Eten na het rijden, jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

Eten na het rijden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 22:28

Hee bokkers!

Laatst was ik wezen rijden en zette mijn pony op stal. Zegt een meisje van stal ineens: 'Dat is zielig, krijgt jouw pony niets te eten na het rijden?'. Dus ik zei nee. Nou heb ik wat rondgevraagd, en nu blijk ik dus zo ongeveer de enige op stal te zijn wiens pony na het rijden geen extra voer krijgt (even voor de duidelijkheid, er is wel altijd hooi). Is mijn pony werkelijk zielig? Ik ben altijd van mening geweest dat het niet nodig was. Maarja, nu was ik wel benieuwd hoe dat bij jullie zit. Krijgt jullie paard altijd te eten na het rijden en vinden jullie het ook zielig als je paard na het rijden niets krijgt?

Ik ben benieuwd

Urielle

Re: Eten na het rijden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:41

Voer wordt bij ons door stal geregeld dus voeren doe ik niet. Soms wel wat lekkers, een appeltje ofzo, maar dat is meer voor mijn gevoel dan voor het paard. Die kan echt niet meer koppelen dat hij een appeltje krijgt omdat hij goed gewerkt heeft.
Dus ik geef gewoon iets lekkers af en toe omdat hij daar wel van geniet maar ik vind het zeker niet zielig om niets te geven en of hij voor of na het rijden iets krijgt daar hou ik ook geen rekening mee. Voordeel is dat je ook geen bedelend paard hebt Haha!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 22:53

Ja, daarom. Zo dacht ik er ook over, maar omdat er ontzettend veel mensen op stal zijn die het zielig vinden en hun paard altijd ter beloning voerden, begon ik het me af te vragen. Verder nog meningen?

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:45

De meeste bij ons op stal krijgen ook standaard iets na het rijden, ik vind het super irritant als ik alleen maar zie hoe erg hun paarden bedelen. Die van mij krijgt soms iets, soms voor en soms na het rijden, maar 9 van de 10 keren krijgt ie niks.

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:08

bij mij krijgt ze vrijwel altijd wel iets...ene x appeltje andere x wat muslie ligt r net aan en heel ect heel af en toe slobber.
ik ben ook altijd s'avonds na het voeren omdat ik vin dat ze bij ons heel vroeg af voeren (tussen 6&7) krijg ze van mij altijd nog een ruime halve plak hooi en stro voor de nacht (rond 10) dat vin ik wel best zo maar zonder iets op stal te zetten... nee dat vin ik niks ze hebben er toch wel heel wat uit gelopen moet er ook weer wat in... maar ieder ze eigen mening en als die van jou het niet gewend is mist die ook niks dus dat vin ik niet zielig hij weet niet beter en lijdt er ook niet onder Haha!

Maja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:16

Bij ons op stal wordt er door de stalhulpen gevoerd, dus nee hij krijgt van mij geen voer na het rijden.
Wel af en toe een appel of een wortel maar niet echt elke keer na het rijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:17

Ligt ook aan de situatie. worden bij jullie alle paarden tegelijk op zelfde tijden gevoerd? Krijgt ie alleen onderhouds of krijgt ie meer, omdat je veel werkt met hem? Hoe vaak werk je hard met hem? Stel mijn pony krijgt basis brok om 6 uur en ik zet hem om 10 uur na hard werken op stal, vind ik een handje extra voer of iets anders extra's niet zo gek. Doe het zelf niet. Meestal pak ik hem voor het eten uit stal, dus eet hij zijn eten al na het rijden. Als de hele stal gaat lopen zeuren, als iedereen wat apart gaat geven, zou ik het niet zo snel doen, maar als iedereen dat doet daar, tja.... Mensen vergissen zich alleen in wat en hoeveel een paard nodig heeft. de meeste paarden krijgen eerder teveel dan te weinig.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:01

Ik voer mijn paard wel na het rijden. Maar dat is vooral omdat ik zelf muesli/biks moet voeren dus dan wordt het vaak na het rijden. Maar ik vind het ook niet zielig als ze niks krijgen na het rijden. Het is maar net wat ze gewend zijn...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:09

Als het paard na het rijden hooi of weidegang tot zijn beschikking heeft is er niets zieligs aan. Krachtvoer na het rijden is eigenlijk helemaal niet handig, dan komt het in een lege maag terecht en wordt het niet zo goed verwerkt als wanneer er eerst ruwvoer ingaat.
Mijn paard krijgt als ik afgestapt ben een snoepje/stukje brood/stukje wortel (afhankelijk van seizoen) als "bedankje" en gaat dan gewoon aan haar ruwvoer (de wei in of hooi op stal, afhankelijk van seizoen).

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:13

die van mij krijgt altijd wel een snoepje na t rijden. waarom? ik weet niet, heb ik altijd al gedaan. is meer voor mezelf denk ik, dat ik hem beloon dat ik weer een uurtje op zn rug mocht hobbelen Haha!
de meeste hier geven hun paard niets, vind ik niet zielig, ze hebben hooi en/of weide Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:24

Mijn paard krijgt ook alleen om de dag een afgestreken handje graan alleen omdat ze anders niet haar totaalsupplement opeet.

Edit: 1x niet weggehaald
Laatst bijgewerkt door opala op 18-07-06 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:34

die van mij krijgt soms wel eens een appel na het rijden.. maar als ik der niks geef vind ze dat ook niet erg.. ze gaat niet lopen bedelen elk geval Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:27

mijn verzorgpony's krijgen altijd een appel (soms muesli) na het rijden.. ze hebben wel wat voor je gedaan en dan vind ik dat ze best iets lekkers verdienen Knipoog

Maar als je het niet geeft vind ik het ook niet echt slecht ofzo, ik bedoel; bij maneges krijgen de pony's ook niks na die tijd (tenminste, de meeste maneges)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:29

Des krijgt van mij een appeltje (of een banaantje of een snoepje) als ze zich gedraagt Lachen

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:49

Die van mij krijgt soms een halve schep brok. Ligt eraan hoe hard ze heeft moeten werken.
Ze krijgt i.v.m. het veulen al meer, dus ga niet te veel bijvoeren

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:06

Die van mij kreeg altijd alleen als ik er met een heel erg goed gevoel van het paard afstapte een snoepje oid.
Verder werd ze gewoon gevoerd wanneer ze gevoerd moest worden Ja
Maar niet te veel tussendoortjes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:08

Ik doe na het rijden een beetje snoep of een appel/wortel. Maar niet echt voer, komt ook omdat koudbloeden (heb alleen koudbloeden(1 warmbloed) weinig nodig hebben.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:26

Ik geef na het rijden altijd een beetje muesli. Meer uit gewoonte eigelijk, ik vind het niet zielig als ze niks krijgen. Tis meer gewoon een extraatje

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:47

Die van mij krijgen niet perse iets als beloning oid.
Meestal wel uit praktische/tijd reden dat ik ze voer na t rijden maar dat is gewoon omdat dat t beste uitkomt.

Meestal neem ik wel wat mee op concours, appels ofzo. Deels als beloning en deels in de hoop dat nim wat vocht binnen krijgt want die drinkt slecht als ie van huis af is.
Niet dat t veel zal helpen maar toch Knipoog

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:51

Die van mij krijgt op vaste tijden op stal voer. Zelf voer ik hem nog een kilo bij, dat krijgt hij na het werk voor ik naar huis ga.

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:55

Na het rijden geven ik meestal wel een appeltjes of worteltje maar geen extra voer oid. Ze krijgen op vaste tijden eten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:57

Ik geef ze idd wel eens een appel na het rijden. Ik kan me voorstellen dat als je zelf moet voeren, dat ze het dan altijd na het rijden krijgen. Voor het rijden is het niet goed om ze te laten eten, dus dan maar erna. Een paar mensen bij mij op stal die voeren altijd slobber na het rijden, ik vind het zelf niet nodig.

Sharon1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:57

ik geef na het rijden altijd eten de hoeveelheid pas ik altijd aan door te kijken of we licht gewerkt hebben of iets zwaarder het is dus niet standaard dat ze bv een kilo krijgt ik geef er altijd biks ! .. ik geef dus eigelijk standaard na het rijden eten en als ik aankom op stal krijgt ze ook altijd wat lekkers boterhammen of een peen of zowiets..

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:11

wij hebben vaste voertijden, dus meestal krijgen ze geen eten na het rijden, het is natuurlijk maar net wat ze gewent zijn. wel na het rijden een snoepje, appel, of handje muesli.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:32

Ik voer wel na het rijden (trainen), dit omdat hij zijn reserves moet aanvullen na flinke inspanning (endurance), hij krijgt dan ook altijd wat meer als normaal...