Trillen... Van de kou?Of regen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Trillen... Van de kou?Of regen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 10:56

Hayhay

Ik kwam net het weiland inlopen en ik zie mijn 2 'zielige' helemaal nat geregende
shetjes staan. Nou oke dat kunnen ze best hebben een beetje regen
Maar nou stonden ze alle 2 helemaal te trillen.
Waarom doen ze dat? Het is niet echt koud buiten. En wat moet ik
nou doen? Lekker droog op stal zetten?
Mijn D-pony heeft nergens last van en die staat ook zonder deken
in de wei.
Als iemand advies heeft.. Graag!
Laatst bijgewerkt door Ronnie25 op 11-08-06 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Liedje

Re: Trillen... Van de kou?Of regen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:59

Door te trillen houd een paard zich warm Ja
Wacht ik zoek even een stukje voor je op Lachen

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:02

ik denk dat dit niet zo erg is hoor lean.

Misschien is het wel goed dat ze trillen, of hebben ze het wel kout.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:02

Citaat:
Ok, je bedoelt waarschijnlijk dat je je paard hebt zien bibberen. Allereerst: dit is geen reden voor paniek. Bibberen is een normale en efficiente manier om extra warmte te produceren. Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom vinden we het zo alarmerend. Een paard heeft echter nog een hele trukendoos om warmte te produceren (zie boven) dus als hij eens een keer aan het bibberen is betekent dat niet dat je onmiddellijk moet ingrijpen.

Wanneer bibbert je paard? Grote kans dat dit in september/oktober is, tijdens de eerste koudere en natte dagen die de voorbode zijn van de naderende winter. Het is volkomen normaal dat je paard het dan een tijdje koud heeft, ook onze eigen paarden staan dan te bibberen in de regen. Het is verleidelijk om er dan een deken op te gooien, maar doe dit niet! Het is namelijk nodig dat je paard het in die periode koud krijgt, het is die kou die het paard prikkelt tot het aanmaken van een wintervacht, voor het omzetten van het metabolisme in de "winterstand". Net als dat wij het na de zomer koud moeten krijgen om te besluiten dat we voortaan maar weer eens een jas aan gaan doen als we naar buiten gaan en dat het tijd wordt om de CV maar weer eens in te schakelen.
Als je je paard in deze periode een deken omdoet dan wordt de deken als het ware "ingecalculeerd" bij het aanmaken van de wintervacht; de wintervacht wordt dan dus minder dik als compensatie voor de deken, en het uiteindelijke effect is dat je aan de deken niets meer hebt als het eenmaal winter wordt. Je kan het vergelijken met mensen die binnenshuis een jas aandoen en dan niets extra's meer hebben als ze naar buiten gaan en vervolgens kou vatten, ondanks de jas...
Wij doen dus niets tegen het bibberen van onze paarden en nadat deze eerste periode voorbij is zien we ze de hele winter niet meer bibberen! Ook niet tijdens de strengste koude, en dat zonder deken!

Heeft je paard het toch koud in de winter, ondanks voorgenoemde maatregelen? Kijk dan eens naar de voeding van je paard. Zoals hierboven uitgelegd is het enorme spijsverteringsgestel van paarden de belangrijkste warmtebron in het lichaam, maar die kachel werkt alleen wanneer het spijsverteringsgestel hard aan het werk is. Voor een paard is een voortdurende aanvoer van ruwvoer noodzakelijk. Bij het voeren van fastfood zoals "krachtvoer" (zie ook ons artikel over natuurlijke voeding) hoeft het spijsverteringsgestel nauwelijks inspanning te leveren en produceert dan ook nauwelijks warmte. Je paard krijgt het koud door het krachtvoer!

Bron: www.paardnatuurlijk.nl

palmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:05

Dus, je helpt ze nu het beste door hooi of kuil te geven. Dan gaat hun kacheltje weer aan.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:08

Oké dankjewel Haha!

Ja ik heb ze net een paar plakken hooi gegeven, dus ze staan nu te eten.

mai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:12

Een ongevoerde regendeken beinvloed de aanmaak van wintervacht niet en kan wel heel prettig zijn voor pony's die dag en nacht buiten staan.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:15

Die heb ik ook wel, maar nu zijn ze al helemaal nat.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:46

zal niet helemaal vertrouwens op de bronnen van paardnaturlijk maar dats mijn mening Knipoog
ze kunnen het koud hebben.. maarj eh eb ze toch altijd buiten staan?? anders gewoon ff wat extra hooi en als ze echt blijven bibberen dan dekentje op Lachen

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:56

dravergekkie schreef:
zal niet helemaal vertrouwens op de bronnen van paardnaturlijk maar dats mijn mening Knipoog
ze kunnen het koud hebben.. maarj eh eb ze toch altijd buiten staan?? anders gewoon ff wat extra hooi en als ze echt blijven bibberen dan dekentje op Lachen

Ja ze staan al sinds april dag en nacht buiten. Zonder deken. Ronnie heeft
soms wel eens zijn regendekentje op.. met een bui ofzo.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:01

Het grootste probleem waar paarden in NL mee te maken hebben is de combinatie van regen en wind. Alleen natworden is niet zo erg (even uitgaande van gezonde paarden/ponies), maar als er dan zo'n vieze wind achterkomt, dan worden ze dus wel tot op de huid nat en ECHT koud. Dus beschutting tegen wind is heel belangrijk voor de buitenbeestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:04

Gisteren heb ik mijn paard 3 uur gewassen, een bonte dus duurt het lang. TOen stond ze ook helemaal te rillen. Ik heb haar op stal gezet met een zweetdeken en winterdeken. (winterdeken 30 min en zweetdeken 3 uur) TOen kon ze weer naar buiten.

Ik gebruik eigenlijk nooit dekens, paarden staan 27/7 buiten met inloopstal. Maar in zo'n geval mag ze best even warm worden.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:08

dravergekkie schreef:

Waarom niet dan?

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:25

Ik zou sowieso nooit helemaal klakkeloos vertrouwen op welke bron dan ook, gewoon de tips overnemen die je denkt te kunnen gebruiken en dan ook in de praktijk kijken of het wel werkt of dat je iets moet aanpassen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:27

omdat al van veel betrouwbare mensen heb gehoord dat het niet latijd even betrouwbaar is wat ze banketstaaf.'
en dat paard natuurlijk... 1 van onze paarden is flink kreupel geweest door natuurlijke bekapper die aan word bevolen door veel mensen.. en de rest liep ook niet echt lekker. deze hoefsmid word ok door de site van paardnatuurlijk aanbevolen.. en veder paarden hier zijn veelste verwend en kunnen niet meer zo natuurlijk gehouden worden..
vind als je zo voor paard natuurlijk ben je ook niet meer moet rijde op je paard..
maar dats een heel ander onderwerp.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 13:27

Ik heb ze nu alle3 maar op stal gezet.. want het hele
weiland is 1 grote plas aan het worden.

Ze stonden alle 3 met hun benen zo dicht mogelijk tegen
elkaar aan Tong uitsteken net alsof ze alle 3 dat VD kunstje deden..
Bergeit heet die toch? Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:33

Klinkt als een goede actie van je OK dan!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:13

Let altijd op met trillen.
Het beste wat je dan kan doen is je paard even temperaturen. Ik heb het meegemaakt met een paard die in augustus (net zo geweldig weer als nu Haha! )
flink aan het trillen was, we hebben de temperatuur opgenomen en dat paard bleek een temperatuur te hebben van 35.6. Hij was dus al aardig onderkoeld aan het raken.

Een paard begint met het aanmaken van zijn wintervacht als de dagen korter worden. De hoeveelheid daglicht beinvloedt de haargroei, niet zozeer het weer. Daarom dat paarden het nu koud kunnen krijgen en niet echt bezig zijn om al een wintervacht aan te maken.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:39

Dat vind ik hele goede en interessante informatie!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:07

Arie was ook aan het trillen gisteren.
Zomervacht en regen is niet echt een goeie combinatie. Haha!
Ik heb hem toen op laten drogen onder een warme deken.
En daarna zonder deken weer laten wennen aan de 'kou'.
Toen was het weer goed.
Het blijft lastig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:36

Allemaal heel leuk verzonnen hoor dat natural horsemanship maar men vergeet punt een..dat we geen oerpaarden meer hebben en ons klimaat met veel regen meer kwaad dan goed doet bij een paard! Kou is minder erg dan nattigheid! En een paard op een stuk weiland zonder enige beschutting en een droog stuk om te liggen is natuurlijk niet ideaal voor onze verwende dieren! Dus goed dat je ze binnen hebt gezet!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:46

Ik heb er ook wel eens eentje staan die dat ook heeft.

Ik poets erg weinig(enkel een ff het harde vuil er af en een zachte borstel voor het meeste stof) en dat helpt ook een stuk.
Zodra er wat staat te trillen voer ik wat extra hooi bij.

Mijn pony's staan zomer en winter, dag en nacht buiten en ik heb er nog nooit eentje verkouden gehad.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:50

Oscar heeft het ook weleens als ik em gewassen heb en het wat koud is. Dan doe ik gewoon z'n zweetdeken op met daarover eventjes nog een dekentje en dan op stal. Lachen

Je kan idd ook een ongevoerde regendeken opdoen. Lachen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:45

Wij hebben met dit weer ook een ongevoerde regendeken erop.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:04

Wij hebben ook een paard dat nog maar sinds dinsdag 24/7 buitenstaat. En meteen in de volle regen .

Nou dat oudje van in de 20 doet het best goed hoor Haha!