vacht dof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

vacht dof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 11:20

mijn paard ziet er swinters echt prachtig uit, super mooi in het vacht. maar zomers krijgt hij een doffe lichte kleur en het lijtk alsof hij niet helemaal uit zijn vacht komt, hij heeft wel een maand geleden anderhalve week nisk gedronken uit de wei omdat ie dat niet durfde daardoor kan het inprincipe ook komen maar vorig jar had ie dit ook al.. ik vind het jammer want het is gewoon zonde hij kan er namelijk zo mooi uit zien! heeft iemand enig idee wat zou kunnen helpen om haar meer in haar zomer vbacht te krijgen..

xx lot

Luuz

Re: vacht dof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:47

Anderhalve week niets gedronken uit de wei? Dus alleen snachts gedronken ofzo?
Het kan idd zijn dat je paard gewoon veel moeite heeft zijn vacht uit te komen. Je kunt het best goed poetsen en lijnzaadolie bijvoeren. Twee keer per dag een scheutje door het voer is voldoende. Verder zou je ook nog kunnen kijken of je paard geen luis heeft of een dergelijke aandoening waardoor de vacht niet glanst. Krijgt hij verder wel goed voer en beweging?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 11:53

ik zal het even uiutleggen.. wij hebben een landje iets van 5 km afstand van de boederij waar ze staat.. wij namen gewoon aan dt ze wel dronk, maar dat bleek ze dus niet te durven. dus ze heeft anderhalve week NIETS gedronken.. ze heeft geleft op het vocht van het gras, ze is er gelukkig helemaal 100 % bovenop gekomen en ze wordt weer steeds fitter.. ze krijgt inprincipe elke dag beweging en ze krijgt ook goed voer, en misschien is het inderdaad goed om eht te proberen met lijnzaadolie

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:58

Probeer een beetje musli te voeren met een scheurtje zonnebloem olie, en wat vitamientjes extra. (vitaminestoot)

En natuurlijk elke dag lekker poetsen en verwennen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:58

Zorgen dat ze nu lekker veel drinkt, beetje lijnzaad bijvoeren is altijd goed,
en een poetsblok (zo'n grijze, harde blok) voor de oude haren,
en een glansborstel voor extra glans.
Zo doe ik t Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:56

Heb je haar geschoren?
Onze pony's hadden namelijk ook een erg slechte zomervacht nadat we ze geschoren hadden in het najaar.

Is ze goed ontwormd?
Misschien een keer een vitaminestoot halen bij de ruitersportzaak.
Dat water toch even goed in de gaten houden, het duurt natuurlijk ook wel een tijdje voor de vacht weer helemaal hersteld is.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 23:37

hmm.. een wormenstoot is een wormenspuit? kan dat echt goed effect hebben
ik zal het gana proberen met lijnzaad olie en haar goed te poetsen. en drinken doet ze nu wel goed, tenminste als ik haar uit de wei haal zet ik haar regelmatig evne op stal zodat ze kan drinken. en snachts staan ze nu ook in de stal ivm een merrie elk moment kan bevallen. en ik geef haar geen musli wel genoeg bix en een beetje mais, paar maanden terug kreeg ze et nog wel. maar nu stat ze vaak op een ander stuk land waardoor ze hooguit wat bix krijgt. en andersh et musli oud wordt

edit; ze is niet geschoren hoor, op een of andere manier heeft ze dat elke zomer zo

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:13

Ik zou er zo wie zo voor zorgen dat je paard dan de mogelijkheid heeft water uit tonnen te kunnen drinken. Weet je zeker ze bij het water kan komen. Wel dagelijks nalopen vullen en verschonen die tonnen, vooral met deze temperaturen. En wat betreft de vacht zou ik ook lijnzaadolie geven, en iets van appel en wortel (dagelijks).

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:53

mijn paard zag ook dof en kwam ook moeilijk uit zijn haren
Ik heb hem zeewier bijgegeven en nu komt ze goed uit zijn haar en is het net een spiegel ( ziet het toch al heel moeilijk is een schimmel)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:37

het water wordt nu regelmatig gecontroleerd, en ze drinkt. want wanneer ze overdag even op stal wordt gezet drinkt ze ene paar slokken en daarna ook niet meer. en op het andere landje geven we har heel vaak water, en we hebben zo'vermeoden dat ze zelf ook begint te drinken omdat ze vaak niet meer naar ons toekomt

en zeewier.. is dat duur? en waar kan je dat halen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:39

Zeewier kun je kopen bij de paardendrogist. (www.paardendrogist.nl)
Mijn merrie is in de zomer ook snel dof in de vacht, ze word ook lichter van kleur. Maar dat komt omdat de zon deze uitbleekt.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:43

Mijn paarden krijgen idd ook lijnzaad, met dat verschil dat ik de lijnzaad zo koop, water erbij doe en dan kook, en dan krijg je een slijmerige brij. Was volgens de DA heel goed voor de vacht, maar ook voor de darmen (om koliek te voorkomen, en dan was dit nog beter dan de olie, wel wat meer werk maar ja dat heb ik er graag voor over!)

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:37

zeewier is ook gewoon te koop bij de ruitersportzaak
de meeste verkopen het wel
Nu heb ik verschillende merken gebruikt maar weet even niet welk merk maar die met die gele deksels is het best vind ik
Duur is het niet en je hoeft er maar een schepje van te geven dus doet er ook nog eens heel lang mee

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:20

Ja lijzaad olie kan je gewoon door de muesli heen mengen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:05

Vitaminespuit zit in eenzelfde spuit als een wormenspuit, maar dan zitten er gewoon veel vitamientjes en mineralen in ipv een wormenkuur Haha!.
Misschien is Opkikker van de Paardendrogist ook iets voor je paard, daar zitten alle vitaminen en mineralen in die ze nodig hebben en dan kunnen evt. tekorten worden aangevuld.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 09:38

ik denk niet dat het is dat hij vitamine tekort heeft. tenminsmte het is een heel gezond en sterk paard. en van het drinken eheft ze ook niets overgehouden. want vorig jaar kwam ze ook al niet echt lekekr in het vecht en werd ze heel licht en dof, dus enk dat ze gewoon moeilijk uit der vacht komt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:27

Je kan ook wachten tot je een ons weegt en niets doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:07

@Sjonniej: You may lead a horse to water, but you cannot make him drink.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:23

Klopt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 16:27

Sjonniej schreef:
Je kan ook wachten tot je een ons weegt en niets doen.

waar slaat deze reactie op ?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:11

lotjj92 schreef:
ik denk niet dat het is dat hij vitamine tekort heeft. tenminsmte het is een heel gezond en sterk paard. en van het drinken eheft ze ook niets overgehouden. want vorig jaar kwam ze ook al niet echt lekekr in het vecht en werd ze heel licht en dof, dus enk dat ze gewoon moeilijk uit der vacht komt

Ik denk dat die reactie op bovenstaande post slaat.

Je vraagt hier om tips, wat je het beste voor je paard kunt doen. En de tips die hier gegeven worden, daar reageer je op met: ik denk niet dat dat het is of je doet er verder niks mee.

Tsja... dan denk ik ook, waarom vraag je het dan?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 15:52

Tinne schreef:
lotjj92 schreef:

Ik denk dat die reactie op bovenstaande post slaat.

Je vraagt hier om tips, wat je het beste voor je paard kunt doen. En de tips die hier gegeven worden, daar reageer je op met: ik denk niet dat dat het is of je doet er verder niks mee.

Tsja... dan denk ik ook, waarom vraag je het dan?

ik doe er zeker wel wat mee, maar kijk ik ben niet degene die het moet betalen. en misschien dat hij nog een vitamine spuit of zo krijgt, maar ik ga hem nu eerst voeren met lijnzaadolie. en tot nu toe lijkt het wel klein ebetje effect te hebben, hij glimt iets meer. dus ik doe er zeker wel wat mee! Bloos

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:59

Misschien heeft hij last van huidschilfers..je weet mar nooit..
Lekker een keertje flink wassen..
als je dan verbetering ziet licht het dus daar aan..oplossing ? Nja als het dat is is er niet echt een super handige oplossing...ik heb ooit anderhalfuur lang met verschillende soorten ros-borstels staan rossen, alleen maar om de huid te stimuleren...Maar ik denk idd dat je met een vitaminespuit al heel ver zal komen.
Zout te kort kan maybe ook een mogenlijkheid zijn...aangezien een paard over het algemeen met dit warme weer meer zweet en de zoutwaarde in het bloed ook aanzienlijk daald ?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 18:38

nata_4_life schreef:
Misschien heeft hij last van huidschilfers..je weet mar nooit..
Lekker een keertje flink wassen..
als je dan verbetering ziet licht het dus daar aan..oplossing ? Nja als het dat is is er niet echt een super handige oplossing...ik heb ooit anderhalfuur lang met verschillende soorten ros-borstels staan rossen, alleen maar om de huid te stimuleren...Maar ik denk idd dat je met een vitaminespuit al heel ver zal komen.
Zout te kort kan maybe ook een mogenlijkheid zijn...aangezien een paard over het algemeen met dit warme weer meer zweet en de zoutwaarde in het bloed ook aanzienlijk daald ?

hmm wassen heb ik woensdag nog gedana ivm wedstrijd. en ik zie totaal geen schilfers ofzo. misschien moet ik toch mara idd een vitaminenspuit geven. en zout tekort, hmmzz ze krijgt wel regelmatig bix en in haar voerbak heeft ze een likblok, maar ze staat helaas niet veel op stal.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:44

lotjj92 schreef:
het is een heel gezond en sterk paard. en

als een paard een slechte vacht heeft staat 1 ding vast: hij is niet gezond.