Winter staat weer voor de deur, schuilstal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Winter staat weer voor de deur, schuilstal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:29

Ik wil graag een schuilstal bouwen voor mijn paarden, zodat ze die in de winter fijn als toilet kunnen gebruiken Haha! . (ik vermoed dat ze toch liever buiten staan, maar zo hebben ze wel zelf de keuze in ieder geval)

Ik zou heel graag tips willen van handige mensen hier op Bokt, want ik weet niet waar ik moet beginnen.
Zal even de situatie zoals ie nu is voorleggen:

*Ik, met twee linkerhanden (nou ja, in ieder geval nooit zelf een stal gebouwd!) die misschien nog een wat handiger typje kan ritselen om te helpen.
*Gebruikte lange planken (oud bijgebouwtje wat gesloopt is) zijn aanwezig, genoeg om rondom dicht te maken.
*Palen voor skelet en beton wordt natuurlijk nieuw gekocht.
*Geen idee wat voor het dak te gebruiken.

Kan iemand me verder helpen? Ik weet dat het een beetje vaag is, maar alle tips zijn welkom!!.

Nado

Re: Winter staat weer voor de deur, schuilstal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:32

Waarschijnlijk heb je dit al gedaan, maar voordat je begint is het heel verstandig om na te gaan wat in jouw gemeente gebouwd mag worden aan schuilgelegenheid. Het zou echt zonde zijn om na je harde werken het weer af te moeten breken...

Mijn schuilstal bestaat idd uit lange planken die horizontaal boven elkaar zijn geplaatst, en het dak is gemaakt van golfplaten. De pony's (watjes!) zijn er erg blij mee als het slecht weer is of heel veel zon is. Ook het hooi voer ik in de schuilstal, waardoor het niet smerig wordt en niets verloren gaat. Succes met de bouw !

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:51

Goed kijken naar de plaats en ligging! Want een shuilstal in de wind in nog erger dan niets. Officieel moet er een beton vloer erin (zodat de mest niet doorlekt naar de bodem). Ja, het klinkt als onzin... maar...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 12:42

Ik geloof niet dat de eigenaar van de grond aan vergunningen doet Haha!
Maar ze zijn hier niet zo streng, bovendien is het vanaf de weg niet te zien. Tong uitsteken Ik heb toestemming, dus we gaan er (eindelijk!) voor.

Het wordt een simpele hut, dat ze droog kunnen staan en uit de wind. Geen betonnen vloer, dat is me teveel werk (stel dát ie een keer afgebroken moet worden...) en te duur. De paarden zijn gewend 24/7 buiten te staan met bomen als beschutting, ook hartje winter. Hoeft dus niet luxe te worden.

Golfplaten voor het dak, hartstikke goed idee!! Kun je dat gewoon bij de bouwmarkt krijgen? Lijkt me ook niet zo vreselijk duur.

Op de meeste schuilstallen zit aan de voorkant zo´n schuin-aflopend dakje, zodat het niet inregent. Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen... iemand?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:24

Je kunt de stal ook gewoon zo diep maken dat de regen niet zover zou kunnen komen. Mijn schuilstal is 3 meter diep en 6 meter lang, ze kunnen met z'n drieen allemaal languit droog liggen slapen mochten ze willen. Mijn 'vloer' is ook gewoon zand. Daar heb ik rubberen koeienmatten opgegooit en 1 hoek heb ik ingericht als toilet. Al het hooi dat niet opgegeten wordt veeg ik daarheen en het werkt echt! De rest van de stal blijft relatief schoon. De matten zijn heel fijn omdat het hooi dan niet door het zand heengelopen wordt en geen immense puinzooi veroorzaakt. Ook is de mest ed die erop komt heel makkelijk te verwijderen. Ik heb de matten via marktplaats overgenomen van een boer, een stuk goedkoper en verplaatsbaarder dan beton.

Mijn pony's (IJslander en kruising shet) zijn ook gewend om in weer en wind buiten te staan, maar sinds ze deze schuilstal hebben kunnen ze 'm zeer goed waarderen Ja Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 15:57

Die afmeting had ik ook in gedachten, moet ruim genoeg zijn voor twee paarden!

Rubber matten is ook een goeie, ik ga vast eens rondkijken.

Ik was van plan om eerst een "geraamte" neer te zetten, met de poten in beton gestort. Dan rondom dichttimmeren met planken en vervolgens het dak van golfplaten erop schroeven.
Misschien een erg simpele gedachte, maar ben geen timmervrouw.. Verdrietig
Mis ik nog iets?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 19:46

Haha! Haha! Haha! Haha!

Heb net even koffie gedronken bij de staleigenaar, van wie ik dus de stallen en de weide huur.
Ik mijn plannen voorgelegd, hij heeft ook twee linker handen (erger als ik! Clown ) maar het kan natuurlijk zijn dat ie ook nog goeie ideen heeft.

En ja hoor:
Afspraak gemaakt om de ene week de betonnen "voeten" te storten. Daar krijg ik niets mee te maken, dat doet ie zelf.
De week daarop staat nu vast dat we de stal in 1 dag neerzetten, zijn broer (met twee rechter handen én alle apparaten, trekker etc. wat we nodig hebben) heeft zich ook bij ons aangesloten en komt helpen.

Nou blijkt dat er meer materiaal aanwezig is dan ik dacht, er staat nog een oud schuurtje wat ook afgebroken gaat worden. Daarvan gebruiken we de grote balken voor het skelet, de dakplaten als dak en de overgebleven planken. Verder wist ie wel een adresje waar we (gebruikte, maar intact) rubber matten vandaan kunnen halen en zand voor de bodem, voor niets.
Hij had zelf al een idee van de afmeting: 3 bij 6 meter op z'n minst. Knipoog

Kortom; het gaat veel goedkoper zijn dan ik dacht (zal wat schroeven en dat soort materiaal moeten kopen) en wordt véél sneller neergezet als ik het zou kunnen doen. Ik mag waarschijnlijk alleen maar met de koffie rondgaan terwijl de heren aan het timmeren en schroeven zijn!

*blij * blij * blij * De stal was me 2 jaar geleden al beloofd door de man van mijn stalmaatje. Maar nee hoor, steeds geen tijd (al stond ie, terwijl ze zelf gingen verhuizen en bij hun thuis de stallen nog afgemaakt moesten worden, bij een vriend een carport te timmeren). Nu zijn ze weg met de paarden en ik krijg opeens alles lekker voor elkaar! Ben zo blij voor de paarden!

Sorry, beetje lang verhaal. Maar als je het in je uppie niet voor elkaar kan krijgen en het wordt je al zolang beloofd, dan kun je wel een gat in de lucht springen als er opeens hulp uit onverwachte hoek komt en er direkt spijkers met koppen worden geslagen!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:16

Go jij! Go jij! Goed man ! Straks wel een foto plaatsen he, van de afgebouwde schuilstal Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 22:51

Zeker weten!
Het zal geen chique bedoening worden, een simpel ding van al eerder gebruikt materiaal. Maar zijn vrouw had hem al boos aangekeken en scherp gezegd dat het dit keer wel een béétje fatsoenlijk moet worden, hij (met z'n twee linker handen) heeft de afgelopen jaren heel wat gebouwd en gerepareerd met tie wraps en strotouwtjes. Haha!

Al wordt het maar een oekiewoekie-ding, ik ga er super blij mee zijn! Als de paardjes het maar naar hun zin hebben Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 22:54

En mensen, als jullie foto's hebben van jullie schuilstal, die zijn zeker welkom hoor! (effe afkijken)

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:58

ik post even, want ik wil ook schuilstallen aanleggen, dus ben benieuwd naar de foto's!! heb idd het idee van de matten ook opgeschreven!!

*edit: en ik heb nog een oud kippenhok bij ons huis staan, kan ik daar ook materiaal van gebruiken!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 23:07

Waarom niet! Zonde om het hout weg te doen of in de open haard te gooien. Iedere vierkante meter die je ermee dicht kan timmeren is toch mooi meegenomen! Als het af is eventueel een verfje eroverheen en voila! Haha!
(ja ja, ik kom al helemaal in de bouw-stemming!)

Ik mag zoiezo niet klagen, wij hebben behoorlijk dure en luxe boxen in het stalgebouw. Staleigenaar heeft bij een firma gewerkt waar ze paardenstallen verkopen. Clown

Maar het is én beter voor de paarden om ook in de winter 's nachts buiten te kunnen blijven én ik word zelf een lui-luxe paard... geen boxen meer uitmesten! Haha!
Misschien de schuilstal (waar geen stro in komt waarschijnlijk, dus alleen de mest zelf wat de helft scheelt) maar ipv honderden meters te lopen met volle kruiwagens is de mesthoop er schuin achter! Misschien kan ik zelfs nog achter de stal een droog opslagplaatsje creeeren zodat ik ook niet elke dag met balen hooi hoef te slepen. *loopt inmiddels over van de ideeen die niet allemaal gerealiseerd kunnen worden*

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:11

nou idd! ze vinden het zelf volgens mij ook fijner om buiten te blijven, heb ze normaal ook 24/7 buiten, behalve met extreem weer haal ik ze snachts naar binnen, zoals nu, storm hagel enz, maar dat is omdat ik nog geen schuilstal heb, want het is toch niet echt koud! met schuilstal waren ze nu gewoon buiten gebleven!

Ik zal de schuilstal zelf moeten maken.... mijn vriend heeft ergere linkerhanden dan ik Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:20

Foto's van onze inloop-/schuilstal voor 3 paarden:

Afbeelding
Afbeelding
P.S.: Let niet op de rommel. Zo trof ik het een maand geleden aan, toen mijn paard erheen verhuisde.

Aan de buitenkant is al wel wat kapot gegaan in de loop der tijd.
Er zit dus een behoorlijk dak op, binnenin is zelfs een 'zoldertje'.. datgene wat aan de buitenkant (voorzijde) een extra overkapping is.
Twee openingen, dus er is altijd een uitweg. Aan beide kanten hangt ook een hooiruif, al is dat niet mijn keuze. En een liksteen!

Tsja, ik ben er zeer tevreden mee en de paarden ook!

Succes met de bouw van jullie stal!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 23:32

Wow, mooi! Zo mooi ga ik 'm niet krijgen... Maar wel weer een goed idee om aan beide kanten een doorgang te maken ipv één grote. Wat zijn de afmetingen (want mijne zal wel te klein worden daarvoor.. Slapen )?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:39

ik gok op 3x9... heb het nooit opgemeten eigenlijk Bloos

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:42

Mijn schuilstal heeft inderdaad aan de achterkant nog een overkapping voor het hooi Haha! Als je het hooi dan ook nog op pallets legt dat blijft het mooi goed. De voorzijde van de overkapping is ook van hout en de zijkanten deels. De open delen van de zijkanten worden met zeil afgesloten. Ben er erg blij om, kan er mijn spullen ook nog eens in kwijt Haha! Foto van de schuilstal zal ik morgen voor je maken als het niet al te hard regent Knipoog

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:40

wow, wat een luxe schuilstal! is bijna een gewone stal zonder deuren Haha! mooi hoor! ik wacht ook even op je foto's!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:38

Wij hebben bij onze schuilstal ook twee openingen net als op de foto hierboven, en dan nog een "luifel" voor de stal over de volle breedte van de stal van zo'n twee meter diep. Paarden staan het meeste voor de stal onder het afdak i.p.v. binnen.....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 20:24

Foto? Knipoog

merel1618

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:58

mooi he cup , idee is al harstikke goed
ik ga ook maar op zoek naar "äfvalhout"
wil toch een schuilstal dus die moet er ook maar snel komen Tong uitsteken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 23:23

Ha, je hebt het toch gelezen! (kijk je e-mail maar na! Haha! )

We hebben echt een hoop hout liggen en ik kan nu nog niet goed inschatten wat we er allemaal van gaan gebruiken. Mocht er over zijn dan geef ik je wel een seintje. Aanhanger achter de auto en op komen halen! Ze zijn het liever zo kwijt dan tegen betaling op de vuilstort! Knipoog

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:25

haha, en als je dan nog over hebt, dan kom ik ook nog wel even langs met de aanhanger Tong uitsteken is dichtbij!!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:04

Zoals beloofd, foto's van mijn schuilstal.

Geheel:
Afbeelding

Binnenkant:
Afbeelding

Het voordeel van dat het zo helemaal open is vind ik dat ze er ook echt in gaan staan. Mijn kleine pony had vroeger ook een dichtere stal waar hij in kon lopen, maar die stond dan alleen onder het afdak. Zoals deze schuilstal is, is het net 1 gigantisch afdak Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:06

je kan ook gewoon van balen stro 3 wanden maken en er een zeiltje over spannen. lkkr makkelijk, en geen vergunning nodig, want het is gewoon een afgedekte stapel stro;)