Wat kost het om een bak aan te leggen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

Wat kost het om een bak aan te leggen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:56

Ik weet niet of het hier thuishoort, anders moet iemand het verplaatsen Bloos Ik heb de volgende vraag: Wij hebben hier in de tuin een tennisbaan van precies 20x40 liggen, het is volledig omheind, wat zou het kosten als wij hier een bak van maken ? Het gaat dus alleen om het zand.

Marijkjuh

Re: Wat kost het om een bak aan te leggen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:56

Ga is informeren bij wat loonwerkbedrijven, is het trouwens al gedrainneerd ?

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:58

ja er hoeft echt alleen maar zand op, de rest is al geregeld

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 14:59

En welk zand zouden we het beste kunnen gebruiken ? We hebben al wel een paar ideeen, maar ik ben benieuwd wat jullie goed zand vinden Knipoog

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:39

Informeer eens bij Agterberg bodems Lachen

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:48

Je hebt zoveel verschillende bodembedekkers tegenwoordig dat je beter eerst eens kan gaan kijken wat je wilt en dan voor de prijzen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:37

Tussen de 15.000 en 20.000 euro. Als je gaat doe het zelven red je het met 10.000 euro.

Als je het zelf doet, heb je kans op een slechte bodem met slechte drainage.
Denk aan drainagebuizen, doek, zand, houtschillen of wat ander.
Met alleen zand krijg je vaak een erg zware bodem. Of je moet een eb en vloed systeem hebben.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:29

Suzanne F. schreef:
Tussen de 15.000 en 20.000 euro. Als je gaat doe het zelven red je het met 10.000 euro.

Als je het zelf doet, heb je kans op een slechte bodem met slechte drainage.
Denk aan drainagebuizen, doek, zand, houtschillen of wat ander.
Met alleen zand krijg je vaak een erg zware bodem. Of je moet een eb en vloed systeem hebben.

Dan praat je wel over een superbak. Volgens mij gaat het TS alleen om het zand. De rest is blijkbaar al geregeld.

Maar het is vooral het zand wat het duur maakt. Ligt een beetje aan je eisen. Je kan voor 1.000 euro al een aardige zandbodem neerleggen. Wil je echt dranaige-zand, verschillende lagen en mooi toplaagje, en deze trillen etc, dan ben je wel rond de 10.000 euro kwijt. Dus ligt echt sterk aan wat je eisen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:33

Duke schreef:
Maar het is vooral het zand wat het duur maakt. Ligt een beetje aan je eisen. Je kan voor 1.000 euro al een aardige zandbodem neerleggen. Wil je echt dranaige-zand, verschillende lagen en mooi toplaagje, en deze trillen etc, dan ben je wel rond de 10.000 euro kwijt. Dus ligt echt sterk aan wat je eisen zijn.

Voor 1000 euro kan je nooit een beetje bodem aanleggen.
Als je besluit om gewoon wat zand neer te gooien achter je huis en dat een bak te noemen dan is ie geen lang leven beschoren. Tenzij je misschien in Limburg woont op zandgrond, dan hoef je niet te draineren dacht ik.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:41

Suzanne F. schreef:
Duke schreef:

Voor 1000 euro kan je nooit een beetje bodem aanleggen.
Als je besluit om gewoon wat zand neer te gooien achter je huis en dat een bak te noemen dan is ie geen lang leven beschoren. Tenzij je misschien in Limburg woont op zandgrond, dan hoef je niet te draineren dacht ik.

Uh, ik heb het alleen over zand hè. De drainage en doek en alles ligt er verder al. 30 centimeter zand op een afmeting van 20 x 40, kun je al krijgen voor rond de 1.000 E. Ik zeg niet dat dat het beste zand is, maar je kan er zeker wel mee een paar jaar mee doen, als je niet veel eisend bent en een goede onderbodem (dus drainage etc.) hebt. Daarnaast wel netjes bijhouden (mest eruit, geen paarden in los laten lopen, maar alleen erin rijden en regelmatig slepen).

Ik heb namelijk zelf wat rond gevraagt, omdat ik mijn bak (opnieuw) wil aanleggen. Ik gebruik de bak alleen voor mezelf en kan het dus niet permiteren om super de luxe eisen te stellen en moet op een goedkope manier. Gelukkig heb ik ook paarden die wel wat gewend zijn, dus ik hoef geen super de luxe bodem te hebben omdat mijn paarden anders kreupel raken. Voor 1.000 euro kan ik goedkoop zand krijgen. Ik zeg niet dat ik dat doe, maar er zijn nog heel wat gradaties eer je aan de 10.000 euro aan zand zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:41

Ik bedoelde 10.000 compleet. Dus niet alleen het zand.
Zand is wel erg belangrijk want als je te los zand hebt krijg je een te zware bak en bij te vast zand kan het water niet goed weg. Het beste is bijna altijd om te mengen met bijv. houtsnippers/schilen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:52

Dat ben ik met je eens: het beste kun je het zand mengen met iets anders: bv tapijtsnippers. Heb ook pas een bodem gezien die met een soort kokosschillen wat gemengd. Was ook super.

Volgens mij kun je het beste drainagezand als onderlaag (3/4) gebruiken. Dus zand wat goed waterdoorlatend is. Dan een laag (1/4) fijner zand met dus een mengsel erboven. Dan is de bak niet te zwaar door het fijne zand, maar ook goed waterdoorlatend door die onderlaag. Uiteraard is dit een mogelijkheid. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:53

Oh ja, wel de lagen goed aandrillen om vermenging van beide lagen te voorkomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:56

Suzanne F. schreef:
Ik bedoelde 10.000 compleet. Dus niet alleen het zand.
Zand is wel erg belangrijk want als je te los zand hebt krijg je een te zware bak en bij te vast zand kan het water niet goed weg. Het beste is bijna altijd om te mengen met bijv. houtsnippers/schilen.

Door de houtsnippers is mijn bak kl*te geworden. Over tapijtsnippers heb ik alleen maar goede berichten gehoord.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:26

het aanleggen van een bak is heel verschillend en afhankelijk van de plaats waar de bak gelegd wordt. In het verleden heb ik een dure Paex bak aan laten leggen ca 50.000,00 euro en nu heb ik op zandgrond een bak die omgewoeld is dus de kosten van 3 dagen loonwerker met kraan en een super rijbak en geen water in de bak ook niet hartje winter.
Dus waar woon je, welke ondergrond heeft je rijbodem, kun je naast de bak afwateren etc. etc. wat de prijs beinvloed.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:30

Nou als je een bak aan wilt leggen gewoon met wat zand kan ik je zeggen dat het niks wordt!!!

Een eb en vloed bodem ligt om en na bij 25 euro per vierkante meter maar dan zit alles erop en eraan, afgraven, bodem en je hoeft geen sproeiinstallatie aan te leggen!

Agterberg komt ook op ongeveer 25 euro per meter maar volgens mij zit er dan geen sproeiinstallatie bij (pin me er niet op vast).

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:00

Houd er rekening mee dat als je tapijtsnippers gebruikt en je het zand ooit nog eens wilt laten afvoeren dat echt héél duur is. Kost nog meer dan het aanleggen van de bak.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:08

Yes, dat is waar! Maar als je het wilt afvoeren, kun je het ook voor een prikkie verkopen aan mensen die een 'simpele' bak willen aanleggen. Als het zand met snippers verder niet echt smerig is (dus goed bijgehouden, geen mest erin laten liggen), dan kun je het nog kwijt bij iemand anders die er wellicht weer blij mee is. Tenzij het echt helemaal 'versleten' is uiteraard.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:16

Ik wil dit wel even volgen. Ik wil ook binnenkort een bak aanleggen. We wonen op zandgrond, maar helaas. Precies waar mijn bak moet komen is het geen zand. Omkeren is dus helaas geen optie. Gelukkig is mijn vriend boer en heeft veel middelen, waaronder ook een kraan en een kieper. Dat scheelt alweer loon en machine kosten. Misschien dat we zand onder een akker van mijn vriend weghalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:20

Leg iig goede drainage aan! Om de 5 meter. (zou je nu in deze weersomstandigheden niet zeggen maar het regent heeeeel veel in Nederland)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:30

Dat heeft ze toch allemaal al... het gaat om het zand.

Ik heb gelezen dat houtsnippers de bak bij iemand juist verpest hebben? Dat kan ik dus ook maar beter niet doen... tapijtsnippers, waar haal je dat vandaan?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:35

Ze kan ook bij heritage products kijken die leven ook alleen een toplaag volgens mij!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:42

Wij hebben het gevraagd aan eenloonwerker. Als het alleen gaat om omwoelen (bijons het geval) zo'n 500 euro. Schijnt afhankelijk te zijn van hoe diep het zand ligt. Hier niet zo diep.

Drainage is bijons niet mogelijk, we hebben geen sloten nabij. Wel hebben wij het voordeel wat hoger te liggen waardoor we zelden last van water hebben. Dan moet het echt dagenlang hozen zeg maar.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:47

bij ons dachten ze dat ook even een bak met drainageslangen en toplaag van zand met iets van schelpen erin, maar het is een ramp. De bak is nu wel droog, zo droog dat we nu met veel regen!? redelijk kunnen rijden, maar zoals nu is het een ramp! Beregening is geen optie. Ze (loonwerkers) hebben alleen geulen gegraven voor de drainageslangen in een soort slangenvoltes en vervolgens bovenstaand zand erop gestort. Gevolg: in de geulen is het nog droger zodat m'n paard er op slechte dagen 20 cm in weg zakt, de rest van de bak standaard zo'n 10 cm. Hartsikke gevaarlijk dus. We rijden er dus ook niet meer in. Dus pas goed op met 'goedkope' oplossingen! Of je moet ook beregening en een goede bodemvlakker hebben om hem dagelijks bij te houden, dat gebeurt bij ons ook niet.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:04

Je moet de geulen voor de drainage met grind opvullen en niet met zand. Nu blijf je problemen houden.