Nat geregend paard: deken of droog wrijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chakra

Nat geregend paard: deken of droog wrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 09:07

Op een ander (niet-paarden) forum kwam de volgende vraag langs.
Een meisje had een nat geregend paard zo zonder deken en zonder droogmaken op stal gezet en voelde zich achteraf nogal schuldig. Toen kwam de discussie: De een zegt: een nat geregend paard moet met een deken drogen.
De ander zei weer je moet een paard droog maken met stro en weer een ander zei dat ze het goed had gedaan om dat paard zo (zonder deken en zonder droog maken) op stal te zetten.

Mijn vraag is nu: wat is juist????

Foogul

Re: Nat geregend paard: deken of droog wrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:10

Een paard kan makkelijk opdrogen als hij nat wordt weggezet op stal, geen probleem. Je kan het paard natuurlijk een beetje helpen door hem droog te wrijven met stro, maar dat is niet noodzakelijk. Ik doe mijn paard in zo'n situatie alleen een wollen deken op als hij het echt koud heeft gekregen en staat te rillen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:10

Als een paard nat geregend is kan ie prima zelf drogen lijkt mij.. Als ze um buiten had laten staan, en het was opgehouden met regenen, wasie toch ook zelf gaan drogen..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:14

idd een paard kan prima opdrogen, maar als hij nat is van een buitenrit (en je bent snel naar huis gereden) dan net als met zweet na het rijden wel even een zweetdeken op Ja
het is alleen niet verstandig om de deuren dan voor en achter op stal open te hebben en dat hij dan in de tocht staat maar dat is niet vaak op stallen. (en kunnen ze daar nog best goed tegen)

trouwens, zo koud is het nu toch niet?

Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 09:15

Bedankt voor jullie antwoorden!
Dan heb ik het toch goed geleerd met het droogwrijven met stro.
Want op dat forum zeiden ze dat ik dan juist de nattigheid in de vacht zou wrijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:34

Zolang ze niet hard hebben gewerkt en de spieren niet te warm zijn zullen die ook niet te snel afkoelen, dus je kunt ze gemakkelijk nat op stal zetten (of in de wei laten staan).
Droogwrijven met stro vind ik altijd maar vreemd.. Hebben we wel zo geleerd op de manege vroeger, maar als je erover nadenkt, stro neemt helemaal niet zoveel vocht op. Ik denk toch dat je dat vocht eerder tussen de haren in wrijft dan in het stro.
Als een paard nat regent dan blijft het water op de bovenste laag van de vacht staan omdat de vacht wat vettig is. Vet stoot water af. Als je daarover gaat wrijven dan maak je de rest van de vacht en de huid juist nat..
Op maneges denken ze daar gewoon meestal niet over na, ze doen maar wat ze geleerd krijgen.. Ik heb t ook lang zo gedaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:38

Och, als je ze nat op stal zet heb je redelijk kans dat het paard zichzelf gaat droogwrijven met stro Haha!
Maar alle drie de opties kunnen gewoon, hoor, er is niet een goed of fout bij. Het is maar net hoeveel tijd je er voor hebt en hoe nat en koud het paard is.
Voordeel van het droogwrijven (met stro of handdoeken) is dat je een massage geeft en daarmee de bloedsomloop kunt stimuleren waardoor het paard sneller warm kan worden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:45

Wat ik heb geleerd is juist geen deken opdoen als het paard nat is. Hij droogt vanzelf wel op.
Zijn ze erg nat dan haal ik er een zweetmes over Lachen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:43

Ik vind dat het ligt aan hoe nat het paard is.
is hij een beetje nat en al aan het opdrogen mooi zo op stal laten staan/ een beetje droogwrijven met een handoek
is hij heel erg nat en koud droogwijven met een handoek en met een dikke wollendeken op stal

let er wel op dat het paard niet op de tocht staat

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:49

Ligt nogal aan de situatie..
Normaal gesproken gaan die van mij niet eens na binnen als het ergent.
Ik heb nu een beest verkouden dus die heb ik liever niet nat!
Maar normaal gaat er geen deken op na buitenstaan.
Mijn fokmerrie loopt dag en nacht buiten zonder deken.
En in de winter de heledag..
Ook als het flink regent of vriest.
Kunnen ze goed tegen hoor.
De aangenaamste temperatuur is geloof ik tussen de -15 en + 15 voor een paard.
Mijn sportpaard heeft in de winter altijd wel een dik regendek op!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:50

P.S. paarden kunnen zichzelf prima warmhouden.
Als ze het koud krijgen gaan ze vaak wel een beetje rennen en gek doen in eht land zodat ze het weer warm krijgen,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:55

Natgeregende paarden in de natuur moeten het ook zonder ons zien te redden. Wij mensen zijn soms overbezorgd en over-verzorgen onze paarden Knipoog

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:04

In de natuur ward er ook niet op ze gereden en worden ze ook niet gepoetst(dus hebben ze een natuurlijke vet laag), en leven ze in grote groepen om zich zelf warm te houden dit is totaal niet te vergelijken met hoe wij onze (sport)paarden nu houden

dus niks niet over-bezorgd

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:05

Arabesk schreef:
Natgeregende paarden in de natuur moeten het ook zonder ons zien te redden. Wij mensen zijn soms overbezorgd en over-verzorgen onze paarden Knipoog

waardoor we allemaal mietjes paarden krijgen.
Die niet meer tegen het kleinste buitje kunnen.. Lachen

Inderdaad, ik verwen ze daarom dus niet.
Mijn jaarling heeft de hele winter dag en nacht op wei gestaan (hij kon wel een schuilstal in als hij dat wilde maar maakte daar nooit gebruik van)
Die heeft gewoon met ijzel, sneeuw en vrieskou of dagen lange regen buitengestaan!
Maar ik heb straks wel een knetterhard dier die niet van elk buitje strondverkouden word!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:07

Perla schreef:
In de natuur ward er ook niet op ze gereden en worden ze ook niet gepoetst(dus hebben ze een natuurlijke vet laag), en leven ze in grote groepen om zich zelf warm te houden dit is totaal niet te vergelijken met hoe wij onze (sport)paarden nu houden

dus niks niet over-bezorgd

Hoe wij onze paarden houden bepalen wij zelf.
En wij maken mietjes van ze.
Ik heb ook een sportpaard.
En ik werk op een dressuurstal, maar geen enkel paard is daar verwend of word naar binnen gedaan voor een bui!
Ook niet de Z2 beesten die toch behoorlijke sportpaarden zijn!
Het is maar net hoe je ze zelf opvoed.
Je kan ze daarmee maken en breken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:33

ik zeg toch ook over-verzorgen
als je paard niet vies is moet je gewoon niet poetsen, JUIST om te voorkomen dat je het huidvet niet teveel aantast Clown

rijden wordt echt zwaar overschat hoor, paarden zijn gebouwd op lopen, grote afstanden afleggen en overlegen onder ruwe omstandigheden

daarbij is dagelijks een uur trainen in de bak peanuts!

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:12

hij moet er tegen kunnen volgens mij, maar ja, ik zou hem ook ff helpen met stro om eerder droog te zijn. Als je zelf met natte haren thuis komt, droog je die ook eerst met een handdoek, toch?!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:17

Citaat:
Als je zelf met natte haren thuis komt, droog je die ook eerst met een handdoek, toch?!

Ik denk dat iedereen maar eens goed moet kijken naar de vacht van zijn paard in diverse weers omstandig heden.

Wat gebeurd er met de vacht als het koud is?
De vacht gaat omhoog staan om zo warmte te isololeren. mensen hebben dit systeem ook (kippenvel) alleen ontbreeekt die dikke vacht waardoor wij een jas nodig hebben

Wat gebeurd er met de vacht als het warm is?
dan gat de vacht helemaal plat om warmte kwijt te raken, lukt dit niet gaat het dier zweten en het zweet wordt door de vacht naar boven getrasporteerd...dan krijg je dus dezelfde werking als een wollen zweetdeken

Wat gebeurd er met de vacht als het nat is?
een paardenvacht is een hele mooie regenjas...al het water loopt in 'baantjes' naar beneden. dit kun je vooral goed zien aan de achterkant van de billen , bij de hals en bij de flanken.
Als het dan nog iets kouder is staar de vacht omhoog en kun je heel goed zien dat alleen het topje nat is. Vooral erg goed te zien bij paarden met lang haar zoals bv de fjord.

Dus laat een nat geregend paard gewoon opdrogen.
Met een deken krijgt ie het alleen maar warm en zal ie niet drogen en als je met stro aan de gang gaat wrijf je het water op de huid....dus kans op ziek worden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:41

Inderdaad, gewoon laten staan, liefst nog in de regen zelf, word ie hard van.

Deken drukt de haren plat dus áls ze het koud krijgen (omdat ze bijv eerst droog gewreven zijn, huid nat is geworden en dus afkoelen) kunnen ze er niets tegen doen en vatten ze juist koud.

Niet poetsen als het niet nodig is en je paard niet behandelen als een porseleinen poppetje, word ie alleen maar zwakker van.

(tenzij het gaat om een paard wat niet goed is of al ziek is; dan moet je uiteraard over-verzorgen omdat in het wild het dier waarschijnlijk gewoon gestorven zou zijn)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:43

Toydoll schreef:
Inderdaad, gewoon laten staan, liefst nog in de regen zelf, word ie hard van.

Deken drukt de haren plat dus áls ze het koud krijgen (omdat ze bijv eerst droog gewreven zijn, huid nat is geworden en dus afkoelen) kunnen ze er niets tegen doen en vatten ze juist koud.

Niet poetsen als het niet nodig is en je paard niet behandelen als een porseleinen poppetje, word ie alleen maar zwakker van.

(tenzij het gaat om een paard wat niet goed is of al ziek is; dan moet je uiteraard over-verzorgen omdat in het wild het dier waarschijnlijk gewoon gestorven zou zijn)

Mijn paard hoeft niet meer hard te worden, dat is ze al Haha! En toch, als ze binnenkomt uit zo'n lekkere herfststorm, met bijna horizontale regen van net boven het vriespunt, dan waardeert ze het duidelijk dat ze binnen mag staan en kijkt ze niet eens lelijk als ik met een handdoek hier en daar de ergste nattigheid weghaal.
Hoeveel PN-quoters hebben trouwens zelf gekeken hoe een badstoffen of fleecedeken in de praktijk werkt voor een nat paard? En hoe een gewone gevoerde regendeken werkt voor een oud paard? Kijk naar het paard en niet naar interessante verhalen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:07

Citaat:
Hoeveel PN-quoters hebben trouwens zelf gekeken hoe een badstoffen of fleecedeken in de praktijk werkt voor een nat paard? En hoe een gewone gevoerde regendeken werkt voor een oud paard? Kijk naar het paard en niet naar interessante verhalen!

heb je het dan over een nat paard met een dikke vacht of een geschoren paard?
Is ie nat van de regen of van het zweet.

Een geschoren paard zal een deken op moeten omdat jij zijn jas hebt uitgetrokken.
Dus daarmee ook zijn warmte regelaar.
Denk niet dat je daar speciaal PN'er of zo voor moet zijn...beetje overdreven vind ik dat.

Mijn ervaring is dat ongeschoren paarden veel sneller droog worden zonder deken dan met deken.
Dat wist ik al voor iemand ook maar iets van PN had gehoord.

wat oude paarden betreft. Prima als ze moiete hebben met zich zelf op tempratuur te houden in de kou. Als mijne straks bejaard is en hij heeft echt en deken nodig op gure dagen zal hij die echt krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:18

Mijn paard staat zonder schuilstal. Voor de zekerheid koop ik toch een deken, mocht het nou echt een hele dag gaan zeiken van de lucht doe ik die op, maar daarna meteen weer af! Ik ontneem hem niet zijn wintervacht.

Zo zie je maar weer.... naturals zijn niet zo zwart wit.

En nog voordat ik 'natural' werd, vond ik dekens altijd al vreemde dingen. Vroeger zag je dat bijna nergens en tegenwoordig zie je zoals nu bij het 1e beste buitje paarden met jassen aan in de wei Gestoord

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:22

Ik doe als ze echt staat te bibberen eerst ff droog wrijven en als ze het daarna nog steeds koud heeft een deken op en na een half uurtje of zo de deken ervan af halen.
Maar als ze gewoon nat is zonder te bibberen dan zet ik haar gewoon op stal en laat haar zelf maar opdrogen.

In principe is de deken dus alleen maar voor 'nood gevallen'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:27

Ik vind het erg afhankelijk van de situatie.
Een paard dat in de zomer dag en nacht op het land staat en verder niet bereden wordt, heeft van nature een vetlaag op de vacht die ervoor zorgt dat de vacht wel nat is, maar de huid niet. Het wordt een heel ander verhaal als we het paard dagelijks douchen, lekker wassen of grondig poetsen, daar haal je namelijk de vetlaag mee weg.

In de zomer zou ik een natgeregend paard alleen onder een deken zetten of droogwrijven als hij geen vetlaag heeft. In de winter dan sowieso een zweetdeken op, of voorkomen dat hij natregend door een regendeken op te doen.

Als een paard hard gewerkt heeft droogt hij sneller op dan als hij niet warm is. Een bezweet paard dat je niet afspoelt na het rijden droogt minder snel dan een bezweet paard dat je na het werk hebt gedouched.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:33

Wordt net gebeld, mijn pony staat buiten in de regen te rillen van de kou, ze hebben haar binnen gezet met fleece, maar ze bleef rillen, daarna zijn ze met haar gaan stappen en hebben haar zonder deken terug gezet, weer rillen, nu staat ze op stal met een fleece dekentje op. Nee ze is niet ziek, ze is goed gezond en heeft een behoorlijke vacht.