Ervaring/kosten aanleggen buitenbak...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

Ervaring/kosten aanleggen buitenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 09:03

Ik hoop dat het hier goed staat...
In de toekomst komt ons paard bij mijn ouders te staan en ik wil daar graag een buitenbak aan laten leggen. Het is op kleigrond, dus zal het uitgegraven moeten worden en drainagebuizen eronder moeten. Heeft iemand hier ervaring mee met betrekking tot de kosten en wat voor zand/snippers dan fijn zijn etc. Ik wil nu alvast wat informatie opdoen zodat ik over een jaar of 2 compleet voorbereid te werk kan gaan! Alvast bedankt!

Jol1

Re: Ervaring/kosten aanleggen buitenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:34

Je bent wel erg op tijd met je voorbereiding. Over dit onderwerp zijn al heel veel topics. Als je de zoekfunctie gebruikt, word je heel wat wijzer. Je kan een loonwerker uit de buurt om een prijsopgave vragen. (je loopt wel het risico dat als je erbij vertelt dat het voor over 2 jaar is, hij je niet helemaal meer serieus neemt)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:17

Goed voorbereiden is het halve werk Knipoog

Wij hebben 1 bak ook uitgegraven en zand op moeten storten, dit was erg kostbaar. We zijn nu bezig om volgend voorjaar een 20 x 60m baan uit te laten graven (dus omkeren) en om voor die dagen een kraan te huren incl. werknemer is goedkoper dan onze andere bakbodem. We hebben zelf ook een kraan maar die is niet zo geschikt om zo diep uit te graven.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 14:41

Het is max. over 2 jaar, maar als de meneer naast mijn ouders zo lief wil zijn ons een bundertje land te verkopen word het veel eerder, want stallen hebben we al.
Wat voor zand/snippers hebben jullie erin en wat bevalt het beste?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:38

Wij hebben de rijbak 50cm uit gegraven en de bodem eronder tot +30cm omgeploegt. Hoeveel kuub zand er precies ingekomen is weet ik niet meer, het is inmiddels alweer 3jr geleden:o Wel weet ik dat we 100% woudzand erop hebben laten brengen. Dit is een grove korrel die goed water doorlaat. Als je de bodem loshoud, zoals wij doen, is hij het gehele jaar door prima te rijden.

We willen achter een bak laten omgraven, mijn man had vanmiddag al grondmonsters genomen. Hierin zit geel zand na ongeveer 20cm zwart zand. Volgens mij is het ook deels woudzand, aangezien het zand uit onze 1e bak vlakbij een afgraving uit de buurt weg komt.

Ik heb verder niks door de bodem, we slepen hem regelmatig na het werk en 1x per zoveel tijd gaat de cultivator er doorheen. We kregen bij veel regen de bak amper nog droog omdat de bodem verzadigd raakte en het waterpeil hoog kwam te staan. Nu we hem geregeld lostrekken is de bodem prima te doen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:50

Ik denk dat deze oplossing voor rayo niet werkt, omdat ze op kleigrond zitten.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:28

Interessant topic.
Ik zit hier zelf ook op kleigrond en wil een bak aan gaan leggen. Omzetten is hier geen optie helaas. Ook op houtchips kom ik wat terug, toch vanwege rotting etc. Ik ben nog wel een site tegengekomen die een advies geeft over de korrelgrootte ( www.megatop.com ) maar dat is samen met houtspul. In elk geval komt de drainage in het maaiveld en dan zand (30 cm) er bovenop, op die manier voorkomen we ook dat de klei in de bak spoelt met regen etc. Maar ja, wat het voor zand moet gaan worden....

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:29

Wij hebben megatop en trouwens ook een bak op kleigrond. Hij is helemaal super. Wij hebben het nadeel van het wegrotten van hout (al gaat dat niet zo snel) afgewogen tegen het nadeel van de kosten van afvoer van tapijtsnippers. Na verloop van jaren vervuilt je zand, ook al heb je tapijtsnippers. Als je het zand met het tapijt wilt laten afvoeren dan kost dat nog meer dan het aanleggen van een bak. Zand met houtsnippers kun je overal kwijt, zonder kosten. Daarnaast vind ik tapijtsnippers helemaal niet mooi. Het is net of je in de vuilnisbelt rijdt. (al is dat natuurlijk persoonlijk)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:08

Ik heb antwoord gehad van een bedrijf over houtchips. Na zo'n 4 jaar moet je de boel omkeren en er wat bij gooien en na 8 jaar de bovenlaag vervangen.

@Jol1 , weet je nog ong wat de megatop gekost heeft?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:49

De kosten waren 1300 euro inclusief b.t.w. voor 84 kuub megatop. Dat is genoeg voor een bak van 20x40 meter. De bak die ik gezien heb met megatop lag 5 jaar en daar waren wel wat snippers bijgedaan. Er werd dagelijks met zo'n 20 paarden in gereden en hij lag er keurig bij. Zand met tapijtsnippers moet je na verloop van tijd ook vervangen, want je zand vervuilt op den duur. Alleen zit je dan met een groot probleem vanwege de afvoerkosten.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 09:46

Interesant, ga even de site van megatop bekijken.
Ga eerdaags ook eens vragen hoe de buren bij ons 2 huizen verderop het hebben gedaan. Volgens mij hebben die het iets uit laten graven, drainage erin en zand erop, hun gebruiken het ook als paddock en dat wil ik ook doen als het land te nat is, kunnen ze tenminste altijd even buiten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:08

Rayo, als je naar onze bak wil komen kijken, ben je altijd welkom. Zelfs na de grootste stortbuien staat er geen plasje in de bak en hij is altijd lekker licht om in te rijden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 10:21

Nou, dat valt dan ook nog mee kwa kosten. En het is voor prive gebruik , max 3 paarden per dag in de bak. ( alleen rijden dus dat scheelt ook alweer)

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:22

rayo schreef:
Interesant, ga even de site van megatop bekijken.
Ga eerdaags ook eens vragen hoe de buren bij ons 2 huizen verderop het hebben gedaan. Volgens mij hebben die het iets uit laten graven, drainage erin en zand erop, hun gebruiken het ook als paddock en dat wil ik ook doen als het land te nat is, kunnen ze tenminste altijd even buiten.

Bij ons staan ze in de winter van 7 tot 1800 uur in de bak. Als je de mest er maar iedere dag goed uit haald. Anders krijg je plassen doordat het sicht slipt.
Hooi krijgen ze ook in de bak. Dan zijn houtsnippers weer beter ivm mestafvoer.

Let wel op dat je een vergunning hebt voor je buitenbak gaat aanleggen...

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:41

Michelle_Don schreef:

Let wel op dat je een vergunning hebt voor je buitenbak gaat aanleggen...

Heb je daar een vergunning voor nodig dan?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:13

Inderdaad, je hebt een aanlegvergunning nodig.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:22

Voor iedereen die verlichting zoekt voor bak/erf...
PB mij even voor foto's en prijsindicaties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:41

ja je hebt inderdaad een vergunning nodig voor het aanleggen van een buitenbak. Ik ken iemand die dat niet heeft en die heeft ook al flink een boete moeten neertellen, de bak weer weghalen en toen kreeg hij een vergunning en kon weer opnieuw beginnen.
Wij hebben hier een vrij grote buitenbak die niet snel vol water staat. Hij kan een flinke ruigenbui echt wel hebben gelukkig, wat het precies gekost heeft weet ik niet want die bak lag eral voor ik hier kwam...maar goedkoop was het niet dat weet ik wel

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:25

Wij moesten maanden wachten op een vergunning van het Hoogheemraadschap. (nog erger dan de gemeente) We waren alvast maar begonnen, want we zaten echt te springen om een bak. (vooral ook om los te gooien) Binnen no-time werd alles stilgelegd. (één of andere buur had gebeld, de klikspaan!) Gelukkig kregen we alsnog een vergunning, maar het ging allemaal niet vanzelf.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:48

Goh, wist ik echt niet, toch raar vind ik een vergunning voor een bak, het is toch geen bouwwerk...
Verschilt misschien ook per gemeente?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:03

Het is ook geen bouwvergunning maar een aanlegvergunning. Informeer er maar naar bij de gemeente.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:54

Wij hebben ook sinds kort een rijbak aan laten leggen.

We hebben een loonwerker laten komen, toevallig iemand die we kenden, die ik gekomen met zijn kraan, en de grond omgegooid, ongeveer 80 cm.
Daarna veel gesleept met de bak achter de trekker, en nu istie fijn Lachen
Wij hebben 250,- betaald, en dat vind ik echt goedkoop, hij is bijna de hele dag bezig geweest!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:58

Lastig hoor zo'n vergunning. Bij sommige gemeentes kriijg je het echt niet voor elkaar.
Ik geloof dat 'een bak' afzetten met lint wel mag, maar daar moet je naar kijken als de vergunning niet door gaat hé!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:30

de manier waarop een bak wordt aangelegd is geheel afhankelijk van de grond.
in veen (dranage en een goede ondergrond etc. kan behoorlijk oplopen) op zand met een goede afwatering over het algemeen een loonwerker een dag of 3 werk.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:22

even een abbo op dit topic......heb dezelfde vraag......zit te denken aan een HippoTex bak. Hebben ook kleigrond.