Wanneer zweetdeken nut?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Wanneer zweetdeken nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 18:20

Sorry als dit een belachelijk domme vraag is, maar ik wil er toch wel graag antwoord op. Bloos

Heeft een zweetdeken alleen in de winter nut, als het paard bezweet is?
Of kan je een paard als hij bezweet is in de zomer ook een zweetdeken omdoen?

(Nogmaals, sorry voor mijn waarschijnlijk stomme vraag)

Francien_

Re: Wanneer zweetdeken nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:23

Ik vind het een goede vraag hoor, ik weet het zelf ook niet Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:37

in de zomer heeft een zweetdeken geen nut, dan is het zo warm dat je paard alleen maar meer gaat zweten met zo'n deken op Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:59

Ligt aan je paard en aan de temperatuur. Ik leg er een op tot 20 graden C, daarna kan ik beter een eindje aan de hand gaan stappen in de zon Lachen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:17

Ik gebruik in de zomer geen zweet deken.Ik haal meestal het zadel er af en ga dan lekker een eindje met ze lopen.Als het erg warm is dan spuit ik ze na het rijden even af met water.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:19

Urielle schreef:
Ligt aan je paard en aan de temperatuur. Ik leg er een op tot 20 graden C, daarna kan ik beter een eindje aan de hand gaan stappen in de zon Lachen

ik ook

ik de zomer gebruik ik een dunne fleece

en in de winter een dikke wollen of 2 fleece over elkaar

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:46

Ik gebruik alleen in de winter een zweetdeken. Zoals hierboven reeds verteld zal je paard alleen meer zweten met zo'n deken op net na de arbeid in de zomer.
ik let voornamelijk op het weer. Staat er een koude wind en is het zowieso koud, dan krijgt ie een zweetdeken op. staat er geen koude wind en is het ook niet koud, dan loopt hij zichzelf lekker droog zonder deken.
Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat mmijn paard echt niet heel erg bezweet is na het werk. alleen 's winters in een binnenbak. dat weegt natuurlijk ook mee. daarbij is gewoon goed uitstappen net zo belangrijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:56

Dat scheelt ja Ja
Mijne komen echt kleddernat terug op stal, daar kan ik mee gaan stappen tot ik een ons weeg Haha! . Dus die gaan na het werk onder een lauwe douche en dan hetzij onder het solarium, hetzij onder een fleecedeken, hetzij het zonnetje in.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:27

In de zomer als het boven de 20 graden is doe ik mijn paard nooit een zweetdeken op. Hij droogt sneller op in het zonnetje, dan met die deken Knipoog

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:10

Als mijn paard bezweet op de trailer gaat, dan doe ik een dunne zweetdeken op en dan thuis afspoelen en laten drogen. Heb ik thuis gereden dan afspoelen en laten drogen zonder deken, pas wel op voor tocht!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:39

met deze hitte en warme "wind" heeft een zweetdeken weinig zin, je paard zou alleen maar meer gaan zweten denk ik...soms wil voor op de trailer een dun katoenen zomerdekje wel helpen, anders even lekker laten rollen in het zand

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:27

In de zomer gebruik ik er idd zeker geen een... Alleen in de winter/herfst. Dan heeft het ook alleen nut als het wat kouder is, alleen dan voorkom je met een zweetdeken dat je paard [te] snel afkoelt en daar heb je met 20 graden+ geen last van... Dan spoel ik alleen de benen af...

xxx Marleen

maffe_moses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:56

als die zweet en het koud is

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:11

precies maffe_moses zo doen wij het ook

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:42

Ligt eraan of je paard geschoren is of niet.

Persoonlijk vind ik het hele zweetdeken-verhaal klinkklare onzin.

Want weet je waar een zweetdeken vaak van gemaakt is? Juist, schapenvacht.
En weet je hoe schapenvacht werkt? Juist,
precies als een paardenvacht.

De vacht van een paard is "erop gemaakt" om zelf het overtollige zweet weg te werken, een paard in het wild had ook geen zweetdeken. Ik vind het jammer dat zoveel mensen de (nutteloze?) gewoonten van elkaar maar klakkeloos overnemen zonder er eigenlijk over na te denken wat ze aan het doen zijn. Niet dat een zweetdeken je paard schaadt, maar nut heeft het dus ook niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:08

Ik gebruik in de winter altijd een fleecedeken als zweetdeken en als het minder koud wordt heb ik een dunnere deken (cooler).
Die gebruik ik als ze na het rijden toch nog te warm is en het nog niet echt super warm weer is (en als ik afgespoten heb).
Maar met dit echte zomerweer gebruik ik geen zweetdekens hoor!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:54

Alleen in de winter leg ik er een fleecedeken op. Anders kan ik zo'n 2 uur gaan uitstappen, omdat ze zo nat is. Scheve mond

In de zomer wordt ze na het rijden toch altijd afgespoten en daarna even op stal, totdat ze droog is, om er zeker van te zijn dat ze geen kou schept. Clown

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:44

Ik heb mijn zweetdeken al in geen jaren meer gebruikt. Hij gaat er alleen maar harder van zweten. In het voorjaar/zomer/herfst gebruik ik sowieso geen zweetdeken. Misschien dat ik van de winter mijn dunne fleecedeken weer ga gebruiken omdat ik hem niet meer onder een deken zet, kan hij er even onder opdrogen. De dikke zweetdeken is veel te dik, daar wordt hij alleen maar natter van...
Met dit weer spuit ik hem na het werk lekker af en zet ik hem weer op stal/in de wei.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:54

GamblersCup schreef:
Een paard in het wild had ook geen zweetdeken.

Een paard in het wild staat ook niet op (een warme) stal, en staat ook niet onder dek. Mijn paarden wel.

Verder ga ik met maffe_moses mee.

Marikootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:30

GamblersCup schreef:

De vacht van een paard is "erop gemaakt" om zelf het overtollige zweet weg te werken, een paard in het wild had ook geen zweetdeken. Ik vind het jammer dat zoveel mensen de (nutteloze?) gewoonten van elkaar maar klakkeloos overnemen zonder er eigenlijk over na te denken wat ze aan het doen zijn. Niet dat een zweetdeken je paard schaadt, maar nut heeft het dus ook niet.

Onzin, als je goed kijkt, zie je op de zweetdeken druppeltjes zweet/water. (niet na 5 minuten al Haha! )
En staat je paard droog op de stal.

Paarden lopen in de wild constant, op de stal kunnen ze dat niet. En het lijkt me niet dat ze in het wild halfuurtje of langer moeilijke/intensieve dressuuroefeningen doen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:15

GamblersCup schreef:
Ligt eraan of je paard geschoren is of niet.

Persoonlijk vind ik het hele zweetdeken-verhaal klinkklare onzin.

Want weet je waar een zweetdeken vaak van gemaakt is? Juist, schapenvacht.
En weet je hoe schapenvacht werkt? Juist,
precies als een paardenvacht.

Dus ik moet mijn paard in de winter maar zeiknat met z'n korte haartjes laten staan....
Omdat ik haar kort in het haar houd in de winter en ze met deken loopt is een zweetdeken wel noodzakelijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:50

Wat je ziet op een zweetdeken, die druppeltjes, dat is precies wat een paardenvacht doet. Paard zweet, is nat, maar de vacht transporteert het vocht naar buiten. (een zweetdeken transporteert het zweet ook naar buiten) Als het paard stopt met zweten, wordt de huid zelf snel droog. Niet door verdamping wat snelle afkoeling veroorzaakt, maar door het vocht dus naar buiten te werken. En aan de buitenkant van de vacht vindt verdamping plaats en verkoeling, het paard zelf blijft op temperatuur. Door te zweten wordt een paard dus ook niet verkouden.

Wat veel mensen doen is dekens gebruiken. Hierdoor is de kans groot dat een paard gevoeliger wordt, hij regelt immers zelf niet meer zijn temperatuur zoals het zou moeten. Dan wordt het een ander verhaal, dan moet je (zweet)dekens gebruiken omdat je zelf veroorzaakt dat je paard niet meer op een natuurlijke manier de boel kan regelen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:53

En waarom worden de paarden eigenlijk geschoren? Alleen omdat het er mooier uitziet?

Ik deed het vroeger ook, want ik reed wedstrijden. Sommige (professioneel hoor...) juryleden gaven er opmerkingen over. Misschien hartstikke normaal in de sport, maar ik heb inmiddels geleerd logisch na te denken en mijn paarden wat minder te behandelen als een mens of er alleen maar mooi bij te lopen.

In ieder geval, als je dus veroorzaakt hebt dat je paard een zweetdeken op moet, dan kun je dat denk ik het beste alleen in de winter/herfst doen, als het kouder is of nat. In de zomer lijkt het me dat zelfs een geschoren paard of kort in het haar gehouden paarden snel in het zonnetje opdrogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:55

xxappiexx je paard heeft korte haren omdat je dekens gebruikt. Anders zou ie een wintervacht krijgen.

En voor een paard is het vervelend om een deken om te hebben, paarden kunnen via hun haar de eigen temperatuur regelen.

Scheren is helemaal een zonde en waarom, je haalt een paardenvacht weg en legt er een schapenvacht op Verward En weer kan het paard door de dekens die er dan opkomen zijn temp niet regelen.

gr [***]

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:57

GamblersCup schreef:
...een paard in het wild had ook geen zweetdeken.

Een paard in het wild loopt ook niet met een zadel op zijn rug en een hoofdstel om zijn hoofd. Sowieso niet met een mens op zijn rug, die hem aan het werk zet en 'in het zweet rijdt'. Die vergelijking raakt dus kant noch wal.

On topic: er zijn niet alleen zweetdekens van schapenwol, maar ook van fleece. En om op de vraag van de TS terug te komen: als het in de zomer fris is, kun je best een zweetdeken gebruiken. Zelf gebruik ik ze in de zomer bijvoorbeeld tijdens de rustpauzes van een endurancerit, als mijn paard nat is van zweet en koelwater en er een fris windje staat. Zo verklein ik het risico op stijve spieren, dat kun je niet gebruiken tijdens zo'n rit.