eb en vloed bodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

synergys

eb en vloed bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 15:03

Wie van jullie heeft ervaring met een eb en vloed rijbak. Positieve en negatieve graag! Ook zoek ik leveranciers van dit soort rijbodems.
Kunnen deze ook in een binnen rijhal?

Rivjenn

Re: eb en vloed bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:32

ja, ze kunnen ook in een binnenrijhal.
Ik heb er een paar keer op gereden en vind het heerlijk!
Verder qua onderhoud heb ik geen ervaringen.
Deze bodems worden oa geleverd door Semper Equitere
Ze hebben een site;
www.manegebodems.nl

annaponygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:17

heeyy wij hebben een eb en vloed bak:D
rijd egt heell lekker en nooit meer plassen in de bak en geen stof meer en nie meer bevroren enzzz:D

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:43

Wij hebben zelf sinds 5 jaar een eb- en vloedbodem van Klaas de Bruin. Hij bevalt super!!!!!

zie ook www.manegebodems.nl

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:16

ja eb en vloed bakken zijn geweldig heb er op mijn stage eens in gereden.

nooit nat, nooit te zwaar, nooit bevroren want je laat het water er dan gewoon uitlopen

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:42

Wij hebben er een in onze binnenmanege op de club. Verder woont de maker van deze bodem bij ons in het dorp een heeft thuis natuurlijk ook zo'n bodem.

Kwa onderhoud: Je moet regelmatig de hoefslag bij harken en de paardenpoep MOET na elke rit verwijderd worden!!! Als je dat doet heb je heel lang plezier van deze bodem.

zie: http://www.grecon.nl/

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:29

Wat zijn de prijzen eigenlijk voor zo'n bodem?

poppetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:36

Wij hebben vorig jaar een buitenbak aan laten leggen met eb- en vloedbodem. Dit is echt super. De bodem is het gehele jaar door te bereiden (zelfs als het meer dan 30 graden is, rijd je nog op een koele bodem), in de winter kun je ook gewoon rijden alleen ben ik een koukleum dus als het koud is ga ik naar binnen.

De bodem is stabiel, dus de paarden zakken niet een fractie weg. Dus geen overbelasting van pezen, spieren en gewrichten. Echt deze bodem kan ik iedereen aanraden, er hangt alleen wel een leuk prijskaartje aan Pling . Maar voor je paard wil je toch het allerbeste?

Die van ons komt van Heritage/Equisport Projects...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:40

Hoewel bovenstaande ervaringen positief zijn, ben ik helaas wat negatief. Ik heb bij 2 verschillende pensionstallen gestaan waar ze allebei een eb -en vloedbak hadden (Klaas de Bruin) en ik vond het niks. Altijd moest je eraan denken om de pomp aan of uit te zetten en ik vond hem erg zwaar om te rijden. Wij hebben een paard met artrose en ze had er echt moeite mee. Daarnaast was de bak ook niet gelijkmatig, de ene hoek was drijfnat en de andere hoek was kurkdroog en erg mul. Het waren wel alle twee buitenbakken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:41

ik had er in belgie 1,maar die van mij bevroor wel,en ik kan wel wat foto's laten zien dat die compleet blank stond.....

het was wel een fijne bodem om op te rijden,maar ik zou hem niet zomaar meer aan laten leggen,ik had een bak van heritage,en had betaald 25.000 euro met het grondwerk moet je er nog een kleine 15.000 euro bij optellen....

ik had er wel een mooie witte bakrand bij gekocht.....

poppetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:41

MMMaaike schreef:
Wij hebben er een in onze binnenmanege op de club. Verder woont de maker van deze bodem bij ons in het dorp een heeft thuis natuurlijk ook zo'n bodem.

Kwa onderhoud: Je moet regelmatig de hoefslag bij harken en de paardenpoep MOET na elke rit verwijderd worden!!! Als je dat doet heb je heel lang plezier van deze bodem.

zie: http://www.grecon.nl/

Wij zijn ook bij Grecon wezen kijken toen wij de een nieuwe buitenbak wilden, daar de bak bij die man thuis niet in orde was (hij gaf zelf aan dat hij niet recht lag) hadden wij er niet zo'n vertrouwen in...

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:42

Dat is inderdaad best prijzig.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:56

Elke bodem vergt goed onderhoud!

Je moet hem inderdaad open zetten als er veel regen verwacht wordt en de pomp uit en zo. Maar bij deze bakken kán dat dan dus ook. Bij de meeste buitenbakken komen je bij heftige regenval de tranen in de ogen, omdat je niks kan doen tegen de wateroverlast!!!

Als de bodem te zwaar is, moet je gewoon het niveau hoger zetten; gewoon een kwestie van weten waar je mee bezig bent. Dat is dus niet de schuld van degene die de bak heeft aangelegd!

Om te voorkomen dat de bak bevriest moet er op tijd zout in, dan blijft het systeem open en kan je lekker door blijven rijden (nou ja lekker....je vingers en neus vriezen er wel af, maar rijden kan je hihihihi)

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:06

Venetia schreef:
Wat zijn de prijzen eigenlijk voor zo'n bodem?

bij manegebodems.nl is het 26 euro per vierkante meter

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:15

Als je bak goed gedraineerd is dan heb je echt geen plassen in de bak na hevige regenval. Om die reden hoef je dus geen eb en vloedbodem aan te schaffen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:50

Jol1 en je hebt ook nooit last van een te losse, zware bodem of rondwaaiend stof en zand in droge periodes? Altijd een mooie stevige ondergrond?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:06

Onze bodem is helemaal super. Zelfs toen het in juli zo droog was, hebben we niet één keer gesproeid. Het is niet stoffig omdat we er houtsnippers in hebben liggen. De bodem is mooi stevig en zeker niet mul. We hebben een paard met artrose, dus een licht berijdbare bodem is voor ons heel belangrijk. Echt goedkoop was het niet, alleen het zand was al behoorlijk aan de prijs. Goed zand is echt héél belangrijk. Een toevoeging zoals de houtsnippers zorgt ervoor dat de bodem zich beter "zet". Het voordeel is dat je de paarden er ook goed in los kan gooien. We hebben eerst getwijfeld over een Agterbergbodem, maar daar mocht je niet in losgooien. Onze bodem is qua berijdbaarheid zeker vergelijkbaar met een Agterbergbodem, alleen kunnen we die van ons ook als paddock gebruiken. We hebben wel flink wat drainage onder de bak liggen en hoewel de bak onderaan een dijk ligt, hebben we er nooit een plasje water in.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:45

Jol hoeveel jaar ligt de bak er nu al? En wat voor een bodem hebben jullie daar er onder liggen?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:01

Onze bak ligt er nu ongeveer een half jaar. De ondergrond is zware klei, vandaar dat we niet zo goedkoop uit waren.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:08

Onze bak ligt nu 5 jaar en is nog steeds goed Haha! (ook op kleigrond, maar dat maakt voor het eb- en vloedsysteem niets uit).

Je kunt pas zeggen of je bak echt voldoet als je een jaar of wat verder bent!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 19:28

Ik weet genoeg bakken die vanaf het begin al slecht zijn. Als je het verkeerde zand hebt gebruikt, of als je drainage niet goed is aangelegd dan heb je gelijk al problemen. Vooral nieuwe bakken kunnen in het begin veel te zwaar zijn. Bij de 1e pensionstal waar ik stond was de nieuwe eb en vloedbak vanaf het begin al niet goed. Ook toen de bakkenbouwer aanpassingen had gedaan, bleef je mulle plekken in de hoeken houden. Als je die plekken natter probeerde te maken dan stond de rest weer blank. Ook moet je voordat je gaat rijden altijd aan de pomp denken en ik heb vaak genoeg meegemaakt dat die weer eens niet in de goede stand stond met als gevolg dat de bak niet goed was.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 22:56

Het heeft echt geen zin om voor je gaat rijden iets aan de pomp te doen Verward

Die staat gewoon altijd aan en houdt het waternivo op peil. Het overtollige water loopt weg. Alleen bij zware regenval gooi ik de pomp dicht en zet ik het systeem open zodat het water weg kan. Door wie was die bak die hij bedoelt aangelegd?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:17

De bak was aangelegd door Klaas de Bruin. Als je de pomp aan liet staan, dan werd de bak veel te mul en zwaar.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:17

Dat kan niet. De bak wordt mul en zwaar als je de pomp uit laat staan, want dan valt het zand droog (óf als het waterpeil veel te laag staat, dan krijgt de bovenlaag ook te weinig water)
Water erin laten stromen geeft het zand júist zijn stevigheid.

Wat er bij die bak fout is gegaan kan ik hier natuurlijk niet beoordelen, maar als je een bak van Klaas op de juiste manier gebruikt, is het een super bodem voor dressuur!!!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:41

In welke stand de pomp stond weet ik niet precies meer, maar hij was in ieder geval steeds te droog en mul. Ik neem dus aan dat de pomp het water dan wegpompte. Of hij dan juist in de aan of uitstand staat weet ik niet, want ik heb die bak niet laten aanleggen. Wij mochten ook nooit aan de pomp zitten van de stalhouder. In ieder geval heeft die bak mijn paard geen goed gedaan, want de bak is veel te zwaar geweest voor mijn paard met artrose. Reden voor mij om toen mijn paard te verhuizen.