hoe gevaarlijk zijn eikeltjes ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina77

hoe gevaarlijk zijn eikeltjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 21:50

Langs de wei staan een aantal eikebomen, en de eikels vallen nogal in de smaak bij de paardjes.
Bij een kennis van mij is vorig jaar een paard overleden aan ernstige koliek en zij dachten dat het door de eikels kwam. Maar eikels zijn toch iets natuurlijks, en normaal eten paarden geen natuurlijke dingen die gevaarlijk voor ze zijn, toch ? Hoe gevaarlijk zijn al die eikels nou eigenlijk ?

kanjerbob

Re: hoe gevaarlijk zijn eikeltjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:21

een paar eikeltjes kunnen geen kwaad, maar er zit looizuur in en dat is giftig voor paarden, op onze plek waar de paarden stonden toen ze mee waren op vakantie stonden er ook veel eikenbomen, het eerste wat ze in de ochtend deden nadat ze uit de stal kwamen was .......... rennen naar die bomen toe en hoofd naar beneden en eten maar, we hebben het later maar afgezet dat stukje rond die bomen, maar elke ochtend eerst keken ze eerstr toch wat lag, ik denk dat je het beter aan je d.a. kunt vragen

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:43

hmm, misschien is dat wel een goed idee.
Bedankt voor de tip !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:14

Ik heb het ooit aan de VA gevraagd n.a.v. een Tinker met koliek die in een wei stond met eikenbomen aan de rand. Volgens de VA wordt het pas gevaarlijk als ze er emmers vol van eten.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:20

volgens mij zijn groene eikels giftiger dan rijpe. en te veel van iets is altijd slecht! bij ons eten ze ook alles op...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:22

toch wel apart, normaal gesproken weet een paard heel goed wat hij wel en wat hij niet kan eten.
hier vallen ze ook aan op[ de eikels... de meeste heb ik al weggehaald met een hark

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:27

Kan prima, de groene zijn niet zo goed, maar de bruine zolang ze geen emmers vol opeten gaat het prima.

Wij hebben ook eiken langs het weiland en mn twee dames eten ze ook af en toe.. nog geen problemen gehad.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:29

Bij ons staat een haf die volgens de V.A. bevangen staat door het eten van eikels...

En vorige week was ik bij een klant en die had een bevangen shetter, dus ik keek meteen naar de bomen die er stonden... ja hoor... eikebomen. In dit geval had de V.A. niks over die eikels gezegd, zou het door het hele korte gras komen Verward Toch toevallig dat er heel veel eikebomen langs de wei stonden...

En vriendin vertelde van de week trouwens dat het zelfs op tv is geweest dat er dit jaar heel veel eikels zijn en dat mensen met paarden moeten uitkijken. Waar ze daar voor waarschuwden weet ik niet, maar in ieder geval dat het ongezond zou zijn...

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:23

ja ik heb het ook gezien op tv..
ze hebben in engeland ofzo zelfs extra varkens in een natuurgebied uitgezet omdat de new forest ponys anders dood gingen.. en die varkens eten de eikels op voordat de ponys eraan komen..

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:59

sjuulie dat heb ik ook geelzen of gezienop tv idd, ze waren nog op zoek naar 400 varkans ofzo. De groene zijn giftig omdat de paarden het zuur niet kunnen verwerken maar de varkens wel.

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:04

als ze teveel eten kan het gevaarlijk zijn
mijn bijrijfjord heeft daardoor dit weekend 2 keer koliek gehad

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:04

ik weet alleen dat eikels gevaarlijk zijn als er 1 op je hoofd valt tijdens het fietsen.. :p

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:44

Mijn shet heeft ook wel eens wat eikels gegeten.
Dat waren steeds kleine hoeveel heden. Zelf ben ik er erg voorzichtig mee. Als ik zie dat hij eikels aan het eten is haal ik hem gelijk uit het weitje waar die eikels het meest liggen.
Hij heeft er gelukkig nooit wat ergs aan over gehouden dus ik denk dat kleine hoeveel heden niet veel kwaat kunnen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:41

mijn paarden eten ze ook wel is, ik wook in een bosrijke omgeving en 1 weilannd ligt aan een stukkie bos. Een ander weiland heeft ook eikenbomen staan. Zie ze er wel eens van eten maar gelukkig niet de hele dag door, ze hebben er nog nooit wat aan over gehouden

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:45

een van onze shetjes had afgelopen week ook wat koliek, waarschijnlijk ook door het eten van teveel eikels. Gelukkig ging de koliek na het toedienen van wat Haarlemmer olie weer snel over.

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 21:34

Ik had 't vandaag nog even aan een kennis willen vragen die d.a. assistente is en op een paardenkliniek werkt, maar ik heb haar net gemist. Ik laat 't jullie wel even weten wat zij ervan zegt. In elk geval al heel erg bedankt voor jullie reacties, ik weet nu dat ik er voorzichtig mee moet zijn, maar dat het waarschijnlijk niet zoveel kwaad kan als ze elke dag een paar eikels binnenkrijgen. (Ze lopen elke dag in die weides, dus het zijn nooit grote hoeveelheden tegelijk). Maar ik let wel extra op nu of er niet teveel ligt enzo.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:37

Eikels zijn voor meerdere dieren niet goed.
idd door het looizuur wat er in zit.

Wij hebben een keer een dood schaap gehad doordat ze teveel eikels had gegeten...

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:07

Bij ons in het weiland liggen ook eikels, als ze de wei in gaan, vallen ze meteen aan op de eikels, maar de rest van de dag, komen ze er ook niet meer bij ! Maar ik ga het nu wel extra in de gaten houden Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:41

Jark schreef:
ik weet alleen dat eikels gevaarlijk zijn als er 1 op je hoofd valt tijdens het fietsen.. :p

*LOL* onozelle! *LOL*

Maareuh, mijn stallen zijn gevestigd in een bos met heel veel eikenbomen. Ik heb veel eikels weg geveegd (kruiwagens vol) maar er was gewoon geen beginnen aan om ze àllemaal op te kuisen. Mijn pony's en veulens hebben zich te goed gedaan aan héél veel eikels (allemaal bruine rijpe) enkel mijn veulentjes hebben last gehad van diarree maar nu zowat alle eikels op zijn hebben ze daar ook geen last meer van.
Ik heb trouwens gemerkt dat ze gekwetste eikels niet zo lekker vinden en veelal laten liggen, dus even met de tractor eroverheen en je hebt weer een paar 100 van die dingen onschadelijk gemaakt. Haha!
Overweeg om me een hangbuikvarken aan te schaffen zodat die die krengen voor hun neus kan opkuisen.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:43

Een paard bij ons op stal heeft er een slokdarmverstopping van gehad! Dat was ook niet echt een pretje.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:44

Ja eikels zijn ook gevaarlijk voor mensen. Ik heb er laatst weer eentje op mijn kop gehad en dat doet echt meer dan pijn kan ik zeggen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:49

mijn ijslander en shetten vallen echt op de eikels aan en laten het gras er voor staan.
Ik heb eerst een heel stuk onder de bomen afgezet met schriklint en ze dit weekend toch maar verhuisd naar een andere wei. 1 eikeltje zal wel heel lekker zijn, maar de mijne houden niet op met eikels eten.
Een slokdarmverstoppnig is al helemaal geen pretje! (dus ook nog eens niet goed gekauwd!)

Hoogtijd dat de eikelstofzuiger wodt uitgevonden, want eikels harken in het hoge gras valt ook niet mee.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:59

skessa schreef:
Hoogtijd dat de eikelstofzuiger wodt uitgevonden, want eikels harken in het hoge gras valt ook niet mee.

http://www.paddock-cleaner.de/ misschien is zoiets daar voor ook te gebruiken Haha! Clown

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:04

Ja, als die "paardenappels" Haha! (hoe verzinnen ze het! Haha! ) kan opzuigen moeten eikels ook lukken, zou je denken!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:07

mijn fjord voelde zich ook niet helemaal lekker nadat ze eikels had gegeten, ze kwam in een weitje dat al een tijd leeg stond, met eikeboom dus best veel eikels...
ik dacht dus altijd dat paarden zelf wel aanvoelden wat ze wel of niet moeten eten maar daar kom ik nu toch wel een beetje op terug!