Paard maakt stal ZO smerig!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole18

Paard maakt stal ZO smerig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 13:23

Ik heb een paard en die maakt zn stal iedere dag zo onwijs smerig!!! Hij loopt alles door elkaar heen zodat ik elke dag de hele stal leeg moet halen.
Is er misschien iets tegen te doen??

SandraR

Re: Paard maakt stal ZO smerig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:26

zo ken ik ook wat paarden, maar is weet helaas niet wat je er tegen moet doen Boos!

ik heb ooit gehoord, als je het paard leert om proper te zijn dat dat helpt. Dus bijvoorbeeld, in de zomer vaak afspuiten en goed schoonpoetsen iedere keer. Zodat het paard zich ook vies gaat voelen als die vies is, misschien dat hij dan zuiginger wordt.

Ik heb alleen niet echt het idee dat het werkt

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:27

Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn paard heeft een snelle spijsvertering en mest daardoor heel erg veel. Ze doet alles in één hoek van de box, maar 'loopt' het vervolgens door de halve box. Ze staat alleen 's avonds en 's nachts binnen, maar iedere dag kan al het stro uit de box.
Ik heb er geen oplossing voor, maar al wel van alles geprobeerd....zonder resultaat.

nicole18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 13:33

mn paard die poets ik al iedere dag goed en als het warm is spuit ik m ook af, maar het maakt helemaal niks uit, want hij is er niet netter door..

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:36

Mijn paard is ook zo erg, maakt er ook een bende van alles nat en vies. En bij ons op stal wordt er maar een keer per week uitgemest verder alleen opgestrooid dus erg vervelend.

Wat ik wel eens geprobeerd heb is een laagje vlas of zaagsel op de bodem van de stal en daarna stro erover heen, dan wordt het natte allemaal wat beter geabsorbeerd en dan blijft het iets langer droog. Nadeel is dat bij mijn paard die ook lekker alles door elkaar heen loopt en zn benen niet optilt, dus dat vlas ook zo naar de kanten is verdwenen en dan is het effect weg.

Ook probeer ik vaak alle mest in een hoek te scheppen zodat hij hopelijk het goede voorbeeld volgt... NOT!

Verder poets ik altijd goed enzo, maar mijn paard lijkt er totaal geen bezwaar tegen te hebben om languit gestrekt in zijn eigen mest te gaan liggen.

Maar ik blijf dit topic even volgen ben benieuwd wat er nog meer allemaal voor een tips zijn...

Cello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:37

Ik heb hetzelfde "probleem"met die van mij.

Wat ook wel eens wil helpen is:

- een soort buffer opbouwen(dus soort van potstal maken)
- De vieze mest door het schone strooisel mengen

Heb heel wat ervaring met stallen mesten. heb ook een hoop "vieze paarden" gezien maar zoals die van mij is heb ik ook nog nooit meegemaakt.

Ik hou me aanbevolen als je de oplossing weet. Mocht ik het weten dan hoor je het ook! Tong uitsteken

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:38

De mijne is ook zo één.
Hij poept in alle hoeken van zijn stal zodat het net een varkensstal lijkt. Hij hoeft er maar een nachtje in te staan, en alles is smerig. Hij ligt er gelukkig niet in Vork
Dus ja, ik moet ook elke dag uitmesten Clown

Ik denk niet dat er veel aan te doen is...

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:55

Ik denk dat voor veel paarden een grotere stal een goede oplossing kan zijn. met een stuk om te liggen (rubber matten spettert, is vies, dus iig weinig plassen daar) en een stuk om te lopen (rubber matten oid of gewoon strooisel) en een stuk om te mesten en te plassen (strooisel).
Als je aan zon stal gaat denken dan kan er ook gelijk wel een uitloop bij. dus ik zou gaan voor een groepsstal of een stal met 2 a 3 paarden van zon 10 x 10 (lekker ruim) met een klein stukje uitloop (paddock met zand ondergrond)

Maar ja, dat is duur en niet iedereen heeft zoveel geld.... het is fijn voor de mensen met schone paarden die wat minder hoeven uit te mesten, maar wees wel blij dat je paard die mest in de stal uitloopt, (t lijkt me namelijk geen goed teken als ie nauwelijks beweegt om maar schoon te kunnen blijven)

dus lekker zelf wat uitmesten (dwz het meest vieze eruit) en je paardje kan weer lekker actief alles vies gaan maken

Hadden we ze maar moeten leren om te poepen en te plassen op de wc! (zelfs zindelijk maken kan al niet want we zetten ze niet vaak genoeg buiten...)

leannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:58

Ik denk eigenlijk niet dat het aan de grote van de stal ligt.. wij hebben grote stallen
(klinkt lekker dom maar we hadden van 4 stallen gemakkelijk 6 stallen kunnen maken)
zodat ze lekker kunnen wandelen in hun stal en geloof mij bij ons maakt er 1tje ook echt een zooitje van..

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:02

De mijne was ook zo. Maar nu niet meer gelukkig. Ik geef hem gewoon heel veel hooi, hierdoor begint hij niet aan zijn stro (verveling) en houdt hij het netter. Ik haal ook lang niet alles eruit. Alleen wat echt door en door nat is. De rest leg ik onderop en nieuw stro erboven, zo spaar je maar op zeg maar! Lachen

Gr. Jeannine

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:09

Meer opstrooien en minder uitmesten. Begin met een of twee dagen enkel dik opstrooien. Hierna kan je wel mest en natte plekken weghalen maar al het stro dat nog kan opnemen apart houden. Oude stro gebruiken als onderlaag, hieroverheen dik opstrooien.

Bij dagelijks uitmesten is de bodem te los, en loopt je paard zo alles door elkaar heen. Paarden die veel van hun stro opeten zullen de onderlaag niet eten en zo blijft de bodem dik genoeg.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:12

Kelly_ann schreef:
Meer opstrooien en minder uitmesten. Begin met een of twee dagen enkel dik opstrooien. Hierna kan je wel mest en natte plekken weghalen maar al het stro dat nog kan opnemen apart houden. Oude stro gebruiken als onderlaag, hieroverheen dik opstrooien.

Bij dagelijks uitmesten is de bodem te los, en loopt je paard zo alles door elkaar heen. Paarden die veel van hun stro opeten zullen de onderlaag niet eten en zo blijft de bodem dik genoeg.

Juist ja.. op mijn vorige pensionstal mestten ze maar 1x keer per week en gooiden ze er elke dag nieuw stro overheen, dat was een perfecte oplossing voor mijn vieze paard.

Nu staat hij op vlas, en de oplossing is heel heel veel balen in het begin erin gooien, en dan elke week 1 baal erbij. Je moet zorgen dat er bij stro en hooi een goede ondergrond is, en een losse bovenlaag.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:16

Kelly_ann schreef:

Precies!

Cello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:21

Tooske schreef:
Kelly_ann schreef:

Precies!

En als je een paard hebt die blijft lopen ook al ligt er een dikke laag in... dus gewoon echt alles door elkaar loopt en er een grote puinhoop van maakt?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:24

als je een potstal maakt, zoals hierboven beschreven is, ligt de onderlaag behoorlijk vast. Je paard loopt deze echt niet zomaar los, dan moet hij echt gaan graven.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:25

heb ik ook wel eens geprobeert gewoon niet uitmesten maar werkt niet. mijn paard is heel onrustig op stal en graaft met zn voor poten dan gewoon het vieze naar boven. maar de oplossing hiervoor heb ik nog niet gevonden. ja elke dag heel de stal leeg halen.

Cello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:27

geloof me... ik heb al vaker geprobeerd een potstal te maken... (en ik weet hoe ik dat moet doen) maar aangezien meneer er zo'n gigantische puinhoop van maakt...is accepteren dat het gewoon een viespeuk is maar de beste methode... Knipoog

Maar mochten er nog andere tips zijn dan hoor ik het graag!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:28

Die van mij graaft ook verschrikkelijk. Ik haal zijn stal juist niet meer leeg. Een potstal maken, daar ben je best wel even mee bezig. Op een gegeven moment lag het inderdaad zo vast, dat het graven niet meer zo leuk was en hij het minder ging doen. ben nu verhuisd, dus kan weer overnieuw beginnen Huilen

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:31

Staat je paard op stro ?

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:36

Ik heb ook zo'n varken!
Ik doe het zo:
Ik haal wel elke dag het pies eruit. Verder maak ik twee hoopjes met stro (als ik aan t uitmesten ben) eentje voor het hele schone stro, één voor het minder schone stro.
Als ik klaar ben met uitmesten, maak ik van het hoopje minder schoon stro, zijn onderlaag. Dit stamp ik zelf goed aan (klinkt wel stom, ze keken me in het begin ook erg raar aan op stal, als ik aan het stampen was!) Daarover gooi ik het schone stro, dat stamp ik ook weer aan. En daarover strooi ik hem op: dik!
Wat ik ook doe, is niet zijn hele stal vullen met stro. Ik laat rondom 30cm leeg, en verspeid mijn stro alleen in het midden.
Ik heb verder alles geprobeerd, maar dit werkt echt goed bij die van mij.
Ook heb ik intussen geleerd dat als je paard téveel hooi krijgt, of hooi wat hij niet zo lekker vind, dat hij het gaat 'verlopen' in zijn stal.
Hij krijgt nu precies genoeg, en goed hooi. Dit scheelde ook al héél veel.
Laatst bijgewerkt door Rota op 04-10-06 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:37

mijn paard is zo erg dat er geen verschil is tussen vies en mindervies stro.
het is allemaal zwart, nat, derrie spul geworden.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:38

neetje86 schreef:

Ook als je hem dik opstrooit?

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:40

LoveRico schreef:
neetje86 schreef:

Ook als je hem dik opstrooit?

ze krijgt 2 (van die grote balen) plakken erin per dag! dus ze staat net opgestrooid tot dr knieen in t stro. maar de volgende ochtend is daar niks meer van over. en dan staat ze nu alleen nog maar s nochts op stal!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:40

Daar heb ik ook last van mevrouw poet ook gewoon waar ze zin heeft.
Dan doe je netjes haar mest in een hoek en hopen dat ze volgende keer achter bij de rand gaat poepen maar nee.
Gewoon lekker overal.
Ze ligt er zelf dan ook zo lekker fijn in nou ja dan maar eigen schuld Lachen.

Ik zo niet weten eigenlijk wat je er kan tegen doen ja stal netjes houden voor de rest geen idee.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:41

Citaat:

ze krijgt 2 (van die grote balen) plakken erin per dag! dus ze staat net opgestrooid tot dr knieen in t stro. maar de volgende ochtend is daar niks meer van over. en dan staat ze nu alleen nog maar s nochts op stal!

Haal je wel elke dag het vieze eruit?
En als je het goed aanstampt?
Laatst bijgewerkt door Rota op 04-10-06 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt