Bodem rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CD28

Bodem rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 09:27

Wat is een goede, relatief betaalbare, bodem voor een buitenbak?

Ik heb nu scherp zand in mijn bak, dit is niet echt een goede bodem. Ik krijg een nieuwe bak en wil daar dus graag een goede bodem inleggen. Wat raden jullie aan en misschien een kostenindicatie?
Het wordt een bak van ongeveer 20x40mtr.

mertje

Re: Bodem rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:59

ik vind zeezand heel goed en lang rijbaar maar prijzen weet ik eigenlijk niet zo goed

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:57

zoetzand is goed ... nooit te zwaar maar slaat wel dicht dus in de winter is het nat .... een boden met plaatzand . en dan kokosvezel erop na verloop van tijd is ook aan te raden .. bij ons word de bak steeds beter ...

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 11:43

Het moet wel een bodem zijn die het hele jaar (behalve bij vorst) berijdbaar is. Zomers kan ik eventueel sproeien maar hij moet niet dicht slaan bij veel regen.

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:25

Wij hebben iets met vilt hebben wij, en het aller belangrijkste is natuurlijk de drainage!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:29

Ik heb ook een bodeum van zeezand. deze kan heel wat water hebben. Als het wat langer droog is wordt de bak megazwaar dus ik wil nog iets door de bodem doen.
De kosten 7 euro de kuub thuisgebracht en al

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:34

dat is natuurlijk een moeilijke vraag als je niet verteld waar je woont,
overal is de ondergrond anders,
als je een kleilaag onder je land hebt kun je met een andere bodem blij zijn als dat je vlak aan zee woont en helemaal zand hebt
dat maakt ook het verschil in welke toplaag je moet nemen1

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:58

De onderlaag is klei

De bodem mag absoluut niet te zwaar worden.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:24

ik lees even mee hier

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:40

hee hoe kan je een vraag zelf stellen zit net op bokt..wij hebben witzand en je kan der echt niet op rijden iemand idee wat we er aan kunnen doen moet niet te veel kosten zoveel hebben we niet haha... gr danielle

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:03

wij hebben een soort houtnsippers is perfect allen als het vriest niet.. prijs zou ik niet weten

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:24

het makkelijkste voor alle bodems is een eb en vloed bak,
als je handig bent kun je deze zelfs zelf aanleggen!

in verhouding misschien wel duurder maar als het te droog is voge je water toe en als het nat is pomp je weg,
kun je zelfs met vriesend weer nog rijden

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:23

wij hebben sinds kort een agterbergbodem in de buitenbak liggen en ik geloof dat dit ook niet achterlijk duur was!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:35

rohotje schreef:
wij hebben sinds kort een agterbergbodem in de buitenbak liggen en ik geloof dat dit ook niet achterlijk duur was!

Geld zat zo te horen. Ik vind 20k toch veel geld.

Als je bak nu goed waterdoorlatend is maar te zwaar, dan kun je genoeg dingen door het zand (laten) mengen. Dat kun je synthetisch doen, of op natuurlijke basis. Bij het synthetische (vezels, vinyl tapijtsnippers, etc) kun je milieuproblemen krijgen niet alleen bij eventuele afvoer later, maar ook al tijdens de aanleg.

Voorgedroogde houtsnippers zijn een goed alternatief en voor 1500 euro krijg je er 10 cm overheen van bijv. van Doorn te Soest.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:44

@ Excuseme : ik weet begod niet wat het heeft gekost maar dan vergis ik me toch lelijk in de prijs zo te horen?! Knipoog en wat bedoel je met 20k? *blont*

jeroen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:46

rohotje schreef:
@ Excuseme : ik weet begod niet wat het heeft gekost maar dan vergis ik me toch lelijk in de prijs zo te horen?! Knipoog en wat bedoel je met 20k? *blont*

volgens mij 20duizend??

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:52

Wij hebben zoetzand, was dat droog was iets te zwaar aan 1 kant, was nog niet genoeg aangestampt waarschijnlijk.. Met deze regen was hij wel nat maar wij hebben een goede drainage aangelegd en als het niet meer regende ware alle plassen met een paar uur weer weg..

De longeerbak die we anderhalf jaar gehad hebbe was ook met zoetzand die was echt perfect, niet te zwaar, ook nooit nat, en als het vroor stampte ze het zo weer los..

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:18

rohotje schreef:

Als Agterberg van niets een bodem moet maken, dan ben je incl. omheining/verlichting een kleine 20.000 verder.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 21:45

Het moet inderdaad van niets een bak worden. Ligt nu alleen nog gras... Enne 20.000 ligt wel een beetje boven mijn budget

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:46

sorry dan heb ik niet goed gelezen , bij ons lag er ook al zand en was er al omheining enz. Knipoog

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:58

tapijtsnippers (all weather tuft bodem), helemaal top, nooit nat, nooit zwaar en geen last van vorst deze winter 2 dagen niet kunnen rijden vanwege sneeuw, maarja daar is alleen een dakje de oplossing voor.
alleen de snippers kosten 3500 euro incl. BTW en dan nog drainage, wegendoek en zand (10cm drainzand en 30 cm aanvulzand) totaal 10.000 excl hek. (incl. snippers) Al het grond werk zelf gedaan.

hubbie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:13

Ik zal kiezen voor een Geopad bodem.met woudzand werkt zeer goed.

Voor meer info kun je me altijd pm suren.

Hebben het in de manege binnen en buiten en bevalt goed.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:08

en voor het afvoeren van een bodem met tapijtsnippers ben je weer 40.000 euro armer Haha! dus ook iets om rekening mee te houden. Kan je toch mooi 2 Agterberg bodems voor aan laten leggen.
Onze bodem lag al bij het huis maar nu lopen we tegen deze kosten aan. Wij hebben dus Hippotex tapijtsnippers erin.

Ik hoorde pas dat van al die kunststof producten fijnstof vrijkomt (kleiner dan 4 micron, niet met het blote oog te zien) en dat gaan in de fijnste porien van je longen zitten, heel slecht voor de gezondheid. Zou dat ook met die Agterbergsnippers etc zijn? Hoe kom je daar achter he?? Dan is er wel weer iets voor die houtchips te zeggen, maar daar hoor je ook zoveel wisselende verhalen over. Moeilijk hoor, de (bijna) perfecte bodem voor een betaalbaar bedrag dan Haha! Bloos

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:27

Pilou , Ik weet niet waar jij die info vandaan hebt , maar het afvoeren van deze bodem kost voor ons echt geen 40 000 euro. Buitedat ligt ie hier voorlopig nog wel en als we er vanaf willen gooien we hem wel in de paddocks, geen probleem, wij zijn er blij mee, ieder zijn ding zou ik zeggen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:27

Als je een Equiground bodem zelf aanlegt ben je incusief alles 12.000 euro kwijt.
Dan heb je een super waterdoorlatende bodem met een natuurlijke (gewoon speciaal zand) toplaag.

Kwaliteit is super en voor jaren. Daanaast kun je je paard er gewoon in losgooien, iets wat bij een Agterberg bodem absoluut niet kan. Voor mij was dat toch erg belangrijk dat je de bak ook als paddock kan gebruiken.

Houtsnippers heeft als nadeel dat het verdwijnt. Daar komt nog bij dat het gaat composteren en dat wil je echt niet in je bak. Dan krijg je een waterondoorlatende filmlaag in je bak. Dat zie je soms wel bij mensen. Veel drainage er onder en plassen er op. Het water komt dus niet meer bij de drainage.