tips gevraagt om paard meet water te laten drinken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

tips gevraagt om paard meet water te laten drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:27

hoi allemaal.

ik heb vandaag VA erbijgehaald omdat mijn paard opeens krampkoliek kreeg en dat is nu inmiddels weer over. Wat de VA ook zegt dat Wales een hartruis heeft, de oorzaak is dat m'n paard weinig water drinkt en hierdoor is het bloed een beetje dik. Dat wist ik namelijk al en ik wil graag slimme tips hebben om hem meer water te laten drinken...
emmer water met een scheut limonade heb ik al geprobeerd en hij drinkt het niet op.

thomas Knipoog

wsundayl

Re: tips gevraagt om paard meet water te laten drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:17

Lastig,

Je kan ook bv zijn eten met water aanmaken, dus hele slobberige slobber of zijn biks gewoon heel nat maken. Op die manier krijggt ie in ieder geval meer vocht binnen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 21:20

ik denk ook dat ik slobber gaat geven en nat hooi.
Daarnaast kan ik ook een spuit met water erin in de mond spuiten. Dan dwing ik hem toch om water te gaan drinken Bloos

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:23

Ik denk dat ie dan alleen nog maar een grotere afkeer tegen water krijgt Verward
Behalve als je hem niet dwingt enzo...
Is je waterbak wel ok??

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:25

Sobber , bietenpulp, nat hooi, Misschien zout erbij zodat hij hopelijk meer gaat drinken, helaas kan dit dus ook averechts werken. musli nat maken alles om te zorgen dat hij maar drinkt. water emmer met appeltjes zou ook kunnen als hij appels lust dan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:28

Appelsap door het water is misschien lekkerder dan limonade?
Maar nat voer lijkt mij ook de beste oplossing hier.

(krijgt je paard kraan water of grond/regenwater, veel paarden vinden het laatste lekkerder)

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:32

je kan eventueel suiker in het water doen, zeker geen zout, want het zout neemt water op, dus dan krijgt hij eigenlijk minder water binnen als hij evenveel drinkt.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 22:20

mijn paard krijgt op kraanwater via elektrische drinkbak. drinkbak is echt alles oke.

is het slim als ik een eetlepel zout in het muesli doet en hierdoor kan hij dan misschien meer dorst hebben ??

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:23

Nee, want door het zout wordt het water weer minder goed opgenomen in het lichaam. Mijn merrie drinkt op concour nooit, de geef ik nu water met appelsap, nou, dan wil ze egt wel!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:24

Ik zou idd nat voer proberen: bietenpulp, slobber, nat hooi.

In de endurance krijgen we regelmatig te maken met lastig drinkende paarden, terwijl vocht binnenkrijgen bij een duursport juist zo belangrijk is, zeker met warm weer (de paarden worden ook bij elke vetcheck op de turgor gecontroleerd).

De bekende trucs met limonade, appelsap en worteltjes door het water helpen echt niet altijd, zeker niet bij paarden die een hekel hebben aan vreemde dingen of smaakjes in hun water. Mijn paard moet je daar echt niet mee pesten, die wordt zelfs boos als je hem water met een smaakje of iets anders erdoorheen voorzet.

Je zou ook een klein schepje zout door het eten kunnen doen. Hoeft echt niet veel te zijn, maar het kan zijn dat het paard daardoor beter gaat drinken (zelf krijg je ook meer dorst als je zout eet).

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:43

Als wij veel zout eten houden we toch vocht vast? Is dit bij paarden dan niet zo?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:45

Maar ik heb het niet over 'veel zout', ik heb het over een klein schepje zout om het paard een zoute smaak in zijn mond te geven waardoor hij wellicht behoefte krijgt om te drinken. Bij sommige paarden werkt het. Sommige paarden krijgen op de vetgate een schepje zout op hun tong (of je haalt je vingers even door het zout en stopt die in de mond van het paard) en die gaan dan meteen drinken.

Bij paarden werkt het vocht vasthouden iets anders dan bij mensen, maar ik waag me maar even niet aan een uitleg voor het geval ik de dingen niet correct uitleg. Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:00

ik ben het helemaal met je eens .Zoals ik al eerder schreef zou een klein beetje zout kunnen helpen.
De Bietenpulp wel een dag laten weken, zit er voldoende vocht in. in de zomer korter laten staan vanwege evt gisten, in de winter gaat dat niet zo snel.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:02

Bij ons op stal zette ze een grote ton/emmer water in de stal.. hierdoor ging het paard meer drinken...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:03

Het zou kunnen dat hij liever uit een trog drinkt, allicht kan dat geprobeerd worden

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 06:48

schepje zeewier door het eten!

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:01

Caira schreef:
schepje zeewier door het eten!

dat vind ik al beter dan zout. of electrolyten ofzo. je kunt hem vooral niet gaan dwingen, of met spuitjes in het weer gaan, dan ben je zelf al een hele dag kwijt, omdat ze vaak de helft toch niet door slikken.
hier boven zijn al goeie tips gegeven. oa. het nat maken van het hooi/ (dan gaan er wel wat voedingstoffen verloren) biks. en wortelen in zijn drinkensbak goeien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:45

Th0mas schreef:
Wat de VA ook zegt dat Wales een hartruis heeft, de oorzaak is dat m'n paard weinig water drinkt en hierdoor is het bloed een beetje dik.

Hmm, hartruis wordt veroorzaakt door lekkages in het hart, als het bloed te dik is zal het eerder minder worden want dan lekt het minder. En ik neem aan dat een hart bij een paard hetzelfde werkt als bij de mens. Haha! Waarom ik dit goed weet is omdat ik zelf hartruis heb. Knipoog

Heb al veel tips gelezen in ieder geval, wil er nog wel eentje aan toe voegen. Sluit een automatische drinkbak af en geef de eerste dagen normaal water met de emmer, en kijk hoeveel er gedronken wordt. Probeer dan de trucendoos pas open te doen. Als je weet hoeveel je paard exact normaal gesproken drinkt weet je ook of de trucendoos helpt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:55

splash1999 schreef:
Het zou kunnen dat hij liever uit een trog drinkt, allicht kan dat geprobeerd worden

Kan ook. Mijn paard blijkt een voorkeur te hebben voor zwarte emmers (en vooral speciekuipen) boven witte of andersgekleurde emmers.

In zijn stal heeft hij een speciekuip staan, in zijn weiland een zwarte waterkar. Zoiets sleept wat lastig mee op wedstrijd, maar ik heb sinds kort een klein speciekuipje van 30 liter voor op de vetgate. Eens kijken of dat werkt, uit de speciekuipen van de organisatie drinkt hij altijd wél. Haha!

Nogmaals: ik heb het over een klein beetje zout in de mond van het paard aanbrengen om hem een 'drinkprikkel' te geven door de zoute smaak die hij dan krijgt, niet over hoeveelheden die invloed hebben op het lichaam. Spuiten met zout of electrolyten komen pas in beeld bij flinke arbeid onder warme weersomstandigheden. Ze worden met name gebruikt in de endurance en eventing.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:46

Zeewier kan ook maar elecrtolyten zeker nooit doen met een paard wat slecht drinkt. Wordt het veel erger door.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 22:04

ik heb een emmer water in de stal gedaan en hij gooit het om Rolleyes
ik ga een cementton kopen en kijken of het betere resultaat geeft.
Ik ga uiteraard al jullie tips ff proberen en echt heel erg bedankt. Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:16

Succes, ik ben benieuwd hoe het gaat

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:31

Emmer uit de stal halen en ieder uur hem zelf de emmer aanbieden. Zo krijgen onze paarden altijd hun water. Wij houden namelijk ook van ieder paard bij wat ze drinken, en als je een emmer in de stal laat staan kun je het niet bijhouden.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 18:46

zo veel tijd heb ik namelijk niet, dat is voor een staleigenaar ook een beetje vervelend om elke uur water te geven.

ik zet liever een grote ton water in de stal

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:54

Neonlight staan jullie dan s'nachts ook om het uur op????Een cementbak of een grote emmer is wel de beste oplossing lijkt me. Als je een grote emmer neerzet doen wij ze hier in autobanden zodat ze niet omgetrokken worden. Gelukkig hoeft dat alleen als het erg vriest.Hier op stal hebben ze allemaal een automatische drinkbak, maar als ze s'morgens naar buiten gaan is het eerste wat ze doen naar de waterbakken in de div. paddocks en drinken! Het zou dus zomaar eens kunnen helpen!