Afmetingen paardenstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Afmetingen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 13:26

Wat zijn de afmetingen van een paardenstal eigenlijk? Hoe groot moet die minimum zijn en hoe hoog ofzo?
Ik ben een stal aan het bouwen en die zal namelijk 4 meter op 4 meter zijn en 2m hoog ofzo, is dit goed of niet?
Graag ook wat tips voor luiken ofzo.. Bv. een luik in de deur, moet er dan nog een luik zijn op een andere plaats ofzo (er moet idd opgelet worden met regen en wind.)

moi89

Re: Afmetingen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:33

de hoogte weet ik niet. maar 4 bij 4 is groot zat

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:40

Hoi, ik heb ook een vraag over de afmetingen. Mijn pony heeft een stokmaat van 1.50 m. Zijn stal is 2 bij 3 meter. Is dit groot genoeg. Ik dacht altijd: een stens is kleiner. Maar daar staan ze vast en kunnen ze niet (te krap) draaien. Hoe groot is jullie paard en jullie stal??

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 13:45

Persoonlijk vind ik 2 bij 3 erg klein. (mijn pony staat in een stal van 2,70 x 4)
4x4 vind ik een mooie afmeting. 2m hoog kan te laag zijn, hangt van het dier af wat erin staat. Voor een D-pony zal het prima zijn, maar voor een paard van 1,70 te laag.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:06

Bernardina schreef:
Hoi, ik heb ook een vraag over de afmetingen. Mijn pony heeft een stokmaat van 1.50 m. Zijn stal is 2 bij 3 meter. Is dit groot genoeg. Ik dacht altijd: een stens is kleiner. Maar daar staan ze vast en kunnen ze niet (te krap) draaien. Hoe groot is jullie paard en jullie stal??

Ik vind 2 bij 3 wel erg klein.Mijn pony van 1.37 staat in een box van 3 bij 3.En mijn pony van 1.53 staat in een box van 3.5 bij 3.5.

@ topic starter Ik vind 4 bij 4 een hele mooie box.Dat hij 2 meter hoog is weet ik niet of dat genoeg is hangt van de stokmaat van je paard af.Het klinkt wel erg laag.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:14

denk eerder 2,5 /3 m hoog Lachen

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:15

Mijn paard staat in een stal van 3.40 bij 3.60 lekker ruim is het voor haar, ze zou er met veulen makkelijk in kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:42

Mijn paard stond in een 2.5 x 2.5 en had het daar veelste krap. Nu staat hij in een 4 x 3 wat beter past. 4x 4 is een mooie lekker ruime stal. Persoonlijk zou ik hem iets hoger doen, af hankelijk van het paard.

Als je twee halve deuren neemt kun je het bovenste lijk open zetten. Ik zou dan alleen niet nog een luik ergens er bij doen. Wel een raam of iets dergelijks voor voldoende natuurlijk licht.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:48

Afmetingen onze stallen: 5 op 5 meter en 2.50 meter hoog!
Vind dat als er voederbak, drinkbak en hooiruif bij moet dat je niet te gierig op plek mag zijn!

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:50

een box moet minimaal 3 bij 3 meter zijn, hoogte weet ik niet maar denk ruim 2,5 meter

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:53

ik zou je stal niet te groot maken, een paard moet ook rustig in zijn stal kunnen staan, en als de stal te groot is blijven ze vaak bewegen, gaan ze staan wiegen of hoe je dat ook noemt, dat is ook niet goed, zo heeft je paard nooit de rust die hij juist nodig heeft als hij op stal staat toch?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:08

Mariekje22 schreef:
ik zou je stal niet te groot maken, een paard moet ook rustig in zijn stal kunnen staan, en als de stal te groot is blijven ze vaak bewegen, gaan ze staan wiegen of hoe je dat ook noemt, dat is ook niet goed, zo heeft je paard nooit de rust die hij juist nodig heeft als hij op stal staat toch?

Dat weven leren sommige paarden zichzelf aan omdat ze zich vervelen. Een paard in een heel klein stalletje verveeld zich sneller dan een paard wat lekker kan rondlopen in de stal. Hoe meer een stalpaard kan bewegen, hoe beter! Paarden zijn ervoor gemaakt om het grootste deel van de dag al lopend te grazen. Dus te veel beweging hebben ze nooit in een stal! Al is je stal 10x10, dan nog beweegt hij minder dan in de wei, of als hij aan het werk is. Rust krijgt je paard als hij niet 24 uur per dag in bijv. een drukke manege met rondrennende kinderen staat en niet als hij opgesloten staat. De energie kropt zich dan op en daar worden ze onrustig van.

Denk aan je vloer. Waar zit het afvoer? Loopt het schuin af? Ligt er rubber in of alleen een betonnen vloer? Welk zaagsel ga je gebruiken?

4x4 kan wel voor een stal. In een binnenstal is 3m een goede hoogte i.v.m. ventilatie. Natuurlijk moet de stal zo hoog zijn dat het paard nooit zijn hoofd kan stoten.

Tegen de muur aankijken is niet fijn voor een paard. Bij ons kunnen ze aan 3 kanten met hun hoofd over de 'muur' kijken, aan de 4e kant is een muur. Oja, een ring in de muur maken om je paard vast te kunnen zetten.

Als er ramen in je stal zitten zorg dan dat je paard er niet doorheen kan. Je kunt aan de binnenkant tralies plaasten.

Ventilatie is erg belangrijk, maar het moet niet tochten.

Geen tralies op de grond waar het paard met zijn hoef tussen kan raken.

Wil je een automatische drinkbak gaan maken of met emmers in de weer?

De deur moet een meter breed zijn en je moet hem met 1 hand open kunnen doen als je je andere hand nodig hebt om het paard tegen te houden. Je kunt boven én onder een schuif erop maken zodat je paard die niet met zijn/haar mond open kan maken.

Drinkbak en plek van het voer kun je beter niet in dezelfde hoek doen.

Bij een buitenstal is een afdakje handig tegen het inregenen.

Hooi kun je op de grond leggen als je paard er geen troep van maakt, anders kun je bijv. aan een hooiruif denken.

Succes met het maken van je stal!

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:11

hihi, heb t ook maar van iemand van een stal hier in de buurt, en vond het wel goed klinken eigenlijk, zit in allebei wel een kern van waarheid in, denk dat je gewoon moet bekijken hoe groot je paard is enz....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:31

Ik vind het erg raar om je paard geen lekkere ruime box te geven omdat hij dan niet tot rust zou komen.De mijne kan ik haast longeren in zijn box Haha! Maar hij staat erg relaxt op stal.Vaak met zijn hoofd over de deur om alles in de gaten te houden of achterin langs de achterwand staat hij lekker te dromen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:39

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:25

Ja de hoogte zal waarschijnlijk 2.40m worden voor een paard van 1.65m is dit goed?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 11:25

Wordt normaal betonnen vloer met stro en daarop misschien nog matten

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:25

4 bij 4 is lekker groot, en 2 meter hoog kan ook prima lijkt mij. Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:36

Oppervlak is goed, ik zou alleen het plafond een stuk hoger maken, min. 2,5m. Niet alleen voor de ventilatie (onthoud ook aub dat warme lucht omhoog wil en paarden veel warmte produceren), maar ook omdat het hoofd van je paard een stuk hoger is dan de stokmaat en je bodemdedekking ook al gauw 25cm hoogte neemt.
De deur kan je beter 1,20 breed maken, jij moet er zelf ook gemakkelijk doorkunnen naast je paard. En met de kruiwagen is het ook wel makkelijk als je erlangs kan bij het uitmesten, terwijl de kruiwagen in de deuropening staat.

Laat de vloer als het kan iets aflopen naar een goot naar buiten of een put, dan blijft de vloer droger en kan je ook gemakkelijker schoonmaken. Een uitloop naar buiten is ook prettig. Maak een paddockje met een verhard deel waarop je kan voeren (vaak mesten ze daar dan ook, scheelt stro en uitmesten) en een stuk droog zand om te rollen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 14:58

Ja er komt een in en uitloopstal voor als ze op de weide loopt appart van haar gewone stal dan. En euhm die ventilatie is in orde het is open bovenaan (een smalle strook & en komt zeker geen toch door heb ik namelijk gecontroleerd, de wind zit nooit in het raampje)

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:40

2 meter hoog vind ik best laag hoor. bij ons zijn de stallen 3 x 4 en 3 meter hoog onder de hooizolder, en tosca's stal denk ik wel 5,5 meter Haha!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:43

De mijne is 3 bij 3 en dat is voor mijn paardje groot genoeg. Maar ik denk dat als de mijne haar veulen gaat krijgen dat de stal te klein is...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:47

Mijn paard staat in een open stal van 3 bij 4. Hij gaat nu verhuizen en komt in een stal van 3 bij 5. Maar hij is dan ook 1.75 daarom heb ik voor deze stal gekozen.

2 meter vind ik eigenlijk wel laag.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:29

4 x 4 is goed hoor, dat is in ieder geval niet te klein. Mijn stallen zijn ook zoiets en daar ben ik goed tevreden over. Ze hebben de ruimte om rond te lopen en te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:01

ik heb stallen van 3*3*3 en 4*4*3 2meter hoog is echt teklein!