Veel beginners vragen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

majo86

Veel beginners vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 18:43

Hallo,
Mijn ouders hebben een stuk grond van 1 hectare. Dat stuk grond dat verhuren we. Daar staan momenteel planten op. Alleen het bedrijf wat het huurt daar gaat het niet goed mee, en wij zien dat in de loop der jaren (mischien wel eerder) verdwijnen. Nou zit ik zelf al te brain stormen om er wat beesten op te zetten. Ik zat al te denken aan 2 ezels of een paard. Ik heb ook al bij me werk overlegt en die zeiden neem een paard want aan ezels heb je niks en zijn schijnbaar duurder dan 1 paard. En mijn collega's waar ik mee heb overlegt die hebben al jaren en jaren en jaren ervaring met paarden.

Maar om eerlijk te zijn ik weet bijna niks van paarden. Ik hoor wel veel verhalen op me werk en als ik iets niet begrijp dan vraag ik het gelijk dus ik weet er wel een klein beetje van. Maar hoe meer info je van verschillende mensen hoort hoe beter. Ik wil dus graag alle maar dan ook alle basis informatie over een paard houden weten. Ik wist dus ook niet of je een paard kon houden op 1 hectare, mijn college zei dat je er wel 5 a6 kan houden!!!

Maar er staan nou dus nog planten op dus er moet dan gras gezaaid worden een schuilplaats gemaakt worden en dat soort dingen. Ik ben wel van plan om te gaan rijden maar dan niet op de harde weg. Het ligt namelijk 200m van het bos vandaan. Ja owkeej je moet een verharde weg oversteken. Dekens wil ik niet aanschaffen want ik heb al info opgezocht daarover en die duwen de haren alleen maar plat. Ook wil ik informatie wat het maandelijks gaat kosten. Je hoeft geen rekening te houden met huur of wat dan ook.

Dat stuk grond ligt ongeveer 5 km van ons huis vandaan. Op zich maakt dat niks uit. Achter onze schuur (een oude boerderij) Hebben wij een stukje grond van 250 vierkante meter. Ik neem aan dat je daar geen paard op kan houden... Of wel? Want dan heb ik hem gewoon aan huis natuurlijk. Maar verloopig wil ik dus weten hoeveel het per maand gaat kosten en de basis dingen allemaal.

Nou uhm... Barst los zou ik zeggen Tong uitsteken

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele lange verhaal!

Armaris

Re: Veel beginners vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:59

Van afmetingen heb ik geen verstand.Wél weet ik dat je géén 5/6 paarden op 1hectare kan zetten,dat is zo op.2 is het maximum.Tja,wat moet je nog weten?
Over planten,ik zou eens gaan informeren bij kruiskruid.nl ,daar staan de meest giftige op én hoe je ze best verwijdert.
Ondanks dat je misschien wel je paarden aan huis kan zetten(liefst min 2 paarden aangezien het een kuddedier is maar een geit en een paard is ook goed,of een shet en een paard,kan prima)zou ik aanraden eerst je paard bij mensen te zetten die er mee ervaring hebben aangezien je er zo te lezen zeer weinig van weet.
Dat je geen dekens wilt gebruiken is allemaal maar positief aangezien het problemen geeft met het regelen van de vacht van het paard.
Voor je een paard gaat kopen moet je eerst zien wat het allemaal zal kosten,ik zal even een lijstje maken:
Voer (hangt af wat voor voer ook,en daarmee bedoel ik ook hooi en stro)
Hoefsmid
Materiaal(poetsgerief,tuig etc)
DA kosten
Ontworming (is om de 3/4maanden)
Enting (meestal 1x per jaar Influenza en Tetanus,Rhino mag maar hoeft niet).
Lessen

Je komt wel al gauw neer op iets van 300 à 400 € per maand én daarbovenop moet je een flinke som geld apart houden voor extra DA kosten(DierenArts Knipoog )

Als dat allemaal gaat en je weide in orde is(informeer nog bij tuincentra,meer informatie is nooit slecht) kan je denken aan een paard.

Ras,geslacht,naam etc moet je zelf kiezen maar een aantal dingen geef ik je mee:
Neem liefst een ouder paard met ervaring en een zeer braaf paard.Friezen en tinkers staan hier bekend om,een shetlanders is wat eigenwijzer.
Als je kan,test het paard voor je het koopt uit!(maar aangezien ik niet weet of je al les gevolgt hebt raad ik je aan iemand anders te nemen die het paard uitprobeert)
Indien je het wilt kopen laat je het keuren én vraag je best het medisch dossier op en evt papieren.
Zo,je hebt nu je paard en je gaat ermee een band opbouwen.Begin niet direct met rijden maar gaat een beetje kennismaken,borstelen,aan de hand wandelen,etc
Later kan je,als je van plan bent om te rijden,met je paard lessen volgen.
Probeer je paard 24/7 op de weide te laten,dat is het beste voor het paard.
Bouw ook een aparte stal,stél dat er iets ernstig is(hoefbeenbreuk ofzo)en je paard verplicht op stal moet. Om een schuilstal te bouwen moet je een vergunning vragen aan de gemeente

Ik hoop dat ik je hiermee voldoende geïnformeert hebt.

Ik denk dat het voor jou eerst gemakkelijker zal zijn om een leasepaard te hebben en zo wat meer ervaring op te doen

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:02

Mijn paard staat op een wei, die wij huren voor 100, er komt niks bij onderhoud van de wei niet brokke niet hooi stro niet en wormenspuit hoefsmid enzo niet. als ik 150 apart leg iedere maand kom k makkelijk rond inclusief stalling heb je denk k al ruim genoeg aan 100 per maand!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:06

orashai schreef:
Mijn paard staat op een wei, die wij huren voor 100, er komt niks bij onderhoud van de wei niet brokke niet hooi stro niet en wormenspuit hoefsmid enzo niet. als ik 150 apart leg iedere maand kom k makkelijk rond inclusief stalling heb je denk k al ruim genoeg aan 100 per maand!

Ontworm jij niet? Laat je geen smid komen? Scheve mond

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:08

Kijk anders op www.knhs.nl bij de cursus " (VAN) PAARDEN HOUDEN"' Is erg leerzaam en er wordt voornamelijk huisvesting en verzorging behandeld. Deze cursus wordt in principe door het hele land gegeven. Je kunt de KNHS ook bellen erover

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:13

Ik denk dat zo'n cursus een goed idee is voor een beginnend paarden houder.

Verder zou ik het wel zielig vinden om 1 paard te houden.
Heb je verder geen plannen om te gaan rijden ofzo zou ik voor een kleiner ras kiezen zoals shetlanders of welsjes. Dan kun je er een klein koppeltje van maken.

Deze pony's eten ook niet zo veel.

majo86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 19:23

Dank je wel voor de reacties! Ik had ook al begrepen dat als je een paard in de wei houd dat je er dan in de zomer bijna geen onderhoud aan hebt. En daar bedoel ik mee dat je niet extra hoeft bij te voeren, brokken enzow. Ik had ook al begrepen dat je maar rond de 100/150 euro per maand kwijt bent. En dat je zeker geld achter moet houden voor de Dierenarts en de smit. Ik had ook begrepen dat een haflinger een leuk paard was om mee te beginnen. Ik ben dus wel van plan om te gaan rijden.

Kan je ook een paard en een geit op 250 vierkante meter houden? Want dan kan ik hem achter onze schuur zetten.

En wat kan je beter nemen een mannetje of een vrouwtje?

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:58

jawel ! gewoon on de 6 weken beide

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:06

Een paard vind het fijner om met zijn eigen soort samen te staan.
Maar als dat niet gaat is het idd een idee om geiten ofzo er bij te doen.
Denk er aan geiten zijn goede slopers en uitbrekers! Knipoog

Verder denk ik dat 250 vierkante meter wel genoeg is maar denk er aan je land wordt in de winter erg modderig en dat groeit in de zomer veel moeilijker dus je kunt misschien beter je land in stukken verdelen van dit spaar ik voor de zomer en dit voor de winter ofzo Knipoog

Maar toch lijkt het me slimmer eerst is te gaan leren rijden en verzorgen en ziektes herkennen e.t.c.
En als je het allemaal een beetje snapt dat je dan pas een paard neemt..

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:09

heej
op 250 vierkante meter een paard en een geit,
ik denk zelf dat het iets te krap is. want er is een regel voor:
per paard 1,5 hectare, en het volgende paard moet je dan 1 hectare bij rekenen.
dus eigenlijk zou jou wei (250vierkante meter ) 6x groter zijn.
maar ik zie nog steeds veel mensen, die dit niet hebben, en tog een paard hebben
op een kleinere stukje land. en ze zouden denk niet heel het jaar buiten kunnen staan,
wegend kapot lopen. dus ik zou het in stukjes verdelen, en hooi bij voeren, als je echt dat stukje wil hebben, voor het paard!!
en een geit, ontsnapt snel. dus zou je ook een goeie hekwerk moeten maken/kopen.
omdat je wilt gaan rijden op dat paard en zo te lezen heb je niet heel veel verstand,
zou ik eerst de komende tijd op de manege rijden!! dan leer je het rijden en verzorging.
(of deed je dat al)
maar verder
je moet rekening houden dat de hoefsmid (gemiddeld) om de 8 weken moet komen om de hoeven te bekappen, misschien wel hoefijzers, 2/3 keer duurder, om de 8 weken een wormenkuur. de tanden een keer laten na kijken is ook erg handig. enkele keer per jaar een inenting. brokken/hooi om te eten, en bodembeddeking is stal. en als het paard ziek word, dan kan je portemonee snel op raken Clown dus om geld aan de kant te leggen voor het geval dat is erg handig,
en natuurlijk moet je ook behoorlijk wat spullen hebben. maar daar kan je niet 123 de prijs over zeggen gemiddeld, omdat je een zadel heb voor 200 euro, en voor 2000 euro.
een sjabrakje voor 20 euro, of een schapenbont sjabrakje voor 150 euro. en zo heb je het bijna over alle dingen. ik heb alles niet zo duur aan gescaft, dus zadel voor 300 euro, en sjabrakje voor 20. dus ik ben voor alles 900 euro kwijt. (maar ja als je de duure kant op gaa zoals zadel voor 2000 euro, dat is een erg groot verschil, dan zou ik de spullen nog 1 keer kopen, en voor een ander paard gebruiken, plaats van het zduure zadel (snap je?) ik hoop dat je hier een beetje wat aan heb doeidoei

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:29

op 250 meter een paard houden is wat klein,maar op een hectare kun je er makkelijk 2 kwijt hoor.
wij hebben o.a. een weiland van 0.8 hectare en hebben daar jaren 3 dieren op gehad ( een grote van 1m65, een Tinker (= trekpaardje) van 1m51 en een pony van 1.m35) zonder veel problemen.
wat mensen hierboven als regel geven is puur dat zo'n dier in zichzelf compleet kan redden met eten.
maar bij gewoon bijvoeren kun je op een hecatre makkelijk 2 dieren kwijt zonder het land grote schade toe te brengen, vooral als je bijvoorbeeld voor een paar tientjes er een minishetlander bijkoopt.

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:48

[quote="Lowara"]
op 250 meter een paard houden is wat klein,maar op een hectare kun je er makkelijk 2 kwijt hoor.
wij hebben o.a. een weiland van 0.8 hectare en hebben daar jaren 3 dieren op gehad ( een grote van 1m65, een Tinker (= trekpaardje) van 1m51 en een pony van 1.m35) zonder veel problemen.
wat mensen hierboven als regel geven is puur dat zo'n dier in zichzelf compleet kan redden met eten.
maar bij gewoon bijvoeren kun je op een hecatre makkelijk 2 dieren kwijt zonder het land grote schade toe te brengen, vooral als je bijvoorbeeld voor een paar tientjes er een minishetlander bijkoopt.

heejjzo gezegt, zo gedaan.
maar die heeft ook alle aandacht/beweging nodig.
net als elk ander paard' hoefsmid, wormenkuur, entingen, tandarts, en ook shetlanders worden ziek!! en als je 2hectare heb, kan die shetlander daar echt niet op staan, dag en nacht, dan kan je van te voren rekenen op hoefbevangen!!! dus als ik jou was, zou ik beginnen met 1 paard en desnoods geitjes, en als je tijd over heb, zou je als je het leuk vind die shetlander erbij zetten, maar pas op: het heeft net zoveel beweging/aandacht nodig, doeidoei

majo86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 18:52

Dank jullie wel voor de reactie! Ik heb er zeker wat aan. Alleen weet ik nou nog steeds niet hoeveel het per maand gaat kosten. Jullie hebben ervaring. Wat zijn jullie kwijt?

KARLIJNP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:56

majo86 schreef:
Dank je wel voor de reacties! Ik had ook al begrepen dat als je een paard in de wei houd dat je er dan in de zomer bijna geen onderhoud aan hebt. En daar bedoel ik mee dat je niet extra hoeft bij te voeren, brokken enzow. Ik had ook al begrepen dat je maar rond de 100/150 euro per maand kwijt bent. En dat je zeker geld achter moet houden voor de Dierenarts en de smit. Ik had ook begrepen dat een haflinger een leuk paard was om mee te beginnen. Ik ben dus wel van plan om te gaan rijden.

Kan je ook een paard en een geit op 250 vierkante meter houden? Want dan kan ik hem achter onze schuur zetten.

En wat kan je beter nemen een mannetje of een vrouwtje?

ik dnek dat je beter een klein shetje er bij kan nemen want die kosten ook niet zo heel veel soms kan je ze gratis ophalen...
en ze hoeven bijna niks aan voer... en is misschien voor de haflinger ook wel fijn... ik vind een ruin het fijnst een merrie is ook leuk maar die worden hengstig en dat is niet bij ieder paard zo ma ze kunnen dan best vervelend worden.. en een ruin word niet hengstig:)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:00

Waarom geen kleine opfok ? Dan heb je (andermans ) paarden en geld van je weiland

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:01

heey, dan reageer ik maar nog een keer Tong uitsteken
een zak brokken (25kilo) heb je voor 7 euro maar je kan van alles voeren, lijnzaad, gerst, havens, haver, meusli, dus de prijs kan nog wel wat verschillen
een baal hooi(bij mij 7 plakken) kost 3 euro
ik gebruik zelf zaagsel, (stro blijkt goedkoper te zijn) 7 euro per pak zaagsel
en ik gebruik daar zo'n 5/6 per maand
de hoefsmid zou gemiddeld om de 8 weken moeten komen, alleen bekappen
kom je uit rond de 30 euro, en met ijzers vaak tegen de 80 euro
om de 8 weken een wormenkuur, gemiddeld 15 euro
een inenting kost zo'n 50 euro en soms een tandarts laten na kijken, het kan dat
het niks heeft, ben je zo'n 60 euro kwijt, voor controle, maar als het bijvoorbeeld haakjes heeft, kan het wel tegen de 180 euro zijn. en natuurlijk de dierenarts, daar kan ik ook niet veel over zeggen, het kan zijn dat je het voor niks laat komen, ben je soms 50 euro kwijt, voor de reiskosten van de dierenarts, maar als het iets ernstig heeft, en moet geopereerd worden, kan het gauw oplopen tot 2000 euro.. dus let daar heel goed op!!!
en dan de verzekering, je kan je tegenwoordig voor bijna alles verzekeren, daar kan ik dus niks over zeggen, je over 1 ding laten verzekeren of 20, hoe meer hoe duurder, maar wel beter als er iets gebeurd! en soms een nieuw sjabrakje of halster aan schaffen hoort er ook bij, dus daar moet je ook op letten als er iets kapot gaat. en de les kosten, is ook erg handig!!

majo86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 07:06

En als ik nou een verzorg paard/pony neem? Wat houd dat precies in? En kan je die ook op een stal hebben staan? Mag je er dan ook op rijden? En heb je daar dan kosten aan? (als ie op stal staat)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:43

indien je voor een verzorgpony zou kiezen, zijn die kosten meestal voor de eigenaar. soms kan het zijn dat je een vaste vergoeding per maand betaald. en daar houd het dan bij op. Behalve dan de dingen die je extra zou kopen maar niet verplicht of nodig zijn. Ik heb het idee dat jij je eerst meer moet verdiepen in het houden van paarden en zo wie zo het paard zelf. Maar wat betreft je land. hier heb je ook onderhoudskosten aan, denk aan afrastering, stroomklok of paddestoel. bemesting maar ook het maaien greppelen en indien langs water ook baggeren. Zelf heb ik kleine perceeltjes gemaakt op mijn weiland en kan op 7000 mtr 4 paarden het gehele weideseizoen goed onderhouden. het geheel is opgedeels in 6 stukken en de paarden worden veel verweid zodat het gras de kans krijg door te groeien en niet eerst met wortel en al opgegeten wordt. Daarna bemesten en besproeien (indien nodig). Tot nu toe al verschillende jaren zonder bijvoeding kunnen redden. Maar indien je alles een geheel land van een hectare in zijn geheel zou geven dan kan zelfs een hectare per paard nog niet voor voldoende voeding zorgen.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:05

Als ik jou was zou ik in ieder geval eerst eens naar een boekenwinkel stappen en wat boeken kopen over het houden van paarden, of zelfs over paarden in het algemeen. Daarna zou ik eens naar een goede manege stappen en les gaan nemen, zo leer je de basis van het rijden plus de basis van met paarden omgaan etc. En ga eens kijken bij mensen die paarden hebben.
Kortom, ik zou me eerst eens wat meer orienteren op paarden, rijden enzo, als je er dan achterkomt dat je dat leuk vindt zou ik me langzaam aan wat meer gaan orienteren op het zelf nemen van een paard. Komt denk ik heel wat meer bij kijken en kost meer tijd en geld dan je in eerste instantie misschien denkt.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:27

Kinsealy, ben het helemaal met je eens.

Aan de ts, ik snap dat hetidee je leuk lijkt en alleen maar goed dat je eerst zoveel vragen stelt.
Maar ik zou inderdaad eerst is lessen gaan volgen, boeken lezen. Ga is met met je collega's. Een paard, ookal staat die 24/7 op het land heeft toch elke dag zijn aandacht nodig. Je bent over het algemeen toch al gauw 2 a 3 uur per dag kwijt aan een paard.

Een haflinger zou ik zelf persoonlijk niet gelijk aanraden als je nog weinig ervaring hebt (uitzonderingen van haflingers daargelaten)Soiweso zou ik nog niet aan een paard begnnen voordat je wat meer ervaren bent. Je zegt zelf dat het nog wel een paar jaar duurt voordat dat bedrijf weg is. Gebruik die tijd om te leren.

Als zou je op die 250m een paard kunnen houden, wil je hem misschien ook longeren, want dan wordt het al gauw krap.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:46

ik zou voordat je aan een paard houden begint, eerst eens leren rijden en wat meer over de verzorging in de praktijk leren. Misschien vind je er wel niks meer aan na een paar maanden en dan heb je heel veel geld geiinvesteerd en zit je met 1 of 2 paarden opgescheept.

Ik zou dus gaan lessen bij een manege en daar vragen of je bijv. op de zaterdag mee kan helpen met uitmesten/voeren/paarden naar de wei brengen etc. Daarna kan je eventueel op zoek naar een verzorgpaard.

Want als je niks van paarden weet, hoe weet jij dan of het dier ziek is, nog goed loopt, te mager of te dik is, wormen heeft, het koud heeft, welk zadel en hoofdstel je nodig je hebt etc. etc.
Je kunt met dat stuk grond ook andere dingen. Je kunt het bijvoorbeeld verhuren aan mensen met paarden. Je hebt dan wel de kosten van inzaaien, omheining plaatsen, onderhoud van de weide en eventueel een schuilstal plaatsen en onderhouden. Maar voor de verhuur van een weiland kan je al snel 50 tot 100 euro per maand paard vragen (ligt ook aan de regio/omgeving/uitrijmogelijkheden) En als je het verhuurt kan je van die mensen weer een hoop leren over paarden en dan later alsnog zelf een paard kopen, die dan gelijk vriendjes heeft.

op dat stuk grond van 250m2 kan je geen paard houden, een rijbak is al 800m2 en dat is krap voor 1 paard. Je kunt er wel eventueel een paddock van maken, of een stal (of 2) met verharde uitloop. Dan heeft je weiland in de winter rust, want je kan niet op 1 stuk grond het gehele jaar door paarden houden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:57

sorry maar ik weet niet hoe dat jouw collegas erbij komen dat 2 ezels duurder zijn dan een paard.

Als er genoeg gras op de wei staat hoef je ze bijna nix bij te voeren omdat ze heel sobere dieren zijn. Hun hoefjes kun je eigenlijk maar het beste laten bekappen en dat kost ook niet zoveel en heel vaak hoeft een DA er niet bij te komen. In de 7 jaar dat ik mijn ezeltjes heb is er maar 1 of 2 keer een veearts bijgeweest. Natuurlijk moeten ze wel ingeent worden.

Ik zou persoonlijk gaan voor de 2 ezels omdat je nog niet zoveel ervaring met paarden hebt.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:20

Citaat:
En als ik nou een verzorg paard/pony neem? Wat houd dat precies in? En kan je die ook op een stal hebben staan? Mag je er dan ook op rijden? En heb je daar dan kosten aan? (als ie op stal staat)

Je hebt eigenlijk 2 verschillende termen in de paardenwereld

Verzorgpony/paard:
hier betaal je niks voor, je helpt meestal iemand met een eigen paard, die bijvoorbeeld niet genoeg tijd heeft voor het paard. Verschilt dus per eigenaar hoe vaak je kan komen en of je alleen bent of samen met de eigenaar. Meestal gaat het hier alleen om voeren/uitmesten en soms ook rijden (maar vaak gaat het alleen om de verzorging, omdat de eigenaar niet genoeg tijd heeft)

Bijrijdpony/paard:
Hier betaal je eigenlijk altijd een bedrag, meestal per maand. Dan heb je zeg maar het recht om dit paard een aantal malen per week (is weer verschillend hoe vaak) je kan rijden. Hier zit de verzorging meestal ook bij. Als mensen een zogenaamde bijrijder zoeken, zoeken ze wel vaak iemand met enige ervaring.

Kijk anders eens op marktplaats bij verzorgpaarden en hier op bokt bij eenmaal andermaal kan je ook zoeken naar mensen die verzorging zoeken voor hun pony of paard.

Ik zou je zeker aanraden eens bij een manege in je buurt langs te gaan.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:30

in het bit van deze maand staat een hel stuk over verschillende manieren van paarden rijden en houden. misschien kan je die kopen, daar kan je vast info uithalen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:40

Ik zou eerst eens naar een manege gaan om te kijken of je het wel ECHT leuk vindt, wat nou als straks blijkt dat je bang bent voor paarden?
Een paard verzorgen kost veel tijd, en is niet goedkoop. Denk aan dierenartsrekeningen als het beestje ziek wordt, en los daarvan kosten voor hoefonderhoud en entingen.
Als je ook wil rijden, komen daar kosten voor lessen, zadel en hoofdstel en ruiterkleding bij.
Ook is het handig om een paardentrailer te hebben voor als je met je paard weg wilt, of moet (naar een kliniek bijv.).

Het meest verstandigde is gewoon om eerst ervaring op te doen!! En als je daar niet mee wil wachten, zet het paard dan de eerste tijd op een manege waar je begeleiding kan krijgen, want die heb je ABSOLUUT nodig.