Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
punto schreef:met een poetsblok gaat heel goed
Emilion1985 schreef:Weet dat die horzeleitjes gaan overwinteren in de darmen van je paard als ze perongeluk worden opgelikt. Behandel je paard volgende lente dan in ieder geval met Equest. Het enige middel dat ook horzellarven dood maakt. Wij hebben dit afgelopen jaar ook gehad, dat die horzellarven uitkwamen bij een groot aantal paarden. En ze worden daar echt doodziek van.
Excuseme schreef:Emilion1985 schreef:Weet dat die horzeleitjes gaan overwinteren in de darmen van je paard als ze perongeluk worden opgelikt. Behandel je paard volgende lente dan in ieder geval met Equest. Het enige middel dat ook horzellarven dood maakt. Wij hebben dit afgelopen jaar ook gehad, dat die horzellarven uitkwamen bij een groot aantal paarden. En ze worden daar echt doodziek van.
Kun je al in december doen en dan vind je ze ook al in de mest erna.
Citaat:zo'n schuimblokje werkt inderdaad prima, die azijn tip ga ik eens uitproberen want manen en blokje dat gaat niet samen...
voor de mensen die de eitjes laten zitten: haal ze er toch maar vanaf, het zijn nl horzeleitjes en als je paard die binnenkrijgt (doordat ie zn benen krabt als ie jeuk heeft bijvoorbeeld) dan kan ie daar goed last van krijgen. Er zijn niet voor niks wormenkuren die ook voor horzellarven werken!
Als je ze er af haalt moet je dat niet in de wei doen waar ie ook graast want dan vallen de eitjes op het gras, paard eet gras, afijn....
haal ze er af op de spuitplaats of op de poetsplaats waar de eitjes niet met voer of stooisel in aanraking komen.
peuter ze!
Rauka schreef:Tip: spuit de voorbenen/hals in met glansspray. Dat maakt de horzels het behoorlijk moeilijk om eitjes te leggen, omdat de vacht te glad is om aan vast te houden. En áls ze het voor elkaar weten te krijgen toch eitjes te leggen heb je ze er ook zo weer af
Ik gebruik zo'n horzelmesje. Met mijn nagels, nee, daar zijn het er véél te veel voor, zo af en toe!!