€125 per maand aan voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

€125 per maand aan voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 10:29

Hallo,

Ik sta bij mensen op stal waar ik altijd de paarden voor heb (aan)gereden. Toen ik mijn paard kocht hebben we een prijs van €125 afgesproken. Dat is natuurlijk niet abnormaal duur, maar ik reed dan ook hun paarden (de laatste jaren meestal 1 naast mijn eigen paard) erbij. De opzet was geen pensionstalling, maar we deden beide dus wat zeg maar. Nu heb ik een dochtertje en kan ik alleen mijn eigen paard rijden (en dat al niet al te vaak). Ik ga mijn eigen paard dichterbij mijn huis zetten (staat nu op 20 km) dus ik ga daar weg en omdat ze mij niet al te vaak meer zien en wel mijn paard moeten verzorgen, zagen zij het ook niet echt meer zitten. Nou ja, in goed overleg dus, maar ze gaven als reden ook aan dat ik alleen maar het voer betaalde en dat zij verder alles gratis deden. Ze verzorgen mijn paard ook echt helemaal super hoor, dus daar verder geen klagen over.

Maar ik zie in mijn omgeving toch dat er meer stalling is voor rond de €125,-, dus dat zal dan toch meer zijn dan alleen de voerkosten? Ik heb echt geen idee meer hoeveel voer tegenwoordig kost!
Mijn merrie krijgt (ik schat het, ik weet het niet eens zeker Bloos ) zo'n drie schep brokken en twee scheppen muesli per dag, nog een schep zemelen erbij en verder volop hooi.
Ik was even benieuwd, betaal je voor €125,- nou echt alleen het voer?

Liezel1

Re: €125 per maand aan voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:34

nee, absoluut niet...
even denken..
wij betalen €7,50 per zak muesli a 20 kg
wij betalen €6,00 per baal houtkrullen
wij betalen €2,00 per baal hooi

krullen 2 balen per maand = €12,00
muesli 2 zakken per maand = €15,00
hooi 12 balen per maand = €24,00
totaal: €51,00 per maand

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:41

€125 aan voer kan echt niet voor 1 paard!!
mijn haf eet 10 balen per maand
10x2= €20,-
2 zakken ponybrok
7x2= €14,-
dan kom je dus op €34,- swinters, want szomers staat ze in de wei en wordt niet bijgevoerd

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:43

Tja het ligt er een beetje aan hoe het voer besteld wordt natuurlijk. Wordt hooi van eigen land gehaald of wordt dit besteld bij een fourage handelaar etc.
Drie scheppen brok per dag en twee scheppen muesli is toch behoorlijk wat. Ik betaal voor een zak muesli iets van 9 euro per zak van 15 kilo geloof ik en voor een zak gewone brok is dit rond de 6/7 euro voor 20/25 kilo.
Dus tel maar op. Als je paard elke dag een paar kilo krijgt dan weet je zelf hoeveel je op maandbasis verbruikt.
Als het hooi daarnaast van eigen land gehaald wordt dan zullen er ook kosten voor het onderhoud van het land en het hooien zelf in berekend moeten worden.
Ik voer zelf geen hooi maar kuilvoer en betaal zo'n 7 euro voor een klein baaltje (zo'n 35 à 40 kilo)
Als ik alles optel qua voerkosten en ik ga dat op maandbasis splitsen dan zit ik gemiddeld op zo'n 50 euro per maand. Maar let wel: mijn pony staat 24/7 op de wei dus krijgt weinig bijvoeding. In de zomer helemaal niets en in de winter naast kuil wat basisbrok en muesli.
Als jouw paard volop in het werk staat en niet op de wei dan kunnen die kosten best oplopen. Zeker als ook het stroverbruik erin meegerekend wordt.

Dus om je vraag te beantwoorden: het kan best zijn dat die 125 euro alleen de kosten dekken voor die mensen. Dus ook weide-onderhoud/bemesting etc. Er zijn inderdaad stallingen voor zo'n 150 euro maar dan krijgen ze meestal maar beperkt voer daarin. Voor extra's als muesli en volop hooi (ipv een paar plakjes per dag) betaal je dan vaak extra.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 10:52

Hooi is van eigen land (wordt door de buurman gehooid en gehaald), kuil krijgen ze van de buurman, mest afvoeren deed mijn vader.
Mijn paard staat wel alle dagen op de wei.

(En daarbij maakte ik dus zo'n beetje elk jaar een paard zadelmak, reed dat zo'n vier/vijf keer per week, ging ermee naar les, wedstrijd, op mijn kosten en in mijn trailer en auto, kreeg van mij dekens/zadels/hoofdstellen op... ) --> daar zit ook wel een beetje zeer, dat heb je wel door he Knipoog

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:57

125 euro voor alleen voer, dat lijkt mij wel erg veel.
Of je moet heel duur voer hebben, de muesli die mijn zus voert, is 11 euro per zak.
Maar dan nog denk ik niet dat je aan 125 euro per maand komt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:44

Ik sta zelf met mijn pony's ook op stal waar ik alleen het voer hoef te betalen en verder niks. We hebben van te voren uitgerekend hoeveel de kosten dat zouden zijn en ik betaal nu 50 euro per maand per pony. En eigenlijk verbruiken ze veel minder zelfs!

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:02

Puur alleen aan voerkosten Brok + kuil +stro zijn wij ca.€70 tot €80 per maand kwijt voor een sportpaard.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:05

Mss rekenen ze ook het bemesten van de wei en het onderhoud van de wei erbij ??

Maar 125 aan voer alleen (hij staat dus niet op stal zei je) vindt ik wel heel veel.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 12:24

Ludora schreef:
(hij staat dus niet op stal zei je).

Jawel, ze staat wel op stal, maar ze heeft wel dagelijkse weidegang. Dat bedoelde ik.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 12:25

Tremona schreef:
Puur alleen aan voerkosten Brok + kuil +stro zijn wij ca.€70 tot €80 per maand kwijt voor een sportpaard.

Dan krijgt die van mij zeker voor €45 aan suikerklontjes Haha!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:34

Mmm ja, uiteraard zal het wel een tegenvaller zijn dat je niet meer komt en alles doet, wat je eerst deed.
Maar als ze de kosten van onderhoud van het land + stallen (afvoeren van de mest, etc etc.) er ook bijtellen dan kan 125 nog wel aardig kloppen.
Op 125 euro per maand zal in ieder geval geen grote winst gemaakt worden, als je in acht neemt dat alles ook gedaan wordt.
De kosten zullen niet alleen van het voer zijn daar ben ik het mee eens maar als je alle bijkomende kosten en klusjes optelt dan denk ik dat 125 euro per maand een kostendekkend bedrag is en niet veel meer dan dat.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 13:42

[quote="kaj"]
Op 125 euro per maand zal in ieder geval geen grote winst gemaakt worden, als je in acht neemt dat alles ook gedaan wordt.
quote]
Daar ben ik het ook wel mee eens. Ik vond het ook nooit teveel hoor, goedkoper zal je normaal gezien niet treffen. Maar omdat ze het zo stellig "alleen de kosten van het voer" noemden vond ik het wel een beetje vreemd overkomen. Vriendinnen van mij staan nl ook voor datzelfde bedrag volledig verzorgd bij een goed verzorgde stalling (en die maken er geen paarden bij zadelmak Knipoog) en als ik een beetje rondvraag is het ook weer geen abnormaal laag bedrag!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:34

Alleen voerkosten lijkt me inderdaad ook overdreven, maar "verzorgkosten" of "onderhoudskosten" zou heel goed kunnen.

Trouwens wat is de stalling bij jullie dan heerlijk goedkoop zeg! Lachen
Hier vind je geen allin-stalling onder de 225 euro denk ik.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 14:39

Ik denk dat dat komt omdat hier veel boerenbedrijven zitten die het "erbij" of "in plaats van" zijn gaan doen. Dan heb je stallen, mooi weiland en een bak, dan ben je al een heel eind natuurlijk. Ik ga waarschijnlijk verhuizen naar een "echte" pensionstal (mijn paardje wordt lekker bruin want ze hebben er een solarium, lalaaaa) en die kosten nu 225. Na bijbouwen van het manegecomplex kosten ze 275. (en ik ben aan t miepen over 125 euro, haha). Maar dan heb ik ook heeeeel wat betere voorzieningen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:41

Dat zijn echt niet alleen voerkosten..
wij betalen op het moment 127,50 en daar zit alles bij in.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:03

Mijn paarden verbruiken aardig wat. Midden in de winter een baal hooi per dag, dus dan is het al 67,50 aan hooi. En dan nog krachtvoer erbij en stro, water, elektra etc.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:51

wij zijn meestal rond de 200 euro kwijt aan stalling (dat is dan in de winter, stalling 120 en de rest hooi, stro, en brok)

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:44

Dan vraag ik me af wat voor voer ze gebruiken?!

125 is idd behoorlijk wat Ja

Ik betaal voor Nim 150 in de maand en dat is all incl.!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:44

Voor dat bedrag en minder zelf voeren wij onze 4 paarden een maand. En geloof me: die krijgen heel wat te eten (lees: krachtvoer, juniorix voor de 2-jarige, maisvlokken, zemelen, pulp). In de winter en op bepaalde dagen dat ze niet op de wei kunnen komt hier hooi bij. Maar dan kom ik nog niet aan 125€ per paard per maand.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 07:51

Ik dacht al dat het in ieder geval niet een heel erg laag bedrag was... Ik heb het nooit als probleem gezien hoor, want Roos werd echt goed verzorgd en het is voor stalling niet duur, maar ja, ik heb er ook behoorlijk wat moeite gedaan en als dan gezegd wordt van "ja, maar wij deden de verzorging dan ook voor niks"! Dan vind ik dat gewoon een beetje flauw. Misschien ervaarden ze het wel zo, maar het kwam mij een beetje koud op t dak!

Overigens waren ze zelf ergens geweest en hadden ze gevraagd wat stalling daar nou kostte: dat was een stal met binnenbak die altijd gebruikt kon worden en daar was het stalgeld €175,- geweest, dus die hadden zoiets van "oh... ehhh..."

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:34

Mijn twee shetten vreten aan 100 euro voer en hooi en stal spul per maand weg dus zou best wel eens kunnen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:36

Als wij 125 euro per maand betalen voor voer dan hadden we denk ik onze paarden niet zelf gehouden!

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:42

Ik ( ofja mijn vader ) betaal 190 per maand... Daar zit alles in...voer, hooi, stro, stallen worden uitgemest, er word 2 x gevoerd per dag, Ik krijg regelmatig les en hoef dat niet te betalen, we hebben een binnenbak , een grote buitenbak ( een Z-bak ), en we hebben verschillende springmatrialen. Ik heb het daar erg naar mijn zin en vind het eigenlijk niet echt heel duur...we worden daar echt super geholpen...

Mijn paard is 1.65 en krijgt zijn normale portie.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:55

volgens mij kom je daar aan voer wel aan hoor.
bij mij is het erboven per paard.
hooi voer en stro verder nix

hooi is toch al 3.50 per pakje.