Heeft een zweetdeken alleen in de winter nut, als het paard bezweet is?
Of kan je een paard als hij bezweet is in de zomer ook een zweetdeken omdoen?
(Nogmaals, sorry voor mijn waarschijnlijk stomme vraag)
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Urielle schreef:Ligt aan je paard en aan de temperatuur. Ik leg er een op tot 20 graden C, daarna kan ik beter een eindje aan de hand gaan stappen in de zon

. Dus die gaan na het werk onder een lauwe douche en dan hetzij onder het solarium, hetzij onder een fleecedeken, hetzij het zonnetje in.
GamblersCup schreef:Een paard in het wild had ook geen zweetdeken.
GamblersCup schreef:
De vacht van een paard is "erop gemaakt" om zelf het overtollige zweet weg te werken, een paard in het wild had ook geen zweetdeken. Ik vind het jammer dat zoveel mensen de (nutteloze?) gewoonten van elkaar maar klakkeloos overnemen zonder er eigenlijk over na te denken wat ze aan het doen zijn. Niet dat een zweetdeken je paard schaadt, maar nut heeft het dus ook niet.
) GamblersCup schreef:Ligt eraan of je paard geschoren is of niet.
Persoonlijk vind ik het hele zweetdeken-verhaal klinkklare onzin.
Want weet je waar een zweetdeken vaak van gemaakt is? Juist, schapenvacht.
En weet je hoe schapenvacht werkt? Juist,
precies als een paardenvacht.
De vacht van een paard is "erop gemaakt" om zelf het overtollige zweet weg te werken, een paard in het wild had ook geen zweetdeken. Ik vind het jammer dat zoveel mensen de (nutteloze?) gewoonten van elkaar maar klakkeloos overnemen zonder er eigenlijk over na te denken wat ze aan het doen zijn. Niet dat een zweetdeken je paard schaadt, maar nut heeft het dus ook niet.
En weer kan het paard door de dekens die er dan opkomen zijn temp niet regelen.GamblersCup schreef:...een paard in het wild had ook geen zweetdeken.