Wie rijd er op het weiland, ervaringen gevraagt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Wie rijd er op het weiland, ervaringen gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 18:29

Hoi
Ik sta nu op een leuke stal, goede bak, paddocks, weiland enz. Maar het geld wat we daar iedere maand voor moeten betalen is voor m'n ouders vrij veel ( af en toe voel ik me d'r best schuldig over )
Nou woon ik op een boerderij, met zat weiland en een stal bouwen zou geen probleem zijn, alleen we hebben geen bak. En m'n ouders willen geen bak laten bouwen ( een goede bak kost hier rond de 6000 tot 8000 euro ) M'n shet staat trouwens ook thuis. Nou had ik bedacht dat ik misschien dan op het droogste weiland wat m'n ouders hebben zou kunnen rijden.
En dan nu m'n vraag:
Wie rijd er nog meer in een grasbak ?
Hoe doen jullie dat in de winter ?
Hebben jullie paarden ijzers, wat is makkerlijker met of zonder ijzers ( m'n pony is nu ijzerloos )
Groetjes Marijke

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wie rijd er op het weiland, ervaringen gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:35

Een bak kan je zo duur maken als je wilt maar in een droge wei kan je meestal wel rijden. Is er bij jou in de buurt geen rijvereniging waar je lid van kan worden? Dan kan je daar gebruik maken van de faciliteiten en thuis je pony houden. Als de wei wel droog is (zandbodem) kan je eenvoudig een ring uitzetten. Het ligt er dus helemaal maar aan wat voor ondergrond de wei heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:39

Ik rij vaak op het gras. We hebben een kleine bak (gewoon een stukje wei waar zand op is gegooid) maar dat is erg klein dus ik rij ook wel eens in de wei. Dat gaat wel goed. Als de wei erg nat is met erg kort gras moet je natuurlijk niet in volle galop door de bocht gaan, maar normaal rijden kan makkelijk. Het ligt er inderdaad ook aan wat voor ondergrond er is. Wij hebben kleigrond, dus dat is wat gladder.
Mijn paard heeft geen ijzers trouwens. Ik merk wel dat paarden met ijzers eerder glijden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:39

Ik heb ook geen bak maar ik rij nooit in de wei is mij te glad af, wat ik wel doe is in de bak van een ander rijden. dat heb ik met die mensen afgesproken dat iuk tegen een kleine vergoeding in hem bak rij.
Is dat bij jou ook geen optie.
Meeste mensen doen hier niet moeilijk over.
En er is toch niks lekkerder dan een paardje aan huis.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:43

ik had het wel geweten hoor ! lekker aan huis zetten... ik rijd nu op het moment ook in de wei en sja je kan ind niet plat in gallop door de bocht maar als je gewoon gecontroleerd rijd gaat het prima... ik ga deze winter zand in het bak gedeelte gooien en hopen dat ik zelfs dan nog kan rijden.. zo niet nouja dan maar buitenritjes in de winter...ja toch ?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:48

Ik rij dus wel gewoon met ijzers op de wei, en ik heb er eingelijk niet echt veel problemen mee.
Als de wei te nat is rdraaf ik alleen en is onze haflinger dan nog voorzichtig in het rijden kan ik altijd nog in de paddock rijden. het enige nadeel is wel dat je een hele hoefslag ziet, kapot rijd.
Ik kan ook in een andere all weather bak rijden al is ze daar errggg druk...

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:32

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard reed ook tegen een kleine vergoeding in de bak van iemand anders.

Volgens mij glijden paarden met ijzers wel sneller uit op gras dan paarden zonder.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:24

Ik zou eens bij je in de omgeving kijken of er niet iemand is die een bak aan huis heeft.Gewoon even vragen of je er tegen een kleine vergoeding gebruik van mag maken.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:26

ik rij heel af en toe ook wel eens bij ons in de wei.
ik woon buitenaf en heb ook geen bak.
paard staat aan huis.
rij veel buiten en ook wel eens in de wei zelf.
af en toe in de bak bij een vriendin maar meestal in het gras of buiten.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:27

Je kunt ook kijken of er een ponyclub in de buurt is waar je in een bak kunt rijden. Persoonlijk vind ik in een weiland rijden wel prettig, lekker de ruimte. Als het echt veel geregent heeft dan zijn de meeste bakken ook niet droog...

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:06

Ik rij ook veel op de wei! Maar inderdaad alleen is het droog is! een beetje vochting is gelijk al glad(klei grond) Vind het niet erg om in een wei te rijden! Ben eraan gewent!

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:16

Tuurlijk kun je rijden op weiland!.... Maar als het nat is niet echt... Ja als je ijzers hebt kun je er proppen onder draaien, maar in het weiland rijden is eigenlijk gewoon als in een bak, alleen als je valt val je meestal harder, haha Tong uitsteken

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:19

ik rijd ook gewoon op het weiland hoor, je maakt het droogste stukje af zodat ze weten "dit is het werkterrein" en dat lukt bij ons hier ook best Lachen
in de winter rijd ik niet zo vaak omdat mijn paarden niet geschoren zijn/ geen buitenverlichting heb/ en het meestal heel donker is tegen dat ik thuis kom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:23

Wij hebben ook geen bak ofzo in de buurt (dichtstbijzijnde is 45min. stappen). Dus als ik met m'n paardjes train, doe ik dat op de hoefslag in de wei. Dat gaat de meeste dagen van het jaar wel prima, maar onze wei ligt vrij hoog, dus dat voordeel hebben we; het wordt niet zo heel snel nat. Onze paarden staan niet op ijzers.

Maar de meeste training doe ik tijdens de buitenritten, je zit dan niet vast aan "bochten" waardoor je je oefening even moet pauzeren/afbreken.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:27

Ik rij meestal ook gewoon in het weiland, omdat ik
de bak gewoon niets aan vindt (en mijn paardje ook niet!).
Mijn verzorg hafje heeft geen ijzers en dat gaat
prima. En in de winter in het weiland rijden, dat heb ik
nog niet gedaan. Dus dat moet je niet aan mij vragen Knipoog .
Ik heb mijn verzorgponytje nog niet zo lang, dus nog nooit
in de winter in de bak gereden!

Groetjes Nienke!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:33

Ik zou een stukje afzetten wat je ook meteen in de winter kan gebruiken als de rest van de wei te nat is om de pony's op te laten lopen. Maak daar een stukje aan met een schuilhok en gebruik dat als basisuitloop voor je pony's. Van daaruit kan je dan ook misschien regelen welke wei ze in kunnen?

Als je goed met je ouders overlegt en veel zelf doet zullen de kosten wel meevallen. Als dat deel van de wei altijd al droog is omdat het hoog ligt en een goede draineerende ondergrond heeft scheelt dat een hoop kosten. Zorg alleen wel voor een goede omheining, zeker als je pony's er absoluut achter moeten blijven ivm stuktrappen wei of niet mogen eten/dieet door bv koliek of hoefbevangenheid (meteen nog een reden om een bakachtig iets aan te leggen!) Als je de pony's er een tijdje in laat lopen blijft er van het gras vanzelf niks meer over. Als er dan nog een vrachwagen speelbakzand op kan kom je een heel eind. Bakletters zijn een kwestie van een paar plankjes hout en verf. Voor balken, etc. pvc pijpen (praxis/gamma), pilonnen, tonnen kan je op marktplaats kijken. Neem contact op met de gemeente over een paar oude lantaarnpalen als bakverlichting of gebruik een paar bouwlampen en je kunt ook in de winter in het donker je bak gebruiken. Beetje crea en dan kun je voorlopig weer zat doen met je pony's.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:41

Ik rijd alleen op de wei als het gras droog is of een klein beetje vochtig.
Kan je niet houtsnippers ofzo ergens regelen?
Kijk bijvoorbeeld eens op marktplaats?

kanjerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:45

dit jaar moesten wij op de zomerweide voor het eerst in het land rijden, haflinger was dit niet gewend en zo braaf als hij langs de weg is en in een bak zo vervelend was hij op het land, begreep er niets van. geen succes dus!

later ging het wel beter, maar toen werdt het zo nat op het land dat het niet meer kon.
volgende jaar ga ik voor meer geld naar weidegang met bak

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:18

ik rij vrij regelmatig in het weiland. Heb wel een bak tot mijn beschikking (10 min. stappen), alleen vind het zelf ook lekker om op het weiland te rijden, aangezien het weiland lekker lang is. Helaas ligt dit weiland vrij laag, waardoor het als het geregent heeft, het te glad wordt. In de winter is de bodem vaak te hard en da rij ik er sowiezo niet op, rij dan gewoon buiten of in de bak Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:19

ik heb ook wel eens in het weiland gereden moet je er gewoon van die kalkoenen ofzoiets onderdoen dan hebben ze meer grip

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 11:29

Iemand verder nog ervaringen ?
De grond hier is trouwens een kleigrond.
En nog even een vraagje, als jullie over een bak dichtbij hebben, wat noemen jullie dan dichtbij ?

maaike100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:35

ik rij ook gewoon in een weiland,
als je bij de wij bij ons hoef je maar twee kilometer te lopen en daar heb je een bak.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:38

waar farouche eerst stond hadden ze ook veel land, daar reden we gewon op het gras, stap, draf, galo;, rengalop, allemaal zonder problemen, maar let wel op dat er geen kuilen enzo zitten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:58

Tja, wat heb je voor grond, het verschilt nogal of je een dikke laag leem of klei hebt i.p.v. zand.
Het ene land van mij is haast niet te rijden, terwijl het andere bijna het hele jaar droog genoeg is.
Gaat prima hier hoor!! Pas op met kuilen en gladheid door bv. regen en de grond is soms bij extreme kou gewoon te hard om goed te rijden, dan wordt het moeilijker.

Groetjes Esther..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:11

ik rijdt zomers altijd in het land! omdat onze bak niet de goeie afmetingen heeft, en in de zomer erg zwaar is!
het voldoet mij altijd super... als het straks echt weer nat wordt ga ik weer in de bak rijden... 's winters als het dan weer vriest. niet te erg!! dan is het land weer mooi verend om het zo maar te zeggen dan gooi ik er weer proppen onder en hobbelen maar...
ik heb altijd ijzers met proppen onder!! loop je iig geen risico!