Bodem buitenbank (Agterberg of zeezand????)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OleanderB

Bodem buitenbank (Agterberg of zeezand????)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 10:17

Hoi Bokters! Wij zijn een nieuwe buitenbak aan het aanleggen en over de onderlaag zijn we het wel aardig eens: eerst drainagebuizen met drainagezand, dan een laag gebroken puin, dan een laagje lava. De toplaag zijn we nog niet helemaal uit, ik hoop dan ook dat julllie je ervaringen met mij willen delen. We twijfelen nog tussen een "Agterberg"-toplaag (of iets soortgelijks, zoals Van Doorn of De Grondslag) of een toplaag van puur zeezand. Wie heeft er ervaring met zeezand. We zijn wel van plan om ook direct een goede sproei-installatie aan te leggen, maar wordt zeezand niet ontzettend zwaar en stoffig in de zomer? Ik vraag me af of daar wel tegen te sproeien is. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties! Bedankt alvast!

Anoniem

Re: Bodem buitenbank (Agterberg of zeezand????)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:20

Als ik het geld er voor had hoefde ik niet te twijfelen.

Dan liet ik een complete achterberg bak aanleggen Ja

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:46

We hebben inmiddels onze tweede Agterbergbodem, maar ondervinden zeker ook nadelen hieraan.
's winters moeten we echt zout strooien want hij is zo bevroren en 's zomers als het erg droog is, valt er bijna niet tegen aan te sproeien, met onze sproeiinstallatie redden we het in ieder geval niet.
Qua rijden is die wel super, niet te zwaar of te hard, slepen of harken doen we nauwelijks.
(en van je paard vallen op een Agterbergbodem is ook niet verkeerd, lekker zacht)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:48

Oef, ik ben niet zo'n fan van zeezand. Dit wordt echt ontzettend zwaar zomers (swinters overigens ook) en moet je echt goed nat houden om hem egaal te houden. Je hebt snel kans dat er droge of mulle plekken ontstaan.
Agterberg heeft natuurlijk geen introductie nodig. Net als runningkawa zou ik geen moment twijfelen om zo'n bodem te nemen als ik het geld had.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:11

Zeezand is een goede bodem zolang die goed nat blijft/ is. Dan klinkt de bovenlaag in en heb je een goede bak. Maar zodra het hoogzomer is, is het echt ontzettend zwaar en mul en imo waardeloos rijden.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:16

Ik ben helemaal fan van een Hypotexbodem. Bevriest eigenlijk niet. Tenzij het eerst heeft gedooid en geregend en het begint vervolgens weer te vriezen.. Nat wordt ie alleen met dagenlange hoosbuien. Daarbij komt dat ie nooit stuift. Kijk ook maar eens op: http://members.home.nl/hippotex/

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:58

Ben zeer tegen hippotex, veert veel teveel waardoor je een grotere kans op peesblessures krijgt. Hebben dit vijf jaar geleden dus ook direct weer afgevoerd en een nieuwe bak laten aan leggen door [url]wwwrdlmanagebodems.nl[/url]. Nooit bevroren altijd te rijden behalve bij sneeuwval.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:59

Tremona? waardoor peesblessures? De hippotexbak waar ik eerder in reed was in iedergeval absoluut niet zwaar.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:01

Wij krijgen hier ook een Agterberg bak, ik heb gehoord dat het veel onderhoud nodig heeft, maar het zijn wel hele mooie/goede bakken vind ik!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:03

Ik zou ook niet twijfelen.. volgens mij hebben wij zelf een zeezand bodem, en die is inderdaad perfect als het lekker veel regent. Zodra het langere tijd droog is, wordt hij mul.

Een agterberg bodem is gewoon heerlijk, beter kun je niet hebben.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:23

zou ook helemaal niet twijfelen Agterberg! Pling

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:24

Dionnee schreef:
Wij krijgen hier ook een Agterberg bak, ik heb gehoord dat het veel onderhoud nodig heeft, maar het zijn wel hele mooie/goede bakken vind ik!

Juist dat soort bodems zijn vrij onderhouds-arm. Tuurlijk moet je je bodem wel goed onderhouden, maar dit soort bodems zijn echt al heel fijn van zichzelf en hebben niet zoveel onderhoud nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:12

Wij hebben eigenlijk overal agterberg bodems (longeerkraal, binnenbak, buitenbak) echt super! Wij moeten wel altijd direct het mest verwijderen. Ik zie hier op een stal in de buurt als dat niet gebeurd het 1 vieze vatsige plakkerige boel word!

De bakken worden bij ons wel elke dag getrokken.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:22

Ik zou geen zeezand nemen, zodra deze ook maar iets droog wordt, is dit hartstikke zwaar voor je paard om er doorheen te ploeteren. Mijn paard was na 20min. echt moe, en dan is mijn paard in principe toch altijd erg voorwaarts. Tevens kreeg ze zo dus ook sneller last van wat opgezetten pezen.
Alleen bij heel veel regen was de bak redelijk goed te rijden.

groetjes veronique

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:24

Citaat:
Juist dat soort bodems zijn vrij onderhouds-arm. Tuurlijk moet je je bodem wel goed onderhouden, maar dit soort bodems zijn echt al heel fijn van zichzelf en hebben niet zoveel onderhoud nodig.

ShannaY schreef:
Wij hebben eigenlijk overal agterberg bodems (longeerkraal, binnenbak, buitenbak) echt super! Wij moeten wel altijd direct het mest verwijderen. Ik zie hier op een stal in de buurt als dat niet gebeurd het 1 vieze vatsige plakkerige boel word!

De bakken worden bij ons wel elke dag getrokken.

Dit bedoel ik.

[quote]

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:29

Wij hebben een goed gedraineerde bak met goed zand en megatop(houtsnippers). Hij is altijd goed te rijden en hooguit eens in de maand wordt de bak gesleept. Nooit plassen (zelfs niet met dit weer) en ook in de zomer hoeven we niet te sproeien. Rijdt lekker licht (we hebben een paard met artrose, dus dat is erg belangrijk) en je kunt de paarden er ook in los gooien. Bij een Agterberg bak kun je geen paarden losgooien, omdat ze anders de lavalaag opgraven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:36

@Dionnee

Elke bodem moet je eigenlijk elke dag trekken. Voorkomen is namelijk altijd beter dan genezen!

OleanderB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 17:40

Natuurlijk wil ik dit graag weten om de kosten te drukken. Ik heb ook al gehoord dat loonwerkers een toplaag maken door balen katoen (of zoiets) door zand heen te fresen en zo dus een "Agterbergbodem" namaken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft???

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:46

Wij hebben zeezand, maar afhankelijk van je ondergrond, drainering ja / nee en dikte van laag en hoe het inklinkt kan het een topbodem zijn of een klote bodem Bloos

In juli met de droogte was de bak echt te zwaar, verder heel jaar door goed berijdbaar en zeker niet te zwaar. In het voorjaar / herfst / winter is hij zelfd ideaal.

Vorige bak was ook van zeezand, die had dunnere laag en lag wat langer en die werd nooit zwaar in de zomer. Die van mijn zus is ideaal, soms bijna te hard, mul wordt hij nooit maar dat is weer net andere samenstelling terwijl het wel beide zeezand is.
(zelfde loonwerker, andere plaats gewonnen zand)

Wij hebben er beperkte toplaag door gemixt. Mixen heel licht en alleen bovenin gedaan (5/10 cm). Bevalt prima, bodem draagt hierdoor meer maar als je bak heel zwaar is lost dit het probleem niet op.

Dat zijn mijn ervaringen, wat je moet kiezen geen idee want ik heb geen ervaring met Agterberg bodems Haha!

-edit- de 'snippers/vezels' moeten niet van die grote lappen zijn om goed te kunnen vermengen.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:02

ShannaY schreef:
@Dionnee

Elke bodem moet je eigenlijk elke dag trekken. Voorkomen is namelijk altijd beter dan genezen!

Die van waar ik nu op stal sta word 1x in de 2 weken getrokken. De bak van de manege waar ik op heb gestaan werd 2x in de week getrokken. Die bak van waar ik nu sta is hartstikke goed, ligt ook nooit een plas in.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:47

Dionnee schreef:
ShannaY schreef:
@Dionnee

Die van waar ik nu op stal sta word 1x in de 2 weken getrokken. De bak van de manege waar ik op heb gestaan werd 2x in de week getrokken. Die bak van waar ik nu sta is hartstikke goed, ligt ook nooit een plas in.

Waarom elke dag trekken als bodem goed ligt?

Als mijn zeezand bodem gewoon goed is (dus niet door maand geen regen los en zwaar) en ligt dan vooral niet gaan slepen. Nergenst voor nodig

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:52

OleanderB schreef:
Natuurlijk wil ik dit graag weten om de kosten te drukken. Ik heb ook al gehoord dat loonwerkers een toplaag maken door balen katoen (of zoiets) door zand heen te fresen en zo dus een "Agterbergbodem" namaken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft???

Wij hebben hier ervaring mee, weliswaar niet met katoen maar ander materiaal. Het werkte niet bepaald, steeds kwam het materiaal waarmee het zand werkt gemengd naar boven en ging schuiven, het was waardeloos rijden en nog gevaarlijk ook (paarden gleden vaak uit).

Agterberg mengt de stukjes stof en het zand op hun lokatie in grote mengtrommels, daardoor blijft de verhouding zand/geo-pad gewaarborgd en heb je een fijne stabiele bodem.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:40

Wij hebben op stal ook een Agterberg bodem, in de longeerkraal, buitenbak en binnen ook. De bakken worden wel regelmatig gesleept en mest moet inderdaad worden verwijderd maar eigenlijk is dat bij alle soorten bodems wel belangrijk dit netjes bij te houden. Mest wordt inderdaad heel goor en is (in je buitenbak) niet goed voor je drainage. Bij ons slepen ze sowieso wekelijks de hoefslag weg dus de bak blijft altijd mooi egaal. De bodem is bij elke weersomstandigheid altijd super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:49

Skipper schreef:
Als mijn zeezand bodem gewoon goed is (dus niet door maand geen regen los en zwaar) en ligt dan vooral niet gaan slepen. Nergenst voor nodig

Nergens voor nodig? Wat denk je van een lekkere stabiele vlakke bodem voor je paard zijn benen? Ik zou niet zo 1-2-3 weten waar het niet goed zou zijn om een bak elke dag te trekken... Is alleen maar beter!

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:23

ShannaY schreef:
Skipper schreef:

Nergens voor nodig? Wat denk je van een lekkere stabiele vlakke bodem voor je paard zijn benen? Ik zou niet zo 1-2-3 weten waar het niet goed zou zijn om een bak elke dag te trekken... Is alleen maar beter!

Maar het is echt niet nodig om een bak elke dag te trekken. Zeker bij ons niet want er lopen maar een paar paarden op.