Verveelt een paard zich op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Verveelt een paard zich op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 20:36

Mijn lease-pony staat de hele dag op stal, hij is manegepony.
Per dag komt hij er ongeveer twee uurtjes uit.
Ik vraag me af of het dier zich de rest van de dag niet vreselijk verveelt.
Hoe komt een paard de dag door?

Wie kan mij daar antwoord op geven?
En wat kan je er aan doen om de verveling tegen te gaan?

Moon

Re: Verveelt een paard zich op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:36

geen idee
maar ik vraag het me zelf ook af..
dus ik volg dit topic ff.!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:37

Wat spullen in z'n stal hangen om verveling tegen te gaan. Sommige paarden leren allerlei stalondeugden aan door verveling, anderen geven er "niets" om. Als er veel beweging is op de manege, is dat ook wel afleidend. Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:21

Vast wel Haha! Verveel jij je niet als je de hele dag in een leeg kamertje opgesloten zit?
Is er niet de mogelijkheid om de pony vaker naar buiten te laten gaan?
Misschien zou je dat eens kunnen overleggen.
Voor in de stal kun je denken aan oa speelballen Lachen

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:26

Qua welzijn is dit waarschijnlijk niet de meeste ideale situatie.
Sommige paarden kunnen er tegen, maar bij veel paarden levert dit stress op en dat kan zich op veel manieren uitten.Stalondeugden (BELACHELIJKE naam), gedragsproblemen tov andere paarden, problemen bij het rijden en ga zo maar door.....

Een paard is een kuddedier en heeft recht op sociaal contact en dagelijkse weidegang vind ik

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:27

Wat je kan doen tegen de verveling is het voeren van energie arm hooi. Dan heeft ie hopelijk wel de hele dag wat te knabbelen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:30

een paard vraagt er niet om,om de hele dag op gesloten te worden in zn stal....je kunt er nog zoveel speelballen of dergelijke ingooien maar een paard heeft afleiding en beweging nodig,minimaal 3x per dag eruit....

bijv stappen-rijden-grazen oid

hoe zou jij je voelen als je 2 uurtjes in huis mag rondlopen en de rest in n leeg kamertje met wat speeltjes. Knipoog

en je kunt idd de hele dag hooi geven maar een paard dat zn stal niet uit komt kan dan op n gegeven moment zn stal niet meer uit,voeding moet dan ook aangepast worden aan wat een paard doet..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:39

liliputter; Tuurlijk daar is vast iedereen het over eens! Knipoog Ik heb mijn paarden het liefst ook zo veel mogelijk buiten.

Misschien heeft de eigenaar/ verzorgster geen tijd om 3 keer op een dag langs te komen om te gaan grazen met het paard. gezien de ts de eigenaresse niet is, zal ze (denk ik) moeten overleggen of het paard langer de wei in kan. Is dit niet het geval dan valt daar helaas weinig aan te doen.
Persoonlijk zie ik liever een paard in een stal met wat speeltjes en een berg hooi die zichzelf bezig houd, dan een paard in een lege stal die in een hoekje staat te vervelen. Lachen

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 21:45

Veel paarden staan met name in de winter op stal. Er zullen maar weinig paarden zijn die er drie keer per dag uitkomen. Dat betekent dus, volgens mij, dat een heel groot van de paarden zich verveelt en dus een ontevreden bestaan leidt.Bloos!

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:54

tuurlijk kun je je paard hooi geven maar als je zelf de hele dag zou eten en weinig zou doen dan weet je wel wat er van je terecht komt na n tijdje Knipoog en als je geen tijd hebt voor je paard overdag en niemand kan je helpen,zou ik geen paard kopen dan heb je die verveling ook niet Knipoog anders 2 paarden lekker in de bak/wei

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 22:14

Het gaat er niet om of ik wel of geen tijd heb voor een paard (heb ik trouwens niet, anders had ik er al één gehad Haha! ), maar of een paard dat de hele dag op stal staat (en dat zijn er héél véél!) zich verveelt.

Is een paard eigenlijk gewoon tevreden als ie zijn natje en zijn droogje maar krijgt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:50

Knoesje schreef:
Veel paarden staan met name in de winter op stal. Er zullen maar weinig paarden zijn die er drie keer per dag uitkomen. Dat betekent dus, volgens mij, dat een heel groot van de paarden zich verveelt en dus een ontevreden bestaan leidt.Bloos!

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Nee, je hebt volkomen gelijk.

Ik vind het knap dat je zelf tot dit inzicht bent gekomen en dat je je dit afvraagt.

Vergelijk het maar met een hond die je de hele dag in een bench stopt en er alleen uithaalt voor het uitlaten. Dát vinden mensen wel zielig. Vandaar ook mijn onderschrift Vork .

Als een paard ook nog eens alleen 's ochtends en 's avonds een plak hooi krijgt en dus tussendoor niks te eten heeft, vervelen ze zich helemaal te pletter. En als een paard dan ook nog niet op stro staat, hebben ze niks om aan te knabbelen.

Citaat:
Dit is de tijdsbesteding van wilde paarden:

60% eten -- Al lopend, dagelijks zo'n 30 Kilometer
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex
En dit is wat een "stalpaard" doet:

47% eten -- Stilstaand
40% staan
10% liggen
3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

Het opvallendste verschil is dat wilde paarden veel meer beweging krijgen. Ze lopen dagelijks zo'n 30 Kilometer en ze staan veel minder stil. Tellen we de tijd waarin "stalpaarden" eten mee als "sta-tijd", dan blijkt dat stalpaarden 87% van de tijd stilstaan, terwijl wilde paarden maar 20% van de tijd tilstaan. Stalpaarden staan dan ook onnatuurlijk lang stil en het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van onze gedomesticeerde paarden aandoeningen krijgen die een gevolg zijn van te weinig beweging. Hieronder vallen hoef- en beenproblemen, koliek, slechte doorbloeding, etc.

Een ander opvallend feit is dat paarden geen vast waak-slaapritme hebben. Paarden slapen (veelal staande) tussen de activiteiten door, en doen dit evenveel overdag als 's nachts.
Hieraan gerelateerd is het feit dat paarden geen vaste etenstijden hebben. Paarden grazen dag en nacht door en hebben geen nachtelijke "eetpauze" zoals mensen die hebben.

Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Om de verveling nog verder op te voeren krijgen de meeste stal-paarden ook nog eens fast-food: Brokjes. Terwijl paarden in de natuur 60% van de dag (dus zo'n 14 uur) besteden aan eten voeren wij ze fast-food waarmee ze in enkele minuten klaar zijn.

Bron paardnatuurlijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:18

Knoesje schreef:
Hoe komt een paard de dag door?

Wie kan mij daar antwoord op geven?
En wat kan je er aan doen om de verveling tegen te gaan?

Ze zijn wat met hun eten aan het prullen, slapen of kijken wat er in de stalgang allemaal gebeurt. Sommige paarden willen niet anders, anderen voelen zich daar prima bij maar gaan liever naar buiten, weer andere paarden komen bijna boven de hekken uit omdat ze er zo graag uit willen.

Als je merkt dat je paard zich verveelt is toch de beste manier om hem er zoveel mogelijk uit te halen. Als het mogelijk is voor jou (omdat je hem least) kun je dermate veel ruwvoer laten geven dat hij een hele dag wat kan eten, of je kunt wilgetakken geven zodat hij daar wat mee kan prullen. Ook onbreekbare spiegels in de stal schijnen te schelen maar die zijn erg duur. Op speeltjes zijn ze heel snel uitgekeken, is mijn ervaring.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:25

Ik denk dat een paard zich op stal verveelt, daarom staat mijn paard ook niet op stal. Ze hebben bijna niks te doen op stal en ze hebben weinig bewegingsruimte.
De beste oplossing tegen de verveling is om je paard meer in de wei te zetten, vind ik, maarja aangezien het niet jou paard is heb je daar denk ik weinig over te zeggen. Dan zijn speeltjes/takken/hooi misschien een middel om de verveling te verminderen.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 12:43

Hoe leuk zouden ze het vinden als je wat met ze doet (rijden, longeren etc.)?

Jammer toch, dat ze je dat niet kunnen vertellen Lips are sealed

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:01

Ik denk het wel. Mijn paard staat vanaf s'ochtend 8 uur tot 12 uur buiten. Dan worden de stallen uitgemest Knipoog En dan daarna soms s'middag soms s'avonds kom ik zelf en is ze er ook 2 uurtjes uit. Ik heb een bal in haar boks hangen zodat ze daarmee kan spelen. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:04

Ik reed vorig jaar twee paarden die samen in een loopstal stonden. De ene stond bij de poort te wachten, hinnikte als ik aankwam, probeerde mee naar buiten te sneaken en reageerde boos als ik hem een dag rust gaf. De andere dook achterin de stal en daar kon ik twintig minuten achteraan lopen voor hij zich liet vangen. Leek me vrij duidelijk verteld Clown

Vianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:29

weet juh,,, je kan ook zo'n grote rode bal kopen. het schijnt dat paarden die errruugg leuk vinden Vingers aflikken Tong uitsteken

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:29

Vianne schreef:
weet juh,,, je kan ook zo'n grote rode bal kopen. het schijnt dat paarden die errruugg leuk vinden Vingers aflikken Tong uitsteken

vianne je mag geen msntaal gebruiken!

Vianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:31

ik gebruik geen msn taal lisanne Tong uitsteken

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:32

hoi, het ligt eraan of het paard het leuk vind om op stal te staan. Anders kun je leuke dingen voor hem kopen. of gewoon het paard er vaker uit te laten. Ik vind het ook vaag waarom je leasepaard nu al op stal staat, terwijl het nog niet echt nodig zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:33

Ik denk dat een paard zich zolang op stal idd verveelt.

Voor mij een rede dat ik alleen maar op pensionplaatsen heb gestaan waar ze ook elke dag buiten kwamen.
Dat ging vaak ten koste aan mijn luxe, maar dat vond ik minder belangrijk.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:34

natuurlijk verveelt die pony zcih dood. een pony/paard moet kunnen lopen en rennen. ik heb zo'n hekel aan maneges die hun manegepaarden/pony's 365 dagen 21/7 op stal zetten. stalgebreken zijn niet voor niks in de wereld gekomen!

StaCeYtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:37

Hoi.
dat je dan meer kan gaan rijden
en lekker gaan vertroetelen enzo.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:42

StaCeYtJ schreef:
Hoi.
dat je dan meer kan gaan rijden
en lekker gaan vertroetelen enzo.

goed lezen, het gaat om een manegepony

een paard verveelt zich al snel dood op stal,
dus zoveel mogelijk buiten, in de wei of paddock, laten lopen overdag!