Erfafscheiding wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Erfafscheiding wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:02

Jarenlang hadden wij een perfecte erfafscheiding vond ik zelf. Een stevig heras hekwerk. Daar op 50 cm afstand paaltjes langs met schrikdraad ... perfect.

Toen de oude buren vertrokken was er wat gedonder over het hekwerk. Zij wilde het meenemen omdat het hun eigendom was vonden zij, maar de koper van het geheel vond het zijn eigendom en het is dus blijven staan, mede ook omdat het geheel half half staat (op die grond en de onze).

Wij blij.

Maar nu zijn er huurders in het pand gekomen en die vinden onze pony stinken (met 30 graden) de kipperen niet mooi om tegenaan te kijken en het konijnenhok schijnt te blinken, dus hebben ze klimop in het hekwerk geweven. Ben ik niet zo blij mee, aangezien dit volgens mij giftig is voor een paard en straks niet meer bij te houden is met knippen (meer dan 60 meter hekwerk).

Wat nu? We hebben ze al een keertje erover gevraagd, en we hebben het konijnenhok gedeelte afgebroken (de zogenaamde blinkende platen). Echter zat hun hond steeds ons konijn achterna zodra hij het beestje dacht te zien en het konijn durfde niet meer naar buiten. Dus weer een niet blinkende plaat teruggezet en nu hebben wij weer allemaal klimop en nog hoger door de gaas dan ervoor.

Ook zijn er coniferen en laurier TEGEN het hekwerk gezet en ook daar kan de pony bij. Ik heb geen zin de afstand van 50 cm te vergroten alleen omdat zij zo kort op het hek struiken moeten planten.

Wie weet hoe het zit in deze??

Jolandaa_

Re: Erfafscheiding wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:07

alles wat op jouw deel hangt kan je toch weg knippen? dat zou ik tenminste doen ( al zijn mijn buren mijn opa en oma, en mijn opa houd net zo veel van de paarden) als die hond achter jullie konijn aan zit , loopt hij dus in jullie tuin neem ik aan? dan zou ik ook iets tegen die hond doen. Als zei de heg niet weg halen, en die hond irriteert jullie konijn, zou ik die hond vastbinden aan jullie hek ofzo. Wat misschien helpt, je hebt nu zon zakje voor aan je paard, voor de allergie, en ik geloof dat daar geen conniferen en zo in kunnen, dus misschien is dat een tip?

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:09

Je kunt het laten knippen als hun het niet willen doen, mits het op jou erf is. En de rekening mag je bij de buren indienen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:10

is er niet zo'n wet bij de gemeente/dierenbescherming misschien?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:30

Ja knippen kunnen we wel, maar waar laten we het allemaal? Zo groot is onze groenbak nu ook weer niet.
Daarbij vinden zij dat er niet geknipt hoeft te worden, omdat het op hun kant staat en ik het hek van de pony dan moet verzetten. Sterker nog, ze willen een milieuklacht indienen dat de pony daar weg moet omdat ze binnen de bebouwde kom langs hun terras loopt. Maar ja, vroeger wat het agrarische grond en de pony was er al toen zij (die nieuwe buren) kwamen. Daarbij hebben we geen stal en ik weet al via onze gemeente dat wij niets doen wat wettelijk niet mag. Maar sinds die tijd lijkt het erop dat ze alles doen om ons dwars te zitten. Oa ook een vogel die weg moest omdat deze te hard floot. Wij zijn steeds zo gek geweest op hun eisen in te gaan, maar een keer houdt het op. Ik wil daarom zo graag weten wat wel of niet mag. Als zij dit nl. niet mogen, wil ik dat ook gaan aangeven.

Het konijnenhok is overigens langs het hekwerk gezet, wel los ervan. Maar het hondje loopt dan mee te rennen langs hun kant van het hekwerk. Vandaar dat wij matte golfplaten er tussen hadden gezet om het zicht op het konijn te ontnemen. Alle dieren zitten dus aan de eigen kant. Nu begint het dier ook te blaffen als de pony gaat rennen. Geen probleem, maar wel als ik aan het rijden ben op de wei, want dan gaat dat beest van mij weer idioot doen, omdat die hond zo aan het blaffen is. Wel weer op eigen terrein.
Maar goed daar ging het niet om. Klimop in de gaas is bijna niet af te knippen zonder de gaas te beschadigen. Ik denk dat ik gewoon alles wat boven de golfplaten uitkomt er dan maar vanaf ga knippen of zoiets ...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:42

Misschien spuiten met zo'n leuk goedje als de buren op vakantie zijn? Of gaat dat weer te ver?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:44

als zij klagen over de 'stank in de hitte van 30 graden' kan jij ook klagen over de hond die zo idioot loopt te blaffen wanneer jij probeert te rijden. Zeker als jullie vogel volgens hen te hard fluit, blaft hun hond te hard. Ik zou juist een vogel zoeken die te hard fluit Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 23:15

haha ja het punt is inderdaad wel dat we inmiddels erg boos zijn. En we hebben nooit last gehad van de andere buren, met ook een hond, maar ja ook een paard. Die roken wij ook, zoals we ook de pony's van de andere buren ruiken. En zeker bij warm weer ruik je ieder dier. Hun hondje zit ook gewoon naast onze wei te scheiten en dat ruik je ook, laten we wel wezen. Maar de pony had een penetrante lucht volgens die man en hij kon zijn zakenrelaties niet meer met goed fatsoen uitnodigen vanwege de stank ... hmmm.
Nu verwijder ik dus niet alleen 2x per dag de mest, maar schep ook uit de uitloop de urine plekken. Is een werk en ik denk dat ik een van de weinigen in ons land ben die dit allemaal opruimt ... in dat geval zou een stal handiger zijn. Mijn pony plast lijkt het wel overal, maar goed.

Even een foto van de situatie tot vanochtend, want toen heb ik het stukje rietmat (wat als test er hing, maar dus door het konijn werd aangevreten en geen goed alternatief bleek) vervangen door dus weer een golfplaat, maar dan een matte, dus niet blinkende groene plaat.

Afbeelding
Onder de pijl zit het hondje

Overigens even wel een geintje .. .morgen gaan we cd's ophangen om de kraaien uit onze de dichtbij staande pruimenbomen te hangen. Zeker weten dat die wel blinken en ik hoop hard ook Haha!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:25

haha, wel een slim idee
ik heb ook een idee
als je een heggenschaar hebt en je hebt last van die bomen, en je knipt ze af, trek dan wat aan die plant zodat ie langer word, en dan knip je dat af, dan duurt het langer voor ze terug komen, en dus minder knip werk ( alleen als je je verveelt en ergerd aan die dingen)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:59

Tja zolang ze de struiken op hun eigen land hebben staan moeten ze dat zelf weten.
Kijk wel uit dat je de klimop/laurier (al zal dat niet snel gebeuren) niet dood knipt, want anders kan je daar nog gedonder mee krijgen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:08

is het niet zo dat begroeing minimum op 50 centimeter van de perceelgrens moet geplaatst worden? net zoal je je schrikdraad niet door je hek mag weven omdat anders die hond wel eens een schok kan krijgen? (zou mss wel een gedacht zijn haha)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:12

Jeetje dat is vervelend..... Ten eerste vind ik dat die mensen niet zo moeten zeuren..... Die pony was er al toen zei er kwamen wonen, dus dat wisten ze.... Verder staan er als ik het goed begrijp bij jullie in de buurt nog meer paarden... Dus hoe weten die mensen zo zeker dat ze jullie pony ruiken?? Misschien moet die man met z'n zaken relaties in een restaurant gaan eten, of ook eerst de poep van zijn hond opruimen..... Of wat nog makelijker is, met je zaken relatie's binnen gaan eten Clown
Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe dit verder gaat.......

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 21:47

We weten nu in ieder geval zeker (oude gegevens) dat het hek OP de erfgrens staat. Dat zou betekenen dat het ding zowel ons eigendom is als die van hen. Hoewel dat niet waar is, want ze huren, maar ja degene waarvan ze huren is een goede (zaken)vriend.

De pony stond er inderdaad al, evenals de kippen en de konijnen. Maar toen zijn zij gaan snoeien en tja toen zagen ze al onze bouwvalsels en daar keken hun zakenrelaties op uit. Geen enkele struik maakte dat kennelijk geheel dekkend en daarom dus die hele harrewar van van alles en nog wat. Struiken staan (qua stam) op 20 tot 40 cm afstand. Volgens mij te weinig. Dat ga ik maandag uitzoeken. De klimop zit IN het hekwerk en komt dus af en toe door "onze" kant heen. Dat mag ik afknippen in feite.

We hebben nu toch besloten het konijn sowieso te gaan verplaatsen (we hebben meer dan genoeg ruimte), maar we zetten er wel een leuke schutting (ahum) voor terug ... ruim op eigen grond, en ruim hoog zodat ze geen last meer hebben van stankjes, rommeltjes, en stofjes Clown

els35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:16

hoi, wat een gedoe zeg.
Wij hebben ook onze pony en paard aan huis staan, hebben voordat we er zijn gaan wonen geinformeerd bij de gemeente. Elke inwoner in Nederland mag twee paarden als huisdier hebben. Dit kan dus niet verboden worden. Het advies van de gemeente was, dat het wel verstandig was om, voordat we het huis kochten, we het even met de buren erover moesten hebben. Je zit officieel ook met je mestplaats, deze moet geloof ik me te herinneren 30 meter van de grens van je buren (of van het huis van de buren, dat weet ik niet meer) af liggen. Anders maak je een overdekte mestplaats, gewoon een grote deksel op het geheel, dat houdt de stank natuurlijk ook heel goed tegen.
Ik begrijp wel dat mensen misschien niet zo gecharmeerd zijn van deze lucht, maar zoals je zegt het was/is agrarische grond, ze wisten waar ze aan begonnen. Indien het problemem opleverd in de toekomst, zou ik met de gemeente gaan praten en aankaarten dat het ten nadele van jou is dat de grond niet meer agrarisch is, misschien krijg je wel compensatie op wat voor manier dan ook.

In mijn oude huis, een rijtjeshuis, hadden mijn buren ook altijd van alles te zeiken. Wij gingen ieder keer maar vriendelijk in op hun eisen, maar zijn uiteindelijk wijzer geworden. Toen wij een keer weigerde, was er inderdaad ook gelijk stront aan de knikker.
Dit soort zeikerds, proberen iedere keer verder bij je te gaan. Gewoon lekker in hun sop gaar laten koken. Hoge schutting ervoor en klaar is Kees. Dan maar geen buren. In dit geval: Beter een verre vriend dan een goede buur (deze zal nooooit tevreden worden), het zijn eigenlijk hele zielige mensen, die niet kunnen genieten van het leven. Alleen maar leven voor de buitenwereld. Zielig, ik zou bijna een psychiater aanraden aan ze.
Yoh maak je niet druk, geniet lekker van je beestjes.
Hondengeblaf, daar kan je toch ook de politie op af sturen wegens geluisoverlast. Zoek iets waarmee je hun tuk kunt hebben, zodat ze inzien dat niemand in Nederland kan leven zonder andere mensen, die ergens niet van houden, tot last te zijn. Iedereen heeft wel wat. Denk er eens goed over na, en tot die tijd sterkte.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 09:19

* grumbel *
Ze hebben de klimop dermate water gegeven, dat ons konijntje weer kon zwemmen. Boos!

@Nicole35: Punt is dat bij ons de pony er al stond. Die staat er al ruim 8 jaar en deze mensen wonen (huren) nu een jaar die woning. Ze willen hem gaan kopen en zijn alvast in de tuin gaan snoeien en zag toen dus al onze "rommel" (niet bij elkaar passende hokken voor kippen, pony en konijnen zeg maar). Vandaar dat er gelijk al dat groenwerk terug kwam, onder protest van ons.
De mesthoop hebben ze geen last van, die ligt zo'n 50 meter bij hen vandaan, maar tja onze pony plast nu net in dat stukje van de uitloop dat op 20 meter van hun terras ligt.

Hier in onze gemeente werken ze overigens met een puntensysteem. Je mag 100 punten aan huis hebben aan dieren. Een shetlander is 10 punten. Ik mag er dus 10 houden in feite. Maar omdat er ook konijnen en kippen lopen, die elk 1 punt zijn, zou er al snel een shetlander afvallen haha.

Maar nu gaat het er even om (dat ga ik dus morgen uitzoeken) of zij zo kort op de erfgrens wel deze struiken mogen zetten. Net gemeten, coniferen zijn dik over de 2 meter (hoog) (tot wel 2,5 meter aan toe) en staan varierend van 25 tot 70 cm van het hekwerk.

Als wij het konijnenhokje afbreken, kan hun hond onder de gaas door naar mijn pony. Haha nou dat beest heeft een gruwelijke hekel aan indringers, speciaal honden Clown

Oh hier nog een foto (net genomen) om te laten zien hoeveel struiken zij al neer hebben gezet en nog zien ze het konijnenhok (platen) en de pony e.d. ...

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:29

Klinkt als stadse controlfreak met smetvrees.

Als ze dit uitzicht niet willen hadden ze niet moeten snoeien, maar kennelijk dachten ze dat de omgeving zich wel even aan hun wensen zou aanpassen. Daar hebben ze in eerste instantie nog gelijk in gekregen ook en nu weten ze niet van ophouden.

Laat je voorlichten over hoe het wettelijk zit. Misschien kan je de nu nog eigenaar (verhuurder) van het huis aanspreken?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:58

Hmm ik had net een heel verhaal getypt is het weg.

Een afscheiding (buiten de erfafscheiding dus) moet 30 cm van de erfafscheiding af staan.
Hekwerk mag 2 meter hoog zijn, ik weet niet of dat ook voor coniferen geld.

Irritant he mensen naast je die niets met dieren hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:10

Het kwam net tot een gesprek met de buren. Zij halen klimop weg, wij het konijnenhok. Ach gut

Echter werd ons eerst verteld dat zij door onze pony beperkt zijn in hun plantenkeus. Zij vinden dat ze net zo goed taxus tegen de gaas aan mogen zetten als ze dat leuk vinden en dat het ons probleem is dat wij een pony zo dicht op dat hek willen laten lopen. Sowieso dat alles ons probleem is en niet hun probleem.

Eh hier moet ik dan dus weer even over nadenken. Klopt dat dan weer wat zij zeggen? Volgens mij niet. Ik gaf ze aan dat de pony hier al langer loopt en dat ze hebben kunnen zien toen ze het huis kwamen bewonen.
Maar zij vonden toch dat het ons probleem was, en niet dat van hen, maar om ons tegemoet te komen hadden ze dus voor laurier en conifeer gekozen.

Maar er bleek nog wat te zijn. Nl. dat ik foto's van kruiskruid had gemaakt had ze gestoord (op het veld achter hun huis, voor zover ik wist niet zijnde van hen, maar van een projectontwikkelaar en bijgehouden door een boer).
Ze hadden een hekel aan milieuactivisten of mensen die nauw betrokken waren bij milieuorganisaties. Ze hadden zich erg lopen storen aan mijn gezoek en gefotografeer van planten.
Tja ik heb inderdaad foto's genomen, doe ik al een tijdje voor de site van kruiskruid-info. Heb er nog ooit met de buurman over staan praten toen hij vroeg wat ik aan het doen was. Kennelijk was hij bozer daarover dan ik toen dacht. ....

Je hebt mensen en potloden ... denk ik dan maar ... Koe

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:18

jeetje wat een gedoe zeg!

ben je niet blij mee als je dat naast je hebt wonen!
als ik jou was zou ik is opzoeken hoe dat wettelijk zit met hoever je van de erfafscheiding planten mag zetten enzo! weetje me zus heeft een wetboek zal ik eens kijken hahah Clown

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:25

jezus.. sommige mensen zijn echt zielig Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:34

Ze zeiden me dat ik niets uit hoefde te zoeken bij de gemeente, omdat het nu was uitgepraat. Wij hok weg, zij klimop uit de gaas.

Jaja ... nou ik denk dat ik morgen toch maar wel even de gemeente ga bellen. Ook het burenrecht ga ik eens bestuderen. Ik vind dat niet alles ons probleem hoeft te zijn. Ik mag net zo goed een pony zo aan huis houden.
Maar tja ik zou het wel heel gevaarlijk vinden als er taxus langs en door het hek zou komen gegroeid. Dan maar een te dichtbij staande laurierstruik.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:09

Zoek het in ieder geval uit. Je hebt kans dat ze dat zeggen omdat ze zelf weten dat ze fout zitten. Er staan bepaalde maten voor wat dit soort dingen betreft en ik zou op mijn strepen gaan staan. Jij woont daar allereerst langer dan zij. Zij denken jullie aan het werk te kunnen zetten zodat alles precies naar hun wens is. Daarbij schuiven ze hun eigen problemen op jullie af. Sla terug! Wees niet te laks, zoek het goed uit en laat je niet intimideren door de buren. Succes!

els35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:32

Isapaardje schreef:
Sterker nog, ze willen een milieuklacht indienen dat de pony daar weg moet omdat ze binnen de bebouwde kom langs hun terras loopt.

Isapaardje schreef:
Ze hadden een hekel aan milieuactivisten of mensen die nauw betrokken waren bij milieuorganisaties. Ze hadden zich erg lopen storen aan mijn gezoek en gefotografeer van planten.
Tja ik heb inderdaad foto's genomen, doe ik al een tijdje voor de site van kruiskruid-info. Heb er nog ooit met de buurman over staan praten toen hij vroeg wat ik aan het doen was. Kennelijk was hij bozer daarover dan ik toen dacht.

beetje tegenstrijdig zijn ze wel, volgens mij voelen ze nattigheid....zitten ze ergens zelf een beetje fout. Misschien een hennepkwekerij. hahahahhaa.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:44

wat een dominante en dwingende mensen zijn dat zeg. ik zou niet teveel twijfelen en ze op voorhand al hun zin geven. imo ben je daar al te ver in mee gegaan en dat weten zij ook, dit zijn mensen die flink de deksel op hun neus moeten krijgen, anders stoppen ze wrs. niet.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 06:41

Ik vind dat je in een vervelende situatie zit.
En ik sta hierin grotendeels aan jouw kant. Dit zijn stadse mensen die blijkbaar zeker niet gewent zijn om in een agrarische omgeving te wonen en dus maar over alles gaan mekkeren. Sterkte hiermee, want je komt er nooit uit (misschien nu dan even, maar er zal waarschijnlijk gauw iets nieuws zijn).

Over hun plantenkeuze. Daarin kan ik ze wel gelijk geven. Mijn buren hoeven uiteraard niet te zorgen dat mijn pony/paard niks giftigs eet. Dat is jouw verantwoording en als je buren daarin mee willen denken is dat fijn, maar niet verplicht. Dus je kunt hen hoogstens verzoeken rekening te houden met jouw ponybeestje en dan hopen dat ze dat doen.