Mijn pony is bang voor water !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

helenn

Mijn pony is bang voor water !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:09

Ik heb sinds kort een pony en die is bang voor water. Ze is vroeger mishandeld en blijkbaar is ze nu bang voor water. Haar drink water en de regen vind ze niet erg.. maar zodra je met een spons of een slang aan komt zetten dan gaat ze stijgeren enzo.. heeft iemand een tip om haar niet meer bang te laten zijn voor water.. of in ieder geval haar angst de verminderen?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

* Ze is 4 jaar oud *

kelcy

Re: Mijn pony is bang voor water !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:10

rustig aan opbouwen meer kan ik niet zeggen en niet gelijk er met de slang op ofzo misschien eerst met een sponsje dat niet nat is en ndat kleinbeetje enzo rustig opbouwen en het liefste met 2 personen zijn voor als ze gaat hangen of in paniek raakt
suc-6 ermee!

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:16

Dankje Haha!

KARLIJNP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:18

je kunt het best eerst met een droge spons over haar heen gaan zodat ze weet dat er niks aan de hand is en daarna als ze het vertrouwt met een vochtige spons en dat bouw je steeds meer op...ik hoop dat het werkt!

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:21

dankje Haha!

KARLIJNP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:22

waat vor een pony is het dan?

Giv_Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:26

Je moet het rustig opbouwen.. eerst zijn hoeven rustig met water nat maken en als hij dat niet meer eng vind dan tot z'n knien nat maken en dan steeds wat meer naar boven gaan

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:47

KARLIJNP schreef:
waat vor een pony is het dan?

Appaloosa van 1.47 ongeveer

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:55

Giv_Salsa schreef:
Je moet het rustig opbouwen.. eerst zijn hoeven rustig met water nat maken en als hij dat niet meer eng vind dan tot z'n knien nat maken en dan steeds wat meer naar boven gaan

Mja wij hebben ook zo'n pony staan en je hoeft niet eens binnen een straal van 2 meter met die slang aan de komen.

Wij begonnen met een natte borstel, (borstel is geen associatie met water)
We maakte neusgaten en gebied onder de staart al schoon met een spons, maar dit breidden we uit tot het hele lichaam. Nu kunnen we hem wel helemaal nat maken maar niet met een slagn..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:00

Denk je als je met iets met water aan komt zetten dat ze het eng kan gaan vinden ? Want dan zou je die spanning op Aizia kunnen overgeven en kan ze denken dat er iets eng is, dat had ik teminste met Romeo wel. Probeer haar anders af te leiden als je met een spons haar gaat afsponsen en zorg dat er niet teveel water in de spons zitten ( dat ze gelijk zo'n plens water krijgt ) Als dat goed gaat moet je haar heel goed belonen.
Het kan ook zijn dat ze het eng vind omdat er heel lang niks met haar gedaan is en jullie net met haar begonnen zijn, dus dat ze nog moet leren jullie te vertrouwen ( aangezien ze vroeger mishandeld is zal ze niet gelijk iemand vertrouwen )
Veel succes Lachen En even off-topic, ik wil wel een keertje mee hoor Tong uitsteken

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 17:41

Dankje maryk Haha! tuurlijk mag dat Lachen en nog meer offtopic.. als ze goed is ingereden enzo * in t voorjaar pas * mag ik proefjes op haar rijden Haha!

mara5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:30

ik weet nog wel wat
1.zet hem vast aan het hek in de wei zet voorzigtig een emmer water voor hem als hij begint te trekken trek hem los maak wel de veiligheids knoop!!!! probeer dit tot hij niet meer trekt en niks van het water aan trekt.
2. probeer hem wat te laten drinken uit een emmer begint tie wilt te doen knoop los maken!!! brobeer het net zo lang tot hij drinkt.
3.ga voorzichtig met de waterslang op zijn beentjes doe wel voorzichtig he trek hem los als hij gek begind te doen doe dit net zolang tot hij alleen maar kijkt naar de slang zo van ik vindt het niejj leuk maar toch.
4.ga met een natte spons ovet zijn lichaam als hij gek doet maak hem los brobeer dit net zo lang tot hij er niks van aan trekt.

ik hoop dat je er wat aan heb xxxxxxxxx mara Pling Koe Tong uitsteken Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:43

Neem een spons met handwarm water, zodat ze niet schrikt van de plens kou op haar lijf. Ga door met sponzen totdat ze stopt met raar doen en blijft staan. Dan onmiddelijk stopppen, belonen en weer verder gaan. Dit blijf je doen totdat je gewoon kan afsponzen zonder reactie. Hou je pony wel zelf vast. Niet aanbinden, ze mag bewegen, ze komt er vanzelf wel achter dat dat niet werkt en dat het niet eng is. Voordeel van de spons is dat je het hele erf achter haar aan kan lopen. Kies wel lekker warm weer uit, want ze zal wel drijfnat zijn aan het eind.

Dan kan je de spons steeds natter maken en vervolgens overgaan op met bv een bekertje water over haar heen gieten. Op dezelfde manier volhouden. En uiteindelijk met de waterslang afspuiten.

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:23

dankjullie wel ! Haha! ik ga der zeker iets mee doen Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:38

Let er op dat de truc is: blijven doorgaan met die natte spons tót ze niet meer wegloopt. Als je stopt terwijl ze er nog voor wegloopt beloon haar voor het weglopen - dat enge water is ze dan immers kwijt.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:12

Ja, gewoon doorzetten en haar niet laten winnen, zoals Ibbel ookal zei, het weglopen niet belonen door te stoppen.
Wel langzaam opbouwen. Mijn paard was ook bang voor water en dan vooral om doorheen te lopen, maar langzaam aan gaat het steeds beter, hij vindt het nog steeds niet super, maar begint mij te vertrouwen en daar gaat het om. Knipoog

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:16

Ik volg dit topic even Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:19

die van mij was eerst ook als de dood voor water, met veeeeeeeeel porberern kwam ik niks dichterbij dus op een gegeven moment hebben we haar maar met 3 man vast gehouden en die slang maar op haar hoeven houden, toen was dat niet meer erg en 2 dagen later was het 30 + graden buiten dus nog een keer proberen, lukte weer niet dus weer met 2 man vasthouden en de slang op haar gericht houden, de ddag later kon ik hara zonder hulp van anderen afspuiten!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 06:29

Shanna schreef:
die van mij was eerst ook als de dood voor water, met veeeeeeeeel porberern kwam ik niks dichterbij dus op een gegeven moment hebben we haar maar met 3 man vast gehouden en die slang maar op haar hoeven houden, toen was dat niet meer erg en 2 dagen later was het 30 + graden buiten dus nog een keer proberen, lukte weer niet dus weer met 2 man vasthouden en de slang op haar gericht houden, de ddag later kon ik hara zonder hulp van anderen afspuiten!

En zo gaat het bij ons ook. Het is meer omdat ze het niet gewend zijn. Naar mijn idee is je pony gewoon nooit afgespoten of afgesponsd, en heeft het niks met de mishandeling te maken. Wij beginnen ermee met de jaarlingen, ieder jaar is het in het voorjaar grote wasdag en worden alle pony's gewassen. De jaarlingen reageren precies zo. Goed vastzetten/vasthouden en gewoon doorzetten. Na 2 keer heeft er bij ons geen een problemen mee en blijven ze netjes staan en leren ze er ook van te genieten, als ze maar eenmaal weten dat verzetten niks uithaalt.

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 11:39

oOkee.. dankjullie wel Haha!

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:50

ben het met kelcy eens.. Haha!..

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 21:21

okee Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:13

Ik ben het met Ibbel eens, gewoon doorzetten. Dat is het enige wat werkt. Ze moeten er gewoon aan wennen. Met de slang bij de hoefjes beginnen en langzaam omhoog werken.

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:20

jah idd langzaam beginnen enzo, gewoon de slang laten zien of haar erlangs laten lopen en zulksoort dingen, je hebt er wel geduld voor nodig

ApolloLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:01

Ja, gewoon rustig opbouwen. Bij ons op de manege is er ook zo een paardje helemaal vanaf gekomen! Haha!