Ik weet het niet meer, paard op de wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Ik weet het niet meer, paard op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 22:25

Sinds kort staat Liekie aan huis en hele dagen op de wei.
Ik vind het zo moeilijk om er nu zelf voor te zorgen dat hij goed gevoerd wordt etc.

Hij staat dus sinds kort 24/7 op de wei, niet geinjecteerd en veel van dat heel lange sprietenspul. Er zit ook gras tussen. Ik heb zijn weidegang opgebouwd tot nu 24/7.
Nu had hij gisteren een dikke kogel rechtsachter, mee wezen stappen en toen was het weg. Kogel was niet warm ofzo, zat vocht in en hij liep er goed op.
Vanmorgen weer dezelfde dikke kogel, gewoon wezen rijden (na een stuk stappen op het harde was het weer weg) en daarna op stal nog gevoerd. Daarna heb ik hem weer terug op de wei gezet. 2 uur later (ging schuilhokje uitmesten) had hij alleen linksachter geen dikke kogel, en zijn haren stonden overeind zeg maar. Weer niet warm of slecht lopen ofzo, alleen vocht in de kogels.
Ik vriendin (veel verstand van paarden) opgebeld wat dit zou kunnen zijn. Zij zei meteen dat het een beginnende bevangenheid kon zijn (dacht ik zelf ook aan), en heb meteen een redelijk kaal gegeten stuk afgezet waar hij nu in staat. Paardenmeel moest ik ook niet meer geven, dus dat krijgt hij nu ook niet meer.

Maar ik ben dus radeloos... Ik probeer alles zo goed mogelijk te doen zodat hij niets te kort komt en zich lekker voelt, maar jeetje wat is dat moeilijk.
Ik zit er zelfs weer over te denken om hem gewoon weer in pension te zetten, omdat ik bang ben dat ik nog meer fout ga doen...
Maar dat wil ik eigenlijk ook niet omdat hij dan of helemaal niet buiten komt, of maar een paar uurtjes en dan ook nog in zijn eentje... (hij is hengst, maar kan met ruinen en hengsten buiten staan).

Wat moet ik doen om mijn paard zo gezond mogelijk te huisvesten/houden en ook nog gelukkig???

Ps ik controleer zijn hele lijf elke keer als ik op de wei ben (minimaal 2x p/d)

Schuur_

Re: Ik weet het niet meer, paard op de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:32

alle begin is moeilijk zullen we het zo zeggen.Dit is gewoon iets dat je samen met je vriendin en paard moet oplossen en zo leer je weer iets bij. Als ik de mogelijkheid zou hebben om mijn paard aan huis te hebben (heb ik vroeger gehad) zou ik al het mogelijke doen om hem bij mijn thuis te houden.

Ik zou hem niet te vlug terug op de pensionstal zetten want zo leer je niks bij.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 22:43

Ja dat is ook wel, maar bevangheid is nu niet echt iets om me geen zorgen over te maken...
Ik vind het gewoon eng! Schijnheilig

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:52

daar moet je gewoon doorheen. Er zullen nog wel dingen zijn die tegenvallen maar die heb je op een pensionstal ook. (btw rijdt je op de molenberg in leende?)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 22:59

Nee, maar rijd daar wel in de bossen...
Zit jij in die buurt dan?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:00

ik ken het nu ook. Ik maak me juist te druk dat mijn merrie te weinig te eten krijgt! gras is nml erg dor, en is bijna alles al van af, en wat er niet van af is is dor. ze krijgt 1 of een half schep brokken(nu nog veulen brok maar komt zsm basis brok) en ze krijgt gewoon iedere dag 2 plakken hooi. En dan nog in de regel maat een paar blaadjes sla, of brood oid. Maar ik ben dus bang dat het te weinig is. Ze heeft vandaag een stukje tak afgebroken van de boom en zat ze lekker Verward op te eten...

Ik moet ook nog het een en het ander leren, en ik let wel goed op dat ze niet aan het afvallen is. dan moet ze nml idd meer eten! Maar zo is voor iedereen die net met paarden begint om ze thuis te houden moeilijk, en ben je over je zelf erg onzeker...

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:04

Vocht in de benen is met dit weer helemaal niet raar, en kan dan ook nog van been tot been verschillen. Vaak is dit inderdaad na een stukje op het harde stappen weer weg. Veel mensen houden ook vocht vast met warm weer. Eventueel kun je voelen of de aders in de kootholtes overdreven duidelijk te voelen zijn, dit kan wijzen op hoefbevangenheid. Ook "raar" gaan lopen, voet optillen, iets terug trekken en dan pas neerzetten voornamelijk op achterkant voet, dan praat je over bevangenheid. Haren overeind heeft die van mij ook regelmatig, zowel als ie het koud of als ie het warm heeft dus niets om je druk om te maken hoor!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 23:35

Aders zijn niet voelbaar, maar wel zichtbaar op de onderkant van de buik...
Ik hoorde net indd van een andere vriendin dat haren die overeind staan indd te maken kunnen hebben met wartme afvoeren, en dat dikke benen ook van de warmte kan zijn. Gisterenmorgen had hij geen dikke kogel en gisteravond wel. Vanmorgen weer 1 dikke kogel en vanmiddag 3.
Dus eigenlijk kan dit gewoon met de warmte te maken hebben?
Wat moet ik zien dan als het wel iets anders is waar ik me zorgen over moet maken?

In elk geval blijft hij wel in dat stukje afgezette wei staan, kan zeker geen kwaad. Ook daar staat nog wat gras dat hij kan eten namelijk.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:38

Aders op de buik is volgens mij ook een normaal iets, die van mij heeft het ook en is toch al 21. Kijk eens op www.dapbodegraven.nl en dan bij paarden, artikelen hier staat een heel stuk uitgelegd over hoefbevangenheid. Zoals jij het hier omschrijft lijkt het me aboluut niet dat jouw paard dit heeft hoor.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 23:41

Ik hoop het maar... Toch kijk ik het even aan... Vandaar dat ik hem ook op dat stukje laat staan, kan zeker geen kwaad Knipoog
Liever zo dan dat hij wel bevangen zou kunnen zijn/worden als dat het dadelijk te laat is.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:42

Daar heb je helemaal gelijk in! Mijne is het vorig jaar geweest en duurde een jaar voor het weer er uitgegroeid was.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 23:50

ik ben trouwens wel vergeten te melden dat de onderkant van zijn hoeven nu wat broos wordt... maar van hoeven heb ik helemaal geen verstand. Hij had heel!!! harde hoeven ook aan de onderkant, maar dat is nu dus broos. Dacht eigelijk dat het door het buitenstaan kwam, van ochtendauw op de wei ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:52

Mijn paard had verleden jaar plots last van dikke benen.Ze was niet kreupel maar gewoon harstikke dik.Ik moest van de dierenarts ook gewoon stappen ,onder het zadel zelfs en 2x daags koelen ,de spuit er op en 5 minuten voor ieder been.Het heeft toen een dag of 4 geduurd en even plots als ze gekomen waren was het ook weer weg.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 23:55

Liekie heeft vandaag na het rijden een duik gehad in het meertje bij ons achter Knipoog
Nou ja duik, toen hij het water tot aan zijn buik voelde stond hij wel ff stil. Hij vond het wel leuk maar ging niet verder Knipoog
Dus vandaag zijn zijn benen wel gekoeld hihi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 00:15

Ik zou lekker mijn paarden bij huis houden ,zeker een hengst gaat nooit een zoveel vrijheid krijgen als jij hem nu geeft.
Met paarden kan altijd iets gebeuren (helaas)net zo goed op een pensionstalling als op je wei.
laat hem een paar keer per dag in het meertje gaan en het komt helemaal goed met hem Haha!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 06:49

-> VSW

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 07:48

Heb je de mogelijkheid om je paard af te spuiten? En als je het zowiezo niet vertrouw kan je altijd nog de VA er naar laten kijken Knipoog

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:29

Wat kreeg hij eers allemaal te eten, paardenmeel, verder nog iets? en hoeveel ongeveer.

ik zelf denk ook dat het door het warme weer komt. stappen en koelen doet iig goed..
op een kaal stukje is meestal gevaarlijker dan lang gras, omdat in de toppen, (als ze net uit de grond groeien) veel cartogeen zit (weet niet of ik het goed schrijf) waar ze heel snel bevangen van kunnen worden..

zal eens kijken op het i-net of ik iets daar over kan vinden. het zal nu miss wel mee vallen, omdat het droog weer is, en het niet echt de kans krijgt om te groeien..

* edit* exuus, het is fructaan wat in gras zit, cartogeen zit in wortels..

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:31

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 18:36

Hij kreeg 2x p/d 3/4 schep endurix (ong 500 gr) en halve schep meel (droog afgemeten). Dat meel heb ik nu vervangen door zemelen, die hij voor de meel ook altijd kreeg.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:43

oke, te veel afwisselen met voer is eigenlijk ook niet zo best, maar in de begin is het altijd wel een beetje wikken en wegen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 19:22

Ik heb dat opgebouwd, minder zemelen en wat meel, en dat steeds meer veranderen... Dit ivm de vitaminen en mineralen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:42

als je je zo zorgen maakt kan je beter de DA bellen om te checken of je vermoedens echt waar zijn. en voor jezelf meer zelfvertrouwen kweken door genoeg informatie en kennis in te winnen dat je zonder zorgen je paard thuis kan laten staan. welliswaar zal het heel erg meevallen en is het laatste harder nodig dan het eerste. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 19:42

Ik ben gewoon heel erg onzeker...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:57

dus dan moet je daar wat aan doen, zorgen dat je zekerheid krijgt Ja