oudjes op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

oudjes op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:15

Ik zag daar net een topic over wanneer de paarden weer op stal gaan.
Mijn jongste blijft gewoon buiten, maar ik twijfel over mijn oudje.
Ik ben eigenlijk van plan, dat wanneer het in de nacht beneden de 10 graden komt haar binnen te zetten. Z e heeft al een vachtje en ze is niet de dikste.
Hoe doen jullie dat met oude paardjes, een deken op of op stal?

RicardoOpa

Re: oudjes op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:17

Opa, 23 jaar, gaat overdag naar buiten. Met dit weer wel met regendeken. En komt s'avonds weer binnen en houdt eigelijk nu ook zijn deken op. Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:18

Mijn ouwe taarten (Arabieren, 21 en 22) blijven tot nu toe gewoon zonder deken buiten. Uiteindelijk gaan ze 's nachts wel naar binnen, net als de rest. Maar dat doe ik pas als het echt koud gaat worden, en dan in combinatie met aanhoudende regen. Vannacht gaan ze denk ik een nachtje naarbinnen, omdat er regen en harde wind wordt voorspeld. Maar als het dan vrijdagnacht weer droog is, blijven ze gewoon weer buiten.
Deken krijgen ze nooit van me.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:47

Ik zal je is wat vertellen.. ik had een verzrogpony -> 24 jaar ((van 20 t/m 24 jaar,, stont ze op die plek voorheen succesvolle wedstrijdpony heeft toen vast en zeker wel stal en dek gehad etc.)) Mja, die stond dus het hele jaar op de weide.. zonder deken o.i.d. Knipoog Ze kreeg een onwijs dikke vacht (in het begin nog niet zo en toen hebben ze haar als het echt koud was een deken op gedaan.. en zo gauw het hard ging waaien werd ze in een stukje beschutting gezet lees stal met 3 dichte kanten Nagelbijten / Gniffelen) maar het kan best hoor Knipoog Je moet in het begin wel even kijken of ze een dikke vacht krijgen of niet.. bovendien kunnen ze zonder deken makkelijker warmte behouden dan met.. Tong uitsteken Dat heeft te maken met de ligging van de haren. Onder een dek kunnen de haren niet goed komen te staan zodat er een lucht laagje tussen komt.. maar ik laat het aan de eigenaar over.. Je moet kijken wat voor jou paardje het beste is, en wat het beste helpt jou paardje warmt te houden.. kan die het nog prima zonder dek? of heeft die er echt een nodig anders bevriest die Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:36

Mijn oudje (half-arabje, ongeveer 30 jaar) blijft ook gewoon buiten. Ik probeer zonder deken. Ik denk dat buiten blijven juist voor de oudjes goed is, omdat ze buiten beter in beweging kunnen blijven, en dus minder snel stijf worden.

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:37

Maryanne is 30 en staat het hele jaar door buiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:17

Ik heb haar nu maar ff binnen gezet met al die regen en wind. Ze blijft niet meer zo goed op gewicht als eerst, ze begint er echt uit te zien als een oud paard. Ze krijgt deze winter voor het eerst een deken op. Vorig jaar heeft ze heel kort een op gehad en dat vond ze heerlijk, de onderlip ging gelijk hangen Haha!
De bruine is mijn 21 jarige dametje(met een willetje).
Ze vind het prettiger binnen, ze staat nu nog in een box, maar met een goede 2 maanden komt ze in een box met daar bij een loopruimte buiten van 1000m2 om de benen te strekken en dan kan ze zelf kiezen, binnen of buiten.
Afbeelding

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:49

Een inloopstal is idd erg tof, heeft onze oude kwpn-er nu ook, kan ze zelf kiezen, binnen of buiten.
Daarvoor zetten we haar met slecht weer ook binnen of had ze een regendeken op en in de winter een winter deken, ze kan echt rillen van de kou (zelfs als het regent in de zomer), dus dat heeft ze dan echt wel nodig, hoewel ik persoonlijk niet echt een voorstander van dekens ben, maar als ze het zelf niet (meer) goed kunnen regelen moet het gewoon!
Maar gewoon 's nachts binnen zetten als je denkt dat het nodig is!

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:52

Mijn pony van 35 staat alleen buiten als het droog blijft. Zomers dus practisch hele dagen zolang als het weer het toestaat. ´snachts staat ze altijd binnen, vroeger niet maar sinds een jaar of 3 wel. Wel komt ze iedere dag haar stal uit, ik doe gewoon de boxdeur open en ze gaat zelf wel een kant op (weiland in of wortels stelen). Ze kan niet meer op natte ondergrond ivm haar hoefjes waar ze dan telkens rot in krijgt dus moet ik haar wel binnen op een dikke laag schoon zetten als het regent buiten....

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:13

Onze opa van 27 jaar gaat overdag naar buiten en staat 's nachts op stal

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:04

Die van mij gaat overdag naar buiten en s'nachts binnen. Ze is 26 jaar. Vorig jaar had ik haar zonder deken maar daar is ze erg van afgevallen, na de winter was ze flink ingevallen. Nu met dit weer heeft ze een regen deken om.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:06

kinsealy schreef:
Een inloopstal is idd erg tof, heeft onze oude kwpn-er nu ook, kan ze zelf kiezen, binnen of buiten.
Daarvoor zetten we haar met slecht weer ook binnen of had ze een regendeken op en in de winter een winter deken, ze kan echt rillen van de kou (zelfs als het regent in de zomer), dus dat heeft ze dan echt wel nodig, hoewel ik persoonlijk niet echt een voorstander van dekens ben, maar als ze het zelf niet (meer) goed kunnen regelen moet het gewoon!
Maar gewoon 's nachts binnen zetten als je denkt dat het nodig is!

Heel handig inloopstal Knipoog

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:25

hallo mijn ougie en mijn jonge paardje staan allebei de hele dag buiten de nacht ook, wel heb ik dag en nacht hun staldeuren open, zodat ze er in en eruit kunnen lopen wanneer ze willen. Ook gaat vandaag of morgen de lekker warme winterdeken van mij ougie weer op Haha!

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:39

het paard van mijn moeder is nu 24 jaar (kwpn) en staat nog gewoon dag en nacht buiten. Als het regent heeft hij een regendeken op en als de nachten straks kouder worden gaat hij s nachts naar binnen!

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 06:44

Mijn ouwetjes worden nog steeds ( in het bos) gereden, daarna zijn ze bezweet en blijven dus lekker voor de nacht op stal.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 06:59

mijn oudje 25 jarige arabier staat dag en nacht buiten heeft nu een waterdichte licht gevulde deken op. Begin al vroeg met een deken op te doen want hij kan zich slecht warm houden.. En dan word ie mager..Hij kan wel zelf zijn stal in en uit lopen..als ik hem binnen zou zetten word hij saggie haha..

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 07:08

onze oude dame van bijna 24 blijft dag en nacht zonder deken buiten, ze wordt dan ook al jaren niet meer gebruikt,
als we haar binnen zetten heeft ze erg snel last van dikke stalbenen, en dan ook megadik,
voor haar is het het lekkerste en het gezondtse om buiteb te blijven, mocht het dit jaar wel weer 20 graden onder 0 worden, tja, dan maar een keer dikke stelbenen, maar dan gaat ze een nachtje op stal.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:39

Mijn oude pony (welsh, merrie, 23 jaar) gaat overdag naar buiten met een regendeken (als er regen is voorspelt) of met een dikke deken bij koud weer. Ze heeft een goede schuilstal waar ze ook gebruik van maakt. Ze gaat om 9 uur naar buiten en om 5 uur weer naar stal. Als het 's avond nog droog is gaat ze weer een uurtje of twee naar buiten, meestal met een jong paard waarmee ik les heb gehad en nog even kan uitlopen in de wei of paddock. De dikke deken blijft meestal op in stal. Vorig jaar stond ze heel zielig in stal en heb toen maar besloten om de deken op te laten. De regen deken gaat wel af op stal. Ze krijgt pas de dikke deken op als het rond de 5 graden blijft of kouder.

stipkick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:43

mijn oudje staat ook dag en nacht buiten zonder dek want die vind ie niet prettig,vanaf 1 nov kan ie weer kiezen naar binnen of buiten i.v.m inloopstal erg makkelijk

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:58

Onze oude friese merrie staat op dit moment nog buiten, maar komen als het goed is met ongeveer een week binnen. Op dit moment heeft ze al een deken op en die blijft ook op wanneer ze binnen komt. Ze groeit slecht en op deze manier kan ze het eten gebruiken om dikker te worden en hoeft ze niet zoveel energie om te zetten in warmte

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:42

Ons paard staat zolang het nog lekker weer is (dus droog en een redelijke temperatuur) gewoon buiten. Als het kouder en natter wordt staat ze 's nachts wel weer gewoon op stal. Dekens doen we niet aan, omdat ze zichzelf nog prima warm kan houden.
Ik denk dat je zelf wel aan je paard kunt merken of ze liever op stal staat of liever op de wei en/of wanneer ze behoefte krijgt aan een deken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 09:03

Mijn dametje van 22 staat 's nachts en 's ochtend op stal en 's middags lekker buiten, ongeacht het weer dus dan ook in de regen met een waterdichte deken op. Na een uurtje of 2 wil ze toch zelf wel weer naar binnen, ze krijgt dan haar muesli en gaat vervolgens geheel tevreden met d'r neus in de hoek lekker staan slapen. Dit is dus voor haar prima, ik zou haar absoluut geen plezier doen met de hele dag buiten!

Je moet gewoon goed naar de behoeften van je paardje kijken. Ook dingen als aanwezigheid van bijv arttrose kunnen een rol spelen, in dat geval kanhet niet prettig voor je paard zijn om de hele dag in vochtig weer buiten te staan met gevoelige gewrichten. Dan moet je de afweging maken tussen dit en toch zoveel mogelijk beweging.

depaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:57

mijn fjordje gaat naar binnen ze is al 23 jaar wie weet mischien vind ze het te koud het is erg lastig om dat aan haar te zien

stipkick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:30

depaardjes schreef:
mijn fjordje gaat naar binnen ze is al 23 jaar wie weet mischien vind ze het te koud het is erg lastig om dat aan haar te zien

als ze het echt koud hebben zie je het zeker wel, de haren staan flink overeind en de flanken kunnen gaan trillen.ik denk dat jouw fjordje meer kan hebben als jij denkt, ze maken haar aan als een shetje.mijn jonge paardje uit het door te bijten en ze is dan flink geirriteerd.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:34

Ik sta met mijn merrie van 4 op een rusthuis daar is ze geboren daar gaan de oudjes overdags naar buiten om de spieren te laten werken tegen de stijfheid en savonds rond etenstijd gewoon naar binnen