Wat te doen tegen schuren in de stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem27

Wat te doen tegen schuren in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 11:56

Mijn fjordenruin staat sinds een aantal weken weer 's nachts op stal, en zodra hij dan de kans krijgt begint hij met het schuren van z'n achterwerk met als gevolg, dat de bovenkant van z'n staart echt een ragebolletje wordt, wat dus echt niet mooi lijkt. Hij heeft geen zomerexceem, maar heeft wel best snel jeuk zowel aan z'n maantop (deze is ook al wat minder vol geworden) als aan z'n staart. Hebben jullie hier tips voor, wat ik er tegen kan doen? (middeltjes?) Ik heb nu zelf Itch Free Gel gekocht, dat is voor de verzorging van de huid waar het jeukt vooral aan staart en manen. Daarnaast zit ik er misschien aan te denken om voor hem zo'n schuurborstel aan de muur te maken. Alleen moet hij 'm dan wel gaan gebruiken. 's Nachts buiten blijven is op deze stal geen optie. Ben benieuwd of hier meer mensen ervaringen mee hebben.

xx_Rosalie

Re: Wat te doen tegen schuren in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:08

je kan ook een veger aan de muur vast baken,, alleen dan wel zonder steel.. ik heb gehoord dat daar de straart minder snel lelijk van wordt

cyntt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:56

Mijn pony heeft ook best vaak geschuurd en ik hoorde van iemand dat azijn kan helpen tegen de jeuk. Ik heb dat dus gedaan en het leek idd dat mijn pony minder jeuk had aan zijn staart, want hij schuurde niet meer. In de winter heeft hij altijd een deken aan, met een staartflap, dus ookal zou hij gaan schuren, dan zou die staartflap zijn staart nog beschermen Lachen
Zijn staart is dus mooi bijgegroeid;)

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:02

Ja daar zat ik nou ook aan te denken. Ik wilde eigenlijk proberen om hem deze winter dekenloos de winter door te laten gaan. Alleen bedacht ik mij, dat zo'n staartflap de staart ook nog wel 's kan beschermen en aangezien ik vorig jaar net een goed nieuw deken had gekocht, kan ik dat wel eens gaan proberen.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:07

Mijn paard schuurt ook sinds hij weer op stal staat. Hij heeft een dunne deken op, mét staartflap, en dat helpt echt niet. De staartflap beschermt daar niet tegen.

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:45

Het deken wat ik heb, is wel een 200 grams en heeft echt een stevige staartflap, vorig jaar een maandje op stal ging dat ook goed.....

machica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:24

dag en nacht het land op Knipoog
veeeeeel beter! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:25

mischien spelletjes voor in de stal dat hij dan niet gaat schuren Haha! ?

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:30

Zo'n schuurborstel heb ik ook opgehangen maar die werd niet gebruikt. Meneer pakt nu gewoon een ander plekje van de muur. Sinds ik de staartwortel om de 3 weken ofzo met betadine shampoo was schuurt hij niet meer. Kreeg de tip van een stalgenootje en tot nu toe schijnt het te werken.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:32

heb je goed gekeken of hij geen plekje heeft aan de starrtwortel? Die van mij begint te schuren als ze dit heeft en dan weet ik dat ik haar staartwortel moet wassen met betadine shampoo. Het is voor haar echt geen pretje ze krimpt dan helemaal inelkaar. Maar helaas het zal een keer moeten.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:34

Wij hebben het in de manen doet het niet bij de staart,het is een fries en schuurt alleen op stal,tis geen zomerexceem dat is uitgesloten .
Hebben jullie hier tips voor??

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:39

mijn vz-pony heeft zomerexceem.nou heeft ze eht in de winter ook,we weten niet hoe dat kan.en nu hebben we dus in de winter dat ze een spuitje krijgt tegen de jeuk.en dat helpt echt zodat ze 's winters 's nachts op stal kan staan.maar omdat het slecht is voor de gezondheid krijgt ze het alleen in de winter,en zomers staat ze gewoon 24/7 in het land.misschien eens even bij je dierenarts vragen.of het een mogelijkheid is.

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:41

Je kunt ook teershampoo gebruiken. Je hebt het van Grand National en iets van Kerato. Dat werkt erg goed tegen jeuk zonder dat het prikt zoals betadine vaak doet. Je moet wel oppassen dat de huid niet open is als je gaat wassen en het ruikt natuurlijk niet zo heel erg lekker... Bloos
Kan het trouwens ook zijn dat het door zweten komt dat ie op stal jeuk krijgt? In dat geval zou ik m gewoon met lauw water even asfponzen (zn staartwortel dan) na t rijden enzo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:29

Ik heb echt vanalles geprobeerd. Teershampoo hielp eht beste, maar ik moet dat echt 1 of 2 keer in de week doen.
Nu met dekens gaan het beter Knipoog

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:39

Ik heb zn staart en manen 2x gewassen met zwavel-teershampoo, paar dagen ertussen. En verder heb ik de plekken ingesmeerd met Traumeelgel, gisteren had hij amper geschuurd.. ben benieuwd hoe het vanavond is.. (ik hoop dat hij dan helemaal niet heeft geschuurd Lachen ) Anders ga ik het vanavond weer wassen met de shampoo. Ik heb ook geen idee hoe het komt.. het is geen zomerexceem, want in de zomer heeft hij verder niet geschuurd..alleen nu hij weer op stal komt.. iemand een idee?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:40

Fijne tips,

zelfde probleem maar geen ervaring met spulletjes voor erin.

cyntt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:36

Kijk, echt zon dunne zomerdeken met staartflap, heeft niet bepaald veel nut neej:p maar ik heb bijvoorbeeld een stevige regendeken, en zijn staart is nog altijd heel netjes:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 07:18

Oke, nu ga ik heel Bokt over me heen krijgen..... Haha!

Wij hebben er ook eentje, schuren op stal en ook nog luchtzuigen. Geen exceem, het is puur een aanwensel bij haar, een echte stalondeugd. Echter als ze er aan begint gaat het kapot en jeuken en dan begint de ellende. Wij hebben ze achter een stroomdraadje gezet, en het gaat echt perfect. Buiten schuurt ze niet (dus als ze overdag nu buiten staat heeft ze ook echt geen jeuk) en 's nachts schuurt ze binnen nu ook niet, wat ze in het verleden wel deed. Kan zielig zijn, zo'n stroomdraadje, maar ze is nu 100% zeker jeukvrij (anders zou ze buiten nog wel schuren) en omdat ze zich niet meer kapotschuurt is ze ook uit de vicieuze cirkel van de jeuk, die ontstaat bij het genezingsproces van wondjes.

cyntt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:29

Ja heb weleens van die toepassing gehoort, maar ik denk niet dat iedereen dat het zo fijn vindt om z'n stal te omhijnen met stroom..
maarja het probleem is (denk ik) al opgelost..marjoleintje had al een deken met een stevige staartflap:)

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:59

Neonlight

Dat heeft mijn verzorgpaard ook Tong uitsteken

KusJee

Saskiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:21

Een borstelframe.

Die maakt het schuren niet schadelijk.

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:52

Moeten ze die wel gaan gebruiken en niet zoals de mijne er gewoon naast alsnog tegen de muur gaan schuren.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:59

Neonlight schreef:
Oke, nu ga ik heel Bokt over me heen krijgen..... Haha!

Wij hebben er ook eentje, schuren op stal en ook nog luchtzuigen. Geen exceem, het is puur een aanwensel bij haar, een echte stalondeugd. Echter als ze er aan begint gaat het kapot en jeuken en dan begint de ellende. Wij hebben ze achter een stroomdraadje gezet, en het gaat echt perfect. Buiten schuurt ze niet (dus als ze overdag nu buiten staat heeft ze ook echt geen jeuk) en 's nachts schuurt ze binnen nu ook niet, wat ze in het verleden wel deed. Kan zielig zijn, zo'n stroomdraadje, maar ze is nu 100% zeker jeukvrij (anders zou ze buiten nog wel schuren) en omdat ze zich niet meer kapotschuurt is ze ook uit de vicieuze cirkel van de jeuk, die ontstaat bij het genezingsproces van wondjes.

Zo hebben wij er ook 1 aangepakt. Fijn draadje op de hoogte dat die zn kont er tegen zet en hoppa. Die is er vanaf nu. (en zo gauw die dat niet meer deed werd de electriciteit ook afgekoppeld, alleen het draadje zit dus nog rondom de muren maar staat geen stroom meer op.) Die schuurde trouwens buiten ook niet.

Let wel: wij hebben daarvoor ook geprobeerd met staartbeschermer bv maar die was hij nog veel liever kwijt dan wat anders en middeltjes hadden ook geen effect.

Zeker als je een houten stal hebt kan ik mij voorstellen dat je die liever niet gesloopt ziet liggen want als ze daar hun gewicht tegen zetten. Knipoog

Rens2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:11

Wat ook goed kan helpen is dagelijks de staartwortel 'wassen'. Niet altijd met zeep, maar gewoon met (veel) water. Iemand die ik kende deed dat ook om het schuren te voorkomen en bij haar paard heeft het goed geholpen.....

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 14:52

Over dat stroomdraadje heb ik ook al nagedacht, maar wacht nog ff af hoe het zal gaan als hij s'nachts binnen staat, zodra ik het weer zie aan z'n manen, gaat er stroom op, hij heeft geen eczeem, dus meer een gewoonte.....
Ben alleen bang dat hij dan nog amper durft te bewegen op stal, moet natuurlijk ook weer niet.