Manen ; in welk model ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa0710

Manen ; in welk model ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 08:41

Mijn NRPS merrie van 15 jaar heeft hele mooie manen en staart. De kleur enzo is hartstikke mooi maar we willen graag een ander 'modelletje' in de manen knippen, trekken of snijden! Wie weet iets leuks voor haar? Ze heeft hele fijne zachte haren die je nooit in een hanekam ofzo kan krijgen. We willen het wel lang houden maar iets natuurlijker, nu ziet het er zo onnatuurlijk uit omdat het recht geknipt is! En het steekt helemaal onder de hals vandaan. Op zich is het niet héel lelijk ofzo maar als we het in een vlot modelletje knippen ziet ze er misschien wat jonger uit!
Hier een foto (van een jaar geleden):

http://i7.tinypic.com/254yerp.jpg

Rytm

Re: Manen ; in welk model ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:46

Ik zou het gewoon kort trekken. In combinatie met die lange voorpluk vind ik dat heel mooi.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 08:47

Hoe kort ongeveer? Heb je een foto? Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:49

Ik zou alleen de dode puntjes trekken, zonde om ze a te knippen nu kun je ze nog mooi vlechten.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 08:51

timokyana schreef:
Ik zou alleen de dode puntjes trekken, zonde om ze a te knippen nu kun je ze nog mooi vlechten.

Ja, maar voor de wedstrijden wil ik er graag knotjes in maken Tong uitsteken En met deze dikke manen worden het hele grote knotten! Ik wil ze ook nog wel lang houden maar wel een natuurlijker model Knipoog

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:52

oh ja voor knotjes moeten ze inderdaad wat korter zijn en niet te zwaar anders zakken ze zo snel uit.Handbreedte trekken dan maar?

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 08:53

Hoe werkt dat trekken eigenlijk? Tong uitsteken

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:54

SientJ schreef:
timokyana schreef:

Ja, maar voor de wedstrijden wil ik er graag knotjes in maken Tong uitsteken En met deze dikke manen worden het hele grote knotten! Ik wil ze ook nog wel lang houden maar wel een natuurlijker model Knipoog

Als je mooi wilt invlechten zul je toch kort moeten trekken een ongeveer een handbreedte is dan het beste.
Dat staat trouwens ook veel verzorgder vind ik zelf.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:12

Ja handbreedte bedoel ik ook.

Je moet een plukje pakken, uitkammen, van onder naar boven een paar keer omhoog kammen zeg maar. En dan wat je overhoudt om het kammetje wikkelen, goed vasthouden en met een rukje eruit trekken.
Alleen bij die lange manen is het wel lastig dus je kan ook eerst een stuk eraf knippen.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:18

maaitjuh schreef:
Ik zou het gewoon kort trekken. In combinatie met die lange voorpluk vind ik dat heel mooi.

heb ik ook bij mijn merrie en ben er tevreden over Knipoog

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:21

gewoon handbreete doen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:26

als je ze korter wil hebben voor knotjes moet je ze idd handbreete maken.
maar als ze al dikke manen heeft wordt het idd trekken anders blijven ze dik en dat is lastig vlechten.
ik kan ze bij mijn paard niet trekken want die gaat flippen dus moet ik ze snijden maar ze worden steeds dikker.

als je ze wat langer wilt houden kan je snijden dat blijft er natuurlijk uit zien.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:32

Inderdaad, handbreedte en de voorpluk zo laten.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 19:39

Oke, maar ik snap dat van dat trekken nog steeds niet helemaal! Wordt het haar dan niet een stuk dunner?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:57

ja het wordt dunner maar dat is een stuk makkelijker vlechten als het zo dik is dan kan je geen handbreedte doen want dan krijg je er geen knotten meer in.

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:23

Mijn paard heeft net zulke manen als die van jouw. Ze zijn lang maar dan snij ik ze altijd. Dat ziet er natuurlijker uit dan knippen. Ongeveer een keer per jaar knip ik er eerst een stuk af en dan snij ik ze. Dan is het dode stuk er zoiezo af. En verder snij ik ze altijd. Maar je kan er idd geen mooie knotjes meer van maken als ze zo lang zijn.
Dan zou ik ze op handbreedte trekken zoals iedereen hier al zegt. Maar wel eerst een stuk eraf knippen denk ik anders is het wel een heel werk. Knipoog

Succes!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:44

als je kort wil (wat ik mooi vind maar dat is persoonlijk) moet je ze inderdaad trekken.
Ik zou trouwens een klein stukje met de dode verkleurde punten van de voorpluk halen. Zo houd je het haar gezonder

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:06

Inderdaad door trekken wordt het dunner (je trekt gewoon een hele rij haren eruit)
Ik heb pas ook de manen iets bijgeknipt, heb ik gedaan met een uitdunschaar. Heeft ongeveer hetzelfde effect als snijden, het blijft er natuurlijk uitzien, maar ik kom liever niet met een mesje bij mn paard in de buurt Tong uitsteken Dus dan is zo'n schaar heel fijn. Je begint best ver bovenaan, een keer knippen, dan een paar cm omlaag, weer een keer knippen en zo tot de lengte die je ze wil hebben, daar knip je de laatste paar sprietjes die nog over zijn met een gewone schaar.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:08

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:26

oke bedankt!

sjoffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:35

MysticTinker schreef:
Inderdaad door trekken wordt het dunner (je trekt gewoon een hele rij haren eruit)
Ik heb pas ook de manen iets bijgeknipt, heb ik gedaan met een uitdunschaar. Heeft ongeveer hetzelfde effect als snijden, het blijft er natuurlijk uitzien, maar ik kom liever niet met een mesje bij mn paard in de buurt Tong uitsteken Dus dan is zo'n schaar heel fijn. Je begint best ver bovenaan, een keer knippen, dan een paar cm omlaag, weer een keer knippen en zo tot de lengte die je ze wil hebben, daar knip je de laatste paar sprietjes die nog over zijn met een gewone schaar.

Inderdaad goed idee.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:37

Ik zou ze tot op handbreedte trekken! Vlecht wel zo makkelijk.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:41

Ik denk dat ik aan iemand van de manege ga vragen of diegene het voor mij wil doen Tong uitsteken Ik weet nu al dat ze straks helemaal kaal wordt als ik het ga doen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:54

inderdaad handbreedte trekken of snijden of wat langer, maar dan vind ik het al snel zo slungelig overkomen..

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:30

Ik zou de manen gewoon trekken, knippen geeft zo'n onnatuurlijk effect. Snijden heb ik niet echt ervaring mee, is ook niet van toepassing bij mijn paard.

Trekken bestaat puur uit het toeperen van een plukje manen, dit rol je om het manenkammetje en je geeft er een ruk aan. Zo ga je de hele manekam af. Begin wel altijd vanaf de oren naar de schoft. Niet andersom. Succes