Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Charos schreef:Ik denk dat de foto een uitzondering was, de paardentandarts die hier pas geweest is deed ook eerst de zijkanten vijlen zonder mondklem, en daarna pas de mondklem in.
Albert schreef:Zo'n ding dat de mond open houdt is een speculum. Inderdaad is een speculum een behoorlijke investering, die van mij kost pakweg €1200,- en er zijn paardentandartsen die dat er niet voor over hebben. Je kan best zonder speculum werken aan de snijtanden en hengstentanden, maar zonder kan je echt NIET bij de achterste kiezen komen, dat bestaat gewoon niet. Paardentandartsen die beweren dat dit wel kan, wil ik bij deze direct uitnodigen om tijdens onze lessen in Deurne een clinic te geven, zodat wij het resultaat kunnen bewonderen.
Over het tijdens de behandeling de tong naar buiten trekken:
Een paardentong heeft in tegenstelling tot die van een mens achterin een vorkvormig botje, dat heel gevoelig is en dus snel beschadigd, waardoor de slikfunctie ernstig in gevaar komt. Trekken aan de tong en daarmee de mond opensperren is dus zeer paardonvriendelijk.
Kaka schreef:Er zijn veel malafide tandartsen op de markt. Voor zover ik weet kan iedereen zich paardentandarts noemen. Persoonlijk zou ik een tandarts die niet in een speculum wil investeren niet vertrouwen, het is inderdaad onmogelijk om de achterste kiezen te vijlen zonder. Ik hoor ook nog wel eens van tandartsen die alleen met de hand vijlen. Paardentanden zijn behoorlijk hard, dus volgens mij heeft zo'n handvijl niet het gewenste resultaat.
Ikzelf laat een veearts komen die ook paardentandarts is. Mijn merrie krijgt een verdoving (stukken minder stress) en een speculum in. Vervolgens worden met een electrische vijl alle haakjes en scherpe randjes afgevijld. Als je ziet hoeveel tijd en inspanning dat al kost, kan ik me niet voorstellen dat hetzelfde resultaat ook met een handvijl en zonder speculum bereikt kan worden.
Kaka schreef:Er zijn veel malafide tandartsen op de markt. Voor zover ik weet kan iedereen zich paardentandarts noemen. Persoonlijk zou ik een tandarts die niet in een speculum wil investeren niet vertrouwen, het is inderdaad onmogelijk om de achterste kiezen te vijlen zonder. Ik hoor ook nog wel eens van tandartsen die alleen met de hand vijlen. Paardentanden zijn behoorlijk hard, dus volgens mij heeft zo'n handvijl niet het gewenste resultaat.
Ikzelf laat een veearts komen die ook paardentandarts is. Mijn merrie krijgt een verdoving (stukken minder stress) en een speculum in. Vervolgens worden met een electrische vijl alle haakjes en scherpe randjes afgevijld. Als je ziet hoeveel tijd en inspanning dat al kost, kan ik me niet voorstellen dat hetzelfde resultaat ook met een handvijl en zonder speculum bereikt kan worden.
Kaka schreef:Oke, misschien was mijn reactie wat kort door de bocht. Maar ik vind het toch een fijn idee dat de tandarts goed kan zien wat hij doet.