tips voor een heeeele vieze vlasbodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

tips voor een heeeele vieze vlasbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:52

Ik zit met mijn handen in het haar, mijn paard maakt zo'n rommel van zijn vlasbodem. Elke dag moet ik er 2 kruiwagens uithalen, omdat het zo vies en nat is!!! Zo houd k uiteraard geen goede bodem over.

Het probleem is dat hij in het midden mest, en dan door heel de stal gaat lopen, waardoor alles fijn gestampt wordt.

Iemand tips om hem schoon in stal te krijgen? Ik kan niet van bodembedekking wisselen, dan zou ik weer naar een andere pensionstal moeten Verdrietig

SETEFURII

Re: tips voor een heeeele vieze vlasbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:57

maak die stal eerst mooi schoon en schrob de stal met dettol of javel.
leg een mooie boden van vlas maar waar je paard mest, leg je niet zo veel vlas.
en ik denk dat je, telkens als je ziet dat ie mest, het direct gaat moeten opruimen.
je kan je paard ook eenst laten mesten voordat je heml de stal in doet, ookal is dat is de rijbak Haha!

Paarlemoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:04

hoi, die van mij doet dat ook!!! ik word er niet goed van!!
heb alles geprobeert het enigste wat lijkt te helpen is er een dun laagje in leggen. maar iets anders kan ik ook niet verzinnen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 10:04

ja, die dingen heb ik jammer genoeg ook al geprobeerd. Ik heb er dus vorige week een hele nieuwe bodem in gedaan, maar het was binnen no time weer smerig. Daarbij mest hij gewoon waar hij staat, en niet op een vaste plek. Meestal wel ergens in het midden, maar ik kan toch niet in het midden minder vlas gooien? Dan kan hij niet liggen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:25

Die van mij deed dat ook, ik werd er echt niet goed van. We hebben nu rubbermatten en een rubbermatras liggen met daarop een dunne laag vlasstrooisel. We mesten elke dag helemaal uit omdat er nu maar een dunne laag vlas in ligt. Zo heb je tenminste iedere dag een schone stal. Die vieze prut is nl. helemaal niet goed voor de hoeven.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:30

Is je bodem dan wel dik genoeg?

Ulmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:33

Je moet het juist er dik opleggen, dan maar een baaltje meer.
Dat hebben wij ook hoor. Dan gaat dat prima!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 13:04

Vonnie84 schreef:

Ja, ik heb een dikke bodem erin liggen, maar op de één of andere manier wordt het bij mijn paard altijd veeeeel platter en lijkt het alsof er minder in ligt, maar het plakt zich gewoon vast. Bij de buurpaarden van tulan blijft de onderlaag mooi vastgeplakt, maar zit er een dikke mulle zachte bovenlaag over. Dat krijg ik gewoonweg niet voor elkaar...

Met rubbermatten heb ik slechte ervaringen, die wil ik liever niet gebruiken..

Hebben mensen nog tips zodat mijn paard netjes tegen de muur of in een hoekje mest, want daar ligt het probleem Sigaar

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 13:34

Mijn paard doet dat ook, plast ook in het midden van de stal en doet al het vlas/zaagsel naar kanten. Ik mest nu gewoon uit en maak in het midden een soort van bult en zorg dat er aan de randen minder ligt. Hij verspreidt het allemaal zelf weer tot een egale laag. Ook zorg ik altijd voor een dik pak vlas, zo werkt het bij mij prima. Succes ermee!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:07

Vonnie84, wij hebben een speciaal paardenmatras in de stal liggen. Die is dikker en zachter dan een rubbermat en daar liggen ze heel prettig op. Daar hoef je dus niet dik op te strooien. Zelf vind ik niet dat de stal schoner blijft als je een extra baal erin gooit. Het probleem komt toch doordat je de mestballen er niet uit kunt halen. Die zijn fijngetrapt en worden door de hele stal verspreid. Of je moet elke dag heel veel vlas erbij gooien.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:42

Tulandro schreef:
Vonnie84 schreef:

Ja, ik heb een dikke bodem erin liggen, maar op de één of andere manier wordt het bij mijn paard altijd veeeeel platter en lijkt het alsof er minder in ligt, maar het plakt zich gewoon vast. Bij de buurpaarden van tulan blijft de onderlaag mooi vastgeplakt, maar zit er een dikke mulle zachte bovenlaag over. Dat krijg ik gewoonweg niet voor elkaar...

Misschien nog een extra baaltje erin doen en kijken hoe het dan gaat.De jouwe heeft waarschijnlijk een iets dikkere laag nodig als jouw buurpaarden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 16:51

Ja, ik ga woensdag weer nieuwe balen halen. Hoeveel denken jullie dat erin moet, als ik het geheel ververs, zo'n 3 balen? De vorige keer had ik er 2 gedaan, en dan nog een oud laagje ondergrond, misschien is het wel handig om een oudere ondergrond te houden, ivm wegglijden.

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:59

Als ik een nieuwe stal van 3x3m met vlas opstrooi, dan doe ik er 4 balen in.
Ook altijd eerst even de bodem nat maken met water!!! even goed invegen en dan de vlas uitstrooien
Het kost wel even wat, maar de 1e 14 dagen hoef ik er niets bij te doen.
en daarna gooi ik er minimaal 1 baal per week bij.
ik haal wel meerdere keren per dag de drollen uit de stal, soms wel 2-3x per dag. en 2x per week schep ik de ergste natte plekken er uit. (eerste 14 DAGEN NIET!!)
Het is wel even meer werk maar ze houden hun stal dan wel schoner en ze baggeren het er niet allemaal door heen.
In de vakantie deed ik het 1x per dag omdat ik ook andere dingen te doen had en wilde doen. maar toen waren ze veel viezer dan nu.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:06

Voor vieze paarden is de starthoeveelheid meestal ong. 5 of 6 balen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 07:28

Clown Nou,ik overleg even met de staleigenaar, en dan gooi ik er min 4 balen in. Bedankt voor de tips.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:14

De manier van Okeee werkt alleen als je paard de mestballen heel laat, zodat je ze eruit kan halen. Als je paard de mest door de stal heenloopt en dus fijn trapt, dan maakt het niet uit hoeveel balen je erin gooit. Het wordt gewoon een vieze troep.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 12:15

die van mij laat zijn mest zeker niet heel.. die gooit het vertrapt door heel de stal heen..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:30

Dan zul je merken dat vlas voor jouw paard helaas niet ideaal is. Zit het vlasstrooisel eigenlijk bij de prijs van je pensionstal inbegrepen? Als dat zo is, neem ik aan dat je maar een beperkte hoeveelheid per week mag gebruiken. Daar zul je met jouw paard niet echt mee uitkomen. Volgens de leveranciers van vlas zou je nadat je de eerste keer 3 of 4 balen in een schone stal hebt gedaan, daarna uit moeten komen met één baal per week. Dat betekent bij een vies paard dat je de helft van de week een vieze stal hebt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 14:58

ja, het zit bij mijn stalprijs inbegrepen, en ik mag dus inderdaad maar 4 balen per maand gebruiken. Ik had vorige maand ook al bijgekocht, maar ik vind het wel een vervelende oplossing..

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:57

Citaat:
Hebben mensen nog tips zodat mijn paard netjes tegen de muur of in een hoekje mest, want daar ligt het probleem Sigaar

Ik heb eens gehoord dat je dan mest van een ander paard in de hoek moet leggen...en hier zouden ze dan over heen gaan mesten en dan leren ze het zichzelf aan om in de hoek te poepen. Misschien moet je dat dan wel een paar keer herhalen...

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:03

Wij hebben een pony die zo'n bende maakte van haar strostal van 3 x 3m. Juist om die reden zijn we op vlas over gegaan.

De eerste dag heb ik er 4 pakken ingedaan. Vanaf dat moment was het eerst even wat een zooi. Maar door stug vol te houden (iedere dag de mest eruit en daarna de stalbedekking 'vegen' met een heksenbezem erover) bleef de bodem wel egaal. Wij halen er geen natte plekken uit, die zijn 'nodig' om een vaste onderlaag te krijgen.

Mijn ervaring is dat het helpt op de bodem elke keer aan te vegen (de bovenlaag) Daardoor blijft ie egaal en wordt het niet of minder snel vertrapt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:31

Probleem bij ons paard is juist dat je die mest er niet uit kan halen. Het is helemaal verpulverd. Als je dan ook nog eens een hengstige merrie hebt, dan wordt het snel een smeerboel.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:30

Misschien wat vaker (als je de mogelijkheid hebt) de mestballen er uithalen voor ie ze kan fijnstampen.

Verder had een merrie van een vriendin ook altijd onwijs vieze stal, zij bleek onnodig (heel)veel te drinken en dat dus weer uit te plassen. Nu geeft ze een gedoseerde hoeveelheid water ipv automatisch drinkbakje en t gaat veel beter met dr stal!
Misschien iets voor jou om eens naar te kijken?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:54

In mijn geval is dat geen optie. Ik kan er moeilijk de hele dag (en nacht) bij gaan staan om snel elke hoop eruit te halen. Aan een hengstige merrie kun je weinig doen. Ik kan haar moeilijk een pamper omdoen. Daarnaast vind ik dat een paard zoveel moet kunnen drinken als het wil. Het lijkt me stug dat een paard zomaar onnodig veel gaat drinken. Als dat al gebeurt, zal het wel vrij zeldzaam zijn. Te weinig drinken is zeker niet goed, je hebt dan ook nog eens sneller kans op koliek.

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:05

als je hem in een ander stal zetten zoeken ze mestal een nieuwe mest plek! zelf heb ik vlas en wil niks anders meer die van mij is ook zindelijk doet echt alles op de grote hoop in de hoek dat haal ik er uit elke dag en doe er om de 3 weken een nieuw pak bij!! gaat allemaal perfect