Wel of niet met touwhalster op de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Wel of niet met touwhalster op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:50

Ik heb voor mijn IJslander die 24/7 buiten staat een touwhalster besteld. Ze staat nu altijd met gewoon halster op de weide maar nu vroeg ik mij af of je ze ook met touwhalster op de wei kunt zetten, er staat me namelijk iets van bij dat het niet mocht...maar dat weet ik niet zeker meer.
Wie doet het wel, en waarom zou het niet kunnen? Lachen

groetjes Kimmy

timokyana

Re: Wel of niet met touwhalster op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:54

NIET! Stel voor dat ze ergens achter blijven hangen, een touwhalster werkt erg in op het hoofd, kan hier erge snijwonden zelfs brandwonden van krijgen.het halster zal niet kapot gaan met veel kracht,bedenk maar wat voor scenario er dan kan gebeuren!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:59

Een touwhalster is voor gebruik tijdens het rijden en dus niet voor vaststaan, (ook voor grondwerk)
een gewoon halster is zachter en gaat uiteindelijk kapot zonder ernstige verwondingen te veroorzaken. als je paardjes dan toch een halster om moeten in de wei, doe dan een gewoon halster.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:02

timokyana schreef:
NIET! Stel voor dat ze ergens achter blijven hangen, een touwhalster werkt erg in op het hoofd, kan hier erge snijwonden zelfs brandwonden van krijgen.het halster zal niet kapot gaan met veel kracht,bedenk maar wat voor scenario er dan kan gebeuren!

Had ik het dus toch goed! Dan zal ik het bij mijn gewone halster houden.

Jimbo schreef:
Een touwhalster is voor gebruik tijdens het rijden en dus niet voor vaststaan, (ook voor grondwerk)
een gewoon halster is zachter en gaat uiteindelijk kapot zonder ernstige verwondingen te veroorzaken. als je paardjes dan toch een halster om moeten in de wei, doe dan een gewoon halster.

Klopt, ik wil hem ook voor af en toe rijden eens gebruiken of voor een leuke foto. Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:03

heel verstandig!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:05

Zoals hierboven al staat vermeld kan het gebruik van een touwhalster zonder toezicht (dus op stal of in de wei) erg gevaarlijk zijn. Het materiaal geeft niet mee en is erg scherp, waardoor het paard lelijke wonden op kan lopen. Een gewoon halster kan trouwens ook gevaarlijk zijn. ik ken paarden die zich hebben opgehangen of die een kaak hebben gebroken door met het halster ergens achter te blijven haken. Mijn paarden hebben nooit een halster om zonder toezicht.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:09

Hobby schreef:
Zoals hierboven al staat vermeld kan het gebruik van een touwhalster zonder toezicht (dus op stal of in de wei) erg gevaarlijk zijn. Het materiaal geeft niet mee en is erg scherp, waardoor het paard lelijke wonden op kan lopen. Een gewoon halster kan trouwens ook gevaarlijk zijn. ik ken paarden die zich hebben opgehangen of die een kaak hebben gebroken door met het halster ergens achter te blijven haken. Mijn paarden hebben nooit een halster om zonder toezicht.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken..
Mijn IJslander staat altijd met halster, als ze eens ontsnapt ofzo of ze moet met nood de wei uit dan dat zo gebeuren, nu komt ze altijd uit zichzelf naar me toe maar er zijn ook paarden die zich niet laten vangen, dat is dan helemaal lastig zonder halster.
Onze wei is ook netjes onderhouden en goede afrastering dus daar kunnen ze in ieder geval niet in blijven haken, natuurlijk kan er altijd iets gebeuren met hoef e.d.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:11

Neenn !!
Heel erg gevaarlijk !!
TOuwhalsters snijden veel rapper dan een gewoon halster , dus je weet maar nooit wat er kan gebeuren !

Mijn pony heeft ook nooit een halster om zonder toezicht .
Ze is een blijven vasthangen in de wei en dat doe ik haar geen 2de keer aan .
Ze heeft ook dat het vaak uitgaat via haar neus dus geen halster in de wei aan . Ze is toch zo tam dat ze vanzelf in de wei naar je toe komt

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:36

Mijn paard komt ook uithaar zelf naar mij toe, maar je weet toch nooit wat er kan gebeuren. Als ze ontsnapt (en door vreemden laat ze zich niet zo makkelijk pakken) of als ze door ziekte e.d. zo snel mogelijk uit de wei zou moeten dan gaat het een stuk makkelijker met halster, die hebben ze bij ons allemaal om hoor.
Ik laat de halsters ook weleens af hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:21

--> VSW

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:55

Ik vind het gewoon lekkerder voor mn pony om zonder halster te staan. Lijkt me ook heel irritant voor ze als het regent, hele tijd dat natte stof op je hoofd.
Over touwhalster, kan idd niet in het land. Je laat toch ook een hoofdstel om? Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 23:58

Mijn paard loopt ook zonder halster in de wei, laat staan een touwhalster.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 09:15

Santos_ schreef:
Ik vind het gewoon lekkerder voor mn pony om zonder halster te staan. Lijkt me ook heel irritant voor ze als het regent, hele tijd dat natte stof op je hoofd.
Over touwhalster, kan idd niet in het land. Je laat toch ook een hoofdstel om? Haha!

Dat laatste is een typfout denk ik.. Knipoog

Hmm denk dat ik er toch maar eens overna ga denken om halster af te doen in het land, het is natuurlijk wel zo met regen en alles is dat niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:20

IceEva schreef:
Hobby schreef:

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken..
Mijn IJslander staat altijd met halster, als ze eens ontsnapt ofzo of ze moet met nood de wei uit dan dat zo gebeuren, nu komt ze altijd uit zichzelf naar me toe maar er zijn ook paarden die zich niet laten vangen, dat is dan helemaal lastig zonder halster.

Waarom laat je dan een halster om?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 09:25

Nouks schreef:
Waarom laat je dan een halster om?

Ik neem aan dat het gaat over het stukje dat ze altijd naar me toe komt lopen?
Zoals ik daar ook al zei er kan altijd iets gebeuren, met spoed uit de weide of als ze ontsnapt. Maar zoals je net wel kon zien ga ik er over nadenken om het halster af te laten, want als ik het zo bekijk staan er veel zonder halster en je halsters blijven een stuk mooier haha. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:30

Hmmja. Ik denk dat het risico groter is dat het nog eens misgaat met al die halsters op de wei dan dat die paarden eens ontsnappen ofzo (als de afrastering inderdaad goed is). Ik ben absoluut geen voorstander van halsters in de wei, en touwhalsters zijn helemaal uit den boze (maar dat wist je inmiddels al). Alleen uit noodzaak als een pony zich hier eens een tijdje ab-so-luut niet laat pakken hebben ze een paar dagen een halster om.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:38

Bij ons staan de paarden altijd zonder halster op de wei, ik vind het erg gevaarlijk met halster om. Als ze met elkaar stoeien kan er zoveel mis gaan als een halster om hebben.
Het risico dat hij ontsnapt neem ik dan maar, ik heb echter niet de indruk dat hij daar over nadenkt. Hij zal niet zomaar de wei uit gaan en aan de wandel gaan. Hoogstens gaat de hele groep tegelijk op onderzoek uit als de omheining om een of andere reden weg zal zijn. Tot nu toe is hij alleen een paar keer weg gelopen als ik hem los had staan, hij ging vast naar de wei....

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 13:50

Nouks schreef:
Hmmja. Ik denk dat het risico groter is dat het nog eens misgaat met al die halsters op de wei dan dat die paarden eens ontsnappen ofzo (als de afrastering inderdaad goed is). Ik ben absoluut geen voorstander van halsters in de wei, en touwhalsters zijn helemaal uit den boze (maar dat wist je inmiddels al). Alleen uit noodzaak als een pony zich hier eens een tijdje ab-so-luut niet laat pakken hebben ze een paar dagen een halster om.

Klopt, ik denk dat ik de halsters ook af ga laten dan! Wel een goede "discussie"

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 14:04

als de afrastering goed is hebt je inderdaad meer kans dat er iets gebeurd met het halster dan dat het paard ontsnapt. Ben er geen voorstander van en werd daar vorig jaar weer eens aan herinnerd. Mn vader kwam nieuw hooi brengen en ik moest even weg, hij is geen paardenmens dus heeft dan liever de halster aan (je moet door de wei om in het stalletje te komen) en ik dacht dat dat voor 1,5 a 2 uurtjes wel kon. Toen ik twee uur later weer kwam hing er een bebloed halster aan het hek, kapotte plank en een paard met een uitgescheurde lip, gelukkig niet iets ernstigers.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 17:29

Alytuiere schreef:
als de afrastering goed is hebt je inderdaad meer kans dat er iets gebeurd met het halster dan dat het paard ontsnapt. Ben er geen voorstander van en werd daar vorig jaar weer eens aan herinnerd. Mn vader kwam nieuw hooi brengen en ik moest even weg, hij is geen paardenmens dus heeft dan liever de halster aan (je moet door de wei om in het stalletje te komen) en ik dacht dat dat voor 1,5 a 2 uurtjes wel kon. Toen ik twee uur later weer kwam hing er een bebloed halster aan het hek, kapotte plank en een paard met een uitgescheurde lip, gelukkig niet iets ernstigers.

Zo dan heb je echt wel pech als ze dan toevallig eens een halster om hebben.

Nu lijkt het me zeker bij jonge diertjes die nog veel spelen niet verstandig om een halster om te doen.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:25

IceEva schreef:
Santos_ schreef:

Dat laatste is een typfout denk ik.. Knipoog

Hmm denk dat ik er toch maar eens overna ga denken om halster af te doen in het land, het is natuurlijk wel zo met regen en alles is dat niet prettig.

Hihi ja dat was een typfout. *LOL*

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:36

Als je je paard snel te pakken krijgt, dan natuurlijk zonder! Nooit gevaar waarneer ze op een of andere manier tog fratsen met dat halster uithalen te voorkomen. Maar ikz ou zoals al gezegd geen touwhalster doen, gewoon simpel halstertje, die van hh zijn wel goed Ja

kanjerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:17

hoi, absoluut niet in de wei laten staan met touwhalster ook niet ergens anders zonder toezicht!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:13

Ik heb mijn paard nu ook zonder halster op het land gezet. Lachen
Als ik nu toch lees wat er allemaal fout kan gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:18

Verstandig lijkt me Lachen
Trouwens, als je paard zich niet laat pakken zonder, is het misschien ook handig om eens te kijken waarom dat zo is?