Bak, waarom zo duur :\

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Bak, waarom zo duur :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 19:51

Hoi
Wij hebben thuis zat land, stal echt alles wat je nodig heb....behalve een bak. Daarom staat m'n ene pony ook op een pensionstal, maar nu had ik het er is met m'n vader over gehad en die zei dat hij van de herfst ( hij is boer ) weer geld zou verdienen ( dan worden de lammetjes verkocht )
Alles leuk en aardig, ik zou ook ongeveer 1400 euro meebetalen...
Maar nu vertelde m'n vader vandaag dat het waarschijnlijk toch niet mogelijk was, het was toch te duur ( hier heb je kleigrond en kost een goede bak 5000/6000 euro Scheve mond )
Ik had me d'r echt op verheugt, eindelijk m'n 2 paardjes bij elkaar....maar nee dus Scheve mond
Sorry voor het verhaal, maar ik moest dit even van me afschrijven. Misschien klink ik ook vreselijk verwend zo, dan nogmaals sorry
Groetjes Marijke

Jol1

Re: Bak, waarom zo duur :\

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:28

Een bak op kleigrond voor 5000/6000 euro vind ik helemaal niet zo duur. Onze bak was veel duurder. Alleen voor goed zand ben je al een paar duizend euro kwijt, daarbij komt nog kraanhuur, drainage, arbeidsloon enz. En dan heb ik het nog niet eens over een hek om de bak. Misschien wil je nog houtchips of zo en dan ben je ook al weer 1300 euro kwijt.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:32

Ik vind het eigenlijk ook niet zo duur. Ik heb welleens hogere prijzen gelezen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:38

ik zou het er nog maar eens met hem over hebben. stalling is ook niet goedkoop.. je geeft nu geld uit aan een stal waar je zelf niets aan hebt, als je weggaat is je geld ook weg.. als je geld uitgeeft aan je eigen huis vind je dat ook weer terug in de waarde van je huis als je het verkoopt bv.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:43

nou moet zeggen dat ik het ook zot vind hoor...wat een bedragen joh....sjee man werken jullie zelf niet ofzo ? het zal je zuurverdiende geld maar zijn.....vind best dat het goedkoper moet kunnen hoor Bloos

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:51

melaniepk schreef:
nou moet zeggen dat ik het ook zot vind hoor...wat een bedragen joh....sjee man werken jullie zelf niet ofzo ? het zal je zuurverdiende geld maar zijn.....vind best dat het goedkoper moet kunnen hoor Bloos

Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik verdien nu maar 200 per maand (tja... ben student dus het is maar een bijbaantje) dat betekent dus dat ik dit bedrag in 6000:200= 30 maanden verdien...!

Geld komt niet zomaar binnenvliegen! Je moet er idd hard voor werken... ik neem aan dat TS's ouders boeren zijn (lammetjes veel land?) en die verdienen ook niet veel....

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 09:02

In die jaren stalling is trouwens duurder, maar het is gewoon teveel geld om in een keer te hebben. Als je nu naar de melkprijzen en veeprijzen kijkt, ik dacht dat het 0,18 cent per liter melk was en voor het gemiddelde lammetje zal het ook niet veel zijn Scheve mond

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:48

melaniepk schreef:

Dat is gewoon wat het kost!

En tsja, misschien is het handig om je wensen gewoon af te stellen op je budget?
Niet iedereen kan alles betalen, het is niet anders. En nee, mijn paard staat bepaald niet op een superdeluxe stal. Ik ben allang blij dat ik een paard héb!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:29

je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. dan valt 5000/6000..best mee.. dan heb je een goede bak..

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:45

Nee dan duurt het nog een jaar voor je een goede bak hebt. Deze moet namelijk eerst inzakken e.d.

Ik heb voor 2000 euro een bak aan laten leggen, wij hebben dan wel op 60 cm zand en dus is de boel omgezet. Daarnaast kon ik goedkoop zand per kub krijgen, dus je moet gewoon eens wat loonbedrijven bellen en vragen wat ze voor je kunnen doen.

Bij die 2000 euro zat overigens niet de omheining in, dat heeft me ook nog ongeveer 800 euro gekost.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:45

Oh ja en wij hebben ook geen drainage nodig!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:55

Zou zeggen ga eens googlen en kijk wat de mogelijkheden zijn en laat offertes opmaken.

alle waar naar zijn geld

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:57

Onze nieuwe bak hoeft helemaal niet in te zakken. Die is gewoon in één keer goed. We hebben hem in het begin een paar keer gesleept en met een landrol aangedrukt. Toen was de bak gelijk goed om in te rijden. Lekker licht, dus fijn voor ons paard met artrose.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:29

Tja, het is maar net wat je wilt. Stel je hoge eisen dan kost het veel geld, maar stel je weinig eisen, vind je het niet problematisch wanneer je, wanneer het bijv. veel geregend heeft niet kan rijden, dan moet het toch wel wat goedkoper kunnen.
Ik zou inderdaad informeren bij loonwerkers en zandleveranciers.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:01

het hoeft misschien niet duur nee. je kan uitlaten zoeken hoe diep je eigen wit zand zit en als dat niet te diep is om laten halen.
ik heb de rekening nog niet maar zit zo rond de 2500,-

hier in de omgeving zijn veel mensen die het zo gedaan hebben en het zijn mooie droge en harde bakken.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:29

Dan heb je echt mazzel Pellie. Het ligt er echt aan waar je in Nederland woont. Ik denk alleen dat Schagen Noord-Holland wel eens klei zou kunnen zijn. Dan zul je echt moeten draineren om in de winter een berijdbare bak te hebben.

Irisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 07:57

Zaterdag wordt er bij ons een bak aangelegd, met drainage. Wat we doen is een loonbedrijf inhuren die de grond omzet, zwarte zand er uit, gele zand naar boven halen , zwarte zand er weer in en dan het gele znad er weer over heen, als we te weinig geel zand hebben vullen we dat iets aan. De kosten van onze bak zijn €4000 dus dat valt nog heel erg mee..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:09

jol, overal komt een keer zandgrond, het maakt niet uit in welk deel je van het land woont. het is alleen de vraag hoe diep het zit. en drainage hoeft dan niet om dat je de klei lager legt. hier zitten we ook deels op klei en leem. het zand zat hier bij ons rond de 60 - 70 cm diep.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:22

Bij ons ligt het zand zo diep onder de kleilaag dat keren geen optie is. Je moet dan echt veel te diep gaan graven. Afgezien van het feit dat je daar in ons geval ook helemaal geen vergunning voor krijgt, is zand opbrengen een betere manier. Je kan het al merken aan de heipalen die je bij nieuwbouw moet gebruiken, die zijn hier dan ook heel lang omdat de zandplaat zo diep ligt. Je ontkomt hier dus ook niet aan drainage.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:24

Wij wonen ook op klei dus een bak thuis kan ik ook wel vergeten.. Agja, zolang het mooi weer is voldoen onze weiden wel.. Maarja, de winter is wel wat moeilijk.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:25

erg jammer is dat. dan zit het meer dan een meter diep?

vergunningen krijg je hier ook niet zo maar, ik moest ook een hele procedure door... niet gedaan dus.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:31

Volgens mij zeker een meter of 5, we hebben wel eens een grondboring laten doen. En dan nog is het zand met klei, dus voor echt goed zand moet je nog dieper. Stel dat je 6 meter diep moet omgraven x 800 m2 dan heb je het over 4800 kuub grond! Daarnaast heb je ook nog eens flink last van het grondwater op die diepte.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:37

bij ons is de bak als het geregent heeft al gelijk vrij nat. en soms is het gewoon een zwembad :S.. maar er komt een nieuwe.. als het goed is.. met drainage

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:25

In Schagen en Omgeving moet je gewoon wel drainage.
Anders gaat het gewoon niet goed met afwatering na regen e.d.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:36

Ik vind het om eerlijk te zijn ook niet zo duur, maar goed je moet het natuurlijk wel kunnen betalen.
Is het niet mogelijk om in de wei te rijden?

Ze hebben bij ons op stal onlangs een bak gemaakt, iets uitgegraven en er zand in gestort (wat voor zand weet ik niet precies) maar dit is al een heel stuk goedkoper.

In ieder geval heel veel succes!