zieke staleigenaar; wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonbonnetje

zieke staleigenaar; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:04

Hoi,

Ik zit met het volgende...
De eigenaar van onze pensionstal heeft een ongeluk gehad waardoor hij zo'n 8 weken uit de roulatie is. Nu kan hij natuurlijk niet de dagelijkse zaken als voeren etc op zich nemen. Nu komt het erop neer dat wij (de pensionklanten) wat taken moeten overnemen.
Eigenlijk heb ik daar een dubbel gevoel over. Ik betaal immers voor een bepaalde service. Een groot aantal meiden hebben zich beschikbaar gesteld voor de dagelijkse gang van zaken, maar ik ben dus een van de weinigen die dat niet heeft gedaan. (tuurlijk ruim ik mn eigen troep op en veeg ik hier en daar aan, dat doe ik normaal ook). Je kan je voorstellen dat het niet echt bevorderlijk voor de onderlinge sfeer is.

Wat vinden jullie hiervan? Ben ik echt zo aso? Verdrietig

Caesar

Re: zieke staleigenaar; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:08

Ja, ik vind je ronduit asociaal... sorry dat ik het zeg! Je helpt een ander toch als die het niet kan! Ik kan begrijpen dat overige pensionklanten dit niet accepteren. Je moet in tijden van nood elkaar wel bijstaan..als je zo egoistisch opstelt, kan ik begrijpen dat dat niet goed is voor de onderlinge sfeer. En terecht, ik zou geeneens een pensionklant op stal willen hebben die alleen aan zijn eigen welzijn denkt. Als ik als pensionhouder een keer een dagje weg ben, en er plotseling een plensbui op de paarden komt die onverzien is, zou ik het ook fijn vinden als mijn pensionklant mijn paard ook even binnen zou halen, en niet alleen zijn eigen paard! Net als andersom...als die pensionklant even in nood is, of van mij part op vakantie gaat en geen tijd heeft om zijn paard beweging te geven, zou ik ook even de moeite nemen het paard beweging te geven. Trouwens, dit zou ik zelfs bij een vriendin doen... maar goed, je komt dit gedrag vanzelf een keer tegen. Zo werkt het gewoon niet altijd.

celintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:11

Ja idd, ik ben het volledig met Hermesdeaux eens!! Dit doe je toch voor anderen?
Aan de andere kant snap ik jou verhaal wel, maar als je vind dat je teveel betaald als je alle zelf moet doen moet je het er gewoon met de staleigenaar overhebben of je in de tijd dat je alles zelf moet doen wat minder mag betalen vanwege de mindere service....
Succes!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:21

En ook ik kan niet anders doen dan me bij HD aansluiten. Heeft dan tegenwoordig niemand meer ook maar iets voor zijn medemens over Verward

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:25

Het ligt er een beetje aan op wat voor stal dat je staat. Ik betaal ook een kapitaal aan stalgeld, juist omdat ik geen omkijken wil hebben naar de dagelijkse verzorging van mijn paard als ik geen tijd heb. Ik hoef daar alleen te borstelen en te rijden en voor de rest betaal ik dus. Als de staleigenaar dus uit de running is verwacht ik dat daar extra personeel voor wordt aangenomen.
Is het een simpeler stal waarbij je minder betaald of minder zelf doet, dan vind ik bijspringen wel normaal.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:28

Noujá zeg, asociaal is nog zwak uitgedrukt.
Sorry hoor.
'Ik heb geen zin om te helpen, ook al ligt de staleigenaar ziek. '
Ik ben het verder ook helemaal met Hermesdeux eens.

Ik zou zeggen, pak een bezem en help een handje mee, reuzegezellig en ook nog goed voor de sociale contacten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:31

zelfde mening als urielle.
het ligt er nogal aan op wat voor stal je staat. als je een kapitaal aan stalgeld betaald zou ik ook verwachten dat hij tijdelijk personeel regelt om te voeren.

sta je op een klein stalletje en betaal je veel minder, dan vind ik het wel zo netjes dat je wat taken op je neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:32

Toen ik nog op pension stond kreeg de eigenaar een nieuwe heup.
En dat was eigenlijk een vol pension stal, waar je niets hoefde te doen. Maar wel kleinschalig.
Geld voor personeel is er dan niet zomaar.
Iedereen heeft op zijn/haar manier een steentje bij gedragen.

Mensen die het op zich namen s'morgens te voeren, paarden buiten te zetten en te mesten.

Ik ben er elke middag geweest om met andere de paarden mee binnen te zetten en te voeren.

En weer andere namen het op zich s'avonds te voeren.

Op een bord schreven we dingen op die ons opvielen.

Ik vind het ook normaal dat als er een ongeluk gebeurd, iemand geopereerd moet worden oid dat die persoon geholpen wordt.
Dat zou je zelf immmers ook graag hebben.

En nee daar hoef ik geen geld voor.
Waardering is genoeg en die was er Ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:35

Inderdaad, als dit een stelselmatig iets zou zijn zou ik het met je eens zijn, maar dit is incidenteel en overkoombaar. Ik vind je ronduit asociaal en een typisch voorbeeld van de hedendaagse maatschappij, ikke ikke ikke en de rest kan stikken!

Natuurlijk betaal je voor de service, maar het is maar voor 2 weken en vele handen maken licht werk.

bonbonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:39

een dagje weg vindt ik iets anders dan 2 maanden... Moet wel zeggen dat ik er het langst op stal sta en in de loop der tijd steeds meer zelf heb moeten gaan doen, terwijl de stalhuur wel verhoogd is. Mijn stalgenoten zijn de laatste paar maanden binnengedruppeld en weten dus niet beter. Denk dat ik daarom ook wat dwarser ben.

Verder werk ik fulltime en heb ik een 'zieke' stalgenote, die mij gevraagd heeft haar paardje erbij te doen. En dat doe ik dus wel, dus zo heel erg egocentrisch ben ik niet Clown

En verder heb ik inmiddels opgezegd, was al langere tijd op zoek naar een andere stal (overigens om een hele andere reden).

Had misschien iets duidelijker beeld moeten schetsen.

Ben trouwens wel benieuwd of bovenstaande reacties van staleigenaren zelf komen... Kan me voorstellen dat zij een andere mening hebben dat pensionklanten.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:43

Caira schreef:
Inderdaad, als dit een stelselmatig iets zou zijn zou ik het met je eens zijn, maar dit is incidenteel en overkoombaar. Ik vind je ronduit asociaal en een typisch voorbeeld van de hedendaagse maatschappij, ikke ikke ikke en de rest kan stikken!

Natuurlijk betaal je voor de service, maar het is maar voor 2 weken en vele handen maken licht werk.

We kunnen toch wel iest aardiger zijn! Het gaat om 8 weken, dus 2 maanden. Ik persoonlijk zou ook wel wat meehelpen. Misschien is er iets te regelen dat je gewoon de komende 2 maanden iets minder betaald dan anders. Het is maar een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:44

Ik gewoon als pensionklant (zoals je kunt zien in dat bericht)

Ik zette daar sowieso al vaak de paarden mee binnen.
Wat eigenlijk ook niet hoefde, maar ik was er dan toch en de eigenaar had natuurlijk voordat hij een nieuwe heup kreeg, ook niet de beste benen. Dan is het wel fijn als je de paarden niet achter uit de wei hoeft te gaan vissen. Lachen

En toen hij een nieuwe heup had, was hij ook niet in een weekje opgeknapt. (dat duurde ook maanden)
Maar ik vind het dus echt normaal dat je dit voor elkaar doet.
In wat voor wereld leven we anders voortaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:45

Ik betaal zelf 40 Euro in de maand extra aan dienstverlening (apart gespecificeerd) voor diensten als binnen- en buitenzetten, dekens wisselen etc. Voeren en mesten reken ik daarbij niet mee, dat zit in het (toch al hoge) stalgeld. Speciaal omdat ik geen tijd heb om 's ochtends om 9 uur nog een paard buiten te zetten en 's avonds voor 17.30 uur weer binnen te halen. Ik moet om half 8 's ochtends weg en ben rond half 7 's avonds thuis normaal gesproken. Ik zou het dus heel raar vinden als er ineens verwacht werd dat je a) hetzelfde stalgeld blijft betalen en b) zegt tegen je baas (als je werkt, in mijn geval op school dus) dat hij pech gehad heeft die 2 weken omdat je eerst je paard moet gaan doen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:46

Ik ben het compleet met Hermesdeux eens..
Ronduit asociaal vind ik het van je..

Op watvoor stal je ook staat. Vol pension, half pension of zelfbediening.
Ik vind het niet meer als normaal als iemand door bv een ongeluk uit de roulatie is om dan even bij te springen. Het is niet voor eeuwig..
En een beetje respect voor je stalbaas is ook wel op prijs. Hij zal zowiezo altijd voor jullie klaarstaan ed dan vind ik dit niet meer dan normaal.

Verplaats je eens in de persoon zelf.
Hoe zou jij het vinden als jij dat ongeluk had gehad en niemand wilde je paard voor je doen.
Dan voel je je toch knap misselijk omdat jij met een mank pootje oid toch je paard moet doen..
Gaat een beetje moeilijk denk je niet.

Pas geleden hebben wij met zijn allen op de stal waar ik sta, vol pension, ook bijgesprongen toen het dochtertje van de staleigenaresse geopereerd werd ed.
Zodat ze in het ziekenhuis konden zijn en thuis geen omkijken meer hadden naar de paarden..

Als ze naast de zorgen die ze voor hun dochtertje hadden ook nog eens 10 paarden hadden moeten doen hadden misschien de paarden in de verdrukking gekomen en dus minder goed door hun verzorgt zijn geweest dan normaal. En ik denk dat je dan alleen nog maar schevere gezichten had gehad omdat de paarden niet goed gemest oid waren.

Ik zou als ik jou was mijn excuses aanbieden op stal en toch aanbieden wat te helpen.
Mensen vergeten dit niet zomaar en als je hun eens nodig hebt, om welke reden dan ook, zullen ze ook niet direct voor jou klaarstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:47

Daar was het gewoon een vast stalgeld.
En daar zat alles in.
Je kon daar niet kiezen ik doe het zelf, dus goedkoper.
Nee vaste prijs voor iedereen en dan werd alles voor je gedaan.

Behalve toen Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:51

Ik zie dit puur als overmacht.. niet wat willens en wetens met opzet zo is gebeurd.. Jullie kunnen best wel je krachten bundelen en allemaal iets doen..

Ik snap je standpunt wel, maar vind ook dat je er een groot probleem van maakt, en dat is het helemaal niet..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:53

sjietaah schreef:
Hoe zou jij het vinden als jij dat ongeluk had gehad en niemand wilde je paard voor je doen.

Daar betaal ik dan ook 20 Euro per dag voor Clown
(maar dan stuur ik dus mijn vriend wel om even rond te laten slingeren of los te zetten)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:55

Ik vind het ook gewoon ronduit asociaal, er is hier gewoon sprake van overmacht, niemand kan daar iets aan doen en je zult het toch op de een of andere manier op moeten lossen!
En dat betekent echt niet dat jíj ineens in je eentje ál die taken op je moet nemen, maar misschien dat jij dan 'om maar even een simpel voorbeeldje te noemen' savonds om 10 uur het laatste controlerondje kan doen, is dát dan teveel gevraagd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:55

Citaat:
maar dan stuur ik dus mijn vriend wel om even rond te laten slingeren of los te zetten

dus jij hebt ook hulp nodig Lachen

Net als die staleigenaar nu ook hulp nodig heeft.
En met zijn allen heb je het misschien over een half uurtje werk.

Ik zou het ook wat anders vinden als hij nu besluit een wereldreis te maken oid, maar ik geloof niet dat hij dit nu voor zijn lol heeft.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:56

Tsjah.. Als je met geld alles kan bereiken dan zeg ik ja..
Maar niet iedereen heeft dat geld om even 20 euro per dag te betalen om je paard te doen..
En je stuurt dan alsnog je vriend..

Ik betaal rond de 180 euro in de maand. En dan word alles, maar dan ook alles gedaan..
Van mesten tot dekens wisselen..
Echt alles wat je kan bedenken..
Als ik ziek ben springen stalgenoten ook bij om Amy te rijden, los zetten of longeren..
Dat kost niks, en dat is zo fijn omdat wij dat voor elkaar kunnen opbrengen..

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:57

als je niet heeeel krap in de tijd zit moet je toch wel kunnen helpen? Met zn allen is het zo gedaan en gezellig toch?!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:02

Waar is de tijd dat men voor de ander klaar stond dit is een onvoorziene toestand,dan is het haast je plicht wat extra werk te verrichten.Ik stond een keer op een camping waar een meisje stond te wachten tot men een pony had gezadeld,als ze klaar was mocht een ander weer afzadelen.Ik betaal toch voor het rijden zei ze dan, ja das maar makkelijk.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:03

Ik vind het NIET asociaal. Ze heeft met deze staleigenaar een overeenkomst gesloten. Daar hoort een stuk dienstverlening bij. Als de staleigenaar ''uitvalt'' dan hoort hij zelf voor vervanging te zorgen, daar hij ook de gelden opstrijkt. Hij is een bedrijf, een zaak, je gaat ook niet naar de kapper en knipt er vervolgens zelf je haar omdat de kapster ziek is. Als de staleigenaar dat zo wil, dan moet hij eerst met de pensionklanten overleggen, daar de overeenkomst geschonden wordt en in ieder geval een gedeelte van het stalgeld terug geven, daar de diensten niet verleend worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:05

idd marleen, waar is de menselijkheid
men denkt alleen maar aan materialistieche zaken en geld tegen woordig Verdrietig

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:08

Nou idd, ik denk dat als je jullie krachten bundelen, het juist een hechtere groep wordt.. wel goede afspraken maken dan, anders heb je weer kans op misverstanden..

Bovendien ziet de staleigenaar heus wel dat jullie de beste bedoelingen hebben, en er zal heus wel iets tegenover staan, maar om dat nou op te eisen..........????

Waar moet dat heen met deze wereld als we ons hier al druk over moeten maken??