Woningen met stallen en gezamelijke bak ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Woningen met stallen en gezamelijke bak ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 19:46

Wat ik me laatst afvroeg.
In Lelystad zit een soort bungalow park waar huizen om een golf terein zijn gebouwd. Je kan daar dus als je er woont gebruik maken van het golf terein.
Waarom is dat nooit gedaan met paardenmensen.
Zou het niet uniek zijn om bijvoorbeeld 30 bungalows te hebben 2 paardenstallen bij iedere bungalowj. En dan op hetzelfde terein 1 gezamelijke rijbaan, stapmolen, weiland en alle andere luxe die je wilt hebben voor je paard.
Zou dat voor de minder rijken onder ons ook niet de kans geven een paard bij huis te houden ?

Nadir

Re: Woningen met stallen en gezamelijke bak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:39

Leuk bedacht.
Maar wie gaat dat bekostigen? Gezamelijk? En wat dan als je gaat verhuizen...
En wat doe je als je het niet eens met met de manier waarop;
- de bak gesleept wordt
- de stapmolen / stallen onderhouden wordt
- het onderling niet klikt tussen de paarden in de wei
- het überhaupt niet klikt met de andere paardenmensen........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:58

Ik vind het een superidee hoor. Ik denk zeker dat er markt voor is. Wie bouwt?

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:12

Volgens mij bestaat dit wel. Ik heb er wel eens over gehoord. Ik zal eens kijken op internet of ik het kan vinden.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 21:13

Geen idee, ik vroeg het me gewoon eens af.
Maargoed ik denk dat Nadir ook een stuk gelijk heeft. Kijk maar naar die pensionstallen er zijn er altijd wel die te klagen hebben.
Het niet klikken tussen paarden is op te lossen door of eigen weiland of opdeling van de weilanden.
Hoe zouden golfers dat doen zouden die nooit klagen ?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:17

Max schreef:
Geen idee, ik vroeg het me gewoon eens af.
Maargoed ik denk dat Nadir ook een stuk gelijk heeft. Kijk maar naar die pensionstallen er zijn er altijd wel die te klagen hebben.
Het niet klikken tussen paarden is op te lossen door of eigen weiland of opdeling van de weilanden.
Hoe zouden golfers dat doen zouden die nooit klagen ?

Mensen die golf spelen zijn vaak wel heel ander volk. Haha!

Als je op een pensionstal staat en het bevalt je niet of het klikt niet is de oplossing heel simpel, dan zoek je een andere stal. Maar in dit geval zou je dan ook moeten verhuizen. Lijkt mij een nogal drastische beslissing. Haha!

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:43

Was aan het zoeken, maar kan nog niks vinden. Vond wel een leuke site met koopwoningen voorals je een paar miljoen wint. Dit is wel wat anders als funda. Hier kan je lekker bij wegdromen.
http://www.drieklomp.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:48

Lijkt idd geweldig, ware het niet dat paardenmensen nooit goed met elkaar over weg kunnen, kijk eens op de plaatselijke pensions, altijd ruzie, als ze wat moeten doen is het altijd te veel moeite.

Ruimt iedereen de mest op in de bak? Wie doet weiland beheer? Onkruid/mest beheer? Wie sleept de bak? Hoe de mesthoop beheren? Als je daar een mannetje voor neemt, die dan maandelijks betaald wordt door alle eigenaren, zou het kunnen. Maar dan komen er nog extra kosten bij. Ik denk dat mensen die het geld hebben voor een paard aan huis, liever op zichzelf zitten en gewoon een leuk optrekje met grond kopen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:48

summer schreef:
Was aan het zoeken, maar kan nog niks vinden. Vond wel een leuke site met koopwoningen voorals je een paar miljoen wint. Dit is wel wat anders als funda. Hier kan je lekker bij wegdromen.
http://www.drieklomp.nl/

Drieklomp is echt geweldig..... Bloos
Als paardenbezitter kun je daar echt je ogen uitkijken... Blijven dromen he... Knipoog Dromen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 06:06

In Amerika bestaan zulke ideeën al. Sterker nog, ze hebben complete "sport" wijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:09

In Nederland bij Appelscha hebben ze zo'n soort bungalowpark gebouwd een 10 tot 15 jaar geleden. Iets met Kloosterkamp of zo?
Er worden nu wel cursussen georganiseerd met een bekende klassieke trainer geloof ik. Als bungalowpark (met particuliere huizen) is het volgens mij nooit helemaal van de grond gekomen.
Men had centraal een paardenstal met boxen, een buitenbak en ik geloof ook paddocks, weet niet of ze ook weides hadden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:17

Als iemand nou een projectontwikkelaar weet te vinden die het wel wil proberen, meldt zich hier meteen een geïnteresseerde. Haha! Weet ook nog wel een aardige lap grond ( in Zeeland, o.k., maar is iig niet duur ). Het lijkt me geweldig, en ik denk dat het wel een uitkomst zou zijn voor veel mensen. Als die golfers er uit kunnen komen, moet dat met paardenmensen ook kunnen ( golfers zijn vaak ook niet de makkelijkste mensen hoor ).
Je kan naast de bak natuurlijk nog zoveel meer kosten delen, dat het echt aantrekkelijk moet zijn ( ik zit alleen al aan de inkoop van voer, voorrijkosten e.d te denken ). Maar ik denk dat de doelgroep te klein is om het werkelijk te realiseren. Wie weet als er genoeg bokkers mee willen doen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:36

Dat gaan ze hier in Frankrijk ook bouwen... Is vlak bij ons.. Ze zijn nog niet begonnen maar het komt er wel... Dus ik denk dat er wel genoeg animo voor is.....

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:09

Wij hebben wel zoiets met de buren. Zij hebben 8 stallen en een binnenbak. Mijn ouders hebben een pensionstalling met 15 boxen. Wij gebruiken met de pensiongasten de binnenbak van de buren. Elke oneven dag sleep ik hem om 22 uur en de andere dag de buren. Er heeft wel eens een pensiongast van mijn ouders een ongelukje gehad. Paard trapte tegen de wand. Kosten heeft zij betaald. Het onderhoud en de bijbehorende kosten delen we. Gelukkig gaat dat al 10 jaar goed. De overburen van ons en van hem, "lenen" ook de bak. Alles gaat in goed overleg. Zij delen ook in de kosten van het onderhoud, maar evenredig aan het gebruik!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 15:33

Een leuk idee, alleen hoe haalbaar is het...?!?

Iedereen denkt te weten hoe je het best voor je paard(en) zorgt. Maar iedereen wil elkaar ook goed bedoelde advies geven.
Hoelang zal dát goed gaan...?
En daarbij 30 woningen x 2 paarden is 60 paarden die bijna elke dag gereden worden. Dan denk ik het niet dat je het met één rijbak, één stapmolen en één poetsplaats redt.
Of zo iets moet op te starten zijn met familie/kennissen waarbij de kans groter is dat het goed gaat. Maar ook dát zegt niet altijd dat het werkt...

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 15:49

Het bemoeien met paarden heb je nu op de manege/pensionstal ook. De paarden staan dan toch niet anders dan op een manege oid. Alleen je woont er zelf wat dichterbij.

Op TV heb ik eens een woongroep zien opstarten en toen dacht ik daar ook aan. Ik weet niet of je nu gelijk met 30 eigenaren een koophuis moet kopen, maar een grote boerderij met 1 eigenaar en wat huurders is wellicht ook wel een idee.

Wanneer er een goede beheerder is er kans voor slagen. Een golfpark heeft ook verzorging nodig net als een bak enz.

Ik zie er wel wat voordelen in. Ik zou heel graag mijn paarden aan huis hebben, maar voor ons is dat financieel niet haalbaar. Nadeel van paarden aan huis zijn er natuurlijk ook. Zo hebben we voor iemand eens tijdens hun vakantie op huis en vee gepast, want met zijn allen weggaan is lastig. In zo'n formule is dat toch heel wat gemakkelijker op te lossen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:27

Femmy schreef:
maar een grote boerderij met 1 eigenaar en wat huurders is wellicht ook wel een idee.

Dan krijg je meer het idee van een leefgemeenschap en dat lijkt me juist heel moeilijk te realiseren. Ik zou dan zelf wel een eigen huis willen en eigen stallen, anders kun je beter ergens op pension staan imo Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:41

Je kunt sommige boerderij heel goed opsplitsen in meerdere zelfstandige wooneenheden. Kwestie van goed verbouwen en toestemming van de gemeente en genoeg geld Knipoog
Denk dat er best mensen zijn die een apartement in een boerderij zouden willen, als ze dan ruimte hebben voor hun paard. Er worden wel vaker delen van boerderijen verhuurt met box erbij...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 05:52

ik zou daar best positief tegenover staan, al zou ik het dan weer niet kopen. als ik geld om te kopen zou hebben, zou ik wel iets voor mezelf doen. maar wat ik bv weer wel graag zou willen, is zoiets in de buurt van bos of strand met ruime wei (en evt een bak) en daarlangs huurwoninkjes
*edit: er moet dan wel 1 persoon zijn( beheerder of gemeente of iets) die verantwoordelijk is voor de taken te verdelen etc...als dit door de bewoners zelf gedaan wordt, ben ik bang dat het loopt zoals op de meeste pensionstallen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:30

Je kan toch net als in flatgebouwen een Vereniging van Eigenaren starten, met een bestuur dat daar voor verantwoordelijk is? O.k. er is altijd wel wat gezeur, maar dat is er in de meeste buurten wel, ook als er geen paardenstallen bij zijn. Ik vraag me af vanaf hoeveel woningen het rendabel zou zijn, een grote boerderij daar moeten toch wel wat wooneenheden van te maken zijn. Maar ja, dan praat je misschien over appartementen, en dat zou ik persoonlijk weer niet echt zien zitten. Ik heb graag een heel huis voor mezelf eigenlijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:14

lijkt me wel wat! Ik meld me aan!

en wat Femmy al zei: een golfbaan heeft ook het nodige onderhoud nodig en daar kun je een beheerder voor aanstellen, denk ook niet dat de golfers zelf bij toerbeurten het gras gaan maaien Lachen of onkruid gaan wieden.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:45

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:47

En anders is mijn huis er ook nog!
Het staat nog steeds te koop, met 2 paardenstallen van hardhout en 1 zadelkamer (of 3 paardenstallen, net wat je wilt), een goede verlichte buitenbak van 20x40 meter, weiland om de hoek van het huis, en honderden kilometers uitrijmogelijkheden voor menner en ruiter.
Per 1 oktober beschikbaar!!
Zie mijn profiel voor meer info.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:20

Dat idee bestaat al, en word ook al aan gewerkt

Een aantal goedkopere woningen, met daarbij bij elke woning (ik dacht) 2 stallen &opslag schuurtje in de 'achtertuin' en in plaats van een speelplantsoen een rijbak(en eventueel andere mogelijkheden, stapmolen, binnenbak). Daarnaast voor elke woning een stuk weiland.
Alles in eigenbeheer, en je 'huis' heeft ook genoeg tuin over om 'in de tuin te zitten'.
Je moet als je een huis koopt lid worden van de vereniging, bewoners kiezen hiervoor zelf voorzitter en alle beslissingen worden gezamelijk genomen. Je betaald maandelijks wat hier aan voor onderhoud van de gezamelijke accomedaties (rijbak, stapmolen, mestafvoer); eventueel kan er ook gezamelijk ingekocht worden.

Op die manier word het inderdaad voor de wat minder wel verdeelde mensen toch mogelijk je paard dichtbij en eigen zeggenschap te hebben; immers, de bak deel je dan wel, maar je bepaald zelf hoevaak je uitmest, en wanneer je paard op de wei gaat e.d.

Toen ik ervan hoorde was ik meteen geinteresseerd! Een kennis is met zijn bedrijf met dit idee bezig en vroeg aan mij of het mij aan zou staan; het lijkt mij fantastisch idee, denk dat er genoeg mensen zijn die er interesse in hebben. Ja ok, als het je niet bevalt moet je verhuizen, maar dat valt misschien op te lossen met een periode dat je paard daar wel al staat en jij nog niet woont? Het lijkt mij dat je minder problemen hebt dat op de gemiddelde pension stal, immers, je doet hier alles zelf en krijgt alleen met andere te maken wat betreft de bak, maar je hebt wel inspraak. Bij een stal is er één de baas en daar dien je je aan te houden, hier ligt dat natuurlijk anders.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:40

Ik heb zelf ook al vaker in die richting zitten denken. Ik vraag me altijd af waarom twee huizen naast elkaar ook twee rijbakken nodig hebben. Als je er goed afspraken over maakt moet je toch makkelijk je rijbak kunnen delen met meerdere mensen. Zo'n rijbak ligt er toch 90% van de tijd leeg bij en dat is gewoon zonde van de ruimte.

Mij lijkt het (verder doorgevoerde) plan wel wat hoor. Ik zou er wel heel enstig in geïnteresserd zijn afhankelijk van de locatie.

voordelen
- minder kosten
- meer toezicht omdat er meer mensen bezig zijn gedurende de dag