Ervaring gevraagd verschil vlas en stro ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

Ervaring gevraagd verschil vlas en stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 13:20

Wie is er van stro overgestapt op vlas en wat was het verschil in gebruik.
Laatst bijgewerkt door _Dunja_ op 06-04-23 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

elasthiekj

Re: vlas en stro verschillen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:39

van wat ik weet van vlas en stro is dat hooi stoffiger is, en lastiger met uitmesten, vlas is dus btr maar scheelt ook in de prijs, het is n stuk duurder, wat de prijs presies is weet ik niet

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:59

Meestal 4 euro ofsow per pak en je hoeft de stallen maar 2 keer per jaar helemaal leeg te halen eerst gewooon 3 pakken er in strooien en dan bij strooien...(wel oppassen als ze het gaan eten!!)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:20

stro kunnen ze eten, vlak niet.
stro is vaak wat stoffiger dan vlas
stro vaker uitmesten vlas kun je een potstal van maken.
stro is vaak goedkoper dan vlas
gr

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:28

Vlas is super absorberend. Het is de bedoeling dat je alleen dagelijks de mest er uithaalt en 1 x per week de natte plekken doet.
Vlas is mede daardoor veel minder arbeidsintensief.
Vlas levert minder afval op de mesthoop en als het wordt uitgestrooid over het land / akker dan is het met een paar dagen vergaan.
Wij halen zelf 1 x per 3 maanden onze hele stal leeg. Schoon spuiten met hogedrukspuit en 3 nieuwe pakken erin. Hierdoor blijft het lekker fris.
Nadeel is dat als paarden het gaan eten ze snel verstopping krijgen.

Met een aantal vrienden laten wij eens per half jaar een vrachtwagen komen die hier dan 24 pallets neerzet. We komen dan nog niet op 3,75 per baal vlas. Incl 19% btw.
Heb geen idee wat het kost als je een pallet besteld? Denk dan rond de 4,25 ofzo.

Ik ben heel enthousiast over vlas dat moge duidelijk zijn Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:39

Vlas droogt de hoeven van je paard uit en zorgt voor scheuren,brokkelen etc

Vlas is stoffiger dan stro

Geef mij maar stro!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:53

vlas is dus NIET stoffig vind ik zelf!!

ik vind het ideaal alleen mijn paard verstopt zijn drollen.... Haha!

Mango heeft altijd op stro gestaan en ik haalde elke dag wel 1/2 kruis eruit
nu een halve en klaar is klara!! Haha!

elasthiekj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:02

vlas is ook niet stoffiger, op de manege hebben ze 2 licht astmatische paarden op vlas gezet omdat dat beter voor se was ent verschil was duidelijk

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:15

Er zit ook veel verschil tussen het vlas.
Je hebt vlas en vlas.
Wij hebben inderdaad het stofvrije vlas.
Het houdt de hoeven droog, dus als je paard lekker de hele dag in de natte wei heeft gestaan dan kunnen zijn voetjes 's nachts mooi opdrogen Knipoog Rotstraat en bacteriele infecten aan de hoeven komen veel minder voor in vlasstallen schijnt.
Wij hebben zelfs een tijd een oude pony gehad die aan zijn hoeven was geopereerd en alleen op stofvrij vlas mocht staan en absoluut niet op zaagsel of stro.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:42

Noetanchamon schreef:
Er zit ook veel verschil tussen het vlas.
Je hebt vlas en vlas.
Wij hebben inderdaad het stofvrije vlas.
Het houdt de hoeven droog, dus als je paard lekker de hele dag in de natte wei heeft gestaan dan kunnen zijn voetjes 's nachts mooi opdrogen Knipoog Rotstraat en bacteriele infecten aan de hoeven komen veel minder voor in vlasstallen schijnt.
Wij hebben zelfs een tijd een oude pony gehad die aan zijn hoeven was geopereerd en alleen op stofvrij vlas mocht staan en absoluut niet op zaagsel of stro.

Lekker hoor droge hoeven,zorgt alleen maar voor ellende!..

elasthiekj schreef:
vlas is ook niet stoffiger, op de manege hebben ze 2 licht astmatische paarden op vlas gezet omdat dat beter voor se was ent verschil was duidelijk

Je heb zeker nog nooit een stal uitgemest?Ik zag niets van het stof!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:51

pff wat een stomme opmerking je hebt nog nooit een stal gemest.....hahahahahahha
en als je dan ook beter lees zie je dat je verschillende soorten vlas heb die van ons is STOFVRIJJJJJJJJJ !!!!!!!!!!!!!!!!!

en droge hoeven is echt niet erg als je ze maar elke dag lekker ff afspuit beter dan mok of rotstraal omdat meneer in zn eigen schijt en zeik staat op stro....
misschien daar al eens aan gedacht?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:56

mango schreef:
pff wat een stomme opmerking je hebt nog nooit een stal gemest.....hahahahahahha
en als je dan ook beter lees zie je dat je verschillende soorten vlas heb die van ons is STOFVRIJJJJJJJJJ !!!!!!!!!!!!!!!!!

en droge hoeven is echt niet erg als je ze maar elke dag lekker ff afspuit beter dan mok of rotstraal omdat meneer in zn eigen schijt en zeik staat op stro....

Dat zei je pas na je tweede post Clown
Droge hoeven is juist erg en als je elke dag de drollen verwijdert en je paard zoveel mogelijk buitenzet heeft die echt niet altijd last van rotstraal

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:59

Armaris schreef:
mango schreef:

Dat zei je pas na je tweede post Clown
Droge hoeven is juist erg en als je elke dag de drollen verwijdert en je paard zoveel mogelijk buitenzet heeft die echt niet altijd last van rotstraal

na mn 2e post..volgens mij zei ik het al in mijn 1e post!!!??
anyway de paarden van ons staan ook altijd buiten dus maak je bij ons ook maar geen zorgen over de droge hoefjes hoor wij houden het wel bij vlas... Clown

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:35

Weet niet of ik het nou helemaal begrijp Bloos maar hebben we nu iemand die beweert dat het beter is om je paard in zijn eigen urine en mest te laten staan? Bloos
Dat is nl het grote verschil tussen stro en vlas, vlas absorbeert urine, stro niet, mest blijft liggen op vlas en stro dus dat blijft eigenlijk gelijk.

Armaris schreef:
pff wat een stomme opmerking je hebt nog nooit een stal gemest.....

Opmerkingen mogen wel wat respectvoller van mij.

De vraag is wat de verschillen zijn tussen vlas en stro. Als je enthousiaster bent over stro dan is daar niets mis mee maar laten we wel aardig blijven Knipoog

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:40

Geef mij toch maar vlas, géén stof, en de stal blijft lekker lang droog.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:05

Vlas is voor mij goedkoper dan stro.
Ze eet het niet, en ik heb drogere hoeven.
GEEN UITgedroogde hoeven dus, mooi droog en veerkrachtig zijn ze. Ik heb wel eens vernomen dat zaagsel het vocht uit de hoeven kan onttrekken. Van vlas is mij dat niet bekend. het gebeurt bij ons op stal niet dat er hoefproblemen van komen.
Met stro stond ze (ondaks iedere dag mesten) meer in de nattigheid en had ze vaker rotstraal. Nu helemaal niet meer.
Onze vlas is stofvrij.
Het kan gewoon op de mesthoop, de mesthoop is er zelfs kleiner door qua volume.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 08:47

Ik zal even uitleggen waarom ik deze vraag gesteld heb hier op bokt..
Ik heb een pony met aanleg voor bronchite's, vorige week weer een bronchoscopie laten maken en het gaat erg goed met mijn pony.
Er zat zo weinig troepjes nog in haar longen dat ze wel gewoon op stal mag gaan staan, mits ze geweekt hooi krijgt en niet te veel stof binnen krijgt.

Nu is mijn pony nogal een stro eter en aangezien ze geweekt hooi niet heel erg lekker vind Boos! snap je wel dat ze gewoon stro gaat eten...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:53

Wat is goedkoper weet iemand dat stro of vlas, mijn paard is ook een stro eter namelijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:58

Dat hangt van je verbruik af.
Wij hebben 1 paard staan dat alleen maar in 1 hoek poept, maar wel al zijn stro opeet. Voor hem is het goedkoper op vlas. Voor mijn eigen paard is stro goedkoper, want hij krauwt altijd heel zijn stal overhoop en roert zijn mest dan overal doorheen. Daarom kan ik geen potstal maken, en is stro dus handiger en goedkoper.
Bij ons op stal betaal je rond de 2 euro voor een baal stro en 6 euro voor zeer goede kwaliteit vlas.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:03

mijn haf lust ook wel een hapje stro maar ik hou niet zo van die buik die hij daar aan over houd.
ik ga zet hem dus op zaagsel en dat werkt prima.
Overdag lekker op de wei en s'avonds zijn stal in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:09

Waar brengen ze omgeving Rotterdam het vlas aan huis, weet iemand dat?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:21

Noetanchamon schreef:
Weet niet of ik het nou helemaal begrijp Bloos maar hebben we nu iemand die beweert dat het beter is om je paard in zijn eigen urine en mest te laten staan? Bloos
Dat is nl het grote verschil tussen stro en vlas, vlas absorbeert urine, stro niet, mest blijft liggen op vlas en stro dus dat blijft eigenlijk gelijk.

Armaris schreef:
pff wat een stomme opmerking je hebt nog nooit een stal gemest.....

Opmerkingen mogen wel wat respectvoller van mij.

De vraag is wat de verschillen zijn tussen vlas en stro. Als je enthousiaster bent over stro dan is daar niets mis mee maar laten we wel aardig blijven Knipoog

Die opmerking heb ik niet gemaakt,beetje beter lezen en niet alles verdraaien Knipoog
Vlas is zeer slecht voor de hoeven en nee,ik beweer niet dat het beter is om hen in de urine en in de mest te laten staan,maar daar zorgen de eigenaars voor,2x per dag de natte plekken eruit halen en paard buitenzetten is goed Knipoog

miesjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:38

Mijn paarden staan op stalmatten met daarop vlas, ik vind het ideaal, ik gooi eerst een halve baal vlas in de stal, en elke dag met het uithalen van de mest gooi ik er weer wat vlas bij. De stal is altijd droog en schoon, ruikt niet. De hoeven zullen niet droog worden omdat elke dag bij het poetsen de hoeven met olie worden ingesmeerd. 1 baal vlas kost ongeveer 5 euro en daar zit behoorlijk wat in, ik denk dat ik +/- anderhalve week of 2 weken met 1 baal doe.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:42

De hoeven worden echt niet minder vochtig door ze in te vetten, dat sluit alleen maar af ( maar dat is een heel andere discussie ).
Vlas is niet goed voor de hoeven, mijn bijrijdpaard moet nu weer van vlas af, omdat hij er losse wanden kreeg ( hoge waarschijnlijkheid in ieder geval, het is niet 100% zeker dat het daarvan kwam, maar hij heeft het sinds hij op vlas staat, net als een ander paard dat bij ons staat ).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 15:06

Hoe hou je de muizen uit de vlasbalen?