Stybba schreef:Ik weet eigenlijk weinig af van mokmiddeltjes, maar pas aub op met formaldehyde. Dit is zeer kankerverwekkend. Het kan goed dat het (een van) de werkzame stof(fen) is. Het werkt namelijk ontsmettend (sterk water, waar bijvoorbeeld dode dieren etc op worden bewaard, is een formaldehyde oplossing37% als ik me niet vergis, word dan formaline genoemd).
Het is dus echt af te raden dit te gebruiken in zelfgemaaakte middeltjes.
Je kunt dus wel cremes kopen die formaldehyde bevatten. Dat het geen fijn goedje is weet ik. Ik heb ook liever wat anders. Maar die hydrocortisem is ook geen fijn middel.
Formaline is inderdaad formaldehyde in water opgelost. Het wordt ook gebruikt bij klauwaandoeningen bij koeien. Verder werd het inderdaad gebruikt om dode dieren of mensen in te bewaren, maar daar hebben ze nu wat andres voor heb ik begrepen.
Het liefst heb ik dus een veilig middel. cortisonen en antibioticums ben ik niet zo weg van. Als het moet, dan moet het, maar anders liever niet. Formaldehyde is ook zo'n noodmiddel. Ik wil eigenlijk eerst nog iets anders proberen.
Mijn paard had een klein beetje mok. En nadat ze een antibioticakuur gehad heeft vanwege een bloedvergiftiging (niet door de mok, maar door een ander wondje aan een been die geen mok heeft) is de mok erger geworden.