Glanzend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noppie

Glanzend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 13:55

Over enkele weken hebben wij onze eerste wedstrijd (spannend). Natuurlijk willen wij zo goed mogelijk voor de dag komen! Ik geef ons paard al een tijdje ijslands zeewier en hij wordt dagelijks geborsteld etc. Hij glimt nu al lekker. Maar heeft iemand tips/middeltjes om een paard bij een wedstrijd super te laten glanzen? Ik weet dat er tal van sprays etc te krijgen zijn, maar soms zijn huismiddeltjes ook prima. Er zijn vast wel bokkers die hier wel raad mee weten! Pling

xxsweet

Re: Glanzend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:10

Wij geven 2 keer per dag een scheutje zonnebloemolie over het voer heen. Ik heb nog niet gezien of het heeft gewerkt omdat we het pas net geven Lachen
Maar het is een tip Tong uitsteken

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:12

kan je het ook 1/2 keer in de week doen of meot het echt elke dag?
is het niet schadelijk voor het paard?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:14

Met een schape vachtje er over heen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:19

Echte glans komt van binnen, en als het voer goed is hoef je dat scheutje olie (om echt resultaat te zien moet je dat dagelijks doen) niet over het voer te geven.
Mocht je wel olie willen geven: Zonnebloemolie is goed en goedkoop, maar Lijnzaadolie is beter. Helemaal goed zou het zijn als je echt lijnzaad zou koken. Het slijm dat dan vrij komt zorgt voor een beschermend laagje in de darmen, en bevorderd de stoelgang. Niet teveel geven, anders raakt hij aan de diarrhee.

Een glimmende vacht krijg je als je paard schoon is, en goed in het voer staat. Je kunt wat helpen door de vacht met een plukje wol op te poetsen, of door showshine op zijn vacht te spuiten. Let dan wel op dat je de plek van het zadel niet meeneemt, want anders gaat dat schuiven.

Is je paard geschoren? En paard wat net geschoren is toont eerder dof dan als het scheren al een aantal werken geleden is gedaan. Een paard wat te lang in het haar zit kan wel glanzen maar ziet er dan toch wat pluizig uit....allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:19

Van zeewier bijvoeren gaat de vacht ook glanzen, misschien niet meer op zo'n korte termijn, hoewel ik ook hoorde dat sommige paarden er heter van kunnen worden. Persoonlijk in ieder geval geen problemen mee en mijn paardje glanst een uur in de wind Cool

Verder misschien Shine & Show van NAF? Heb geen ervaring met dit spul, wel met andere producten van NAF, waarover ik zéér te spreken ben. Verkrijgbaar bij de Paardendrogist.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:20

goed voer,
goede training,
goede gezondheid,
goede verzorging,
goede conditie,

dat zijn de sleutels tot een mooi glanzend paard!
een paard dat goed op conditie is en goede verzorging krijgt glanst van zich zelf! daar is niets exta's voor nodig.

toen ik mijn paard was zijn vacht ook dof, na een aantal weken bij mij opstal had hij een glanzende vacht en echt niet door van allerhande middeltjes.
ik heb hem nu 5 jaar en glimt altijd!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:23

eh op korte termijn ??? lijnzaad olie en na poetsen met een stuk schapen vacht en veel borstelen.
kijk uit met de plek waar je je zadel hebt liggen anders word het wel een glij partij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:17

Op korte termijn zou ik het bij poetsen houden. Je kunt na het poetsen nog een vochtige handdoek over je paard halen, dan neemt dat al het laatste stof op!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:22

Schoon is meer dan goed genoeg hoor. Paard gaat toch zweten en dan worden die gransmiddelen als snel vies en plakkerig. Dat is ook met schapenwol het geval. Voor keuringen doe ik dat wel, maar in combinatie met zweet op een wedstrijd werkt het averechts (tenzij je heel kort losrijd dan). Bovendien kun je in een binnenbak niet eens zo goed zien hoe een paard glimt, is meer wat voor wedstrijden in het zonnetje. Veel plezier op jullie eerste wedstrijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:23

En babydoekjes. Doe ik trouwens ook nooit onder het zadel, maar ik weet niet of het ervan gaat schuiven?

Ik doe echt alleen de dingen die je ziet Knipoog En elke dag poetsen enzo Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:25

met een babydoekje afnemen, let wel op de je paard niet allergies is (komt zelden voor, maar jouw paard zal maar 1 zeldzaam gevalletje zijn Knipoog )

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:26

op de dag zelf een babydoekje erover vlak voor dat je moet, wel aan denken om het niet op de plek van het zadel te doen, maar staat wel mooi.
edit: zie net dat My Wish Max me voor was Lachen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:50

xxsweet schreef:
Wij geven 2 keer per dag een scheutje zonnebloemolie over het voer heen. Ik heb nog niet gezien of het heeft gewerkt omdat we het pas net geven Lachen
Maar het is een tip Tong uitsteken

Wij gebruiken lijnzaad voor over het voer.

Na het poetsen een keer met een extra zachten borstel, hetzelfde effect krijg je met zo'n (schapen)wol-handschoen. Of een keer met snoetepoetsers/babybillendoekjes eroverheen vegen, werkt ook goed, ook voor het neusje en rondom de ogen.

Voor wedstrijd gebruik ik zelf ook vaker vaseline voor de neus en rond de ogen, geeft het nog iets extra's.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:41

Zo'n geitenharen borstle werkt ook erg goed!

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 07:56

Bedankt voor jullie tips tot dusver. Sommigen hebben mijn topic niet zo goed gelezen denk ik, want ik gebruik al zeewier en ons paard glimt al lekker...Daar doe ik ook genoeg aan dagelijks. Maar ik dacht zo voor de wedstrijd nog even wat extra's te doen. De tips van olie en babydoekjes zijn idd wel handig. Hoeveel olie moet er trouwens per keer door het voer? (Ik kan maar 1x per dag geven, ons paard staat nl op een pensionstalling, dus ik regel zelf zijn voeding niet) Ik zou het dan bij de muesli oid kunnen geven...

javospost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:03

Hoi noppie, voor je wedstrijd een beetje zwitsal babyolie in je staart smeren, galnst fantastisch, met de restjes olie die aan je handen blijft zitten smeer je zijn neusje in en een beetje rond (niet in!!!) de ogen. Dan krijg je een sprekend koppie. Hetzelfde kun je ook doen bij een paard met donkere knieen en hakken, even een beetje olie erop en je krijgt een sprekend benenwerk!
Succes.
voor de uitslover:Met een manenkam en wat haarlak kun je een mooi patroon aanbrengen op zijn kont, bijvoorbeeld een dambord.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:07

Als een van de buren een schaap is geschoren krijg ik 1 vacht.
Voor de Friezen is dat ideaal Clown
De lanoline die erin zit zorgt voor een mooie glans

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:24

gewoon goed poetsen blijft het beste Knipoog
want peres blijft altijd wel glimmen, en heel erg glimmend hoef neit voor een wedstrijd hoor Knipoog
gewoon knotjes en lkkr veel poetsen
dan krijg je al een voldoende

groetjes chantal

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:27

Paard goed poetsen en daarna op een schone doet spiritus
doen. Over de vacht van het paard halen en klaar is kees!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 08:29

javospost schreef:
Hoi noppie, voor je wedstrijd een beetje zwitsal babyolie in je staart smeren, galnst fantastisch, met de restjes olie die aan je handen blijft zitten smeer je zijn neusje in en een beetje rond (niet in!!!) de ogen. Dan krijg je een sprekend koppie. Hetzelfde kun je ook doen bij een paard met donkere knieen en hakken, even een beetje olie erop en je krijgt een sprekend benenwerk!
Succes.
voor de uitslover:Met een manenkam en wat haarlak kun je een mooi patroon aanbrengen op zijn kont, bijvoorbeeld een dambord.

dambord vind ik zo not-done..

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 10:18

Yvonniej schreef:
javospost schreef:
Succes.

dambord vind ik zo not-done..

Haha, dambordje gaat mij ook te ver, maar de olietip is wel bruikbaar. Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:58

lijnzaad staat vaak wel op de vles die je koop ik doe er gewoon een scheutje in (komt overeen met 3 a 4 eetlepels ofzoiets)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:16

rommulus schreef:
lijnzaad staat vaak wel op de vles die je koop ik doe er gewoon een scheutje in (komt overeen met 3 a 4 eetlepels ofzoiets)

is ook goed tegen zandkoliek *LOL*

dirke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:20

baby olie op een doek doen en daar je paard mee inwrijven dat geeft ook glans, maar dat is maar tijdelijk

een gezond paard hoort van zichzelf te glanzen van binnenuit, maar om je paard een handje te helpen kan je inderdaad lijnzaad en zeewier voeren.

ook wil het helpen om in deze periode (winter) eens in de maand naast je wormenkuur een vitamine spuit te geven