nerolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 13:14

Een bak hoef ik niet persee zelf te maken, omdat er een bak is van de schoonvader van mijn zus die ik wel mag gebruiken. Die bak is prima, met houtsnippers en is goed te berijden.
Het is de bedoeling dat ze zo veel mogelijk buiten staan, in de zomermaanden en wanneer het niet te koud is 24 uur per dag. Het zal puur in de wintermaanden zijn dat ze moeten kunnen schuilen of een stal hebben. En er is op 100 meter afstand een land waar ik de mest op kan gooien..

11marjan11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:20

Nerolo schreef:
Een bak hoef ik niet persee zelf te maken, omdat er een bak is van de schoonvader van mijn zus die ik wel mag gebruiken. Die bak is prima, met houtsnippers en is goed te berijden.
Het is de bedoeling dat ze zo veel mogelijk buiten staan, in de zomermaanden en wanneer het niet te koud is 24 uur per dag. Het zal puur in de wintermaanden zijn dat ze moeten kunnen schuilen of een stal hebben. En er is op 100 meter afstand een land waar ik de mest op kan gooien..

Hallo

Als ik de keus had wist ik het wel !!!
Er is niks leuker als je paarden in je eigen omgeving te hebben ,voor jou maar ook voor de paarden.
Kun je ze zelf net zo vaak voeren als je wilt en ook zoveel je wilt.

Verder wens ik je veel succes met je keuze. Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:24

Bij huis.is echt ideaal!

roxjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:28

het is fijn om je paarden bij huis te hebben. maar als er verder niemand is met wie je dat geluk kan delen zou ik het niet doen...

ik heb zelf mn paarden bij huis gehad, maar je raakt helemaal afgesloten van de mensen met wie je over paarden kan praten.

wij zijn toen verhuisd dus helemaal geen vriendinnen eerst, niemand met wie ik naar buiten kon of samen trainen zelfs het instappen en ondertussen kletsen ga je missen ik sta nu weer op een pensionstal en heb het helemaal naar mn zin daar...

maar goed het blijft jou beslissing

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:30

Ik zou ze ook thuis stallen, je kunt het op je eigen manier doen. Als je de schuren bouwvallig vind zou je een buitenstal kunnen plaatsen. Er zijn wel een paar adresjes die niet te duur zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:32

Lekker aan huis zetten. Misschien kun je er gewoon een schuilstal maken? dan hebben ze zelf lekker de keus/

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:03

ja ik zou het ook weten zou op zoek gaan naar een andere stal....zijn vast meer pensionstallen daar ik zou echt niet mijn paarden bij huis willen hebben

ellisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:02

Bij huis zetten...toch heerlijk je paardjes zo dichtbij, of je hebt je bijrijdster heel hard nodig dan zou ik (ook in belang van je paarden, voor de aandacht) toch voor de pensioenstal kiezen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:06

thuis.
maar het heeft wel veel meer voeten in de aarde dan op een pensionstal maar ik denk als je het 1 keer voor elkaar hebt, en gewend bent aan alles wat je moet regelen en doen, het echt meerwaarde geeft en je echt meer kan genieten van je paarden.
kortom het is even een 'gedoe' maar je krijgt er mi wel wat voor terug!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:07

Ik zou ze ook bij huis zetten...

Wij zijn vandaag begonnen met het restaureren van de stallen.. hypotheek een stukkie opgehoogd en aan de slag.. Haha! Als het goed is, is het over twee weken klaar.. dan moet het land nog omheind worden en de bak aangelegd.. En dan komt alles weer thuis te staan..
En dat terwijl ze nu aan de overkant van de weg staan 500 meter verderop.. Maar toch.. straks bij huis, dat is toch lekkerder.. Ben blij dat het nu eindelijk gaat gebeuren Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:10

thuis geen twijvel Haha!

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:35

Lekker thuis stallen, dat is echt ideaal!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:38

roxjack schreef:
het is fijn om je paarden bij huis te hebben. maar als er verder niemand is met wie je dat geluk kan delen zou ik het niet doen...

ik heb zelf mn paarden bij huis gehad, maar je raakt helemaal afgesloten van de mensen met wie je over paarden kan praten.

Dit zou voor mij ook meespelen. Ik vind het bij een pension heel fijn dat er constant mensen zijn op wie je kan terugvallen als je het even niet weet ( zowel kwa rijden als verzorging ). Ik zou mezelf nu nog niet ervaren genoeg vinden om helemaal alleen voor mijn paarden te zorgen en alleen maar 1 keer per week naar les te gaan. Maar dat kan je natuurlijk alleen zelf inschatten.

miesjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:44

Ik heb mijn paarden aan huis, dat is ideaal, je kan ernaartoe gaan wanneer je maar wilt, je weet precies wat en wanneer ze te eten krijgen, ik zou voor aan huis gaan. Ik heb ze ook bij de manege gestald gehad maar dan moet je continue rekening houden met de bak die bezet is, je hebt ook minder contact met de paarden dan dat ze thuis staan en je zomaar even een minuutje naartoe kan lopen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:38

Ik heb mijn paarden ook thuis, met een klein bakje dat nu nog wel berijdbaar is maar straks niet meer ben ik bang... ik heb de binnenbak ook op 10 min met de auto en ik ga er nu ook vaak rijden, maar het gaat mij echt tegenstaan om iedere keer (ik ga 4x in de week ong) weer de trailer aan te koppelen, paard klaarzetten en inladen enz. In het begin vond ik het niet erg, maar ik heb er nu ook best wel de balen van af en toe. Hier zijn ook geen uitrijmogelijkheden (tenzij je m weer op de trailer zet) dus je bent echt heel beperkt. Ik heb er zelf serieus over nagedacht om (in ieder geval mn wedstrijdpaard) weer op een goede pensionstal te gaan staan, waar alles aanwezig is.
Voorlopig blijven ze nog thuis, want ik vind het wel fijn om alles zelf te kunnen regelen (binnen en buiten zetten en voeren ed en je hebt veel meer contact met ze ). Denk er in ieder geval wel goed over na!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:41

ik zal ze lekker thuis houden! dat is toch veel beteR?
en dan kan je altijd nog een ander verzorger zoeken;)

Nerolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 17:09

Een andere verzorgster zoeken is geen optie, ik wil deze meid niet kwijt.
Voor haar is het ongeveer 15 minuutjes rijden naar mijn huis toe.
Voor mij is het naar die pensionstal ook 15 minuutjes rijden. Het is wel te overzien de afstand in ieder geval.

Groetjes

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:08

Mijn honden zijn voor mij zo belangrijk dat ik nooit mijn paard ergens zou zetten waar geen honden toegestaan zijn. Daar zou ik gigantisch spijt van krijgen. Alleen daarom al zou ik ofwel voor thuis kiezen, of een andere pensionstal zoeken.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:11

lkkR bij huis!! ik heb hem ook thuis en j kan er naar toe waneer je wilt!! echt doen en trouwens die schuur.. ik weet niet hoe je in het geld zit. maar dan zou je nog kunnen verbouwen of zo.. bij de bak kan je misschien nog wel een lantaarn neer zetten! dus ik zou daar voor gaan kan je hond ook lkkR spelen!!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:14

ik zou ze als je inderdaad uit deze twee mogelijkheden gaat kiezen, zeker bij huis zetten!
stallen hoeven niet luxe te zijn voor een paard als ze maar droog zijn ! met vers stro en een lekkere pluk hooi!

heerlijk toch joh!? hond lekker meerennen met je en ja het is verder voor je bijrijdster maar voor jezelf kan het niet dichterbij! wie is er nu belangrijker Haha!
succes met de verhuizing !

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:15

Ik zou je paarden lekker thuis zetten, je kan altijd zelf bepalen wat je voert en hoe je voert en je heb niet te maken emt andere mensen bij het houden van je paarden. Ik zou het wel weten hoor !

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:22

ik zou het heel erg zielig voor je hondje vinden als hij niet meer mee mag

Kathinkaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:08

thuis, je kent de familie al en zal ongetwijfeld daar betere afspraken kunnen maken